Inderdaad, een realistisch overzicht. De percentages kloppen trouwens niet helemaal, omdat sommige oudere muziek als nieuwe muziek herkend wordt.Ane Sybesma schreef: 13 jun 2025 14:37 Voor nieuwere muziek (2020-nu) moet je Q, 538 of 3FM hebben. Of Slam als je van die stijl houdt.
NPO Radio 2
1960-1969 3%
1970-1979 9%
1980-1989 20%
1990-1999 17%
2000-2009 13%
2010-2019 13%
2020-nu 24%
3FM
1980-1989 2%
1990-1999 4%
2000-2009 12%
2010-2019 17%
2020-nu 64%
Qmusic
1970-1979 1%
1980-1989 3%
1990-1999 5%
2000-2009 9%
2010-2019 18%
2020-nu 64%
Radio 538
1980-1989 4%
1990-1999 12%
2000-2009 10%
2010-2019 15%
2020-nu 59%
Kink
1960-1969 1%
1970-1979 3%
1980-1989 6%
1990-1999 20%
2000-2009 31%
2010-2019 12%
2020-nu 28%
Slam!
1990-1999 4%
2000-2009 8%
2010-2019 18%
2020-nu 70%
Bron: https://www.wathoorjewaar.nl/
De 20 radiostations die de meeste muziek uit de jaren '20 (2020-nu) draaien.
GLXY.RADIO 70.3%
Slam! 70.2%
Qmusic 64.2%
NPO 3FM 63.8%
Qmusic Limburg 60.7%
RadioNL 59.2%
Radio 538 59.2%
Groot Nieuws Radio 54.4%
Sky Radio 52.4%
100% NL 49.0%
NPO Radio 1 41.2%
NPO Radio 4 40.1%
Kink 27.7%
NPO Radio 2 24.0%
Sublime 22.9%
Radio Veronica 14.5%
4EVER49 13.0%
NPO Radio 5 11.1%
Radio 10 6.8%
Magic FM 3.4%
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
-
Dat zijn dan meer actuele hits, maar nieuwe releases die deze week of uiterlijk vorige week zijn uitgekomen is maar een klein percentage er van.
Bij Qmusic, 538, Slam en 3FM hebben ze wel een hoog percetage met muziek van 2020 tot nu.
Allen tussen de 60 en 70 procent. Maar dit percentage wordt erg beinvloed door de hoge herhaalfactor (hitradio) De hits van het moment worden kapot gedraaid en daar komt het hoge percentage door. Ze draaien allemaal vrij smal. Veelal bekende artiesten met hun nieuwe single. Die draaien ze dan een week of 10. Steeds een groepje van 15 tot 25 liedjes die lang worden gedraaid.
Het is heel erg smal allemaal. Dus veel verschillende nieuwe muziek wordt er niet gedraaid. Vaak hetzelfde.
Allen tussen de 60 en 70 procent. Maar dit percentage wordt erg beinvloed door de hoge herhaalfactor (hitradio) De hits van het moment worden kapot gedraaid en daar komt het hoge percentage door. Ze draaien allemaal vrij smal. Veelal bekende artiesten met hun nieuwe single. Die draaien ze dan een week of 10. Steeds een groepje van 15 tot 25 liedjes die lang worden gedraaid.
Het is heel erg smal allemaal. Dus veel verschillende nieuwe muziek wordt er niet gedraaid. Vaak hetzelfde.
- Ane Sybesma
Ze draaien inderdaad smal. Helaas is dat op bijna alle zenders behalve als ze weer met een top zoveel komen...
Dat smalle draaien op hitzenders is altijd al zo geweest natuurlijk, dat zie je vaak ook terug in de luistertijden, die korter zijn. Qua aantallen doen CHRs het nog steeds goed. Mensen willen dus nog steeds graag de hits horen. Prima.
Ik weet niet of dat kapot draaien is, niemand luistert naar alle zenders tegelijk en niemand is echt bezig met inzichten zoals wathoorjewaar.nl die bieden.
Ik weet niet of dat kapot draaien is, niemand luistert naar alle zenders tegelijk en niemand is echt bezig met inzichten zoals wathoorjewaar.nl die bieden.
Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft, kom je eigenlijk niet tegen. Het lijkt me lastig om zo’n format interessant te maken voor een grote groep luisteraars. Veel mensen luisteren toch graag naar muziek die ze herkennen en wat vaker terugkomt. Als je alleen maar nieuwe en uiteenlopende nummers draait, haakt al snel een deel van het publiek af.
God is a DJ
Precies. Ik denk wel dat de situatie die er nu is, weer doorgeslagen is de andere kant op. (commerciele) Radio is een heel conservatief medium, de ontdek functie wordt overgelaten aan socials en streaming platforms, vaak. Op het moment dat liedjes de landelijke zenders halen zijn ze soms al een half jaar oud.
En daar is an sich niks mis mee. Zeker als deze past binnen de doelgroep. Uiteindelijk komt iets dat populair is vanzelf bovendrijven
Ik denk dat er voor zo'n zender wel een markt kan zijn. Ik zou het interessant vinden. Met mij kan ik voorstellen nog wel meer mensen. Ik denk dat je met dit format als je het consequent vasthoudt meer marktaandeel kan krijgen dan Kink, maar wel minder dan de hitzenders en de goldenoldies kanalen. Ergens tussen 2 en 3 procent moet wel haalbaar zijn. Het is een keuze die je dan maakt.Phoenix schreef: 14 jun 2025 13:28 Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft, kom je eigenlijk niet tegen. Het lijkt me lastig om zo’n format interessant te maken voor een grote groep luisteraars. Veel mensen luisteren toch graag naar muziek die ze herkennen en wat vaker terugkomt. Als je alleen maar nieuwe en uiteenlopende nummers draait, haakt al snel een deel van het publiek af.
Je moet met zo'n station niet voor marktleiderschap gaan. Maar ik zie het een commercieel station niet zo snel doen en een publeik station eigenlijk ook niet. Ja op internet doen stations dit misschien maar dan is het zonder presentatie. Dat is toch een beetje jammer.
Maar ik zou ook niet zo snel een naam van een station op internet kunnen noemen die dit doet.
Dat ben ik wel met je eens.Streampie schreef: 14 jun 2025 13:34 Precies. Ik denk wel dat de situatie die er nu is, weer doorgeslagen is de andere kant op. (commerciele) Radio is een heel conservatief medium, de ontdek functie wordt overgelaten aan socials en streaming platforms, vaak. Op het moment dat liedjes de landelijke zenders halen zijn ze soms al een half jaar oud.
Lastig? Het lijkt me ondoenlijk, niet om aan te horen. Radio zonder enige herkenbaarheid lijkt mij echt heel vermoeiend. Een mix met oud en nieuw is toch het best te beluisteren, hoewel ik besef dat die sandwich ook conservatief gevonden kan worden.Phoenix schreef: 14 jun 2025 13:28 Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft, kom je eigenlijk niet tegen. Het lijkt me lastig om zo’n format interessant te maken voor een grote groep luisteraars.
Rock 'n roll is better than music!
Ik schreef ook niet met alleen nieuwe muziek, maar ook afgewisseld met enige classics. Nu is het meestal andersom. Alleen maar oude hits en als je geluk hebt 1 nieuwe song per uur (niet top 40)Oortjes schreef: 14 jun 2025 16:19Dat ben ik wel met je eens.Streampie schreef: 14 jun 2025 13:34 Precies. Ik denk wel dat de situatie die er nu is, weer doorgeslagen is de andere kant op. (commerciele) Radio is een heel conservatief medium, de ontdek functie wordt overgelaten aan socials en streaming platforms, vaak. Op het moment dat liedjes de landelijke zenders halen zijn ze soms al een half jaar oud.
Lastig? Het lijkt me ondoenlijk, niet om aan te horen. Radio zonder enige herkenbaarheid lijkt mij echt heel vermoeiend. Een mix met oud en nieuw is toch het best te beluisteren, hoewel ik besef dat die sandwich ook conservatief gevonden kan worden.Phoenix schreef: 14 jun 2025 13:28 Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft, kom je eigenlijk niet tegen. Het lijkt me lastig om zo’n format interessant te maken voor een grote groep luisteraars.
60% nieuw breed gesorteerd, en 40% oud moet toch kunnen? Dat is volgens mij best beluisterbaar. Niet alle nieuwe muziek jaagt luisteraars direct weg.
Toch gaf je eerder in een reactie op mijn post aan wel markt te zien in een zender dat alleen maar draait om nieuwe muziek en breed geformateerd. Daar kom je van terug begrijp ik?jessica schreef: 14 jun 2025 16:35 Ik schreef ook niet met alleen nieuwe muziek, maar ook afgewisseld met enige classics.
Phoenix schreef: 14 jun 2025 13:28 Een format dat alleen maar draait om nieuwe, actuele muziek en daarnaast een hele brede playlist heeft, kom je eigenlijk niet tegen. Het lijkt me lastig om zo’n format interessant te maken voor een grote groep luisteraars.
jessica schreef: 14 jun 2025 15:07 Ik denk dat er voor zo'n zender wel een markt kan zijn. Ik zou het interessant vinden. Met mij kan ik voorstellen nog wel meer mensen. Ik denk dat je met dit format als je het consequent vasthoudt meer marktaandeel kan krijgen dan Kink, maar wel minder dan de hitzenders en de goldenoldies kanalen. Ergens tussen 2 en 3 procent moet wel haalbaar zijn.
God is a DJ
Nee kom ik niet van terug. In een eerdere reactie schreef ik nieuwe muziek en ook wat classics. Maar dat laat je nu vakkundig weg.
Later heb ik niet alles meer herhaald. Lees mijn laatste 5 of 6 reacties er maar op na. Ik snap ook wel dat je een soort van sandwichforumule moet gebruiken om het luisterbaar te houden.
Later heb ik niet alles meer herhaald. Lees mijn laatste 5 of 6 reacties er maar op na. Ik snap ook wel dat je een soort van sandwichforumule moet gebruiken om het luisterbaar te houden.
-
Dit geeft wel meteen het effect van de weekenddagen aan, tenminste ik denk dat de forse daling van 538 en Q deels in Tweede Pinksterdag zit. Ik zag persoonlijk ook geen enkele reden om die zenders toen aan te zetten met die dubbele shifts van matige "talenten".
Veronica profiteert mogelijk juist iets van de extra dag 80s weekend.
Radio 10 zowaar gelijk aan een jaar geleden, hoe lang is dat niet geweest?
Veronica profiteert mogelijk juist iets van de extra dag 80s weekend.
Radio 10 zowaar gelijk aan een jaar geleden, hoe lang is dat niet geweest?