Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 10 feb 2025 21:58 Toch zie ik in de weekcijfers veel uitschieters die weglopen in de maandgemiddelden. Dat kan (deels) met representativiteit te maken hebben.
Uitschieters vallen veelal samen met themaweken en events. Radio 10 piekt met de Top 4000, Radio 2 met de Top 2000, Veronica met de Top 1000 Aller Tijden / van de jaren ‘80, Radio 5 met de Evergreen Top 1000, etc. Met deze events neemt het bereik en de luistertijd toe waardoor marktaandelen stijgen. Dat lijkt me de oorzaak van de uitschieters en niet het gebrek aan representativiteit.
God is a DJ
Pot

Bericht door Pot »

Oortjes schreef: 09 feb 2025 23:12
Pot schreef: 09 feb 2025 22:59 De uitkomst kan inderdaad ergens in het midden liggen. Maar in feite zou dat moeten komen omdat het week na week ongeveer rond het gemiddelde zou moeten liggen en niet door de uitschieters. Zoveel uitschieters zullen er namelijk niet voor mogen komen. Dan is er iets mis met de steekproef.
Nee, er is niks mis mee. Het middelt zich goed uit als je over langere periode kijkt. Die uitschieters in een week tijd kunnen wat meer of minder zijn dan de werkelijkheid, maar over meerdere weken heen zal het de werkelijkheid prima benaderen. Dat is nou eenmaal altijd met (te) korte meetperiodes en langere, representatieve periodes.
'Wat meer' en 'wat minder'. Dat werkt inderdaad enkel over een langere periode. Dan zullen de extremen in positieve en negatieve zin weer in het midden uitkomen.

De vraag is echter of die extreme waarden er klopend zijn en daadwerkelijk het gemiddelde van de populatie aantonen. Nogmaals, met meer dan 70 stations, een steekproef van 2000-3000 man in een hele linie van zeven dagen, 24 uur per dag, waardoor op een specifiek tijdstip X dit aantal natuurlijk luisteraars natuurlijk stukken lager ligt.

Maar als adverteerder kan zoiets wel ontzettend van belang zijn. Het eerder gedeelde linkje (https://www.radiofreak.nl/de-538-ochten ... 0-49-jaar/) met de grote schommelingen op o.a. vrijdagmiddag laten mij zien dat de uitkomst van het onderzoek wel erg veel extremen heeft. Radio 2 wint niet opeens 3,3%. SLAM! verliest een week later niet bijna 2/3e van het marktaandeel. Als adverteerder X met partij Y op tijdstip Z een programma wil maken, dan wordt de prijs voor de actie mede bepaald door luistercijfers. Een goed uitgevoerd onderzoek zou, per tijdslot, net als de gemiddelden op week- of maandoverzicht niet veel horen te schommelen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Afbeelding
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Cijfers zijn uit. Daling van Veronica was te verwachten, ze zitten nu weer iets hogere cijfers dan voor de top 2000. Dus daar zullen ze vast tevreden mee zijn, er is nog altijd natuurlijke groei die blijft plakken.

Voor de rest interessant om te zien dat de week van de jaren 60 van radio 5 zo populair is. Ze stegen niet alleen in luistertijd, maar ook behoorlijk in bereik. Je kan je afvragen of de verjongingsstrategie van alle stations echt wel zo gaat aanslaan op de lange termijn. Mijn inziens is er zeker ruimte voor een radio 5, maar dan veel hipper. Een station dat vooral gericht is de tijdloze muziek uit de 60/70/80's maar ook uit andere decennia de muziek draait die daar nog op aansluit.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Gaat ook niet zo lekker met 100%NL nog steeds geen somertijd effect
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Ik zeg het zelf maar, ik zat er tweemaal naast... q music niet de nummer 1 en Veronica zit nog boven 4 procent...
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Kan iemand mij de opmars van Radio 5 uitleggen? 3e zender van Nederland wat ik opvallend vind. 538 valt mij ook een beetje tegen eigenlijk.
Pot

Bericht door Pot »

Deradiokenner schreef: 12 feb 2025 16:46 Kan iemand mij de opmars van Radio 5 uitleggen? 3e zender van Nederland wat ik opvallend vind. 538 valt mij ook een beetje tegen eigenlijk.
De opmars van dit jaar begrijp ik niet helemaal. Natuurlijk is er een 60s-week en Top 40-special geweest, maar de cijfers blijven hoog. Bereik is ook behoorlijk toegenomen. Maar natuurlijk blijft de manier van meten scheef. De luistertijd zorgt ervoor dat het erg vertekend is. Zeker omdat het disproportioneel belangrijk is gemaakt.

Veronica daalt wel weer zoals verwacht. Komende week ook met cijfers gedurende de Top 80s bij Radio 2. Dan zullen ze weer uitkomen op hun oude en vertrouwde 3,5%-4%. Ook Radio 10 scoort matig na de Guilty Pleasure-maand.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Deradiokenner schreef: 12 feb 2025 16:46 Kan iemand mij de opmars van Radio 5 uitleggen? 3e zender van Nederland wat ik opvallend vind. 538 valt mij ook een beetje tegen eigenlijk.
Het is een goede zender die zich richt op een doelgroep die veel en lang radio luistert.

De doordeweekse programmering overdag luistert goed door, klinkt ondanks de verschillende omroepen als een eenheid. Daarentegen zit er wel variatie in. Het zijn onderscheidende programma's met zeer afwisselende muziekkeuze.
Rock 'n roll is better than music!
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Oortjes schreef: 12 feb 2025 17:06
Het is een goede zender die zich richt op een doelgroep die veel en lang radio luistert.

De doordeweekse programmering overdag luistert goed door, klinkt ondanks de verschillende omroepen als een eenheid. Daarentegen zit er wel variatie in. Het zijn onderscheidende programma's met zeer afwisselende muziekkeuze.
Ondanks dit word het echt tijd dat 3FM plaatst maakt voor NPO radio 5 op de FM is bijna niet meer uitleggen maar dat doet de npo natuurlijk niet
Streampie

Bericht door Streampie »

Vliegendereporter schreef: 12 feb 2025 17:41
Oortjes schreef: 12 feb 2025 17:06

Ondanks dit word het echt tijd dat 3FM plaatst maakt voor NPO radio 5 op de FM is bijna niet meer uitleggen maar dat doet de npo natuurlijk niet
Kennelijk heeft Radio 5 de FM helemaal niet nodig om nummer 3 te worden. Er is bovendien al vaker gemeld door de PO dat 3FM de frequenties juist wel nodig heeft.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

DavyGer schreef: 12 feb 2025 14:40 Cijfers zijn uit. Daling van Veronica was te verwachten, ze zitten nu weer iets hogere cijfers dan voor de top 2000. Dus daar zullen ze vast tevreden mee zijn, er is nog altijd natuurlijke groei die blijft plakken.
Tevreden? Ze hebben miljoenen betaald voor deze programmering. Dan ben je niet tevreden met 4,1% hoor.
En ik hoop dat we niet weer de discussie krijgen “We weten niet wat hun doelstellingen zijn.”

Als je zoveel geld neerlegt voor je kavel en je dj’s, dan wil je een serieuze speler zijn en in de top 5 staan.
Dus tevreden kan ik me niet voorstellen.

100% is helemaal dramatisch, daar zullen ze zo langzamerhand wel spijt hebben van de aankoop van Somertijd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vliegendereporter schreef: 12 feb 2025 17:41 Ondanks dit word het echt tijd dat 3FM plaatst maakt voor NPO radio 5 op de FM is bijna niet meer uitleggen maar dat doet de npo natuurlijk niet
De NPO zou wel gek zijn. Dan zakt 3FM nog verder en NPO Radio 5 geeft het niet nodig.
repelsteel schreef: 12 feb 2025 18:34 100% is helemaal dramatisch, daar zullen ze zo langzamerhand wel spijt hebben van de aankoop van Somertijd.
Somertijd doet inderdaad niet meer wat het deed. Ik vind dat 100%NL het wel heel aardig doet met het huidige muziekbeleid. Het probleem lijkt mij de weinig aansprekende ochtendshow.

Misschien moet Rob van Someren zichzelf opnieuw uitvinden in de ochtend. Stephan Jacobs of Thomas van Empelen naar de middag en dan staat er best een aansprekende programmering.
Rock 'n roll is better than music!
MFM

Bericht door MFM »

@Radionerd , bericht van 24 januari… Met grootspraak bedoel ik de wervende teksten in hun persberichten maar vooral op hun eigen website onder het kopje “over ons” . Daar beweren ze dat er behoefte aan hun zender is, de cijfers zeggen echter van niet.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Mij valt Kink! op. Een jaar geleden zaten ze zo rond 0,4/0,5%. Inmiddels is 0,9% aangetikt.
Plaats reactie