Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Satfreak13

Re: Toekomst NPO

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 29 nov 2023 18:48 NPO Radio 2 heeft inderdaad een wat serieuzere toon dan commerciële zenders, maar maakt dat het verschil wat publieke financiering rechtvaardigt?
Niet alleen "toon". Ook "inhoud"! Zoals ik hierboven ook aangeef.
En daarom is publieke financiering inderdaad gerechtvaardigd.
Net zoals in de ons omringende landen dit als rechtvaardiging wordt gezien.
En verder moet de politiek zich verre houden van de inhoud van de publieke omroep.
En dat dat sommige politieke partijen niet zint omdat ze vinden dat hun "standpunten" onvoldoende/onvoldoende vaak een podium krijgen, is al een bewijs dat het systeem poogt te doen wat het moet doen: nieuws brengen en kritisch duiden.
Of het nu 24/7 op NPO Radio 1 gebeurt, of tussendoor en interactief op de andere zenders zoals NPORadio2 of Radio5, een waarborg voor een veelkleurig geluid is onmisbaar in een democratie.

Geert en Thierry willen in feite een YouTube omroep met hun fabeltjesfuiken. Tegen betaling willen RTL en SBS daar vast wel gehoor aan geven.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik draag de NPO een warm hart toe en ben zeker geen voorstander van de populistische plannen voor de NPO (of het einde daarvan). Juist daarom denk ik toch anders over NPO Radio 2. Ik hoor die echte inhoud alleen op zaterdag tussen twaalf en twee. Mannen als Gijs Staverman en Ruud de Wild zijn prima radiomakers, maar ook zeer inwisselbaar voor andere plaatjesdraaiers.
Rock 'n roll is better than music!
GerardVanDenEnde

Bericht door GerardVanDenEnde »

Afgelopen week gigantische luistercijfers voor de publieke omroep.
Radio 5, Radio 2 en Radio 1 op respectievelijk 2,3 en 4
En dan sommigen hier maar roepen dat ze of moeten verdwijnen of geminimaliseerd (samenvoegen) moeten worden.
Het Nederlandse luisterpubliek denkt daar heeeeeeeeel anders over.

Dus handen af van de publieke radiozenders.
rodie

Bericht door rodie »

GerardVanDenEnde schreef: 29 nov 2023 23:32 Afgelopen week gigantische luistercijfers voor de publieke omroep.
En dan sommigen hier maar roepen dat ze of moeten verdwijnen of geminimaliseerd (samenvoegen) moeten worden.

De luisteraar kijkt echt niet of iets publiek of commercieel is.
Als het maar goed is.

Commercieel gewoon voortzetten, kan prima.

Maar dit is echt geen einde NPO, niet zo dramatisch.
Satfreak13

rodie schreef: 30 nov 2023 02:35 De luisteraar kijkt echt niet of iets publiek of commercieel is.
Als het maar goed is.

Dat betwijfel ik zeer.

Ten eerste is het niet toevallig dat de publieke zenders goed scoren.
De zenders blijken dus in een bepaalde behoefte te voorzien waaraan geen enkele commerciële zender lijkt te voldoen.

Dat hierbij het publieke van de zenders niet relevant zou zijn, is dan ook een niet te onderbouwen aanname. Daarvoor wijken de luister- en kijkcijfers te veel af van de commerciële zenders. Daar is een reden/oorzaak voor. Aard van het beestje, wellicht?

Commerciële radio en tv zijn qua karakter wezenlijk andere producten dan publieke. Overal ter wereld waar een duaal bestel bestaat, is dat niet anders. In Canada is CBC een verademing naast de commerciële aanbieders, evenals ABC in Australië en de BBC in het VK.

Bestaansreden zat. Tenzij er bijna niemand meer luistert. Dan pas is een discussie relevant, zoals bij 3FM op NPO Klassiek.
Maar niet bij zenders die razend populair zijn. Waarschijnlijk juist doordat ze NIET commercieel zijn.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerardVanDenEnde schreef: 29 nov 2023 23:32 Afgelopen week gigantische luistercijfers voor de publieke omroep.

Volgens mij moet je publieke zenders niet in stand houden omdat ze het commercieel zo lekker doen, maar omdat de publieke meerwaarde gerealiseerd wordt. Dat is meer dan marktaandeel of bereik.
Rock 'n roll is better than music!
big T

Bericht door big T »

Exact, dus ook afblijven van 3FM en zo.
SB92

Bericht door SB92 »

Oortjes schreef: 30 nov 2023 12:51

Volgens mij moet je publieke zenders niet in stand houden omdat ze het commercieel zo lekker doen, maar omdat de publieke meerwaarde gerealiseerd wordt. Dat is meer dan marktaandeel of bereik.
Bingo.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 30 nov 2023 12:51

En precies die discussie ontspoort hier keer op keer. En ja, daarbij steek ik ook de hand in mijn eigen boezem.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

rodie schreef: 30 nov 2023 02:35

De luisteraar kijkt echt niet of iets publiek of commercieel is.
Als het maar goed is.

Radiomakers ook niet en radioliefhebbers ook niet. Als je iets met radio hebt is hetgeen door je speakers te horen is belangrijker dan de financiering ervan.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Satfreak13

rvbracht schreef: 24 nov 2023 17:32 Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen, aan de andere kant mag dat D66 bolwerk wel eens flink gezuiverd worden.
De publieke "commerciële" zenders voegen niets toe, dus 3FM, Radio 2 en Radio 5 mag best wel eens het mes in.
De omroep een D66 bolwerk?
Een groter frame over onze NPO kan ik me nauwelijks voorstellen.
Ik ben zeer benieuwd naar de feitelijke onderbouwing van ons pluriform stelsel door stromingen in stand gehouden.
Onafhankelijk van de politiek. Die financiert alleen lump sum en verder NIKS.
big T

Bericht door big T »

Deze frame is gemakkelijk, de echte linkse partijen staan al vele jaren buiten spel.
D66 is de enigste die als midden rechts er nog is, en aangezien het hele spectrum naar rechts is verschoven is D66 nu het mikpunt van rechts.
Zie de uitspraak van bleekhaar op de vice premier, die hij steevast hekst noemt.
Totaal geen respect, dus de boodschap is voor het volk is: ja je mag los gaan op D66
Satfreak13

Oortjes schreef: 30 nov 2023 12:51 Volgens mij moet je publieke zenders niet in stand houden omdat ze het commercieel zo lekker doen, maar omdat de publieke meerwaarde gerealiseerd wordt. Dat is meer dan marktaandeel of bereik.
Bereik is juist essentieel voor een publieke omroep.
En dat is precies wat de NPO probeert te doen en waarom het ene programma of de ene zender veel bereik heeft en het/de andere veel minder.
Het doel is en moet zijn dat een publieke omroep per saldo zoveel mogelijk bevolking bereikt. Dat is publiek.

En daarbij moet/mag het niet kijken naar commerciële omroep want dat is een heel ander speelveld.
fdboer

Bericht door fdboer »

Satfreak13 schreef: 01 dec 2023 10:46
Oortjes schreef: 30 nov 2023 12:51 Volgens mij moet je publieke zenders niet in stand houden omdat ze het commercieel zo lekker doen, maar omdat de publieke meerwaarde gerealiseerd wordt. Dat is meer dan marktaandeel of bereik.
Bereik is juist essentieel voor een publieke omroep.
En dat is precies wat de NPO probeert te doen en waarom het ene programma of de ene zender veel bereik heeft en het/de andere veel minder.
Het doel is en moet zijn dat een publieke omroep per saldo zoveel mogelijk bevolking bereikt. Dat is publiek.

En daarbij moet/mag het niet kijken naar commerciële omroep want dat is een heel ander speelveld.
Voor een commercieele omroep is bereik ook belangrijk omdat meer bereik betekend dat meer mensen de reclameboodschappen meekrijgen. Aangezien dat de inkomsten zijn kan je stellen dat bereik voor de commercieelen ook essentieel is.

Als zodanig durf ik te stellen dat bereik wel eens een belangrijkere maatstaaf kan zijn dan luisterdichtheid.
Satfreak13

fdboer schreef: 01 dec 2023 11:20 Als zodanig durf ik te stellen dat bereik wel eens een belangrijkere maatstaaf kan zijn dan luisterdichtheid.
Je lijkt nu 2 begrippen door elkaar te halen: luister/kijkdichtheid en bereik.

Bij de PO vallen minderheden ook onder "bereik".
De commerciële omroep zal het worst wezen WIE er kijken, zolang het maar grote aantallen zijn.
Plaats reactie