Top2000 editie 2023

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Elevator Operator

Re: Top2000 editie 2023

Bericht door Elevator Operator »

jessica schreef: 08 dec 2023 01:18
Elevator Operator schreef: 07 dec 2023 23:16 Dit zijn ook nog goede nummers die niet in de Top 2000 staan, maar wel op de keuzelijst. Ik kwam ze nog tegen tijdens het stemmen (voor wie het interesseert, met het oog op de extra 500)

David Bowie - Queen Bitch
Arctic Monkeys - Four Out Of FIve
The Kinks - Father Christmas
Johan - Oceans
Dinah Washington - Mad About The Boy (vooral die versie van ongeveer 2:50 is zo goed)
Blur - Girls & Boys
Michael Kiwanuka - Tell Me A Tale

En nog gelijk vier Beatles platen, waarom ook niet :)
-You Won't See Me
-Oh! Darling
-Taxman
-You Never Give Me Your Money
Mooie songs. Leuk idee voor een eigen onderwerp trouwens.
Ja, misschien wel een goed idee! Als er volgend jaar weer gestemd kan worden
petoi

Bericht door petoi »

Gaan ze de nummers 2500 t/m 2001 nu blind uitzenden komende week? Dus zonder dat je vooraf kan lezen welke plaat waar staat?
De top 2000 maken ze pas vrijdag bekend, zou wel eens leuk zijn.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Nee. Als maandag om 10.00 de nummer 2500 gedraaid wordt, worden direct de nummers tot en met 2001 gepubliceerd op de website. Dan komt tegelijk ook de tool 'Staat ie in de Top 2000' online.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

StefanMiedema91 schreef: 08 dec 2023 17:26
Jari de Jonge schreef: 08 dec 2023 16:45 De top2000 stembureau is niet met het team van Stasse? Zonde. Die deden het geweldig voorgaande jaren
komt waarschijnlijk omdat Stefan Stasse "verhuisd" naar R5; als men het zo enigszins bekijkt heeft R2 toch een behoorlijke verjonging sinds á 2015/16 ongeveer; dacht 10 jaar geleden bij radio 2 standaard aan Frits Spits, times are chainging
En die is juist alweer tien jaar weg daar.
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

petoi schreef: 09 dec 2023 09:45 Gaan ze de nummers 2500 t/m 2001 nu blind uitzenden komende week? Dus zonder dat je vooraf kan lezen welke plaat waar staat?
De top 2000 maken ze pas vrijdag bekend, zou wel eens leuk zijn.
De lijst staat intussen op de website: https://www.nporadio2.nl/thema/deze-num ... -extra-500

Erg interessant om te zien dat hier nummers in staan die überhaupt nog nooit in de Top 2000 zelf hebben gestaan, maar die het dus naar verwachting steeds net niet redden.
Elevator Operator

Er is ook elk jaar een pechvogel die nét niet de Top 2000 heeft gehaald, zonder dat we het weten (#2001)

Deze keer kunnen we dus zien welke plaat dat was: Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen van Boudewijn de Groot
Laatst gewijzigd door Elevator Operator op 11 dec 2023 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pot

Bericht door Pot »

Nouja, die Extra 500 is natuurlijk leuk, maar leeft echt totaal niet (op basis van ILO). Normaal gesproken komt Radio 2 met de Top 2000 rond de 40% uit, nu maar 8,2%.

En om eerlijk te zijn: ik voel hem ook niet. Geen juiste timing en muziek die ook echt minder is. Eigenlijk was ik er al een beetje bang voor en is het zonde dat ze juist niet iets gedaan hadden met de Top 2000 zelf. Op een plein, groter café of nog eens wat speciale awards erbij. Dit is niet echt een cadeau namelijk.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ruud laat al direct horen dat ie niet met cijfertjes om kan gaan. Geef die dj gewoon even vrij op zo'n moment
StefanT

Bericht door StefanT »

Die 500 voelen niet als een kdootje. voelt meer als een hinderlijke onderbreking van de programmering. Het voelt ook allemaal random aan, wat ze staan niet in de top2000
Trivian

Bericht door Trivian »

Waarderen doe ik jullie open mening wel (voorgaande 2 reacties). Ik sluit me hier echter niet bij aan. Ook al is niet alle muziek uit de top 2000 mijn muzieksmaak en geldt dit dus ook voor de 500 extra nummers die dit jaar uitgezonden worden, ik zie het wel degelijk aan een cadeautje aan de luisteraar. Door een samenspel van de tand des tijds en het verschijnen van nieuwe platen de afgelopen 25 jaar, zijn er namelijk ook genoeg nummers die vroeger wel in de top stonden en het nu niet meer redden. Bij zo'n toplijst heeft een grote groep mensen volgens mij de gewoonte om op soortgelijke nummers als het jaar ervoor te gaan stemmen. Nu heeft die ene vergeten hit van die ene eendagsvlieg ook nog eens airplay. Daarnaast hoeft een hitlijst op de publieke omroep niet alleen het brede publiek aan te spreken (commercieel) maar mogen het ook een keer de liefhebbers van een bepaald genre (niche) zijn.

Over de presentatie van de lijst ben ik kort: Ieder z'n voorkeur, maar er zou vanuit het zendermanagement wel eens met een strenge blik mogen worden gekeken naar het al dan niet omgooien van de mod/presentatie tijdslot, bij dit soort specials.
Pot

Bericht door Pot »

Trivian schreef: 12 dec 2023 17:58 Waarderen doe ik jullie open mening wel (voorgaande 2 reacties). Ik sluit me hier echter niet bij aan. Ook al is niet alle muziek uit de top 2000 mijn muzieksmaak en geldt dit dus ook voor de 500 extra nummers die dit jaar uitgezonden worden, ik zie het wel degelijk aan een cadeautje aan de luisteraar. Door een samenspel van de tand des tijds en het verschijnen van nieuwe platen de afgelopen 25 jaar, zijn er namelijk ook genoeg nummers die vroeger wel in de top stonden en het nu niet meer redden. Bij zo'n toplijst heeft een grote groep mensen volgens mij de gewoonte om op soortgelijke nummers als het jaar ervoor te gaan stemmen. Nu heeft die ene vergeten hit van die ene eendagsvlieg ook nog eens airplay. Daarnaast hoeft een hitlijst op de publieke omroep niet alleen het brede publiek aan te spreken (commercieel) maar mogen het ook een keer de liefhebbers van een bepaald genre (niche) zijn.
Of je nou nummer 1950 of 2316 in de lijst bent, maakt niet verschil of het niche is of niet. Sowieso is het gewoon - bijna allemaal - popmuziek. Op beiden hebben echt nog genoeg mensen gestemd kan ik je verzekeren. Het is niet zo dat ze de nummers draaien die maar door één persoon gestemd zijn. En ook het feit dat nummers verdwenen zijn, laat vooral zien dat de behoefte van het Top 2000-publiek aan het veranderen is. Gezien de jaarlijkse verschuivingen, zullen echt niet alle luisteraars hetzelfde stemmen. Vaak is het ook gewoon een kwestie van wat in je opkomt (met wat nummers die je recent weer gehoord hebt) bijvoorbeeld.
Over de presentatie van de lijst ben ik kort: Ieder z'n voorkeur, maar er zou vanuit het zendermanagement wel eens met een strenge blik mogen worden gekeken naar het al dan niet omgooien van de mod/presentatie tijdslot, bij dit soort specials.
Waarom?
Praatpriet

Bericht door Praatpriet »

Elevator Operator schreef: 07 dec 2023 23:16 Dit zijn ook nog goede nummers die niet in de Top 2000 staan, maar wel op de keuzelijst. Ik kwam ze nog tegen tijdens het stemmen (voor wie het interesseert, met het oog op de extra 500)

David Bowie - Queen Bitch
Arctic Monkeys - Four Out Of FIve
The Kinks - Father Christmas
Johan - Oceans
Dinah Washington - Mad About The Boy (vooral die versie van ongeveer 2:50 is zo goed)
Blur - Girls & Boys
Michael Kiwanuka - Tell Me A Tale

En nog gelijk vier Beatles platen, waarom ook niet :)
-You Won't See Me
-Oh! Darling
-Taxman
-You Never Give Me Your Money
Het hele oeuvre van Kiwamuka staat volgend jaar wel weer in de top 2000.
Elevator Operator

Praatpriet schreef: 12 dec 2023 19:13 Het hele oeuvre van Kiwamuka staat volgend jaar wel weer in de top 2000.
Hoezo dat?
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Praatpriet schreef: 12 dec 2023 19:13
Het hele oeuvre van Kiwamuka staat volgend jaar wel weer in de top 2000.
Ik hoop het!
Trivian

Bericht door Trivian »

Pot schreef: 12 dec 2023 18:20 Of je nou nummer 1950 of 2316 in de lijst bent, maakt niet verschil of het niche is of niet. Sowieso is het gewoon - bijna allemaal - popmuziek. Op beiden hebben echt nog genoeg mensen gestemd kan ik je verzekeren. Het is niet zo dat ze de nummers draaien die maar door één persoon gestemd zijn. En ook het feit dat nummers verdwenen zijn, laat vooral zien dat de behoefte van het Top 2000-publiek aan het veranderen is. Gezien de jaarlijkse verschuivingen, zullen echt niet alle luisteraars hetzelfde stemmen. Vaak is het ook gewoon een kwestie van wat in je opkomt (met wat nummers die je recent weer gehoord hebt) bijvoorbeeld.
OT: Met je benadering van het stemalgoritme ben ik het zeker eens en daarom ook fervent luisteraar van de hogere nummers in de Top 4000 van 10.

Het in twijfel trekken van hetzelfde stemmen betwist ik deels, ik denk dat veel mensen weinig inspiratie en vaste favorieten hebben en ook veelal meermaals op dezelfde artiest stemmen. Dit komt naar mijn mening wel terug in de uiteindelijke lijst. Onbewust zal de gemiddelde stemmer zeker worden beinvloed door wat hij heeft gehoord op de (andere) radio(zenders) de afgelopen maanden en wat er wellicht in de huidige hitlijst (Top 40 ed.) terecht komt. Verder zal de stemmer niet snel geneigd zijn op een eigen nummer te stemmen als dit nog helemaal niet in de stemlijst staat. De database met meer onbekende artiesten (lees: eendagsvliegen) uitbreiden zou een oplossing kunnen zijn voor het waarborgen van een waarheidsgetrouwe Toplijst.

Bij de top 2000 stemlijst krijg je toch ook altijd die suggesties op de stempagina te zien. Ik mag aannemen dat dit willekeurig is voor iedere unieke stemmer. Weet iemand daar meer over? Bij hitlijsten van andere radiozenders (DPG Media) is dit niet het geval en wordt de stemmer getracht dit geheel van uit zijn eigen inspiratie te doen.
Pot schreef: 12 dec 2023 18:20
Waarom?
Op de vraag waarom geef ik uitleg in de vorm van mijn algemene mening:
Ik ben voorstander ervan dat er af en toe geschoven mag worden in de programmering, zo geef je als radiostation nieuwe presentatoren de kans op primetime uit te zenden en hun kunsten te bewijzen. Verder zijn de vastgeroeste DJs van bijvoorbeeld de middagshows gewend om op hun manier een programma te vulllen, terwijl er nu door veel luisteraars eerder wat meer achtergrondinformatie over muziek en artiesten uit de lijst eerder geaprecieerd zal worden. Dit is naar mijn ervaring vaak een uitdaging voor Primetime DJ's met een flink Ego.
Plaats reactie