Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Toekomst NPO

Bericht door Pot »

big T schreef: 27 nov 2023 18:58 (...) jongeren opvoeden (...)
Mijn boodschap is niet aangekomen blijkbaar:

!!3FM is geen jongerenzender!!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

DavyGer schreef: 27 nov 2023 12:24 Er zal sowieso wel iets van een NPO (moeten) blijven bestaan. Maar in de minste variant zal het niet meer zijn dan nieuwsvoorziening. Al schat ik in dat het wel meer wordt dan dat, maar wel minder dan nu. Ik zou beginnen met het afschaffen van de omroepen, NPO 3, 3FM en alle thema kanalen.
Dat is heel wat om af te schaffen. Dan vind ik het ook interessant om te weten: wat wel? Uit welke visie op de NPO komt dit idee voort?
big T schreef: 27 nov 2023 18:58 Laten we wel zijn, Hilversum 3 is in het leven geroepen om tegen gewicht te bieden aan?
Jawel commerciële radio uit zee. :D
En dat is de opdracht nog steeds, alleen komt nu commerciële radio niet meer van zee.
Exact en dat is wat mij betreft geen taak van de NPO.
Rock 'n roll is better than music!
fdboer

Bericht door fdboer »

NPO voor iedereen of helemaal afschaffen. Maar al die tussenvormen zie ik niet zitten. We hebben altijd een duaal systeem gehad dus zeuren over concurrentie heeft geen zin, dat was bekend en moet je in je ondernemingsplan incalculeren.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Oortjes schreef: 27 nov 2023 19:32
DavyGer schreef: 27 nov 2023 12:24 Er zal sowieso wel iets van een NPO (moeten) blijven bestaan. Maar in de minste variant zal het niet meer zijn dan nieuwsvoorziening. Al schat ik in dat het wel meer wordt dan dat, maar wel minder dan nu. Ik zou beginnen met het afschaffen van de omroepen, NPO 3, 3FM en alle thema kanalen.
Dat is heel wat om af te schaffen. Dan vind ik het ook interessant om te weten: wat wel? Uit welke visie op de NPO komt dit idee voort?
Ik zelf denk aan een publieke omroep meer op hoofdlijnen die zich enkel focust op kerntaken die niet in de markt worden voorzien. Op radio gebied is dat de nieuwsvoorziening van radio 1 (als openbare nutsvoorziening), het klassieke radio 4 (in de huidige opzet als nu) en radio 5 (op het huidige 3FM kavel) gezien die laatste twee geen (levensvatbare) commerciële tegenhangers hebben. Radio 2 en de frequentie mogen wat mij betreft mogen worden verkocht.

Op TV zou ik gaan voor een lichtere nieuwszender vergelijkbaar met het huidige NPO 1. 's ochtends een regionale insteek, 's middags gericht op kinderen en 's avonds gericht op een breed publiek. Daar kunnen talkshows op komen, maar wat mij betreft op vrijdag- zaterdag- en zondag avond best een spelprogramma of amusement. Wat mij betreft wordt het NOS journaal ook op deze zender geprogrammeerd.

En dan een zender als het huidige NPO 2 met een zwaarder nieuws accent. Overdag veel ruimte voor sport en politiek. 's avonds een verdiepende talkshow of het huidige nieuwsuur. En zeker van het weekend mag het ook best een beetje amuserend zijn, of een sportwedstrijd integraal uitzenden, of een spelshow met nieuwselementen. Dat je b.v. op NPO 1 een reisprogramma met BN'ers uitzend gevolgd door wie is de mol en op deze zender Even Tot Hier gevolgd door Nieuwsuur.
big T

Bericht door big T »

Pot schreef: 27 nov 2023 19:30

Teering zeg wat kun jij schreeuwen, in de hoek!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

DavyGer schreef: 27 nov 2023 19:51 Ik zelf denk aan een publieke omroep meer op hoofdlijnen die zich enkel focust op kerntaken die niet in de markt worden voorzien. Op radio gebied is dat de nieuwsvoorziening van radio 1 (als openbare nutsvoorziening), het klassieke radio 4 (in de huidige opzet als nu) en radio 5 (op het huidige 3FM kavel) gezien die laatste twee geen (levensvatbare) commerciële tegenhangers hebben. Radio 2 en de frequentie mogen wat mij betreft mogen worden verkocht.
Ik lees dus vooral aanvullen op wat commerciële omroepen niet doen?

Zelf vind ik dat de NPO eigen richting moet bepalen, los van van commerciëlen wel en niet doen. Nu vind ik ook dat het geen concurrentievervalsing moet worden, maar dat lijkt mij goed te borgen in de taken van de NPO.
fdboer schreef: 27 nov 2023 19:40 NPO voor iedereen of helemaal afschaffen. Maar al die tussenvormen zie ik niet zitten. We hebben altijd een duaal systeem gehad dus zeuren over concurrentie heeft geen zin, dat was bekend en moet je in je ondernemingsplan incalculeren.
Tot jaren '90 hadden we geen duaal systeem maar uitsluitend publieke omroep. Verder is gesubsidieerde concurrentie in geen enkele branche toegestaan.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 27 nov 2023 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Janno

Bericht door Janno »

Ik krijg weer een deja vu van dit topic :roll:
SB92

Bericht door SB92 »

Het gaat voor mijn gevoel wat veel over wat mensen zelf graag zien in plaats van wat ze verwachten dat er gaat gebeuren met een rechts kabinet aan het stuur.
Pot

Bericht door Pot »

big T schreef: 27 nov 2023 19:55
Pot schreef: 27 nov 2023 19:30

Teering zeg wat kun jij schreeuwen, in de hoek!
Je eigen punt is gewoon niet waar. Er wordt hier veel geschreeuwd over hoe de NPO eruit zou moeten zien, maar daar wordt niet eens uitgegaan van de principes waar de huidige zenders voor staan. Napraten is namelijk eenvoudig.

Ik hoop dat het inmiddels wél duidelijk is...
Janno

Bericht door Janno »

SB92 schreef: 27 nov 2023 20:24 Het gaat voor mijn gevoel wat veel over wat mensen zelf graag zien in plaats van wat ze verwachten dat er gaat gebeuren met een rechts kabinet aan het stuur.
En dat laatste was volgens de startpost de enige vraag.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

SB92 schreef: 27 nov 2023 20:24 Het gaat voor mijn gevoel wat veel over wat mensen zelf graag zien in plaats van wat ze verwachten dat er gaat gebeuren met een rechts kabinet aan het stuur.
Kaalslag en opdoeken npo 3 minstens. Al zal 3FM wrs ook geslachtofferd worden.

Al hoop ik uit de hoek van BBB en NSC ook op toekomstvisie en een hervormingsagenda voor de NPO.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Pot schreef: 27 nov 2023 20:52 Je eigen punt is gewoon niet waar. Er wordt hier veel geschreeuwd over hoe de NPO eruit zou moeten zien, maar daar wordt niet eens uitgegaan van de principes waar de huidige zenders voor staan. Napraten is namelijk eenvoudig.

Ik hoop dat het inmiddels wél duidelijk is...
Schreeuwen maakt niks duidelijk, leidt alleen maar af. Big T heeft en punt als hij zegt dat 3FM er is om te concurreren met de commercie.
DavyGer schreef: 27 nov 2023 21:00 Al hoop ik uit de hoek van BBB en NSC ook op toekomstvisie en een hervormingsagenda voor de NPO.
Bij deze partijen blijft waarschijnlijk alleen Radio Oost bestaan :razz:

IK heb deze partijen echt niet op toekomstvisie kunnen betrappen. Bij de BBB beperkt het zich tot economisch belang van Agrifirm en NSC heeft het over bestuurscultuur zonder te weten wat dat bestuur dan moet besturen. Tot zo ver mijn vertrouwen in de protestpartijen :D
big T

Bericht door big T »

Pot schreef: 27 nov 2023 20:52 Je eigen punt is gewoon niet waar.
Dat zou heel goed mogelijk zijn dat het niet waar is waarom H3 is opgericht en dat commerciële radio nu niet mee uit zee komt.
Maar blijft over dat H3 zich op de popmuziek richt en zo de jongere wil opvoeden in muzikale opzicht.
We kunnen anno 2023 discuteren over wat we verstaan onder een jongere, maar dat kan ook zonder de caps lock en vet te tikken.
Want dat is namelijk zeer onbeleefd om te doen op een forum.
Verder zal het mij een worst zijn waar H3 nu voor staat, als ze maar pop muziek en een fijne neus hebben voor nieuwe stromingen.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

marcelb schreef: 27 nov 2023 11:52
Zeker op radio1 hoeft n.m.m. niet bezuinigd te worden, want dat is bij uitstek de zender die een belangrijke functie van de publieke omroep uitvoert. En ja, dat doen ze door van rechts tot links geluiden te laten horen. Als je nog steeds het idee hebt dat Radio1 een linkse hobbyzender is zit je er echt flink naast.
NPO Radio 1 wordt door de PO goed gefinancierd. Er wordt zelfs voor gekort op andere NPO radiozenders op de begroting voor het lopende en komende jaar.
https://www.radiofreak.nl/radio-2-moet- ... uro%20kost.
fdboer

Bericht door fdboer »

Exact dat inderdaad.
Plaats reactie