Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Veronica zal om door te stijgen toch moeten werken aan meer bereik dus meer luisteraars. Aan de luistertijd ligt het niet. Dus blijkbaar als mensen naar Veronica luisteren bevalt het wel. Ze blijven lang luisteren. Na Radio5 de langste luistertijd. Het bereik zal om echt in de top 5 te willen komen eerst naar 1,5 en daarna naar 2 miljoen luisteraars toe moeten. Hoe ga je dat doen. Muziekmix bevalt blijkbaar al. Dan zou je zeggen alleen een kwestie van goede marketing.
Misschien is die reclamespot met Gerard Ekdom een goed begin. Veel free publicity ook omdat ze een kleine campagne op sexsites hebben gedaan. Misschien in september nog alle bushokjes 2 weken volhangen met posters van Veronica.
Misschien is die reclamespot met Gerard Ekdom een goed begin. Veel free publicity ook omdat ze een kleine campagne op sexsites hebben gedaan. Misschien in september nog alle bushokjes 2 weken volhangen met posters van Veronica.
-
Deze luistermeting is totaal niet representatief met vakanties en olympische spelen. Vanaf 2 september weer
'Totaal niet representatief'. Dat valt ook wel weer mee. Natuurlijk zijn er een aantal DJ's en luisteraars afwezig, maar in theorie zouden alle zenders daar wel last van moeten hebben. De een wat meer dan de ander. Bovendien is er bijna wekelijks een lijstje. Dus waarom zou de OS nu niet representatief zijn en de weken als de Evergreen Top 1000, Serious Request of Housuh in de Pauze Top 1000 dat wel zijn? De ene week Top 2000 is niet representatief in de luistercijfers voor het beeld in de andere 51 weken.Marcomarco schreef: ↑14 aug 2024 16:04 Deze luistermeting is totaal niet representatief met vakanties en olympische spelen. Vanaf 2 september weer
Maar natuurlijk, het moet voor jou natuurlijk allemaal wel positief uitvallen voor Veronica . Een beetje zelfkritiek is goed voor de geloofwaardigheid van je bijdrages!
Veronica heeft vooral het huidige marktaandeel van de laatste weken weer behaald door de flink toegenomen luistertijd. Het bereik blijft echt achter. Daar is niet heel veel vooruitgang in te zien.jessica schreef: ↑14 aug 2024 16:03 Veronica zal om door te stijgen toch moeten werken aan meer bereik dus meer luisteraars. Aan de luistertijd ligt het niet. Dus blijkbaar als mensen naar Veronica luisteren bevalt het wel. Ze blijven lang luisteren. Na Radio5 de langste luistertijd. Het bereik zal om echt in de top 5 te willen komen eerst naar 1,5 en daarna naar 2 miljoen luisteraars toe moeten. Hoe ga je dat doen. Muziekmix bevalt blijkbaar al. Dan zou je zeggen alleen een kwestie van goede marketing.
Overigens zeg je dat de muziekmix blijkbaar al bevalt, maar dat geldt dus enkel voor een kleinere groep luisteraars die langer luisteren (overigens kan het ook komen door betere programma's, minder reclames, acties etc.). Maar anders is het wel de vraag of het daadwerkelijk een groter publiek aan gaat trekken: is de muziekmix dan sterk genoeg? Flink groeien is niet onmogelijk (zie Joe), maar dan moet je ook van goeden huize komen.
Zomaar een vraag: heeft het mindere bereik van Veronica ook niet iets te maken met een kavel dat een minder groot deel van Nederland beslaat? Hier, grofweg tussen Rotterdam en Den Haag, is de ontvangst bij mij in de auto een stuk minder dan op de vorige frequentie, waardoor ik nogal eens overschakel naar Joe. Tijdens mijn vakantie richting Duitsland was de ontvangst ook niet overal even geweldig.
Voor de duidelijkheid: ik probeer niet per se de cijfers een positieve draai te geven omdat het nu toevallig Veronica is. Het is gewoon een vraag.
Voor de duidelijkheid: ik probeer niet per se de cijfers een positieve draai te geven omdat het nu toevallig Veronica is. Het is gewoon een vraag.
Volgens mij is inderdaad het huidige kavel van Veronica minder dan het vorige. Ondanks dat ze zelf wilden laten geloven dat ze er op voor uit waren gegaan. Kan best dat ze met dit kavel geografisch meer dekking hebben, maar dat is dan waarschijnlijk in de minder dichtbevolkte gebieden, waardoor je er per saldo op achteruit gaat.
Zelf merk ik ook dat de ontvangst in de auto van Veronica minder sterk is, terwijl ik dit op hun vorige kavel nooit had. Dan waren zij wel eens een van de weinige zenders die goed doorkwamen. Ik heb de cijfers niet echt voorhanden. Maar bij mij is het gevoelsmatig minder nu.
Zelf merk ik ook dat de ontvangst in de auto van Veronica minder sterk is, terwijl ik dit op hun vorige kavel nooit had. Dan waren zij wel eens een van de weinige zenders die goed doorkwamen. Ik heb de cijfers niet echt voorhanden. Maar bij mij is het gevoelsmatig minder nu.
Het probleem van de landelijke kavels is dat er wisselende dekking is. De een is daar goed te ontvangen en de ander niet.
Op DAB+ en internet is de dekking van alle stations gelijk.
Ik heb het idee dat de geografische FM-dekking van een station minder invloed heeft op de luistercijfers dan in 2003, toen de samenleving meer afhankelijk was van de FM.
Op DAB+ en internet is de dekking van alle stations gelijk.
Ik heb het idee dat de geografische FM-dekking van een station minder invloed heeft op de luistercijfers dan in 2003, toen de samenleving meer afhankelijk was van de FM.
Ik heb een verklaring voor het lagere bereik van Veronica. Veronica is meer een zender voor de individuele luisteraar. Veronica is niet een zender die aanstaat op centrale locaties, zoals op de werkvloer of openbare ruimtes. Hierdoor zijn er minder toevallige luisteraars die Veronica toevallig meepikken. Dit verklaart het lagere bereik en gemiddelde langere luisterduur.jessica schreef: ↑14 aug 2024 16:03 Veronica zal om door te stijgen toch moeten werken aan meer bereik dus meer luisteraars. Aan de luistertijd ligt het niet. Dus blijkbaar als mensen naar Veronica luisteren bevalt het wel. Ze blijven lang luisteren. Na Radio5 de langste luistertijd. Het bereik zal om echt in de top 5 te willen komen eerst naar 1,5 en daarna naar 2 miljoen luisteraars toe moeten. Hoe ga je dat doen. Muziekmix bevalt blijkbaar al. Dan zou je zeggen alleen een kwestie van goede marketing.
Dit is een aanname en niet op feiten gebaseerd.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …
Nu komt een zinvolle reactie 👇
Nu komt een zinvolle reactie 👇
-
Ben benieuwd hoe ver Veronica is in November. Hebben ze de 6 procent bereikt dan hebben ze het goed gedaan.
Radio 10 gaat gewoon door de helft ten opzichte van een jaar geleden. Toen waren ze in deze week op een haartje na nummer 1 nog zelfs. Ze herhaalden begin augustus altijd de 80s lijst, dat vonden velen hier creatieve armoede maar welke figuur vond daar dat het zo ook wel "goed" genoeg ging? Je kunt toch niet voorstellen dat dit van Dave Minneboo komt?
Deze luistercijferweek t.o.v. precies een jaar geleden. Percentages winst en verlies.
Qmusic + 1.7
NPO Radio 1 + 3.2 (Vooral door Olympische Spelen)
NPO Radio 2 - 3.5 (Heeft toptijd achter zich liggen, wordt nog vechten om niet meer kwijt te raken)
Radio 538 + 1.3 (Zit weer in de lift)
Sky Radio - 1.6
Radio 10 - 6.2 (Radio 10 heeft precies verloren deze week, wat JOE nu heeft. Opvallend)
NPO Radio 5 - 1.3
JOE + 6.2 (Was er een jaar eerder nog niet, heeft alleen maar gewonnen)
100%NL + 0.4
Radio Veronica + 0.6 (Lijkt op de weg omhoog weer)
NPO 3FM + 0.5
SLAM! - 0.4 (Ondanks verlies van grote FM zender, beperkt verlies)
BNR + 0.3
KINK + 0.3 (Toch licht effect van FM lijkt het nu)
Opvallend is dat Radio10 precies is kwijt geraakt hoe groot Joe nu is. Radio10 is 6,2 procent verloren. Precies de grote wat Joe nu is 6,2% Zal wel toevallig zijn, maar duidelijk is wel dat Radio10 het allermeeste last heeft gekregen van de nieuwe zender JOE. Bijna gehalveerd in 1 jaar tijd. Dat is toch wel dramatisch te noemen.
Qmusic + 1.7
NPO Radio 1 + 3.2 (Vooral door Olympische Spelen)
NPO Radio 2 - 3.5 (Heeft toptijd achter zich liggen, wordt nog vechten om niet meer kwijt te raken)
Radio 538 + 1.3 (Zit weer in de lift)
Sky Radio - 1.6
Radio 10 - 6.2 (Radio 10 heeft precies verloren deze week, wat JOE nu heeft. Opvallend)
NPO Radio 5 - 1.3
JOE + 6.2 (Was er een jaar eerder nog niet, heeft alleen maar gewonnen)
100%NL + 0.4
Radio Veronica + 0.6 (Lijkt op de weg omhoog weer)
NPO 3FM + 0.5
SLAM! - 0.4 (Ondanks verlies van grote FM zender, beperkt verlies)
BNR + 0.3
KINK + 0.3 (Toch licht effect van FM lijkt het nu)
Opvallend is dat Radio10 precies is kwijt geraakt hoe groot Joe nu is. Radio10 is 6,2 procent verloren. Precies de grote wat Joe nu is 6,2% Zal wel toevallig zijn, maar duidelijk is wel dat Radio10 het allermeeste last heeft gekregen van de nieuwe zender JOE. Bijna gehalveerd in 1 jaar tijd. Dat is toch wel dramatisch te noemen.
10 is natuurlijk ook de directe concurrent van Joe. De strijd gaat tussen DPG en Talpa.
Radio 2 lijkt er ook wat last van te hebben, maar Radio 10 inderdaad het meeste. Dat is niet zo gek, het is exact dezelfde doelgroep. Het is nu afwachten wat e vernieuwing bij Radio 10 gaat doen.
Rock 'n roll is better than music!
Gemiddeldes van dit jaar +- vs 2023 zelfde weken.
Week 1-8 2024:
Radio 2: 15.0% (+0.1%)
Q Music: 11.6% (+0.3%)
Radio 10: 10.1% (-1.6%)
Skyradio: 8.9% (+0.6%)
538: 8.6% (+0.7%)
Radio 1: 7.8% (-1.3%)
Radio 5: 7.6% (+0.3%)
JOE: 4.0% (nieuw)
100%NL: 3.3% (+0.6%)
3FM: 2.1% (-0.2%)
Veronica: 1.8% (-2.3%)
Week 9-16 2024:
Radio 2: 13.2% (-1.4%)
Q Music: 12.1% (+0.4%)
Radio 10: 9.7% (-2.4%)
538: 9.3% (+2.2%)
Skyradio: 8.8% (=)
Radio 1: 7.6% (-1.6%)
Radio 5: 7.3% (+0.3%)
JOE: 4.1% (nieuw)
100%NL: 3.6% (+0.7%)
3FM: 2.1% (+0.1%)
Veronica: 1.9% (-2.2%)
Week 17-24 2024:
Radio 2: 12.7% (-2.3%)
Q Music: 12.2% (+0.3%)
538: 8.9% (+0.8%)
Radio 10: 8.6% (-2.2%)
Skyradio: 8.5% (+0.5%)
Radio 1: 8.2% (-0.5%)
Radio 5: 7.1% (+0.2%)
JOE: 4.7% (nieuw)
100%NL: 3.7% (+0.4%)
3FM: 2.2% (+0.5%)
Veronica: 2.2% (-1.3%)
NIEUW afgelopen acht weken gemiddelde:
Week 25-32 2024:
Q Music: 12.6% (=)
Radio 2: 11.9% (-2.6%)
Radio 1: 9.2% (+0.6%)
538: 8.7% (+0.4%)
Skyradio: 7.6% (-0.6%)
Radio 10: 7.2% (-3.3%)
Radio 5: 6.3% (-1.0%)
JOE: 5.7% (nieuw)
100%NL: 3.9% (+0.4%)
Veronica: 3.2% (+0.4%)
3FM: 2.2% (+0.2%)
Je ziet hier duidelijk de trends terug komen.
Week 1-8 2024:
Radio 2: 15.0% (+0.1%)
Q Music: 11.6% (+0.3%)
Radio 10: 10.1% (-1.6%)
Skyradio: 8.9% (+0.6%)
538: 8.6% (+0.7%)
Radio 1: 7.8% (-1.3%)
Radio 5: 7.6% (+0.3%)
JOE: 4.0% (nieuw)
100%NL: 3.3% (+0.6%)
3FM: 2.1% (-0.2%)
Veronica: 1.8% (-2.3%)
Week 9-16 2024:
Radio 2: 13.2% (-1.4%)
Q Music: 12.1% (+0.4%)
Radio 10: 9.7% (-2.4%)
538: 9.3% (+2.2%)
Skyradio: 8.8% (=)
Radio 1: 7.6% (-1.6%)
Radio 5: 7.3% (+0.3%)
JOE: 4.1% (nieuw)
100%NL: 3.6% (+0.7%)
3FM: 2.1% (+0.1%)
Veronica: 1.9% (-2.2%)
Week 17-24 2024:
Radio 2: 12.7% (-2.3%)
Q Music: 12.2% (+0.3%)
538: 8.9% (+0.8%)
Radio 10: 8.6% (-2.2%)
Skyradio: 8.5% (+0.5%)
Radio 1: 8.2% (-0.5%)
Radio 5: 7.1% (+0.2%)
JOE: 4.7% (nieuw)
100%NL: 3.7% (+0.4%)
3FM: 2.2% (+0.5%)
Veronica: 2.2% (-1.3%)
NIEUW afgelopen acht weken gemiddelde:
Week 25-32 2024:
Q Music: 12.6% (=)
Radio 2: 11.9% (-2.6%)
Radio 1: 9.2% (+0.6%)
538: 8.7% (+0.4%)
Skyradio: 7.6% (-0.6%)
Radio 10: 7.2% (-3.3%)
Radio 5: 6.3% (-1.0%)
JOE: 5.7% (nieuw)
100%NL: 3.9% (+0.4%)
Veronica: 3.2% (+0.4%)
3FM: 2.2% (+0.2%)
Je ziet hier duidelijk de trends terug komen.
De truc is niet zomaar uit te halen. Het vraagt echt wel een goede mix van veel factoren. In de jaren 90 waren er Veronica FM en 538 als hitradiozenders. Die eerste werd Yorin en 538 wist de wedstrijd te winnen. Yorin zakte weg en ook met CAZ werd het niets. De Mol ging het met NoordzeeFM proberen. Ik vroeg me in die tijd af of er in Nederland ruimte was voor een tweede hitradio naast 538. Toen was ik een keer op vakantie in België en hoorde daar Qmusic. Het luisterde erg lekker weg en mijn veronderstelling was dat als dat concept naar Nederland gehaald zou worden, er zeker ruimte zou zijn voor een tweede zender a la 538. En zo geschiedde.jessica schreef: ↑13 aug 2024 00:31 Sky is ooit op safe begonnen op de radio. Allemaal hits draaien. Nu doet Joe ongeveer hetzelfde. Allemaal grote top 5 hits draaien van de jaren 70 t/m 90. Met 70% eighties hits. De jaren 70 en 90 mogen de overige 30% verdelen. Als er een rare carnavals plaat van Andre van Duin in de top5 stond dan wordt hij natuurlijk vakkundig uit de playlist gehouden. Het moet vooral irritatieloos zijn.
Iemand noemde het radio zonder ziel. Ik kan me daar wel in vinden. Maar het is natuurlijk een persoonlijke mening. Anderen vinden top5 hits knapllen geweldig want het levert hoge luistercijfers en het geld dat verdient wordt komt in de zak van de luisteraar. Tenminste zo lijkt het. Zo erg verdedigen ze deze keus.
Ik vraag me af of je dezelfde truc nog een keer kan uithalen. Bijvoorbeeld met YourSaveRadio. Wat zou er gebeuren als je ongerveer een exacte kopie neerzet van JOE daar zal het dan ook binnen de kortste keren 3 a 4% scoren? Ik zou het gewoon proberen maar dan iets recenter 80's, 90's en 00's hits knallen op YourSaveRadio. Wel even het station hernoemen naar YourGreatestHitsRadio.
Nu herhaalt zich dat weer. Op een een of andere manier klinkt het JOE-concept in Vlaanderen lekker en dan voelt het alsof de mensen daarachter er ook voor kunnen zorgen dat zo'n zender in Nederland ook een succes kan worden. Dat blijkt ook wel na een jaar. Ik had het in dat tempo niet verwacht, maar ze doen dus echt iets goed. Dat succes is er niet zomaar. En daardoor weet je bij voorbaat bij JOE uiteindelijk een zender in de top 3 gaat worden en misschien ook wel ooit de nummer 1.
Het is ook te horen op de radio. In beginsel vroeg ik me af wat Coen&Sander in de ochtend op JOE moeten, maar bij het luisteren blijkt dat er dan een bepaalde tone of voice wordt neergezet waardoor het eigenlijk klopt. Ook de middagshow met Kai Merckx is goed opgezet. Niet iedereen zal er van houden, maar het is op een bepaalde manier toch een verfrissende middagshow met een insteek die elders niet te horen is. Het is niet voor niets dat Radio 10 besluit dat concept te kopieren.
Bij DPG doen ze op radiogebied iets heel goed en daardoor weet je dat vroeg of laat Q een succes zou worden en dat dat ook met JOE gaat gebeuren.