Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Henkjan2016

Re: Toekomst NPO

Bericht door Henkjan2016 »

Satfreak13 schreef: 28 nov 2023 09:11
Henkjan2016 schreef: 28 nov 2023 08:55 Begint hier steeds meer een politiek topic te worden ipv een radio-topic.

De kernvragen lijken mij:
PVV - Wil geen NPO meer
NSC - Wil geen NPO 3 tv meer
Alleen de PVV (ruimhartig op de NPO geweest de afgelopen maand) wil de NPO -nota bene - opheffen.
Wat de PVV met de Regiozenders wil, is mij niet duidelijk, want ook - of juist - daarop was de PVV eveneens ruimhartig te zien.

Of de NSC NPO3 daadwerkelijk wil afschaffen, is volgens mij minder stellig door hen beweerd dan de PVV de hele PO, want dat staat pontificaal in hun verkiezingsprogramma's.
Het is mij wel duidelijk dat de PVV een omroep wil die alleen hun (of eerder: Wilders') verhaal vertelt, en de rest is natuurlijk "allemaal links".
Trump-praat ten voeten uit. Helaas stinken velen er blind in.

De PO mag en moet journalistiek ernstig aan zelfonderzoek doen, maar dat is totaal iets anders dan ze de nek om te draaien en ze te laten verstommen omdat zij jou/Wilders niet 100% naar de mond praten en de rest demoniseren. Zie Polen, Hongarije, Rusland of FOX.
Zoals ik begon, het betreft hier geen politiek forum, maar een radioforum.
Maar blijkbaar ben ik beland op een forum over politiek en een topic over Wilders en Omtzigt etc, in plaats van een topic over NPO.
Janno

Bericht door Janno »

Satfreak13 schreef: 28 nov 2023 09:14
Janno schreef: 28 nov 2023 09:00 90% van wat hier wordt gezegd kan gewoon in dat andere topic:

viewtopic.php?t=32838
Totaal ander verhaal!
Hier gaat het om concrete politieke uitspraken of voornemens gedaan door bepaalde partijen tijdens de afgelopen verkiezingen.
Niet om allerlei redenaties en bespiegelingen van forumleden over de toekomstbestendigheid van de NPO.
Dat zou zo moeten zijn, ja. In de praktijk gaat het vooral over hoe de forumleden zelf (politiek) denken over de PO.
Maar laat iedereen dat vooral blijven doen als ze daar gelukkig van worden.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Henkjan2016 schreef: 28 nov 2023 09:19 Zoals ik begon, het betreft hier geen politiek forum, maar een radioforum.
Maar blijkbaar ben ik beland op een forum over politiek en een topic over Wilders en Omtzigt etc, in plaats van een topic over NPO.
Ik vraag me oprecht af hoe jij mediabeleid en politiek volledig los van elkaar wilt bespreken.
Die twee terreinen lopen in alle landen ter wereld dwars door elkaar heen.
Ook in Nederland. Al sinds de oprichting van de AVRO 100 jaar geleden.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Satfreak13 schreef: 28 nov 2023 10:05
Henkjan2016 schreef: 28 nov 2023 09:19 Zoals ik begon, het betreft hier geen politiek forum, maar een radioforum.
Ik vraag me oprecht af hoe jij mediabeleid en politiek volledig los van elkaar wilt bespreken.
Die twee terreinen lopen in alle landen ter wereld dwars door elkaar heen.
Ook in Nederland. Al sinds de oprichting van de AVRO 100 jaar geleden.
Dat hoeft inderdaad niet los van elkaar, maar in elke post je politieke kleur meegeven vind ik het andere uiterste.

Dan kom je in een politieke discussie terecht in plaats van in een discussie over ons favoriete medium.
Satfreak13

Ik probeer hierboven aan te geven dat dat moeilijk te vermijden is.
Een omroepdiscussie in het luchtledige is theoretisch en je kunt je ook afvragen of het zinvol is.

Momenteel op NPORadio1 een discussie over omroep ON.
Alles is politiek, blijkt ook hier weer. overduidelijk

Als je het wilt hebben over veranderingen in de PO, denk je automatisch over haalbaarheid en (non-)politieke wenselijkheid.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 27 nov 2023 18:58 Laten we wel zijn, Hilversum 3 is in het leven geroepen om tegen gewicht te bieden aan?
Jawel commerciële radio uit zee. :D
En dat is de opdracht nog steeds, alleen komt nu commerciële radio niet meer van zee.
En je kunt de naam wel veranderen, en studio's gebruiken welke op een disco lijken, maar de opdracht is nog steeds, popmuziek brengen en jongeren opvoeden en beschermen tegen junk.
das war einmal , ja de wereld heeft niet stil gestaan.
Veel NPO zender zijn hobby zender betaald door ons belasting betalers.
Het beste systeem is zoals in Engeland slechts 2 publieke zender op TV.
Alleen Radio 1 handhaven en de rest van de frq aan de vrije markt geven
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

Echtwel schreef: 28 nov 2023 10:59
Veel NPO zender zijn hobby zender betaald door ons belasting betalers.
Het beste systeem is zoals in Engeland slechts 2 publieke zender op TV.
Wel de TV benoemen met 2 stuks en vervolgens roepen dat er maar 2 radio zenders over moeten blijven.
Even vergeten de grote hoeveelheid lokale gebakjes van de BBC? :D
Voor een goede vergelijking is denk ik, ook van belang wat kost ons burger nu een publieke omroep.
En wat kosten die in het buitenland?
Dan pas kun je roepen of iets veel geld is of juist erg goedkoop voor al die hobby zenders van de PO.
Zender

Bericht door Zender »

big T schreef: 28 nov 2023 11:32 Voor een goede vergelijking is denk ik, ook van belang wat kost ons burger nu een publieke omroep.
En wat kosten die in het buitenland?
Dan pas kun je roepen of iets veel geld is of juist erg goedkoop voor al die hobby zenders van de PO.
Een publieke omroep vervult een cruciale rol door programma's te bieden die niet alleen entertainen, maar ook informeren en misstanden aan het licht brengen. Dit draagt aanzienlijk bij aan het in stand houden van een gezonde democratie en levert waardevolle inhoud voor een breed publiek.

Een gezonde publieke omroep is essentieel voor het creëren en behouden van een divers en betrouwbaar medialandschap. Het voorziet in de uiteenlopende behoeften van een gevarieerd publiek, wat van groot belang is voor een samenleving waarin verschillende perspectieven en belangen worden vertegenwoordigd.

Laten we niet alleen kijken naar de kosten, maar ook naar de onschatbare waarde die een sterke publieke omroep toevoegt aan onze maatschappij.
big T

Bericht door big T »

Klopt maar in de discussie komt steeds naar voren dat men wil bezuinigen en dat de PO in het buitenland veel beter en goedkoper is.
Ik durf dat te betwijfelen.
Satfreak13

Echtwel schreef: 28 nov 2023 10:59 Het beste systeem is zoals in Engeland slechts 2 publieke zender op TV.
Alleen Radio 1 handhaven en de rest van de frq aan de vrije markt geven
Dat jij 2 BBC zenders op de kabel ziet, betekent nog niet automatisch dat er maar 2 zijn!
De BBC heeft binnenlands veel meer, en niet alleen regionale varianten!
BBC News, BBC Parliament, BBC 3 en 4, allemaal nationale tv zenders.
Wales, Schotland en Noord Ierland hebben ook hun eigen BBC zenders.
Er is ook een BBC zender in het Keltisch.
Naast een palet aan BBC local radio.

Ik ken geen enkel land in Europa dat maar 1 of 2 nationale publieke omroepzenders heeft.
Zelfs België en Denemarken hebben er meerdere.

Dus dat NL wel met wat minder kan, is een zeer politiek gekleurd narratief. We mogen echt op onze hoede zijn in onze kwetsbare democratie!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 28 nov 2023 08:34
GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 00:43 Lijkt me wel. De NPO krijgt er vorstelijk voor betaald om dat vuile werk te doen.
Deze opmerking riekt sterk naar stemmingmakerij vanuit een bepaalde politieke hoek.
De NPO behoort internationaal tot de goedkoopste. DH is altijd goed geweest in het schaamteloos uitknijpen van alles en iedereen in de poging voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dat dat overigens bijna nooit lukt, interesseert DH niet. Daar wordt alleen gekeken naar "wat kost het", ook al krijgen ze er een mislukking voor terug.
Politie, onderwijs, zorg, defensie en omroep. Allemaal uitgeknepen citroenen en het bespaarde geld wordt besteed aan bv. allerlei ict projecten die ook weer mislukken door diezelfde verkeerde zuinigheid (en gebrek aan expertise om ze vooraf te beoordelen).

Volgens mij kan hooguit 3FM worden opgeheven of op zijn minst naar internet en dab+. De rest van de omroepfaciliteiten doet in grote lijnen wat ze geacht worden te doen. In landen om ons heen stel ik meer ruimhartigheid vast voor publieke zaken, zoals publieke omroep.

(De Rekenkamer waarschuwt en signaleert al jaren die ongecontroleerde geldsmijterij in DH. Volgens mij valt er alleen al flink te bezuinigen op al die 'gratis bier"projecten. De STAP was er ook weer zo eentje. Fraudemogelijkheden troef. )
Mijn opmerking heeft niet zoveel met stemmingmakerij of politieke voorkeuren te maken.

De NPO is nogal eens marktverstorend bezig doordat het risico’s kan nemen die commerciële radiostations niet kunnen nemen, maar wel met hen concurreren. Ik noem een Sterren NL, ik noem een Radio 2. Laat die omroepen dan maar wat meer vuile klusjes opknappen die commercieel onaantrekkelijk zijn.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

fdboer schreef: 28 nov 2023 08:42
GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 00:43
fdboer schreef: 27 nov 2023 22:21 De publieke omroep alleen 'het vuile werk' laten doen is ook geen eerlijk speelveld.
Lijkt me wel. De NPO krijgt er vorstelijk voor betaald om dat vuile werk te doen.
Voor de zoveelste keer, dat geld wordt door IEDEREEN opgebracht en derhalve heeft IEDEREEN recht op plezier daarvan, niet alleen een aantal nice groepen. Herinner even het kijk en luistergeld dat iedereen moest betalen en wat tegenwoordig in de inkomstenbelasting zit verwerkt. Overigens is het budget voor zover ik kan nagaan over de jaren heen eerder gekrompen dan gestegen.
Burgers worden inderdaad gedwongen om een deel van hun kostbare salaris af te staan voor o.a. de NPO. Ben het voor een deel ook wel eens dat de NPO daarom ook breed moet programmeren. Wat mij betreft hebben ze dan nog wel wat werk te doen, maar toch.

Aangezien commerciële radio ook prima kan zonder overheidssteun is het alleen vrij absurd dat zowel de EU als de Nederlandse Mededingingsautoriteit nog niet heeft ingegrepen vanwege oneerlijke concurrentie van de NPO op de radiomarkt. Staatssteun is immers bij wet verboden en mag alleen in uitzonderlijke gevallen.
Janno

Bericht door Janno »

Commerciële radio betalen we ook met zijn allen via reclame. Dat is alleen ondoorzichtiger.
fdboer

Bericht door fdboer »

GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 13:10
fdboer schreef: 28 nov 2023 08:42
GerjanCluistra schreef: 28 nov 2023 00:43

Lijkt me wel. De NPO krijgt er vorstelijk voor betaald om dat vuile werk te doen.
Voor de zoveelste keer, dat geld wordt door IEDEREEN opgebracht en derhalve heeft IEDEREEN recht op plezier daarvan, niet alleen een aantal nice groepen. Herinner even het kijk en luistergeld dat iedereen moest betalen en wat tegenwoordig in de inkomstenbelasting zit verwerkt. Overigens is het budget voor zover ik kan nagaan over de jaren heen eerder gekrompen dan gestegen.
Burgers worden inderdaad gedwongen om een deel van hun kostbare salaris af te staan voor o.a. de NPO. Ben het voor een deel ook wel eens dat de NPO daarom ook breed moet programmeren. Wat mij betreft hebben ze dan nog wel wat werk te doen, maar toch.

Aangezien commerciële radio ook prima kan zonder overheidssteun is het alleen vrij absurd dat zowel de EU als de Nederlandse Mededingingsautoriteit nog niet heeft ingegrepen vanwege oneerlijke concurrentie van de NPO op de radiomarkt. Staatssteun is immers bij wet verboden en mag alleen in uitzonderlijke gevallen.
Prima, halen we kijk & luistergeld weer terug in plaats van verrekenen via de inkomstenbelasting. Dan is het geen 'staatssteun' meer maar zijn we allemaal aandeelhouder. Wat is het verschil?
Laatst gewijzigd door fdboer op 28 nov 2023 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
fdboer

Bericht door fdboer »

Janno schreef: 28 nov 2023 13:29 Commerciële radio betalen we ook met zijn allen via reclame. Dat is alleen ondoorzichtiger.
Dat ... En vergeet niet wat er onderweg aan de strijkstokken van aandeelhouders blijft hangen ...
Plaats reactie