Hahahaha ja prachtig. Mooi programma was dat Verona.Ane Sybesma schreef: ↑22 sep 2023 10:56Verona had er in de jaren 80 een prachtig nummer over :-)
Actueler dan ooit :-)
https://www.youtube.com/watch?v=1h5KIyzqxz4
Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??
Moderator: admin6
Re: Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??
Je bent ouder en je wil wat...
Bedankt voor deze geweldige herinnering!Ane Sybesma schreef: ↑22 sep 2023 10:56Verona had er in de jaren 80 een prachtig nummer over :-)
Actueler dan ooit :-)
https://www.youtube.com/watch?v=1h5KIyzqxz4
Ik vind Vlaams eigenlijk wel charmant. En dat voor iemand van boven de Moerdijk
Niemand heeft iets aan deze info, maar ik wilde het toch even kwijt
Niemand heeft iets aan deze info, maar ik wilde het toch even kwijt
Ik vind het wel een waardevolle toevoeging hoor.
Het Vlaams en al haar dialecten is een zeer mooie Nederlandstalige taal.
Verkrachting is het zeker niet.
Ik heb weer niets met Tukkers en het noorden van Nederland.
Verkrachting is het zeker niet.
Ik heb weer niets met Tukkers en het noorden van Nederland.
- Ane Sybesma
Zolang het maar niet Medialect is met die overdreven R vind ik alle dialecten prima
Ik wil wel meer Vlaamse belpop en belrock op de Nederlandse radio...
Gorki, Noordkaap, Monza, Raymond van het Groenewoud, Arno Hintjes, Bazart, en ga zo maar door... Heerlijk!
Dát is één van de grootste redenen waarom ik enkel Vlaamstalige radio luistert.
Gorki, Noordkaap, Monza, Raymond van het Groenewoud, Arno Hintjes, Bazart, en ga zo maar door... Heerlijk!
Dát is één van de grootste redenen waarom ik enkel Vlaamstalige radio luistert.
Vlaanderen Boven van Raymond van het Groenewoud was zojuist op NPO Radio 5 in de Bubbling under 70's lijst met Felix Meurders.
Kleine opschoning gehad. Graag inhoudelijk reageren!
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
-
Waardeoordelen over talen en dialecten zijn de facto gevaarlijk en als ze negatief zijn, zelfs discriminerend.
Het noorden en oosten van Nederland is beïnvloed door het Nedersaksisch, zeer verwant aant het Niederdeutsch over de grens.
Historisch zeer verklaarbaar.
Het zijn zeer bloemrijke talen. Evenals het Fries.
Zoals jij hier erover oordeelt, oordelen juist mensen uit de regio over het "Hollands". En daarbij komt al gauw het woord "arrogant" en "dominant" voorbij.
En niet helemaal onterecht, want de ooit zeer geroemde Brabantse tv presentator Criet Titutaler kreeg ooit zijn tv contract niet verlengd omdat hij weigerde de eis zijn Brabantse accent "af te leren". Aldus geschiedde: hij werd ontslagen.
In Nederland ben je gelijk "domme boer" als een een regionale - niet "Hollandse" tongval hebt. En zo is het helaas nog steeds in onze media.
Mee eens en dat is nog steeds zo helaas. Chriet kwam overigens uit Venlo, en was dus een Limburger.Satfreak13 schreef: ↑22 sep 2023 21:14 En niet helemaal onterecht, want de ooit zeer geroemde Brabantse tv presentator Criet Titutaler kreeg ooit zijn tv contract niet verlengd omdat hij weigerde de eis zijn Brabantse accent "af te leren". Aldus geschiedde: hij werd ontslagen.
In Nederland ben je gelijk "domme boer" als een een regionale - niet "Hollandse" tongval hebt. En zo is het helaas nog steeds in onze media.
-
Excuus! Klopt helemaal!
De man verdient trouwens een standbeeld! Juist als Limburger op de landelijke tv was hij dubbel uniek: om wat hij vertelde en voorspelde, en om zijn accent waarop hij expliciet trots was. Omdat hij zijn identiteit was (zoals hij ook zelf verklaarde)!
Helaas nog steeds randstedelijke arrogantie op de radio en tv als het om regionaal gekleurde accenten betreft.
Zelfs Vlaams wordt door sommigen als zodanig afgedaan.
De norm lijkt nog steeds kleurloos "Hollands" te zijn om aangenomen te kunnen worden als radio of tv persoonlijkheid.
Onze radiozenders bewijzen dat. "Zo kleurloos mogelijk Hollands" (dus niet Nederlands!) lijkt de norm.
Geld en macht komen nog steeds uit west Nederland.
Misschien dat er met de komende verkiezingen eens meer respect voor de regio's komt. Inclusief hun tongvallen.
Zodat de media er vervolgens niet meer onderuit kunnen.
-
Maar de meeste mensen wonen in het westen, dus de arrogantie zal wel in stand blijven als heel het westen gaat stemmen tegen de plattelanders.Satfreak13 schreef: ↑23 sep 2023 09:07Excuus! Klopt helemaal!
De man verdient trouwens een standbeeld! Juist als Limburger op de landelijke tv was hij dubbel uniek: om wat hij vertelde en voorspelde, en om zijn accent waarop hij expliciet trots was. Omdat hij zijn identiteit was (zoals hij ook zelf verklaarde)!
Helaas nog steeds randstedelijke arrogantie op de radio en tv als het om regionaal gekleurde accenten betreft.
Zelfs Vlaams wordt door sommigen als zodanig afgedaan.
De norm lijkt nog steeds kleurloos "Hollands" te zijn om aangenomen te kunnen worden als radio of tv persoonlijkheid.
Onze radiozenders bewijzen dat. "Zo kleurloos mogelijk Hollands" (dus niet Nederlands!) lijkt de norm.
Geld en macht komen nog steeds uit west Nederland.
Misschien dat er met de komende verkiezingen eens meer respect voor de regio's komt. Inclusief hun tongvallen.
Zodat de media er vervolgens niet meer onderuit kunnen.
En wat is de reden om mij hiermee aan te vallen?Satfreak13 schreef: ↑22 sep 2023 21:14Waardeoordelen over talen en dialecten zijn de facto gevaarlijk en als ze negatief zijn, zelfs discriminerend.
Het noorden en oosten van Nederland is beïnvloed door het Nedersaksisch, zeer verwant aant het Niederdeutsch over de grens.
Historisch zeer verklaarbaar.
Het zijn zeer bloemrijke talen. Evenals het Fries.
Zoals jij hier erover oordeelt, oordelen juist mensen uit de regio over het "Hollands". En daarbij komt al gauw het woord "arrogant" en "dominant" voorbij.
En niet helemaal onterecht, want de ooit zeer geroemde Brabantse tv presentator Criet Titutaler kreeg ooit zijn tv contract niet verlengd omdat hij weigerde de eis zijn Brabantse accent "af te leren". Aldus geschiedde: hij werd ontslagen.
Dat is geen (kleurloos) Hollands, maar gewoon keurig Nederlands, ook wel ABN (algemeen beschaafd Nederlands) genoemd.Satfreak13 schreef: ↑23 sep 2023 09:07 De norm lijkt nog steeds kleurloos "Hollands" te zijn om aangenomen te kunnen worden als radio of tv persoonlijkheid.
Luister eens in Noord Holland, Amsterdam, Leiden, Den Haag en Rotterdam naar welke accenten daar allemaal zijn. Die hoor ik gelukkig ook zelden op de radio.
Hollands is net zo afwijkend als Limburgs, Brabants, Utrechts, Twents, Gronings, etc. Dat hoor je zelden op de landelijke radio en dat lijkt mij maar goed ook.
Rock 'n roll is better than music!