Phoenix schreef: 07 mei 2025 19:05
Een thematische lijst geeft duidelijkheid en herkenbaarheid. Het reguliere format geeft deze duidelijkheid en herkenbaarheid minder en waarschijnlijk mede daardoor zijn deze luistercijfers minder dan tijdens een themaweek. Ik denk dat wanneer Veronica verder wil stijgen het format aangescherpt moet worden. En wellicht ook in combinatie met een strakke(re) presentatie.
Ik denk dat als Veronica structureel wil stijgen, gewerkt moet worden aan meer luisteraars. Een thema uitzending als een Top 1000 leidt vooral tot langer luisteren. Ik denk niet dat het realistisch is regulier zo een lange luistertijd te realiseren.
Overigens denk ik ook dat een scherper format tot meer luisteraars gaat leiden. Tegelijkertijd doet het misschien de luistertijd juist weer afnemen. Wat per saldo het effect wordt, zou ik niet weten.
Phoenix schreef: 07 mei 2025 19:05
Een thematische lijst geeft duidelijkheid en herkenbaarheid. Het reguliere format geeft deze duidelijkheid en herkenbaarheid minder en waarschijnlijk mede daardoor zijn deze luistercijfers minder dan tijdens een themaweek. Ik denk dat wanneer Veronica verder wil stijgen het format aangescherpt moet worden. En wellicht ook in combinatie met een strakke(re) presentatie.
Ik denk dat als Veronica structureel wil stijgen, gewerkt moet worden aan meer luisteraars. Een thema uitzending als een Top 1000 leidt vooral tot langer luisteren. Ik denk niet dat het realistisch is regulier zo een lange luistertijd te realiseren.
Overigens denk ik ook dat een scherper format tot meer luisteraars gaat leiden. Tegelijkertijd doet het misschien de luistertijd juist weer afnemen. Wat per saldo het effect wordt, zou ik niet weten.
Joe is hierin heel duidelijk geweest. Eerst een zo groot mogelijk bereik realiseren en daarna voorzichtig het format oprekken om de luistertijd te verlengen. Dat lijkt mij de beste weg naar succes. Niet andersom.
Phoenix schreef: 07 mei 2025 21:17
Joe is hierin heel duidelijk geweest. Eerst een zo groot mogelijk bereik realiseren en daarna voorzichtig het format oprekken om de luistertijd te verlengen. Dat lijkt mij de beste weg naar succes. Niet andersom.
Het lijkt mij de snelste weg naar een heel redelijk marktaandeel. Of het op lange termijn ook de beste weg is naar succes, weet ik niet. Dat hangt er ook vanaf wat je succesvol vindt.
Phoenix schreef: 07 mei 2025 21:17
Joe is hierin heel duidelijk geweest. Eerst een zo groot mogelijk bereik realiseren en daarna voorzichtig het format oprekken om de luistertijd te verlengen. Dat lijkt mij de beste weg naar succes. Niet andersom.
Het lijkt mij de snelste weg naar een heel redelijk marktaandeel. Of het op lange termijn ook de beste weg is naar succes, weet ik niet. Dat hangt er ook vanaf wat je succesvol vindt.
Volgens mij doet JOE het dus prima, eerst een duidelijk profiel creëren en daaruit iets verder aan scherpen. Hebben ze bij Qmusic ook zo gedaan en nooit afgeweken van hun format en ideeën. Dit lijkt me de beste weg. We hebben legio voorbeelden waar telkens aan gesleuteld werd en nooit succesvol word. Op dit moment hebben we ook zo’n station in de ether en dat is Veronica.
Deradiokenner schreef: 08 mei 2025 12:23
Volgens mij doet JOE het dus prima, eerst een duidelijk profiel creëren en daaruit iets verder aan scherpen. Hebben ze bij Qmusic ook zo gedaan en nooit afgeweken van hun format en ideeën. Dit lijkt me de beste weg. We hebben legio voorbeelden waar telkens aan gesleuteld werd en nooit succesvol word. Op dit moment hebben we ook zo’n station in de ether en dat is Veronica.
Buiten kijf staat dat DPG het erg doelgericht aanpakt en daar succes mee heeft. Met zowel Q als Joe. Maar wat je zegt over Qmusic is niet helemaal waar. In de beginjaren van Q hebben ze wel degelijk een aantal keer de koers gewijzigd, zo zijn ze na de beginjaren Sky +, naar het Maximum Hits-tijdperk gegaan en daarmee vol op 538 gegaan, om later naar het iets bredere, zeg huidige, format te switchen. En toen kwam het succes eigenlijk pas echt. Desalniettemin waren de wijzigingen nooit zo extreem als bijvoorbeeld bij YorinFM, Veronica of 3FM. En zoals gezegd: knap werk van DPG, een lange adem betaal zich uit.
Wat ik wel eens zou willen weten is hoeveel radioluisteraars de groep 20-49 nog bevat. is 90% van de bevolking of 50%?
Ik heb al jaren het idee dat de hoeveelheid radioconsumptie in die doelgroep hard afneemt. Maar dat is moeilijk te staven met de cijfers die gegeven worden.
petoi schreef: 09 mei 2025 13:33
Wat ik wel eens zou willen weten is hoeveel radioluisteraars de groep 20-49 nog bevat. is 90% van de bevolking of 50%?
Ik heb al jaren het idee dat de hoeveelheid radioconsumptie in die doelgroep hard afneemt. Maar dat is moeilijk te staven met de cijfers die gegeven worden.
Stel zo'n vraag eens aan AI en je weet het binnen een paar seconden: Ongeveer 6,5 tot 7 miljoen was het antwoord. En ik kreeg nog als tip dat als je het precies wil weten, je de CBS-cijfers kan raadplegen.
In percentage is dat dus zo'n 36% tot 39% van de totale Nederlandse bevolking.
petoi schreef: 09 mei 2025 13:33
Wat ik wel eens zou willen weten is hoeveel radioluisteraars de groep 20-49 nog bevat. is 90% van de bevolking of 50%?
Ik heb al jaren het idee dat de hoeveelheid radioconsumptie in die doelgroep hard afneemt. Maar dat is moeilijk te staven met de cijfers die gegeven worden.
Stel zo'n vraag eens aan AI en je weet het binnen een paar seconden: Ongeveer 6,5 tot 7 miljoen was het antwoord. En ik kreeg nog als tip dat als je het precies wil weten, je de CBS-cijfers kan raadplegen.
In percentage is dat dus zo'n 36% tot 39% van de totale Nederlandse bevolking.
Maar hoe veel procent van die groep luistert ook naar de radio? Als voornamelijk 49-plussers luisteren heeft het weinig zin je te richten op luistercijfers van lagere leeftijden.
Radiooidar schreef: 09 mei 2025 19:57
Maar hoe veel procent van die groep luistert ook naar de radio? Als voornamelijk 49-plussers luisteren heeft het weinig zin je te richten op luistercijfers van lagere leeftijden.
Radiostations richten zich ook niet meer massaal op 20-49. De doelgroep 35-59 wordt ook steeds aantrekkelijker gevonden. Het is niet voor niks dat er zoveel aandacht is voor muziek uit de eighties. Dat is echt niet voor twintigers.
petoi schreef: 09 mei 2025 13:33
Wat ik wel eens zou willen weten is hoeveel radioluisteraars de groep 20-49 nog bevat. is 90% van de bevolking of 50%?
Ik heb al jaren het idee dat de hoeveelheid radioconsumptie in die doelgroep hard afneemt. Maar dat is moeilijk te staven met de cijfers die gegeven worden.
Stel zo'n vraag eens aan AI en je weet het binnen een paar seconden: Ongeveer 6,5 tot 7 miljoen was het antwoord. En ik kreeg nog als tip dat als je het precies wil weten, je de CBS-cijfers kan raadplegen.
In percentage is dat dus zo'n 36% tot 39% van de totale Nederlandse bevolking.
Maar hoe veel procent van die groep luistert ook naar de radio? Als voornamelijk 49-plussers luisteren heeft het weinig zin je te richten op luistercijfers van lagere leeftijden.
Je kan het ook zelf checken he. Maar ik heb het iig gedaan. Over alle Nederlanders luistert er zo'n 85% radio. Voor de doelgroep 20-49 ligt dat percentage hoger. Zie het antwoord van claude.ai hieronder:
"In de leeftijdsgroep van 20 tot en met 49 jaar ligt het percentage Nederlanders dat weleens naar de radio luistert rond de 90%. Deze leeftijdsgroep behoort traditioneel tot de meest actieve radioluisteraars in Nederland.
Binnen deze brede leeftijdsgroep zijn er wel verschillen zichtbaar:
- De groep van 25-39 jaar luistert gemiddeld iets minder lang per dag dan de groep van 40-49 jaar
- De jongere groep (20-29 jaar) consumeert radio vaker via digitale kanalen zoals apps en online streams
- De groep van 35-49 jaar is vaak trouwer aan vaste radiozenders"