Ja, door simpelweg op de link te klikken.Orange schreef: ↑09 apr 2025 22:02Heb je die ook van de middagshows op de andere zenders?Pot schreef: ↑09 apr 2025 17:19 Luistercijfers middagshows in 20-49 jaar: https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... er-qmusic/
[edit]
Qmusic / Domien: 21,9% (vs 20,3% overall)
538 / Frank & Airen: 16,4% (vs 14,5% overall)
Radio 2 / Ruud de Wild: 10,2% (vs 10,6% overall)
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
God is a DJ
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Nee, daar staan de middagshows van de andere stations niet bij.Phoenix schreef: ↑10 apr 2025 06:41Ja, door simpelweg op de link te klikken.Orange schreef: ↑09 apr 2025 22:02Heb je die ook van de middagshows op de andere zenders?Pot schreef: ↑09 apr 2025 17:19 Luistercijfers middagshows in 20-49 jaar: https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... er-qmusic/
[edit]
Qmusic / Domien: 21,9% (vs 20,3% overall)
538 / Frank & Airen: 16,4% (vs 14,5% overall)
Radio 2 / Ruud de Wild: 10,2% (vs 10,6% overall)
- Ane Sybesma
- Berichten: 2375
- Lid geworden op: 03 aug 2002 22:22
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Dank. Ik zie het nu idd. Had er al op geklikt, maar die middagshows zaten verstopt in de tekst. En ik zie nu dat dat dus niet voor alle radiostations is gedaan in het artikel. Jammer, want ik ben wel benieuwd naar meer middagshows.
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Ik ben vooral 's benieuwd naar Veronica per tijdslot. Ik las in de comments van Spreekbuis dat Ekdom de 10e ochtendshow van NL maakt. Hoe Wout & Frank het doen is geheel onbekend voor zo ver ik weet.
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Ik ben benieuwd naar de geloofwaardigheid. Stations die boven Ekdom zouden kunnen staan (op basis van het gehele marktaandeel), zijn:
Radio 2
538
Qmusic
JOE
Radio 10
Radio 1
Radio 5
Sky Radio
(Station 9?)
En dan dus Veronica?
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Dit waren de cijfers in 20-49, gedeeld in de eerste week van maart. Natuurlijk zijn er continu wijzigingen en is het 20-49, maar dan zijn de cijfers van Ekdom in 13+ niet heel sterk.Pot schreef: ↑06 mar 2025 09:23 Luistercijfers ochtendshow 20-49 jaar:
1. Mattie & Marieke - 21,3%
2. De 538 Ochtendshow - 14,4%
3. Jan-Willem Start Op! - 14,0%
4. De Coen & Sander Show - 7,5%
5. De Radio 10 Ochtendshow - 5,6%
6. Sky Radio - 4,8%
7. Ekdom in de Morgen - 4,7%
8. Wijnand & Jamie in de Ochtend - 4,0%
9. Giorgio & Ingrid - 3,4%
10. SLAM! - marktaandeel onbekend
https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... oeit-door/
Radio 10, Sky en 3FM in 20-49 onder daggemiddelde. Het gat tussen 538 en Q is echt enorm groot.
-
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 14 nov 2019 06:39
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Wat opvallend is, is dat mattie en Marieke weer echt de nummer 1 zijn van Nederland. Maar dat 538 en 2 elkaar zo op de hielen zitten dat is wel opvallend. Maar dat Coen en Sander zoveel beter doen dan Ekdom terwijl die show nagenoeg hetzelfde is. Wel een zorg lijkt me zo bij Veronica.
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Gisteren heb ik eens naar Coen & Sander geluisterd. Het programma zit gewoon goed in elkaar. Het is positief en opgewekt, het heeft interactieve elementen met de luisteraar. Je hoort duidelijk de DPG signatuur en ik herken elementen van programma’s bij de zuiderburen.Deradiokenner schreef: ↑11 apr 2025 09:10 Wat opvallend is, is dat mattie en Marieke weer echt de nummer 1 zijn van Nederland. Maar dat 538 en 2 elkaar zo op de hielen zitten dat is wel opvallend. Maar dat Coen en Sander zoveel beter doen dan Ekdom terwijl die show nagenoeg hetzelfde is. Wel een zorg lijkt me zo bij Veronica.
God is a DJ
-
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 14 nov 2019 06:39
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Dan blijkt het toch ook de verdienste te zijn van DPG als bedrijf. Die hebben die 2 weer op de rit gekregen. Bij Talpa toen was de fut er echt uit. Nu blinken ze weer uit, en vraag je je af waarom hebben ze die twee uit elkaar gehaald. Verder vind ik Wijnand en Jamie opvallend. Zit daar een groei in of is dit nagenoeg hetzelfde gebleven als vorig jaar?Phoenix schreef: ↑11 apr 2025 09:30Gisteren heb ik eens naar Coen & Sander geluisterd. Het programma zit gewoon goed in elkaar. Het is positief en opgewekt, het heeft interactieve elementen met de luisteraar. Je hoort duidelijk de DPG signatuur en ik herken elementen van programma’s bij de zuiderburen.Deradiokenner schreef: ↑11 apr 2025 09:10 Wat opvallend is, is dat mattie en Marieke weer echt de nummer 1 zijn van Nederland. Maar dat 538 en 2 elkaar zo op de hielen zitten dat is wel opvallend. Maar dat Coen en Sander zoveel beter doen dan Ekdom terwijl die show nagenoeg hetzelfde is. Wel een zorg lijkt me zo bij Veronica.
-
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: 28 dec 2022 00:31
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... onderzoek/ Wel vaag dat ze dit doen, zo krijg je dus een heel versnipperd beeld en niet echt luisteraars die 30 minuten of langer blijven luisteren.
- Ane Sybesma
- Berichten: 2375
- Lid geworden op: 03 aug 2002 22:22
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Nou ja, het was 3 minuten en nu 1 dus dat verschil is niet zo groot want ook bij 3 minuten krijg je een versnipperd beeld.
Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk vooral om of de (potentiële) adverteerders met behulp van de cijfers een goede keuze kunnen maken voor de inzet van hun campagnes en of de zenders aan de hand van dezelfde cijfers de juiste prijs kunnen bepalen.
Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk vooral om of de (potentiële) adverteerders met behulp van de cijfers een goede keuze kunnen maken voor de inzet van hun campagnes en of de zenders aan de hand van dezelfde cijfers de juiste prijs kunnen bepalen.
Het onderzoeksdoel is om een betrouwbare, valide, transparante en marktrelevante standaard en maatstaf voor aanbieder en afnemer neer te zetten. Op basis van het onderzoek worden bijvoorbeeld de luisteraandelen van de deelnemende zenders bepaald en de output van het NMO Luisteronderzoek biedt de basis voor het plannen van reclamecampagnes. Het NMO is om die reden de currency voor de in- en verkoop van reclameruimte.
-
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: 28 dec 2022 00:31
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Zo gaat de meting nu ook snelle zappers mee meten, dat dan weer wel.
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Week 15 2025:
Q Music: 12.4%
Radio 2: 11.9%
538: 9.2%
Radio 1: 8.6%
Radio 5: 8.5%
Radio 10: 6.4%
Skyradio: 6.4%
JOE: 5.3%
Veronica: 3.7%
100%NL: 3.5%
3FM: 1.8%
Week 15 2024:
Radio 2: 12.9%
Q Music: 12.6%
Radio 538: 9.4%
Radio 10: 9.4%
Skyradio: 8.4%
Radio 1: 7.7%
Radio 5: 7.4%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.8%
3FM: 2.0%
Veronica: 1.8%