Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Calypso

Re: Toekomst NPO

Bericht door Calypso »

Echtwel schreef: 28 nov 2023 10:59 Het beste systeem is zoals in Engeland slechts 2 publieke zender op TV.
Pardon? Even hier gekeken:

BBC One [Inclusief een hele rits aan gelokaliseerde versies]
BBC Two [Inclusief specifieke Noord-Ierland en Wales versie]
BBC Three
BBC Four
BBC Alba
BBC News
BBC Parliament
BBC Scotland
BBC Red Button

Daarnaast een aantal internationale kanalen, zoals BBC Prime.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

fdboer schreef: 28 nov 2023 13:53
GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 13:10
fdboer schreef: 28 nov 2023 08:42

Voor de zoveelste keer, dat geld wordt door IEDEREEN opgebracht en derhalve heeft IEDEREEN recht op plezier daarvan, niet alleen een aantal nice groepen. Herinner even het kijk en luistergeld dat iedereen moest betalen en wat tegenwoordig in de inkomstenbelasting zit verwerkt. Overigens is het budget voor zover ik kan nagaan over de jaren heen eerder gekrompen dan gestegen.
Burgers worden inderdaad gedwongen om een deel van hun kostbare salaris af te staan voor o.a. de NPO. Ben het voor een deel ook wel eens dat de NPO daarom ook breed moet programmeren. Wat mij betreft hebben ze dan nog wel wat werk te doen, maar toch.

Aangezien commerciële radio ook prima kan zonder overheidssteun is het alleen vrij absurd dat zowel de EU als de Nederlandse Mededingingsautoriteit nog niet heeft ingegrepen vanwege oneerlijke concurrentie van de NPO op de radiomarkt. Staatssteun is immers bij wet verboden en mag alleen in uitzonderlijke gevallen.
Prima, halen we kijk & luistergeld weer terug in plaats van verrekenen via de inkomstenbelasting. Dan is het geen 'staatssteun' meer maar zijn we allemaal aandeelhouder. Wat is het verschil?
Niet nodig. Zij die dat willen kunnen lid worden van een omroep. Dan zien we vanzelf of de Nederlander echt zo geïnteresseerd is in de NPO
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 28 nov 2023 13:29 Commerciële radio betalen we ook met zijn allen via reclame. Dat is alleen ondoorzichtiger.
Dat wordt betaald door adverteerders, die overigens ook bij de STER inkopen. Wij zijn niet de adverteerders, misschien voor een deel klant bij de adverteerders.

Het grote verschil is natuurlijk dat de NPO met publiek geld betaald wordt. Reclame is particulier geld waar mensen en bedrijven individueel over beslissen.

Volgens mij is het budget van de NPOin Nederland trouwens vrij weinig tov landen als Groot Brittannië met één grote omroeporganisatie.
Rock 'n roll is better than music!
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Er worden vele richtingen en zienswijzen genoemd. Er komen allerhande vermeende kerntaken van de NPO voorbij, maar heeft iemand wel eens in de Mediawet gekeken? :wink:

Ik lees bijvoorbeeld vaak dat de NPO alleen maar product zou moeten maken voor doelgroepen die elders niet aan bod zouden komen. Maar de Mediawet verwoord het toch anders, bijvoorbeeld in artikel artikel 2 lid 1 sub A:
evenwichtig, pluriform, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand is en zich tevens kenmerkt door een grote verscheidenheid naar vorm en inhoud
Of in artikel 2 lid 2 sub C:
gericht is op en een relevant bereik heeft onder zowel een breed en algemeen publiek, als bevolkings- en leeftijdgroepen van verschillende omvang en samenstelling met in het bijzonder aandacht voor kleine doelgroepen
Invulling hiervan zal (gelukkig) altijd onderwerp van discussie blijven, maar de lijn is toch vrij duidelijk.

En over de oorspronkelijke topicvraag; er ligt een consessiebeleidsplan 2022-2026 van de NPO, overeengekomen met de minister (zie artikel 2.20 Mediawet). Hierin staat beschreven wat de doelen en missies zijn en op welke manier dat ingevuld gaat worden. Juist op het punt van (o.a.) het aantal kanalen en distributievormen moet de minister nadrukkelijk instemmen alvorens het plan in werking treedt. De politiek Kan dus tussentijds helemaal niet makkelijk 'ingrijpen' op zoiets fundamenteels.

Uiteraard kan de politiek sowieso nooit sturen op de inhoud van de programma's etc.

Wat men eventueel wel kan doen is iets met het budget doen, waardoor de NPO gedwongen is zelf keuzes te maken om te bezuinigen met eventuele gevolgen voor het aanbod.

Zoals ik het zie: als er al iets fundamenteels gaat wijzigen in de doelen en missies en bijbehorende kanalen etc., zal dit niet eerder dan in 2027 zijn.
Laatst gewijzigd door Ingebruik op 28 nov 2023 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ingebruik schreef: 28 nov 2023 20:00 Zoals ik het zie: als er al iets fundamenteels gaat wijzigen in de doelen en missies en bijbehorende kanalen etc., zal dit niet eerder dan in 2026 zijn.
Goede toevoeging, hoewel de discussie in de kern natuurlijk is wat met de mediawet gaat gebeuren nu een partij de grootste is geworden die daar nogal radicale plannen over heeft. De huidige mediawet is wat het is.

Bij behoorlijk bestuur gebeurt dat inderdaad niet voor 2026, maar dat zit binnen de komende regeerperiode. Deze is immers t/m 2027, als de termijn wordt volgemaakt.

Zelf verwacht ik enkel bezuinigingen die het werken lastiger maken en niet meer dan dat. Dat is dan het compromis waar iedere partij mee weg kan komen. Visie is wel het laatste wat ik verwacht van PVV, VVD, NSC en BBB.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 28 nov 2023 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Oortjes schreef: 28 nov 2023 20:17
Ingebruik schreef: 28 nov 2023 20:00 Zoals ik het zie: als er al iets fundamenteels gaat wijzigen in de doelen en missies en bijbehorende kanalen etc., zal dit niet eerder dan in 2026 zijn.
Goede toevoeging, hoewel de discussie in de kern natuurlijk is wat met de mediawet gaat gebeuren nu een partij de grootste is geworden die daar nogal radicale plannen over heeft. De huidige mediawet is wat het is.

Bij behoorlijk bestuur gebeurt dat inderdaad niet voor 2026, maar dat zit binnen de komende regeerperiode. Deze is immers tot 2027, als de termijn wordt volgemaakt.
Klopt zeker, uiteindelijk is dat de kern: de Mediawet wijzigen.

Overigens geldt het consessiebeleidsplan tot en met 2026, dus eigenlijk zijn de mogelijke wijzigingen zelfs niet effectief voor 2027. Heb het in mijn originele post ook aangepast.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 13:06
De NPO is nogal eens marktverstorend bezig doordat het risico’s kan nemen die commerciële radiostations niet kunnen nemen, maar wel met hen concurreren. Ik noem een Sterren NL, ik noem een Radio 2. Laat die omroepen dan maar wat meer vuile klusjes opknappen die commercieel onaantrekkelijk zijn.
De PO voldoet aan haar wettelijk taak iedereen te bedienen, en slaagt daar per saldo ook heel goed in.
Radio 2 is een totaal ander verhaal dan een commerciële muziekzender.
In elk ander land met een duaal omroepsysteem zien we een vergelijkbare structuur.
(Behalve in de VS)
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 28 nov 2023 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ingebruik schreef: 28 nov 2023 20:26 Overigens geldt het consessiebeleidsplan tot en met 2026, dus eigenlijk zijn de mogelijke wijzigingen zelfs niet effectief voor 2027. Heb het in mijn originele post ook aangepast.
De regeerperiode is ook t/m 2027, heb ik aangepast. Nouja, we begrijpen elkaar.
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 28 nov 2023 18:05
Janno schreef: 28 nov 2023 13:29 Commerciële radio betalen we ook met zijn allen via reclame. Dat is alleen ondoorzichtiger.
Dat wordt betaald door adverteerders, die overigens ook bij de STER inkopen. Wij zijn niet de adverteerders, misschien voor een deel klant bij de adverteerders.

Het grote verschil is natuurlijk dat de NPO met publiek geld betaald wordt. Reclame is particulier geld waar mensen en bedrijven individueel over beslissen.

Volgens mij is het budget van de NPOin Nederland trouwens vrij weinig tov landen als Groot Brittannië met één grote omroeporganisatie.
Elk bedrijf waar we bij kopen, van supermarkt tot kledingmerk, adverteert en via onze aankopen betalen wij de reclame omdat bij elk artikel een deel van de prijs reclamebudget is. Het zou zelfs kunnen dat je via je aankopen meer betaalt aan commerciële omroepen dan aan publieke. In elk geval beslissen wij niet individueel waar dat reclamegeld naartoe gaat. Jij doet een aankoop en de fabrikant of leverancier beslist waar het advertentiedeel naartoe gaat. Tenzij je nooit boodschappen doet en nooit kleren koopt betaal je volop mee aan van alles, maar je weet niet aan wat. Bij de publieke omroep zou transparant moeten zijn wat waarheen gaat.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 28 nov 2023 21:14 In elk geval beslissen wij niet individueel waar dat reclamegeld naartoe gaat. Jij doet een aankoop en de fabrikant of leverancier beslist waar het advertentiedeel naartoe gaat. Tenzij je nooit boodschappen doet en nooit kleren koopt betaal je volop mee aan van alles, maar je weet niet aan wat. Bij de publieke omroep zou transparant moeten zijn wat waarheen gaat.
Het is de keuze van een individueel persoon om geld uit te geven aan een product en de keuze van een individuele organisatie om geld uit te geven aan reclame, bij de STER of bij een commerciële partij. Dat is allemaal particulier geld waar mensen individuele keuzes in maken. De NPO wordt betaald uit publiek geld, dat is echt wat anders.

Dat je als individu niet weet waar geld naartoe gaat wat je aan anderen geeft, is altijd. Dat maakt niet dat je meebetaalt aan de uitgaven van anderen.
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 28 nov 2023 21:20
Janno schreef: 28 nov 2023 21:14 In elk geval beslissen wij niet individueel waar dat reclamegeld naartoe gaat. Jij doet een aankoop en de fabrikant of leverancier beslist waar het advertentiedeel naartoe gaat. Tenzij je nooit boodschappen doet en nooit kleren koopt betaal je volop mee aan van alles, maar je weet niet aan wat. Bij de publieke omroep zou transparant moeten zijn wat waarheen gaat.
Het is de keuze van een individueel persoon om geld uit te geven aan een product en de keuze van een individuele organisatie om geld uit te geven aan reclame, bij de STER of bij een commerciële partij. Dat is allemaal particulier geld waar mensen individuele keuzes in maken. De NPO wordt betaald uit publiek geld, dat is echt wat anders.

Dat je als individu niet weet waar geld naartoe gaat wat je aan anderen geeft, is altijd. Dat maakt niet dat je meebetaalt aan de uitgaven van anderen.
We kunnen er heel mooie theorieën omheen verzinnen die ook nog eens allemaal kloppen, maar dat verandert niets aan het kale feit dat we net zo goed betalen aan commerciële omroep als aan publieke omroep. Het is een illusie dat we zonder publieke omroep gratis radio luisteren. Het is overigens geen vrije keuze om geld uit te geven. Iedereen moet eten, drinken en zich kleden. Je kunt hooguit vrij kiezen uit verschillende merken.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 28 nov 2023 21:34 We kunnen er heel mooie theorieën omheen verzinnen die ook nog eens allemaal kloppen, maar dat verandert niets aan het kale feit dat we net zo goed betalen aan commerciële omroep als aan publieke omroep. Het is een illusie dat we zonder publieke omroep gratis radio luisteren. Het is overigens geen vrije keuze om geld uit te geven. Iedereen moet eten, drinken en zich kleden. Je kunt hooguit vrij kiezen uit verschillende merken.
We betalen helemaal niks aan de commerciële omroep. Dat is geen theorie, dat zie ik op mijn bankafschrift.

Natuurlijk kan in deze maatschappij niemand voor niets leven en gaat geld rond. Dat is wat anders. Met jouw logica betaalt iedereen aan iedereen, er is altijd wel ergens een link te maken. Betalen houdt natuurlijk gewoon op nadat de transactie voltooid is. Dan ben je je geld kwijt en doet de ander ernee wat hem of haar goeddunkt.

Ik vind het trouwens prima dat er publiek geld naar de NPO gaat, hoewel ik ook vind dat dit binnen de NPO vaak beter besteed kan worden. En ik vindt het prima dat de supermarkt waar ik geld achter laat, reclame maakt. Dat is alleen niet mijn uitgave, maar die van de Plus.

Volgens mij dwalen we af. Dit komt niet in de mediawet.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 28 nov 2023 20:30
GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 13:06
De NPO is nogal eens marktverstorend bezig doordat het risico’s kan nemen die commerciële radiostations niet kunnen nemen, maar wel met hen concurreren. Ik noem een Sterren NL, ik noem een Radio 2. Laat die omroepen dan maar wat meer vuile klusjes opknappen die commercieel onaantrekkelijk zijn.
De PO voldoet aan haar wettelijk taak iedereen te bedienen, en slaagt daar per saldo ook heel goed in.
Radio 2 is een totaal ander verhaal dan een commerciële muziekzender.
In elk ander land met een duaal omroepsysteem zien we een vergelijkbare structuur.
(Behalve in de VS)
Wat maakt Radio 2 in jouw ogen anders als een Radio 10?

Wat bedoel je met een duaal omroepsysteem wat de VS in jouw ogen niet heeft en ik noem een Duitsland wel?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De vraag wat Radio 2 anders maakt dan een commerciële zender is hier wel vaker gesteld. Dit vind ik zo een gekke vraag niet.

Radio 2 is goed in het bereiken van veel mensen, maar dat maakt het in mijn optiek nog geen zender die een publieke functie vervult. Ik begrijp dat dit soort zenders de wenkbrauwen van politici doet fronsen.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 29 nov 2023 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Oortjes schreef: 29 nov 2023 08:53 De vraag wat Radio 2 anders maakt dan een commerciële zender is hier wel vaker gesteld. Dit vind ik zo een gekke vraag biet.

Radio 2 is goed in het bereiken van veel mensen, maar dat maakt het in mijn optiek nog geen zender die een publieke functie vervult. Ik begrijp dat dit soort zenders de wenkbrauwen van politici doet fronsen.
Niet alleen de wenkbrauwen van politici. Ik mis ook nog steeds de maatschappelijke relevantie van 2/3/5. Laat ik het omdraaien, de maatschappij gaat niets extra's missen als deze zenders zouden worden samengevoegd tot 1 zender.
Plaats reactie