Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 24 sep 2023 17:28 Dit is geen Calimero effect, maar realiteit. Knoop dat maar even goed in je oortjes...
En de Partij van de Dieren is representatief? Hoe is uiteindelijk de verdeling over alle partijen? Ik verwacht dat deze anders is.

Ik voel mij niet achtergesteld, geen enkele reden voor. En op de radio vind ik het dus fijn geen dialect te horen, maar voor iedereen goed verstaanbaar Nederlands zonder noordelijk, oostelijk, westelijk of zuidelijk accent.
Rock 'n roll is better than music!
Roel_

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 24 sep 2023 17:49
Roel_ schreef: 24 sep 2023 17:28 Dit is geen Calimero effect, maar realiteit. Knoop dat maar even goed in je oortjes...
En de Partij van de Dieren is representatief?
Dit is niet het enige voorbeeld, maar wel een goed voorbeeld. Speelt niet alleen in de politiek, ook media dus.
Ik voel me ook niet achtergesteld, maar het is beter voor elkaars begrip om het allemaal wat diverser te maken.

Als wij het hier al niet over eens worden dan laat de fusie met de Vlaamse radio maar zitten. Vlamingen zullen het Hollands niet accepteren en blijkbaar hier accepteren we ook andere accenten niet.

Topic kan gesloten worden :razz:
Je bent ouder en je wil wat...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 24 sep 2023 18:00 Dit is niet het enige voorbeeld, maar wel een goed voorbeeld. Speelt niet alleen in de politiek, ook media dus.
Ik voel me ook niet achtergesteld, maar het is beter voor elkaars begrip om het allemaal wat diverser te maken.
De partij van de dieren is net zo een goed voorbeeld als de bbb, de pvv of de sp?

Ook ik ben een groot voorstander van diversiteit. Daar ging de discussie niet om. Het ging erom dat op de radio over het algemeen accentloos Nederlands te horen is. Dat stel ik op prijs. Het is ook niet zo dat westerse accenten wel te horen zijn.

Mensen als Edwin Evers, Robert Feller, Chantal Hutten, Rob Stenders, Jeanne Kooijmans, Karel Oosterhuis en Mart Meijer spreken allemaal gewoon Nederlands, geen accent. Het zijn maar wat willekeurige voorbeelden. Ik ken niet van iedere dj de komaf.

Dat laatste geldt volgens mij voor veel mensen en maakt misschien wel dat het wel meevalt met die diversiteit.
rotmof67

Bericht door rotmof67 »

De situatie is ongeveer vergelijkbaar met Duitsland en Oostenrijk. Niemand in Oostenrijk wil een Piefke op de zender. Hooguit iemand uit Beieren zou nog net door de beugel kunnen. Duitsers zijn wel eens gecharmeerd van een Oostenrijkse stem op de radio maar het zou ook niet al te veel moeten worden. En wat Nederland en België betreft: de radiocultuur in de twee landen is dermate verschillend. Ik zie het niet zo gauw gebeuren.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 24 sep 2023 19:55 Mensen als Edwin Evers, Robert Feller, Chantal Hutten, Rob Stenders, Jeanne Kooijmans, Karel Oosterhuis en Mart Meijer spreken allemaal gewoon Nederlands, geen accent.
Het ultieme bewijs dat je geen flauw idee hebt van accenten of verstand van talen. Sorry.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 09:54
Oortjes schreef: 24 sep 2023 19:55 Mensen als Edwin Evers, Robert Feller, Chantal Hutten, Rob Stenders, Jeanne Kooijmans, Karel Oosterhuis en Mart Meijer spreken allemaal gewoon Nederlands, geen accent.
Het ultieme bewijs dat je geen flauw idee hebt van accenten of verstand van talen. Sorry.
Rob Stenders geen accent :lol: Je hebt er inderdaad geen verstand van.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 25 sep 2023 11:54 Rob Stenders geen accent :lol: Je hebt er inderdaad geen verstand van.
Rob Stenders spreekt Nederlands zonder Tilburgs accent.
Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 09:54 Het ultieme bewijs dat je geen flauw idee hebt van accenten of verstand van talen. Sorry.
Wat een Randstedelijke arrogantie weer :roll: Als je zoveel verstand hebt van taal, zou je eens kunnen beginnen met het gebruiken van taal om inhoud te verwoorden. Dan kunnen we een discussie voeren, nu doe je niet meer dan jezelf omlaag halen.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 25 sep 2023 18:30
Roel_ schreef: 25 sep 2023 11:54 Rob Stenders geen accent :lol: Je hebt er inderdaad geen verstand van.
Rob Stenders spreekt Nederlands zonder Tilburgs accent.
Oortjes uitspuiten?
C90

Bericht door C90 »

We hebben allemaal n accent. De enige nederlander die echt ABN nederlands sprak, en ook als zodanig erkend is.. was Philip Bloemendal.
Satfreak13

Oortjes schreef: 25 sep 2023 18:30 Rob Stenders spreekt Nederlands zonder Tilburgs accent.

Wat een Randstedelijke arrogantie weer :roll: Als je zoveel verstand hebt van taal, zou je eens kunnen beginnen met het gebruiken van taal om inhoud te verwoorden.
Als je je Tilburgs accent moet onderdrukken om op "landelijke radio en tv" te mogen,dan word je dus gedwongen een "Neutraal Nederlands" te spreken dat de facto de Randstad variant is: "Hollands".
Waarom zou Rob Stenders (ons voorbeeld) zijn Tilburgs accent trouwens überhaupt hebben moeten verstoppen? Is dat accent dan onverstaanbaar? Of iets om je voor te schamen?

De tijden lijken sinds Criet Titulaer weinig veranderd. Hij was prima te verstaan op de landelijke media ondanks zijn Limburgs accent!
En mateloos populair. Het accent hoorde bij hem. Hij weerd uiteindelijk geweerd.
Het Randstad Hollands - in feite zelf een variant van het Nederlands - verheft zichzelf de facto boven alle andere varianten. Zelfs boven het Vlaams.

"Neutraal Nederlands" bestaat hooguit op papier.
En als ik een Vlaamse krant lees, is zelfs dat niet het geval. En de woordkeus van een Hollander is ook regelmatig anders dan die van een Tukker.

Bij bv de BBC doen ze veel minder moeilijk over regionale accenten. Op de Duitse tv evenmin. Het is historisch "typisch Nederlands" en niet toevallig dat uitgerekend het Randstad Hollands zich aan de rest van Nederland als norm heeft opgelegd.
En doordat dit dwangmatige nog steeds niet is veranderd, wordt er door de Randstad nog steeds op onze regio's neergekeken.

In de meeste andere Europese landen wordt er met veel meer respect omgegaan met regionale varianten en dialecten/talen.
Luxemburg en Zwitserland zijn slechts 2 voorbeelden.

Op zeezender Mi Amigo van Sylvain Tak bestond het dj-team uit zowel Nederlanders en Vlamingen.
Het was een hele sterke combi!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 19:59 Als je je Tilburgs accent moet onderdrukken om op "landelijke radio en tv" te mogen,dan word je dus gedwongen een "Neutraal Nederlands" te spreken dat de facto de Randstad variant is: "Hollands".
War haal je toch vandaan dat accenten in de Randstad fatsoenlijk Nederlands zijn?
Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 19:59 Waarom zou Rob Stenders (ons voorbeeld) zijn Tilburgs accent trouwens überhaupt hebben moeten verstoppen? Is dat accent dan onverstaanbaar? Of iets om je voor te schamen?
Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat Erik de Zwart zijn Amsterdams heeft ingeruild voor normaal Nederlands. Waarmee ik ook bovenstaande nogmaals uitleg.

Echt Tilburgs is voor mij als meer oostelijk wonende Nederlander inderdaad niet te volgen, hoewel ik niet verwacht dat Rob Stenders dat van oorsprong sprak.

En nee, niemand hoeft zich te schamen voor een accent. Je mag van mij horen waar je vandaan komt. Of dat een pré is op de landelijke radio, is wat anders.
Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 19:59 Op zeezender Mi Amigo van Sylvain Tak bestond het dj-team uit zowel Nederlanders en Vlamingen. Het was een hele sterke combi!
Ja, dat zijn we wel weer eens.
Satfreak13

Oortjes schreef: 25 sep 2023 22:07
War haal je toch vandaan dat accenten in de Randstad fatsoenlijk Nederlands zijn?

Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat Erik de Zwart zijn Amsterdams heeft ingeruild voor normaal Nederlands. Waarmee ik ook bovenstaande nogmaals uitleg.

En nee, niemand hoeft zich te schamen voor een accent. Je mag van mij horen waar je vandaan komt. Of dat een pré is op de landelijke radio, is wat anders.
Satfreak13 schreef: 25 sep 2023 19:59 Op zeezender Mi Amigo van Sylvain Tak bestond het dj-team uit zowel Nederlanders en Vlamingen. Het was een hele sterke combi!
Ja, dat zijn we wel weer eens.
Je opvattingen bevatten opnieuw waardeoordelen.
En in dat licht is je conclusie over Mi Amigo behoorlijk verrassend. Maar ook tegenstrijdig met het voorafgaande. Dat begrijp ik niet.

Minderwaardige accenten/tongvallen bestaan voor mij niet. Alleen minderwaardige woordkeuzes.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 26 sep 2023 08:30 Je opvattingen bevatten opnieuw waardeoordelen.
En in dat licht is je conclusie over Mi Amigo behoorlijk verrassend. Maar ook tegenstrijdig met het voorafgaande. Dat begrijp ik niet.

Minderwaardige accenten/tongvallen bestaan voor mij niet. Alleen minderwaardige woordkeuzes.
Misschien ook minderwaardige interpretatie?

Je leest wat je wil lezen. Ik heb het nergens over minderwaardig.

Voel jij je onterecht achtergesteld, dan luister ik relaxed naar de radio met voor iedereen verstaanbaare dj's.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Kunnen we weer ontopic aub? Dit topic gaat over Nederlandse en Vlaamse radio.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 27 sep 2023 00:36 Kunnen we weer ontopic aub? Dit topic gaat over Nederlandse en Vlaamse radio.
Goed plan. Ik heb iin mijn vakantie veel naar Joe in België geluisterd. Leuke muziek, weinig geouwehoer, maar het geouwehoer vond ik niet heel boeiend ook.
Plaats reactie