Voor het eerst in hele lange tijd inderdaad. Laat weer zien dat radio 10 de laatste maand enigszins aan het opkrabbelen is. Een betere ochtendshow zou ze zo terug naar 9% brengen en weer bij boven de 2.5M bereik.Johanneke schreef: 18 jun 2025 14:51 Dit geeft wel meteen het effect van de weekenddagen aan, tenminste ik denk dat de forse daling van 538 en Q deels in Tweede Pinksterdag zit. Ik zag persoonlijk ook geen enkele reden om die zenders toen aan te zetten met die dubbele shifts van matige "talenten".
Veronica profiteert mogelijk juist iets van de extra dag 80s weekend.
Radio 10 zowaar gelijk aan een jaar geleden, hoe lang is dat niet geweest?
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
- Ane Sybesma
538 had geen lijstje of themaweek, die week daarvoor wel
Ik heb niets bewust of vakkundig achterwege gelaten. Ik las dat je wel markt zag in wat ik schetste: “Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft.” Je reactie daarop was letterlijk: “Ik denk dat er voor zo’n zender wel een markt kan zijn.”jessica schreef: 14 jun 2025 18:10 Nee kom ik niet van terug. In een eerdere reactie schreef ik nieuwe muziek en ook wat classics. Maar dat laat je nu vakkundig weg.
Later heb ik niet alles meer herhaald. Lees mijn laatste 5 of 6 reacties er maar op na. Ik snap ook wel dat je een soort van sandwichforumule moet gebruiken om het luisterbaar te houden.
Als die opmerking later wordt herroepen of wordt genuanceerd door eerdere of andere posts, dan is dat voor mij lastig te volgen.
Wat ik nu begrijp, is dat je een sandwichformule met nieuwe en oude muziek voorstelt waarbij de nieuwe muziek in lage rotatie wordt geprogrammeerd. Persoonlijk denk ik dat een format alleen levensvatbaar is als het herkenbaar en consistent is voor de (potentiële) luisteraar. Een formule zoals jij die schetst, wordt al snel te breed en daarmee onduidelijk. Ik acht de kans op succes klein. Echte, succesvolle voorbeelden van zo’n format ken ik dan ook niet.
God is a DJ
R10 is weer iets aan het klimmen: door de 80-90's week zal het misschien wat doorzetten, maar ik ben benieuwd of ze het kunnen vasthouden. Nu lijkt 7-7,5% even de max. Maar voor hetzelfde geldt zakken ze weer in naar 6,5-7% na deze lijstjesweek. Ben benieuwd wat ze kunnen doen.
Radio=10
Zo ongeveer. Ik dacht aan 6 redelijk nieuwe 5 classics (ouder dan 5 jaar) en 4 liedjes van 1 tot 5 jaar oud. Alles in lage rotatie. Zowel oud als nieuw.Phoenix schreef: 18 jun 2025 18:52 Wat ik nu begrijp, is dat je een sandwichformule met nieuwe en oude muziek voorstelt waarbij de nieuwe muziek in lage rotatie wordt geprogrammeerd. Persoonlijk denk ik dat een format alleen levensvatbaar is als het herkenbaar en consistent is voor de (potentiële) luisteraar. Een formule zoals jij die schetst, wordt al snel te breed en daarmee onduidelijk. Ik acht de kans op succes klein. Echte, succesvolle voorbeelden van zo’n format ken ik dan ook niet.
Zodat het niet snel verveeld. Zal wel een persoonlijke voorkeur zijn van mij. Heb dit nog nergens gevonden.
Of het is oldies op vrij hoog repeat: Bv JOE of HitRadio met hits op hoog repeat. 538 en Q. Beide stations vervelen mij vrij snel.
Veronica verveelt me ook vrij snel nu trouwens. Daarom luister ik eigenlijk op Veronica alleen nog naar Stenders omdat het mij favoriete DJ is. En 2 uurtje die muziekmix kan ik net aan.
Om even bij de luistercijfers terug te komen.
Vreemd dat Grand Prix Radio ineens uit de lijst is verdwenen.
Er gebeuren af ent toe rare dingen bij die luistercijfers.
Oortjes schreef: 20 jun 2025 09:44De populariteit van een zender in het werkelijke ontvangst gebied.
Aantal luisteraars in ontvangstgebied/ totaal aantal luisteraars in ontvangstgebied.
Iedere zender bedient een ander (mogelijk overlappend) ontvangstgebied, met elk een unieke demografische samenstelling. Dit maakt het lastig om populariteit enkel op basis van deze formule te vergelijken. Marktaandeel biedt in dat geval een zuiverder maatstaf naar mijn mening.
God is a DJ
Goed om het naar het juiste topic te kopiëren.Phoenix schreef: 20 jun 2025 20:42 Iedere zender bedient een ander (mogelijk overlappend) ontvangstgebied, met elk een unieke demografische samenstelling. Dit maakt het lastig om populariteit enkel op basis van deze formule te vergelijken. Marktaandeel biedt in dat geval een zuiverder maatstaf naar mijn mening.
Niemand beweert hier dat dit soort aanvullende cijfers zuiverder of beter zijn dan het marktaandeel. Dat is volgens mij al meerdere keren gezegd.
Het kan een interessant aanvullend cijfer zijn om te beoordelen hoe goed zenders het doen, niet meer en niet minder. Meten lijkt mij ook wat complexer maar zeker niet onmogelijk.
Rock 'n roll is better than music!
Ieder ontvangstgebied heeft zijn eigen kenmerkende markt en afwijkende demografische samenstelling, waardoor deze cijfers voor landelijke radiozenders nietszeggend zijn. Het zegt volgens mij ook niets over de populariteit als concurrerende zenders er geen FM-dekking hebben. Landelijke radiozenders richten zich op landelijke adverteerders en daarom is het landelijk bereik belangrijk en niet een lokaal of regionaal bereik.Oortjes schreef: 20 jun 2025 21:00 Het kan een interessant aanvullend cijfer zijn om te beoordelen hoe goed zenders het doen, niet meer en niet minder.
God is a DJ
Dat is exact de reden waarom ze mij juist interessant lijken voor radiozenders. Dat het voor adverteerders wat minder interessant is, kan ik me wat bij voorstellen.Phoenix schreef: 21 jun 2025 20:24 Ieder ontvangstgebied heeft zijn eigen kenmerkende markt en afwijkende demografische samenstelling, waardoor deze cijfers voor landelijke radiozenders nietszeggend zijn.
Zoveel forumleden, zoveel inzichten.
Dat laatste is waar.Oortjes schreef: 21 jun 2025 22:00Dat is exact de reden waarom ze mij juist interessant lijken voor radiozenders. Dat het voor adverteerders wat minder interessant is, kan ik me wat bij voorstellen.Phoenix schreef: 21 jun 2025 20:24 Ieder ontvangstgebied heeft zijn eigen kenmerkende markt en afwijkende demografische samenstelling, waardoor deze cijfers voor landelijke radiozenders nietszeggend zijn.
Zoveel forumleden, zoveel inzichten.
Aan de ene kant erken je dat het voor adverteerders minder interessant is, maar zou het voor de zenders wel interessant zijn. Dat begrijp ik niet. Wat is dan de meerwaarde voor radiozenders? Dat heb je nog niet uitgelegd. Wat levert het een radiozender op dat het in bepaalde regio meer of minder presteert ten opzichte van het landelijke cijfer.
Wist je dat Fortuna Sittard de best presterende voetbalclub van Limburg is. Het levert niks op, maar we weten het wel.
God is a DJ
Wat je zelf ook al zei over de verschillen per uitzendgebied. Gaat het beter in de Achterhoek of in Rijnmond? Dat zijn nogal verschillen en is best interessant om te weten. Misschien dat dit voor een adverteerder ook nog wel aardig is, weet ik niet.
Daarnaast, wat is de populariteit van de zender t.o.v. andere zenders? Gecorrigeerd voor uitzendgebied, geeft het aan welke zender echt populairder is. Dat wordt met afname van FM en alle landelijke distributie via DAB en internet natuurlijk wel minder relevant, maar zolang FM een fors aandeel heeft is het wel interessant.
Ik heb een station ontdekt wat redelijk dicht in de buurt komt bij het station met veel nieuwe muziek en enkele classics. Het Franse Frequence 3.jessica schreef: 18 jun 2025 21:39Zo ongeveer. Ik dacht aan 6 redelijk nieuwe 5 classics (ouder dan 5 jaar) en 4 liedjes van 1 tot 5 jaar oud. Alles in lage rotatie. Zowel oud als nieuw.Phoenix schreef: 18 jun 2025 18:52 Wat ik nu begrijp, is dat je een sandwichformule met nieuwe en oude muziek voorstelt waarbij de nieuwe muziek in lage rotatie wordt geprogrammeerd. Persoonlijk denk ik dat een format alleen levensvatbaar is als het herkenbaar en consistent is voor de (potentiële) luisteraar. Een formule zoals jij die schetst, wordt al snel te breed en daarmee onduidelijk. Ik acht de kans op succes klein. Echte, succesvolle voorbeelden van zo’n format ken ik dan ook niet.
Zodat het niet snel verveeld. Zal wel een persoonlijke voorkeur zijn van mij. Heb dit nog nergens gevonden.
Of het is oldies op vrij hoog repeat: Bv JOE of HitRadio met hits op hoog repeat. 538 en Q. Beide stations vervelen mij vrij snel.
Veronica verveelt me ook vrij snel nu trouwens. Daarom luister ik eigenlijk op Veronica alleen nog naar Stenders omdat het mij favoriete DJ is. En 2 uurtje die muziekmix kan ik net aan.
Om even bij de luistercijfers terug te komen.
Vreemd dat Grand Prix Radio ineens uit de lijst is verdwenen.
Er gebeuren af ent toe rare dingen bij die luistercijfers.
https://www.frequence3.com/les-radios-frequence-3/f3/
Heel fijn station. Kan ik toch wel enige uren naar luisteren. Mooie jingles ook en geen reclame nog gehoord. Ook geen presentatie. Muziekmix is fijn. Doet me denken aan het oude 3FM van 15 jaar geleden, de hoogtijdagen denken. Blijkbaar kan het dus wel.
Als er verschillen zijn in uitzendgebieden waar een gelijkwaardige dekking is dan is dat zeker interessant om te weten. In gebieden waar de zender achterloopt kan geïnvesteerd worden in marketing. Dit was overigens niet het eerste argument wat in deze discussie werd ingebracht, maar komt nu pas naar voren.Oortjes schreef: 22 jun 2025 11:19Wat je zelf ook al zei over de verschillen per uitzendgebied. Gaat het beter in de Achterhoek of in Rijnmond? Dat zijn nogal verschillen en is best interessant om te weten. Misschien dat dit voor een adverteerder ook nog wel aardig is, weet ik niet.
Daarnaast, wat is de populariteit van de zender t.o.v. andere zenders? Gecorrigeerd voor uitzendgebied, geeft het aan welke zender echt populairder is. Dat wordt met afname van FM en alle landelijke distributie via DAB en internet natuurlijk wel minder relevant, maar zolang FM een fors aandeel heeft is het wel interessant.
Het laatste wat je noemt was overigens wel het eerste argument en aanleiding van deze discussie volgens mij. Het is leuk om de populariteit/marktaandelen te herschikken naar FM-dekking, maar dat is volgens mij een complexe, zo niet onmogelijke, berekening. Tevens heeft het geen enkele meerwaarde voor de zenders en adverteerders.
God is a DJ
3FM had de nieuwe muziek toch ook in hoge rotatie.jessica schreef: 22 jun 2025 13:50 Doet me denken aan het oude 3FM van 15 jaar geleden, de hoogtijdagen denken. Blijkbaar kan het dus wel.
God is a DJ
Ja wat mij betreft iets te hoog. Was ook niet perfect maar beter dan ieder landelijk station nu vind ik persoonlijk.