Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

DavyGer

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door DavyGer »

Ik vind dus vooral die gigantische schommelingen bij NPO Soul & Jazz interessant. Dat gaat echt werkelijk alle kanten op. Moet echt een statistische meetfout zijn lijkt me, want alle andere zenders van die grootte hebben dat niet. En het is niet dat hier lijstjes of thema weken worden uitgezonden.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Afbeelding
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Talpa radio verliest 5.7 procent tov een jaar geleden. Dat is wel echt serieus veel. Hoe lang laten ze Dave Minneboo nog zitten? Had echt gedacht dat hij er meer van zou maken. Maar in hoeverre krijgt hij de vrijheid van John de Mol?

En 3FM...1,8 procent.... Wie er dus in elk geval niet terughoeven naar 538, zijn Barend, Menno, Ivo en Mart. Hoe lang gaat dit grapje nog door? Het lijkt nergens op en niemand zit erop te wachten.
Vanjeafisharder

Het is niet meer te verkopen dat 3FM nog op de FM zit en Radio 5 wat tig keer beter scoort op DAB+ en online.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 19 mar 2025 14:10 Afbeelding
Wat mij opvalt is dat veel zenders stijgen in bereik maar dalen in marktaandeel.
God is a DJ
SB92

Bericht door SB92 »

Jeetje.. 3FM is weer terug bij af.
Pot

Bericht door Pot »

Radio 2 heeft in een week zonder veel vakanties/invalbeurten weer betere cijfers. Het gat tussen Q en 538 wordt weer wat groter.

Veronica met zo ongeveer de duurste (en voorheen populairste) DJ's van Nederland weer terug naar de 4%. Met een gelijkwaardig bereik als Radio 10 extra, 3FM en Radio 5. En volgens mij zonder themaweken op andere zenders?

3FM ook weer onder de 2%. Dat is te begrijpen, want naast Serious Request gebeurt er echt niets. Zeker in combinatie met de hobby muziekmix. Wel een stijging in bereik. Volgende week wel een meting met de Top 00s tot Nu. Dat zal een plusje opleveren.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Week 11 2025:
Radio 2: 12.7%
Q Music: 11.3%
538: 9.0%
Radio 5: 8.8%
Radio 1: 8.7%
Skyradio: 6.8%
Radio 10: 6.4%
JOE: 5.7%
Veronica: 4.0%
100%NL: 3.2%
3FM: 1.8%

Week 11 2024:
Radio 2: 13.3%
Q Music: 12.1%
Radio 10: 9.8%
Radio 538: 9.2%
Skyradio: 8.5%
Radio 1: 7.4%
Radio 5: 6.9%
JOE: 4.2%
100%NL: 3.3%
3FM: 2.2%
Veronica: 1.8%
Streampie

Bericht door Streampie »

Het bereik van 3FM is gegroeid anders. Meer luisteraars dus. Sky een piekje want die hebben een outdoor campagne lopen.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Vanjeafisharder schreef: 19 mar 2025 16:47 Het is niet meer te verkopen dat 3FM nog op de FM zit en Radio 5 wat tig keer beter scoort op DAB+ en online.
Het aantal absolute luisteraars is anders vrijwel gelijk. Naar Radio 5 wordt alleen veel langer geluisterd, maar dat is niet gek gezien de doelgroep.

Ik vind ruim 1 miljoen luisteraars iets anders dan 'niemand zit er op te wachten' wat ik hier ergens las.

Of het beter zou moeten en kunnen, tja.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Vanjeafisharder schreef: 19 mar 2025 16:47 Het is niet meer te verkopen dat 3FM nog op de FM zit en Radio 5 wat tig keer beter scoort op DAB+ en online.
Zolang Jurre Bosman er zit gaat dat niet gebeuren
Vanjeafisharder

Denk dat Jurre ook nog wel bazen boven hem heeft dus hij zal daar niet alleen over gaan lijkt me zo.
Pot

Bericht door Pot »

In het verleden zijn de omroepen en Jurre er best duidelijk over geweest: de verplaatsing van de FM-frequentie gaat er niet komen. En door...
WFNX

Bericht door WFNX »

Ik observeer vooral - kijkende naar de trend van de cijfers - dat de Nederlandse markt als geheel nog altijd veelal op slot zit. Het is erg safe en weinig origineel. Er wordt een hoop matige radio geproduceerd, met bijvoorbeeld telefoongesprekken die niet aan te horen zijn, weinig doordachte items of spreekteksten, onsamenhangende of niet gebalanceerde muziekmixen, dan wel het compleet negeren van grote hoeveelheden top 40 hits of stations met een ontbrekende coherente strategie. Vergelijk dat eens met de Britse radiowereld, of sommige Vlaamse of Duitse zenders. Het lijkt wel alsof de markt hier een jaar of 10-15 geleden creatief op slot is gegaan en maar heel moeizaam hiervan herstelt. Er is ook zo weinig aanwas van aansprekend talent. En het talent wat er is, zit veelal op de verkeerde plek of wordt gelimiteerd in expressief vermogen. Ik hou van radio, maar niet per se van de huidige staat van ons landschap, een aantal uitzonderingen daargelaten.
StefanMiedema91

Bericht door StefanMiedema91 »

WFNX schreef: 19 mar 2025 21:49 Ik observeer vooral - kijkende naar de trend van de cijfers - dat de Nederlandse markt als geheel nog altijd veelal op slot zit. Het is erg safe en weinig origineel. Er wordt een hoop matige radio geproduceerd, met bijvoorbeeld telefoongesprekken die niet aan te horen zijn, weinig doordachte items of spreekteksten, onsamenhangende of niet gebalanceerde muziekmixen, dan wel het compleet negeren van grote hoeveelheden top 40 hits of stations met een ontbrekende coherente strategie. Vergelijk dat eens met de Britse radiowereld, of sommige Vlaamse of Duitse zenders. Het lijkt wel alsof de markt hier een jaar of 10-15 geleden creatief op slot is gegaan en maar heel moeizaam hiervan herstelt. Er is ook zo weinig aanwas van aansprekend talent. En het talent wat er is, zit veelal op de verkeerde plek of wordt gelimiteerd in expressief vermogen. Ik hou van radio, maar niet per se van de huidige staat van ons landschap, een aantal uitzonderingen daargelaten.
wil me hierbij wel aansluiten, alhoewel ik ook denk dat de luisteraar ook graag zijn vertrouwde geluid wil horen; als radio 2 luisteraar is het spannendste op de zender imho de vinyl plaat die mijnheer Hakkert draait in DagNacht
Plaats reactie