Een stukje uit radiovisie.be Enkele weken later begon het Nederlandse Radio 538 met uitzendingen via de kabel, non-stop hits zonder onderbrekingen. De Nederlanders hadden echter snel door dat kabelradio in Vlaanderen niet leefbaar was en gingen op zoek naar lokale radio’s om mee samen te werken. Dat mislukte en Radio 538 verdween uit Vlaanderen.GerjanCluistra schreef: ↑23 aug 2023 15:02marce1 schreef: ↑23 aug 2023 10:34Orange schreef: ↑23 aug 2023 09:30 Dat was toch niet het doorprikken van de Nederlandse 538, maar een Vlaamse editie?
Ik lees op wikipedia: "In Vlaanderen werd in februari 1999 op de kabel een Vlaamse versie van Radio 538 gelanceerd, in afwachting van de etherfrequentieverdeling voor landelijke commerciële radio, die eind jaren 90 door de Vlaamse overheid voor 2000 was aangekondigd. Toen in 2000 nog geen duidelijke procedure voor een frequentieverdeling was bepaald, trok Radio 538 zich terug uit Vlaanderen."
Ik denk dat Gerjan Cluistra het had over een andere periode. In 2011 werd Radio 538 doorgegeven via Ping FM. Dit is een lokale Vlaamse omroep. Dit moest gestopt worden omdat het niet toegestaan was. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel: https://radiowereld.nl/medianieuws/2011 ... -illegaal/
Nee, ik had het over dat project in 1999 om Radio 538 in België te krijgen.
Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??
Moderator: admin6
-
Re: Belgische en Nederlandse commerciele radio laten fuseren??
Veronica ik bleef haar altijd steunen!
-
Dan nog vind ik “verkrachting” echt een belediging en nogal arrogant.banne schreef: ↑21 aug 2023 14:02Let ook vooral op het “vind ik”waterveenmos schreef: ↑21 aug 2023 11:55Dat je iets zelf wat minder mooi om aan te horen vindt maakt het geen “verkrachting”, dat is echt een belediging. Vlaams heeft zich anders ontwikkeld dan Abn, maar is in veel gevallen juist trouwer gebleven aan de oorspronkelijke taal. Daarbij zijn Vlamingen over het algemeen een heel stuk creatiever met de taal dan Nederlanders. Niet je smaak: oké. Waarschijnlijk komt u dan ergens uit het westen van het land, waar ze onze taal nogal verruwd hebben, en mijn ervaring leert dat mensen daar vaker moeite hebben met het zachtere Vlaams, maar ook met Limburgs of Brabants.banne schreef: ↑20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
-
Top. Weet ik dat ook weer. Bedankt.veronica vlaanderen schreef: ↑23 aug 2023 20:50Een stukje uit radiovisie.be Enkele weken later begon het Nederlandse Radio 538 met uitzendingen via de kabel, non-stop hits zonder onderbrekingen. De Nederlanders hadden echter snel door dat kabelradio in Vlaanderen niet leefbaar was en gingen op zoek naar lokale radio’s om mee samen te werken. Dat mislukte en Radio 538 verdween uit Vlaanderen.GerjanCluistra schreef: ↑23 aug 2023 15:02marce1 schreef: ↑23 aug 2023 10:34
Ik denk dat Gerjan Cluistra het had over een andere periode. In 2011 werd Radio 538 doorgegeven via Ping FM. Dit is een lokale Vlaamse omroep. Dit moest gestopt worden omdat het niet toegestaan was. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel: https://radiowereld.nl/medianieuws/2011 ... -illegaal/
Nee, ik had het over dat project in 1999 om Radio 538 in België te krijgen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
" Nou luisteraars ik draai een plaat want ik ga even poepen."zend-amateur schreef: ↑20 aug 2023 12:54 Wat is jullie mening hier over?
Zou het misschien leuk zijn om de Nederlandse en Belgische ( nederlandstalig deel ) commerciele radio te laten fuseren??
Dat niemand weet of ie naar de wc gaat of gaat neuken
Dit geeft fuseren een hele andere betekenis.
Je bent ouder en je wil wat...
De kop is er af... ok, het is wel publiek en niet commercieel
https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... -te-horen/
https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... -te-horen/
Hij is niet de eerste DJ. Lux Janssen Dj van de VPRO vroeger draaide ook op 3FM en Studio Brussel (Belgische DJ)
We zitten samen met Vlaanderen en Suriname in de Nederlandse Taalunie. Wat geeft jou eigenlijk het recht om het "Hollands" uit te roepen als de standaardtaal? Er zijn verschillen dat klopt, net zoals er verschillen zijn tussen het Engels wat in het VK en nog maar niet te spreken over de verschillen in de Verenigde Staten.banne schreef: ↑20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Ik sluit me aan met andere mensen hier, dat deze opmerking waarschijnlijk vanuit randstedelijke arrogantie gemaakt is.
- Ane Sybesma
Als we dan die irritante R niet meer horen mogen de Vlamingen van mij hier dj komen spelen :-)
-
Ik kom uit de Randstad en ik vind een dergelijke opmerking (verkrachting) er eentje om mij kapot voor te schamen. De Nederlandse taal kent inderdaad diverse varianten en die zijn allemaal gelijkwaardig en even waardevol. Wees blij dat onze taal groter is dan ons land alleen.Roel_ schreef: ↑22 sep 2023 10:14We zitten samen met Vlaanderen en Suriname in de Nederlandse Taalunie. Wat geeft jou eigenlijk het recht om het "Hollands" uit te roepen als de standaardtaal? Er zijn verschillen dat klopt, net zoals er verschillen zijn tussen het Engels wat in het VK en nog maar niet te spreken over de verschillen in de Verenigde Staten.banne schreef: ↑20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Ik sluit me aan met andere mensen hier, dat deze opmerking waarschijnlijk vanuit randstedelijke arrogantie gemaakt is.
Ik ben een Hollander en dat is prima. Net zoals het zijn van een Fries, een Limburger, een Zeeuw, een Vlaming, een Groninger, enz. prima is!
-
De kans is groot dat dit geen randstedelijke arrogantie is, maar gewoon iemand die de Nederlandse taal mooi vindt en de Vlaamse een soort mislukte persiflage op een taal. Die mening zou ik alleen maar delen.
Mooi gezegd! Ik heb ook persoonlijk helemaal niets tegen Hollanders, maar meestal wordt een ABN opmerking wel gemaakt met die achtergrond.EtherScout schreef: ↑22 sep 2023 10:37Ik kom uit de Randstad en ik vind een dergelijke opmerking (verkrachting) er eentje om mij kapot voor te schamen. De Nederlandse taal kent inderdaad diverse varianten en die zijn allemaal gelijkwaardig en even waardevol. Wees blij dat onze taal groter is dan ons land alleen.Roel_ schreef: ↑22 sep 2023 10:14We zitten samen met Vlaanderen en Suriname in de Nederlandse Taalunie. Wat geeft jou eigenlijk het recht om het "Hollands" uit te roepen als de standaardtaal? Er zijn verschillen dat klopt, net zoals er verschillen zijn tussen het Engels wat in het VK en nog maar niet te spreken over de verschillen in de Verenigde Staten.banne schreef: ↑20 aug 2023 13:12 Ik zie dat persoonlijk echt niet zitten. De Vlaamse taal vind ik echt verkrachting van onze mooie Nederlands taal en om die reden niet om aan te horen. De cultuurverschillen zijn ook te groot, het is echt een compleet ander land ondanks dat we "dezelfde" taal spreken
Ik ben een Hollander en dat is prima. Net zoals het zijn van een Fries, een Limburger, een Zeeuw, een Vlaming, een Groninger, enz. prima is!
We moeten af van, zoals ik het noem, Kinderen voor Kinderen mentaliteit. Dat alleen het accent van een kleine groep, leidend is. Misschien is de VARA wel de oorzaak van dit probleem.
- Ane Sybesma
Verona had er in de jaren 80 een prachtig nummer over :-)
Actueler dan ooit :-)
https://www.youtube.com/watch?v=1h5KIyzqxz4
-
Ik heb begrepen, dat het beleid van Kinderen voor Kinderen destijds ontstaan is vanwege de reistijd van de jonge koorleden van hun huis naar de studio. En omdat de omroepen in Hilversum zaten, leverde dat dan een Goois kinderkoor op. Het is dus geen bewust taalbeleid geweest. Je kan er wel voor pleiten om de voorbereidingen en de opnames ieder jaar in een andere provincie te doen.Roel_ schreef: ↑22 sep 2023 10:44Mooi gezegd! Ik heb ook persoonlijk helemaal niets tegen Hollanders, maar meestal wordt een ABN opmerking wel gemaakt met die achtergrond.EtherScout schreef: ↑22 sep 2023 10:37 Ik ben een Hollander en dat is prima. Net zoals het zijn van een Fries, een Limburger, een Zeeuw, een Vlaming, een Groninger, enz. prima is!
We moeten af van, zoals ik het noem, Kinderen voor Kinderen mentaliteit. Dat alleen het accent van een kleine groep, leidend is. Misschien is de VARA wel de oorzaak van dit probleem.