Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Johanneke

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Johanneke »

di-on-fm schreef: 13 nov 2024 19:04
Taco Zip schreef: 13 nov 2024 15:18 Misschien een gebrek aan speciale acties bij de concurrenten? Ik verwacht dat de Top 1000 nog een extra boost zal geven over een paar weken.
Wanneer de Top 1000 Aller Tijden start is er wel concurrentie van de "Q Top 1500" en de laatste dag van de Evergreen Top 1000.
Ik luister elke dag van 12-19 maar niet tijdens de Top 1000 hoor. Dan verhuis ik naar Q music. Die lijst op Veronica is meer een Stenders feestje, alle nummers van Abba staan er wel in bijvoorbeeld maar andere "foute" hits werden de afgelopen jaren steevast buiten de lijst gehouden waardoor ik het vaak als een beetje depressief geheel heb ervaren.
petoi

Bericht door petoi »

Pot schreef: 13 nov 2024 16:55 Radio 1 wint op weekbasis (+0.2%) wellicht door de situatie in Amsterdam en de Amerikaanse verkiezingen, maar verliezen flink op jaarbasis (-1.8%). Daarbij moet gezegd worden dat het bereik wel gestegen is.
Er waren vorig jaar 2de kamer verkiezingen in november.
Janno

Bericht door Janno »

Johanneke schreef: 13 nov 2024 21:01
Taco Zip schreef: 13 nov 2024 15:18 Misschien een gebrek aan speciale acties bij de concurrenten? Ik verwacht dat de Top 1000 nog een extra boost zal geven over een paar weken.
Wanneer de Top 1000 Aller Tijden start is er wel concurrentie van de "Q Top 1500" en de laatste dag van de Evergreen Top 1000.
Ik luister elke dag van 12-19 maar niet tijdens de Top 1000 hoor. Dan verhuis ik naar Q music. Die lijst op Veronica is meer een Stenders feestje, alle nummers van Abba staan er wel in bijvoorbeeld maar andere "foute" hits werden de afgelopen jaren steevast buiten de lijst gehouden waardoor ik het vaak als een beetje depressief geheel heb ervaren.
Maar ik denk persoonlijk niet dat jouw verhuizing erg veel invloed zal hebben op de luistercijfers :wink:
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Janno schreef: 13 nov 2024 21:33
Johanneke schreef: 13 nov 2024 21:01

Maar ik denk persoonlijk niet dat jouw verhuizing erg veel invloed zal hebben op de luistercijfers :wink:
Klopt, vorig jaar haalde Veronica ook 4,0 tijdens de Top 1000. Maar toen zat Q een week eerder. Ik denk dat er nu echt wel meer mensen zijn die een positievere lijst verkiezen boven de duistere duizend favorieten van Stenders...
Pot

Bericht door Pot »

petoi schreef: 13 nov 2024 21:11
Pot schreef: 13 nov 2024 16:55 Radio 1 wint op weekbasis (+0.2%) wellicht door de situatie in Amsterdam en de Amerikaanse verkiezingen, maar verliezen flink op jaarbasis (-1.8%). Daarbij moet gezegd worden dat het bereik wel gestegen is.
Er waren vorig jaar 2de kamer verkiezingen in november.
De TK-verkiezing was op 22 november. Deze meting was begin november.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

https://www.spreekbuis.nl/luistercijfer ... rofiteert/

538 de grootste in 20-49 afgelopen week schrijft kicken. Over de hele week dus.

Veronica in de ochtend groter dan radio 10. Denk ook 20-49 cijfers.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

De cijfers: https://www.broadcastmagazine.nl/radio- ... 0-49-jaar/

19.2% 538 en 18.7% voor Q Music.
Orange

Bericht door Orange »

Jobfr schreef: 14 nov 2024 00:58 https://www.spreekbuis.nl/luistercijfer ... rofiteert/

De ochtendshow van Radio 10 zit dus blijkbaar rond de 3%. Dat is dramatisch. Daar moet dan snel wat gebeuren. Jeroen Nieuwenhuizen vervangt goed wat mij betreft. Of hoe los je dat anders op? Met een zak geld de ochtendshow van Q, JOE of Radio 2 weghalen?
Hipo

Bericht door Hipo »

Orange schreef: 14 nov 2024 11:14
Jobfr schreef: 14 nov 2024 00:58 https://www.spreekbuis.nl/luistercijfer ... rofiteert/

De ochtendshow van Radio 10 zit dus blijkbaar rond de 3%. Dat is dramatisch. Daar moet dan snel wat gebeuren. Jeroen Nieuwenhuizen vervangt goed wat mij betreft. Of hoe los je dat anders op? Met een zak geld de ochtendshow van Q, JOE of Radio 2 weghalen?
Nu is een verandering in de radiowereld altijd slow business maar dit is inderdaad wel erg zwak. De zender heeft natuurlijk twee kernprogramma's eruit gehaald maar 3% is natuurlijk niet tof. Zit er een stijgende lijn in of is de plateaufase al bereikt? Want gek genoeg vind ik de muziek wel gewoon prima. Beter dan toen Gerard er zat maar de hele zender is wat anders gaan klinken. Maar de show lijkt dus niet aan te slaan.

R10 heeft nu ook bijna geen enkele naam of programma wat eruit springt. Alleen Gijs misschien: zijn daar cijfers van? Denk dat Talpa dit nog even aankijkt maar in de loop van 2025 moet er toch wel echt een stijgende lijn in zitten en anders zie ik ze weer ingrijpen...
Radio=10
Pot

Bericht door Pot »

Hipo schreef: 14 nov 2024 12:09
Orange schreef: 14 nov 2024 11:14

Nu is een verandering in de radiowereld altijd slow business maar dit is inderdaad wel erg zwak. De zender heeft natuurlijk twee kernprogramma's eruit gehaald maar 3% is natuurlijk niet tof. Zit er een stijgende lijn in of is de plateaufase al bereikt? Want gek genoeg vind ik de muziek wel gewoon prima. Beter dan toen Gerard er zat maar de hele zender is wat anders gaan klinken. Maar de show lijkt dus niet aan te slaan.

R10 heeft nu ook bijna geen enkele naam of programma wat eruit springt. Alleen Gijs misschien: zijn daar cijfers van? Denk dat Talpa dit nog even aankijkt maar in de loop van 2025 moet er toch wel echt een stijgende lijn in zitten en anders zie ik ze weer ingrijpen...
Radio 10 heeft de strijd eigenlijk al verloren. Dave Minneboo heeft sinds zijn terugkomst bij Talpa alle focus gelegd op 538. En eerlijk is eerlijk: met succes.

Dave wist, als oud zendermanager van Qmusic en onderdeel van DPG, dat JOE er vroeg of laat zou komen. JOE ging in korte tijd als een speer. Echter heeft het tijden geduurd voordat er is ingegrepen. En dan kies je ervoor om, met het vertrek van Ekdom, ook Van Someren te verplaatsen en het muziekbeleid aan te passen. Dan haal je problemen in huis; zeker als de vervanging minder is.

Maar ook bij Sky wordt het triest zo langzamerhand. Eerst het excuus dat ze geen ochtendshow mochten starten vanwege de start van Frank Dane op 538 in 2019. Maar inmiddels verliezen zij ook meer terrein. Dat had voorkomen kunnen worden.
Hipo

Bericht door Hipo »

Daarom zou het triest zijn als R10 (en Sky) er zo bekaaid vanaf komen. Mooi dat 538 weer draait maar de twee andere zenders mogen ook wel aandacht gebruiken? R10 was eind 2023 even marktleider (dankzij de Top 4000) maar dat aandeel is nu bijna helemaal weg. Meer dan 50% afname. Dat kost toch ook centjes ook al hebben ze een iets minder FM frequentie dan Joe.

Hebben ze dan Joe onderschat of inderdaad maar gedacht: 'schade beperken...?'
Radio=10
Jobfr

Bericht door Jobfr »

De daling van radio 10 was onvermijdelijk. Het valt overigens in bereik erg mee wat ze verliezen. Het is vooral luistertijd.

Waarom onvermijdelijk? Tot de zomer van 2023 was de enige concurrent van radio 10 eigenlijk radio 2. Veronica zat in hetzelfde bedrijf en JOE bestond niet. Sinds begin dit jaar heb je twee sterke concurrenten erbij met JOE en Veronica. Dat alleen zorgde al voor de daling van 10% naar 8%. Toen daarna de twee hoofd shows die al jarenlang er waren vertrokken daalde het nog eens 2% naar 6%. In 20-49 is hetzelfde te zien: van 12-13 naar 9-10 en nu 7-8.

Echter weer: er ging altijd een daling ontstaan bij het vertrek van een van de twee shows. Omdat radio 10 ook dankzij Ekdom en van Someren in 17-19 steeg naar de 10%. De rek was er bij beide ook uit aan het raken. Dat speelde al langer. De veiling creëerde een perfect moment voor die twee om dingen te eisen of weg te gaan. Dat is dus gebeurd.

Wat radio 10 nu inderdaad nodig heeft om weer duidelijk de stijgen is een aantrekkelijke ochtendshow. Ik zie alleen niet zo snel een optie.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Bij Skyradio vind ik het altijd lastig om daar nou een verklaring voor te vinden als het sterk daalt of stijgt. Vorig jaar steeg het juist vergeleken met jaar daarvoor. Tot de zomer was het stabiel vergeleken met een jaar terug. Sindsdien daalt het vooral in 13+. In 20-49 blijft het redelijk stabiel (rond de 7%). Er is niet echt wat veranderd natuurlijk. Ik denk dat Skyradio gevoelig is voor veranderingen in manier van meten. Als er een klein iets wordt veranderd dan kan dat al flink invloed hebben bij Sky. Meer dan bij andere zenders. Dit omdat Skyradio het vooral van bereik moet hebben.
jessica

Bericht door jessica »

Janno schreef: 13 nov 2024 16:26 Ik ga geen verwachtingen uitspreken, maar ik vind het vooral fijn voor Veronica. Hopelijk houden ze de stijgende lijn vast, dan doen ze toch iets goed.
Veronica zit inmiddels Joe en Radio10 weer op de hielen. Zou wat zijn als ze in 2025 boven deze 2 zenders uit kunnen groeien en dan vooral omdat Veronica als het lelijke eendje is geloosd bij Talpa en dan over oogappeltije radio10 gaan. Dat zou wat zijn.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 14 nov 2024 21:26 Veronica zit inmiddels Joe en Radio10 weer op de hielen. Zou wat zijn als ze in 2025 boven deze 2 zenders uit kunnen groeien en dan vooral omdat Veronica als het lelijke eendje is geloosd bij Talpa en dan over oogappeltije radio10 gaan. Dat zou wat zijn.
Dat zou wel grappig zijn. Ik verwacht het niet. Radio 10 lijkt mij een populairder muziekformat hebben.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie