Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 12 aug 2024 14:19 … alleen veranderd alles dan heel langzaam in eenheidsworst en JOE vind ik echt eenheidsworst.
Het is ook maar hoe je tegen de zaken aankijkt. Nederland heeft nog nooit zoveel landelijke muziekzenders gehad op FM. Slam en Kink zitten op een regionaal FM pakket, maar reken ik tot landelijke zenders. Aan het rijtje landelijke zenders is Joe toegevoegd en met Yoursafe Radio is er een nieuwe zender die zeker geen eenheidsworst kan worden verweten.
Met jouw stelling dat alles langzaam verandert in eenheidsworst ben ik het oneens. Naar welke periode refereer je dan dat er geen of veel minder eenheidsworst was? Dat moet altijd een periode geweest zijn dat er minder landelijke muziekzenders waren.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Streampie

Bericht door Streampie »

Robert C schreef: 12 aug 2024 16:22
Streampie schreef: 12 aug 2024 13:15 In de jaren 80 hadden we grotendeels CDA/VVD regeringen. Ook toen was er geen commerciele radio in Nederland. Juist bij het aantreden van PvdA minister Hedy D'Ancona in 1989 ging de deur dus open.

Even een andere blik, wellicht ook eens interessant...
De deur ging allesbehalve open: Ook in 1989 was commerciële radio nog verboden in Nederland. Cable one en Sky Radio waren engelse zenders, en Radio 10 was italiaans. De overheid kreeg het voor elkaar om de kabeldoorgifte van Cable one te verbieden. Sky Radio en Radio 10 hadden hun U-bocht constructie juridisch goed voor elkaar en konden niet verboden worden op de kabel. Hetzelfde gold trouwens voor de TV: RTL Véronique was een luxemburgse zender.
Ah, dan zit ik er naast. Ik dacht dat we in 1989 legale commerciele radio kregen in Nederland, maar dat was dus idd de u-bocht comstructie. Mea Culpa!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 12 aug 2024 11:36 Ik ben van 1985, dus hoe het begin van de regionale publieken exact was, geen idee. Als ik een inschatting maak zal het ergens in de periode 1992-1994 zijn geweest dat de radio meer in mijn leven kwam. Waren er toen nog steeds die losse uurtjes?
Ja.
De zogenaamde "zenderkleuring" van de PO kwam pas in 1995 van de grond, onder druk van de commerciële radiozenders die pas sinds 1992 legale licenties konden verwerven.(Paarse Kabinet Kok).
Daarvoor was de PO een spoorboekje.
(Vreemd genoeg lijkt YourSafe dat spoorboekje als "vernieuwend en uniek" te willen verkopen, terwijl radio minnend Nederland in 1992 en 1995 maar wat blij was eindelijk horizontale programmering op de radio te krijgen a la zeezenders en de spoorboekjes de prullenbak in konden.)

Lees ook:
https://www.vpro.nl/lees/gids/2019/Radi ... alles.html
jessica

Bericht door jessica »

Sky is ooit op safe begonnen op de radio. Allemaal hits draaien. Nu doet Joe ongeveer hetzelfde. Allemaal grote top 5 hits draaien van de jaren 70 t/m 90. Met 70% eighties hits. De jaren 70 en 90 mogen de overige 30% verdelen. Als er een rare carnavals plaat van Andre van Duin in de top5 stond dan wordt hij natuurlijk vakkundig uit de playlist gehouden. Het moet vooral irritatieloos zijn.

Iemand noemde het radio zonder ziel. Ik kan me daar wel in vinden. Maar het is natuurlijk een persoonlijke mening. Anderen vinden top5 hits knapllen geweldig want het levert hoge luistercijfers en het geld dat verdient wordt komt in de zak van de luisteraar. Tenminste zo lijkt het. Zo erg verdedigen ze deze keus.

Ik vraag me af of je dezelfde truc nog een keer kan uithalen. Bijvoorbeeld met YourSaveRadio. Wat zou er gebeuren als je ongerveer een exacte kopie neerzet van JOE daar zal het dan ook binnen de kortste keren 3 a 4% scoren? Ik zou het gewoon proberen maar dan iets recenter 80's, 90's en 00's hits knallen op YourSaveRadio. Wel even het station hernoemen naar YourGreatestHitsRadio.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Dan krijg je dus een kopie van Q Music/538 want die draaien exact dezelfde decennia. Weet niet of dat zo makkelijk gaat zoals je beschrijft.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 Allemaal hits Anderen vinden top5 hits knapllen geweldig want het levert hoge luistercijfers en het geld dat verdient wordt komt in de zak van de luisteraar. Tenminste zo lijkt het. Zo erg verdedigen ze deze keus.
Wat zeg je toch allemaal?

Anderen verdedigen hun keuze op basis van wat er niet gezegd is …
jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 … het geld dat verdient wordt komt in de zak van de luisteraar.
… maar wel op basis van iets anders …
jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 Tenminste zo lijkt het.
… en daar heb jij een mening over :lol:
jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 Zo erg verdedigen ze deze keus.
Je zult je wel storen dat ik geknipt heb ik je post, maar jij spreekt anderen aan op denkbeeldige uitspraken. Ik weet niet wat erger is.
jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 Ik vraag me af of je dezelfde truc nog een keer kan uithalen. Bijvoorbeeld met YourSaveRadio. Wat zou er gebeuren als je ongerveer een exacte kopie neerzet van JOE daar zal het dan ook binnen de kortste keren 3 a 4% scoren? Ik zou het gewoon proberen maar dan iets recenter 80's, 90's en 00's hits knallen op YourSaveRadio. Wel even het station hernoemen naar YourGreatestHitsRadio.
Je slaat het succes van Joe nu wel heel erg plat. De succesformule is een combinatie van factoren. Marketing, vormgeving, professionele presentatie en aansprekende ochtendjocks horen daar ook bij. Enkel het draaien van grote hits zonder de andere ingrediënten eraan toe te voegen zal niet leiden tot succes.

Het is ook die combinatie van factoren die menig forumlid herkent en erkent als de succesformule en niet het enkel draaien van top 5 hits, zoals jij het doet voorkomen.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
big T

Bericht door big T »

Met boeren verstand en een ruim budget is dit niet zo moeilijk te bedenken. :D
Succes kun je ook afdwingen, daar hoe je niet voor gestudeerd te hebben.
En Joe bewijst dat het te koop is, succes.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

En nog genoeg stations die onderaan blijven bungelen?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 13 aug 2024 00:31 Ik vraag me af of je dezelfde truc nog een keer kan uithalen. Bijvoorbeeld met YourSaveRadio. Wat zou er gebeuren als je ongeveer een exacte kopie neerzet van JOE daar zal het dan ook binnen de kortste keren 3 a 4% scoren? Ik zou het gewoon proberen maar dan iets recenter 80's, 90's en 00's hits knallen op YourSaveRadio. Wel even het station hernoemen naar YourGreatestHitsRadio.
Een kopie als truc zal nooit werken, maar een evenals Joe goed in de markt gezet station met Eighties, Nineties en Zeroes zal ongetwijfeld succesvol zijn.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 12 aug 2024 22:07
GerjanCluistra schreef: 12 aug 2024 11:36 Ik ben van 1985, dus hoe het begin van de regionale publieken exact was, geen idee. Als ik een inschatting maak zal het ergens in de periode 1992-1994 zijn geweest dat de radio meer in mijn leven kwam. Waren er toen nog steeds die losse uurtjes?
Ja.
De zogenaamde "zenderkleuring" van de PO kwam pas in 1995 van de grond, onder druk van de commerciële radiozenders die pas sinds 1992 legale licenties konden verwerven.(Paarse Kabinet Kok).
Daarvoor was de PO een spoorboekje.
(Vreemd genoeg lijkt YourSafe dat spoorboekje als "vernieuwend en uniek" te willen verkopen, terwijl radio minnend Nederland in 1992 en 1995 maar wat blij was eindelijk horizontale programmering op de radio te krijgen a la zeezenders en de spoorboekjes de prullenbak in konden.)

Lees ook:
https://www.vpro.nl/lees/gids/2019/Radi ... alles.html
Dan heb ik mijn herinneringen niet helemaal op orde denk ik. Niet heel verwonderlijk overigens, maar toch. Thanks voor de uitleg.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Afbeelding
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Streampie schreef: 12 aug 2024 13:15 In de jaren 80 hadden we grotendeels CDA/VVD regeringen. Ook toen was er geen commerciele radio in Nederland. Juist bij het aantreden van PvdA minister Hedy D'Ancona in 1989 ging de deur dus open.

Even een andere blik, wellicht ook eens interessant...
Dat was een gerechtelijke uitspraak ja. Die VARA mevrouw deed er alles aan om de deur potdicht te houden.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Pot

Bericht door Pot »

Qmusic weer marktleider. Radio 1 klimt flink tijdens de OS. Radio 2 heeft juist last. Met de line-up van o.a. Giel, Corné, Carolien, Jeroen en Eddy in de laatste weken begrijp ik het verlies wel.

538 is stabiel, op plek 4. Echter vind ik het bereik echt wel laag. Natuurlijk: vakanties, maar ook mijlenver van Sky en Q. Sky Radio wint na een aantal slechte weken weer wat. De zomerlijst sloeg dus wel aan, zo lijkt het.

Radio 10 daalt maar verder (nu 6,8%). Bereikcijfers nu ook onder de 2 miljoen (ook vanwege vakanties). JOE, zoals verwacht, weer lager dan vorige week (7,1% vs 6,2%). Het blijft de komende weken stuivertje wisselen tussen Radio 10, Radio 5 en JOE.

Veronica kan de stijging voorlopig ook even niet doorzetten (-0,3%). De bereikcijfers vind ik ook erg laag. Ik heb mijn twijfels of 100%NL qua bereik, in korte tijd, wel is in te halen. Ook 3FM levert wat in (-0,2%).

BNR ziet de winst van de 1,0% ook verdampen en komt nu uit op 0,7%. De regionale versies van R10 en Q leveren beiden 0,2% in. Onderin winnen KINK (+0,2%) en ClassicNL (+0,3%) wel terrein.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Week 32 2024:
Q Music: 12.8%
Radio 1: 11.6%
Radio 2: 9.6%
538: 8.3%
Skyradio: 7.6%
Radio 10: 6.8%
Radio 5: 6.3%
JOE: 6.2%
100%NL: 4.1%
Veronica: 3.4%
3FM: 2.3%

Week 32 2023:
Radio 2: 13.1%
Radio 10: 13.0%
Q Music: 11.1%
Skyradio: 9.2%
Radio 1: 8.4%
Radio 5: 7.6%
538: 7.0%
100%NL: 3.7%
Veronica: 2.8%
3FM: 1.8%
JOE: 0.0%
Casper180

Bericht door Casper180 »

Radio 10 is naar mijn mening echt de grootste verliezer. Mede door Joe, maar ook door hoe er achter de schermen gewerkt wordt. Naar mijn mening kan je niet alles bij 10 leggen op het feit dat joe er bij is gekomen. Radio 10 heeft fouten gemaakt, waar nu het effect van te zien is
Plaats reactie