Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
En natuurlijk logisch. De luistercijfers zijn er voor de radio-adverteerders. Commercials die dus via TV te horen zijn tellen mee voor de kijkcijfers...
En als je een gedeelte luisterde tussen 10 over en 10 voor. En wat voor radioluisteraars die wegzappen voor reclame en nieuws begint
- Ane Sybesma
NMO heeft vertraging:
De publicatie van week 3 (publicatie gepland op woensdag 22 januari) heeft vertraging opgelopen door een instelling bij het softwarebureau. Dit zal snel worden opgelost en zodra de luisterdata van week 3 beschikbaar zijn, dan worden deze z.s.m. gepubliceerd. Onze excuses voor het ongemak.
-
De normale situatie lijkt zich een beetje te hebben hersteld. Radio5 blijft wel opvallend hoog. Ook Veronica terug omhoog weer boven de 4%
Week 3 2025:
Radio 2: 14.2%
Q Music: 11.3%
538: 8.8%
Radio 5: 8.3%
Radio 1: 7.9%
Radio 10: 7.3%
Skyradio: 6.8%
JOE: 5.6%
Veronica: 4.1%
100%NL: 3.2%
3FM: 2.3%
Week 3 2024:
Radio 2: 14.8%
Q Music: 11.2%
Radio 10: 10.3%
Skyradio: 9.8%
Radio 538: 8.2%
Radio 1: 8.2%
Radio 5: 7.5%
JOE: 3.7%
100%NL: 3.0%
3FM: 2.2%
Veronica: 2.0%
Radio 2: 14.2%
Q Music: 11.3%
538: 8.8%
Radio 5: 8.3%
Radio 1: 7.9%
Radio 10: 7.3%
Skyradio: 6.8%
JOE: 5.6%
Veronica: 4.1%
100%NL: 3.2%
3FM: 2.3%
Week 3 2024:
Radio 2: 14.8%
Q Music: 11.2%
Radio 10: 10.3%
Skyradio: 9.8%
Radio 538: 8.2%
Radio 1: 8.2%
Radio 5: 7.5%
JOE: 3.7%
100%NL: 3.0%
3FM: 2.2%
Veronica: 2.0%
Veronica minder luisteraars, dus de luistertijd is toegenomen dat bepaalt het cijfer. Q deze week de absolute bereikswinnaar, boven de 4 miljoen. 538 een uitstekende stijging, +220.000! Verder Radio 10 en Joe ook omhoog, zowel in aantallen als in luistertijd.
Benieuwd of de 80s top 1000 impact voor Veronica heeft en wat er verder tussen 10 en Joe gaat gebeuren.
Benieuwd of de 80s top 1000 impact voor Veronica heeft en wat er verder tussen 10 en Joe gaat gebeuren.
Dat hoeft volgens mij niet. Het totale bereik kan ook zijn afgenomen. Het marktaandeel is uitgedrukt en staat in relatie tot het totaal.
God is a DJ
Veronica's weekbereik is afgenomen, luistertijd is gestegen van 101 naar 110 minuten: https://nmodata.nl/audio/luistercijfers-week-data (even bij dropdown B "week 2" selecteren)
Sterren NL met alleen DAB is groter dan ik dacht, zelfs een hoger marktaandeel dan Kink. Daarvan vraag ik me echt af hoe lang de eigenaar zijn geldboom nog bljjft leegplukken voor dat station. Ook die rechtzaken moeten niet goedkoop zijn.
Veronica gaat de goede kant op met de 80s maand, wat mij betreft terecht. Ze hebben Mediahuis collega 100%NL in rap tempo ingehaald.
Veronica gaat de goede kant op met de 80s maand, wat mij betreft terecht. Ze hebben Mediahuis collega 100%NL in rap tempo ingehaald.
Marktaandeel NPO Soul&&Jazz is 2x zoveel dan van Sublime
Grappig dat 4ever49 dus ondanks de grootspraak op 0,0% staat.
In hoeverre beïnvloedt dat de reclameverkoop?
Veronica staat sinds 1 week ook op kantoor aan. Ekdom is de zwakke schakel in de ochtend, dus vanaf 10 uur pas Veronica uit de speakers.
Wat ik mij afvraag is of de radiofreaks onder ons zich herkennen in de cijfers of juist hele andere zenders hoog hebben staan.
Veronica staat sinds 1 week ook op kantoor aan. Ekdom is de zwakke schakel in de ochtend, dus vanaf 10 uur pas Veronica uit de speakers.
Wat ik mij afvraag is of de radiofreaks onder ons zich herkennen in de cijfers of juist hele andere zenders hoog hebben staan.
Persoonlijk luister ik voor hitradio graag naar Q. Voor oldies technisch gezien het liefst Veronica, maar ik haak af bij de DJs. Mijn 100% eigen smaak hoor ik bij KEXP uit Seattle, dus online.
-
KEXP Seattle, en tegenwoordig ook San Francisco trouwens, maar dat geheel terzijde.
Wat bedoel je met grootspraak? Die club is redelijk nieuw. Ik zie dat ze qua weekbereik in de eerste meting op 105.712 zitten. Met -de afgelopen periode voor zover ik weet- nul marketing. Op een bannertje langs de snelweg ergens afgelopen zomer na. Als ze daar meer mee doen dan zie ik dat marktaandeel echt nog wel stijgen. Wat ook opvalt is dat de luistertijd niet groot is. Dat pakken bijvoorbeeld 538 (hier met je rekening) en Q (het geluid) slimmer aan. Door hoe die acties in elkaar zitten wordt je gestimuleerd langer door te luisteren. De combinatie van aantal unieke luisteraars en de luistertijd bepaalt je bereik, zo begreep ik. Dus ik verwacht dat ze de komende periode nog genoeg te doen hebben wat marketing betreft. Ook zie ik dat aandeel echt nog wel stijgen. Radio is slow business, dus dat kost tijd. En blijkbaar zijn hun zakken diep genoeg om zich dat te veroorloven.MFM schreef: ↑23 jan 2025 23:28 Grappig dat 4ever49 dus ondanks de grootspraak op 0,0% staat.