Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Tja, als iedereen het hier met elkaar eens is heb je helemaal geen discussie.
Maar is iets neerzetten als: 'geluk, makkelijk, hoef je niet voor gestudeerd te hebben en zielloos', een (begin van een) discussie?
Als je met geluk doelt op het pure feit dat JOE heeft kunnen bieden op een kavel omdat Kink een veilig heeft afgedwongen, zou ik daar nog ergens in mee kunnen gaan. Maar verder is er weinig 'geluk' aan het succes. Allemaal het resultaat van professionele keuzes en inzet. Ook het aangaan van en de inzet op de veiling is dat.
Als je met geluk doelt op het pure feit dat JOE heeft kunnen bieden op een kavel omdat Kink een veilig heeft afgedwongen, zou ik daar nog ergens in mee kunnen gaan. Maar verder is er weinig 'geluk' aan het succes. Allemaal het resultaat van professionele keuzes en inzet. Ook het aangaan van en de inzet op de veiling is dat.
-
Verstandelijk weet ik dat het klopt maar, ik heb de lappendeken die de radio vroeger was nooit bewust meegemaakt. Nog los van die lappendeken die de landelijke publieke omroep destijds was, mijn moeder luisterde begin jaren '90 naar Radio Utrecht, destijds nog op de 100.7 FM. Inhoudelijk kan ik mij daar echt niets van herinneren maar, ik heb het idee dat Radio Utrecht destijds gewoon horizontaal geprogrammeerd was.Satfreak13 schreef: ↑10 aug 2024 10:37Toen was legale commerciële radio op FM betrekkelijk nieuw. Nadat we decennialang door de politiek gedwongen waren genoegen te nemen met een PO en hun lappendeken met of zonder spruitjesgeur.GerjanCluistra schreef: ↑10 aug 2024 10:23 Vroeger, in de jaren '90, luisterde ik best vaak naar Sky Radio 100.7 FM. In die tijd was het echt een fantastisch radiostation met supergoeie vormgeving.
We zijn nu verwend, zo niet overvoerd.
Sky Radio 100.7 FM was, in mijn herinnering, vooral een hitzender met veel pop en rock muziek. Later is de keus gemaakt voor het huidige feel-good-format. Daar ben ik wel afgehaakt.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Had Sky radio dan geen Soft ac formaat?GerjanCluistra schreef: ↑11 aug 2024 23:31Verstandelijk weet ik dat het klopt maar, ik heb de lappendeken die de radio vroeger was nooit bewust meegemaakt. Nog los van die lappendeken die de landelijke publieke omroep destijds was, mijn moeder luisterde begin jaren '90 naar Radio Utrecht, destijds nog op de 100.7 FM. Inhoudelijk kan ik mij daar echt niets van herinneren maar, ik heb het idee dat Radio Utrecht destijds gewoon horizontaal geprogrammeerd was.Satfreak13 schreef: ↑10 aug 2024 10:37Toen was legale commerciële radio op FM betrekkelijk nieuw. Nadat we decennialang door de politiek gedwongen waren genoegen te nemen met een PO en hun lappendeken met of zonder spruitjesgeur.GerjanCluistra schreef: ↑10 aug 2024 10:23 Vroeger, in de jaren '90, luisterde ik best vaak naar Sky Radio 100.7 FM. In die tijd was het echt een fantastisch radiostation met supergoeie vormgeving.
Sky Radio 100.7 FM was, in mijn herinnering, vooral een hitzender met veel pop en rock muziek. Later is de keus gemaakt voor het huidige feel-good-format. Daar ben ik wel afgehaakt.
-
Met deze oneliner ook niet, dus als discussie het doel is: ik ben benieuwd naar je inhoudelijke reactie.
Mooi gezegd, helemaal mee eens.Ingebruik schreef: ↑11 aug 2024 21:39 Maar is iets neerzetten als: 'geluk, makkelijk, hoef je niet voor gestudeerd te hebben en zielloos', een (begin van een) discussie?
-
Ja, dat was het inderdaad. In mijn herinnering althans. Met daarbij een mooi vormgevingspakket.Roup01 schreef: ↑11 aug 2024 23:35Had Sky radio dan geen Soft ac formaat?GerjanCluistra schreef: ↑11 aug 2024 23:31Verstandelijk weet ik dat het klopt maar, ik heb de lappendeken die de radio vroeger was nooit bewust meegemaakt. Nog los van die lappendeken die de landelijke publieke omroep destijds was, mijn moeder luisterde begin jaren '90 naar Radio Utrecht, destijds nog op de 100.7 FM. Inhoudelijk kan ik mij daar echt niets van herinneren maar, ik heb het idee dat Radio Utrecht destijds gewoon horizontaal geprogrammeerd was.Satfreak13 schreef: ↑10 aug 2024 10:37
Toen was legale commerciële radio op FM betrekkelijk nieuw. Nadat we decennialang door de politiek gedwongen waren genoegen te nemen met een PO en hun lappendeken met of zonder spruitjesgeur.
-
Er was voor 1989 geen lappendeken.GerjanCluistra schreef: ↑11 aug 2024 23:31 (....) ik heb de lappendeken die de radio vroeger was nooit bewust meegemaakt. Nog los van die lappendeken die de landelijke publieke omroep destijds was, mijn moeder luisterde begin jaren '90 naar Radio Utrecht, destijds nog op de 100.7 FM. Inhoudelijk kan ik mij daar echt niets van herinneren maar, ik heb het idee dat Radio Utrecht destijds gewoon horizontaal geprogrammeerd was.
De FM band was nagenoeg leeg, en het volk werd op de mouw gespeld door belanghebbende politieke partijen dat er schaarste in de ether was.
De PO pikte inmiddels zo veel mogelijk FM frequenties in om die bezet te houden tegen commerciële radio. Er ontstond vervolgens veel dubbele dekking.
De reden was - uiteraard - de bescherming van het zuiltjessysteem. Inclusief de programmagidsen, het lidmaatschapssysteem (van die idiote gidsjes jaren 30) en de spoorboekje-programmering.
De regionale zenders moesten in het begin - en jarenlang - het programma van Hilversum doorgeven. Hun eigen programma was slechts een venster.
Regionale reclame was uit den boze. Ook bij Radio Utrecht.
Zo werkte het Hilversumse bolwerk tot het Paarse kabinet Kok. Staatssecretaris Nuis van Cultuur gaf - conform de EU Richtlijnen - toen onmiddellijk de ether vrij.
Daarvoor was Hedy d'Ancona van de PvdA Minister van Cultuur, en in die hoedanigheid heeft ze alles in het werk gesteld om commerciële radio buiten de Nederlandse deur te houden. Ze had zelf jarenlang bij de VARA gewerkt, dus haar verbondenheid met de zuiltjes was tomeloos.
Ze liet alleen Classic FM toe. En Radio 10 mocht op de AM (675 kHz). Om luistercijfers laag te houden.
Pas na een gerechtelijke uitspraak dat een best sterke PO FM frequentie (Flevoland) naar Radio 538 moest, volgden er meer op de FM. Ook Sky.
Dus: zelfstandige horizontale programmering op de regiozenders paste volgens haar niet in het zuiltjessysteem.
Bleef 1 uurtje regio over op FM zenders die verder de hele dag Hilversum 1 of 2 uitzonden. Pure verspilling en in feite censuur.
Onze huidige Nederlandse FM verschilt dag en nacht met de situatie voor 1989.
Als je nu kijkt naar die lange zenderlijst met luistercijfers, kun je je amper voorstellen dat voor 1989 er alleen 4 landelijke radiozenders waren plus gekunstelde regiozenders.
We hebben nu een luxe probleem!
-
Ik ben van 1985, dus hoe het begin van de regionale publieken exact was, geen idee. Als ik een inschatting maak zal het ergens in de periode 1992-1994 zijn geweest dat de radio meer in mijn leven kwam. Waren er toen nog steeds die losse uurtjes?Satfreak13 schreef: ↑12 aug 2024 08:32Er was voor 1989 geen lappendeken.GerjanCluistra schreef: ↑11 aug 2024 23:31 (....) ik heb de lappendeken die de radio vroeger was nooit bewust meegemaakt. Nog los van die lappendeken die de landelijke publieke omroep destijds was, mijn moeder luisterde begin jaren '90 naar Radio Utrecht, destijds nog op de 100.7 FM. Inhoudelijk kan ik mij daar echt niets van herinneren maar, ik heb het idee dat Radio Utrecht destijds gewoon horizontaal geprogrammeerd was.
De FM band was nagenoeg leeg, en het volk werd op de mouw gespeld door belanghebbende politieke partijen dat er schaarste in de ether was.
De PO pikte inmiddels zo veel mogelijk FM frequenties in om die bezet te houden tegen commerciële radio. Er ontstond vervolgens veel dubbele dekking.
De reden was - uiteraard - de bescherming van het zuiltjessysteem. Inclusief de programmagidsen, het lidmaatschapssysteem (van die idiote gidsjes jaren 30) en de spoorboekje-programmering.
De regionale zenders moesten in het begin - en jarenlang - het programma van Hilversum doorgeven. Hun eigen programma was slechts een venster.
Regionale reclame was uit den boze. Ook bij Radio Utrecht.
Zo werkte het Hilversumse bolwerk tot het Paarse kabinet Kok. Staatssecretaris Nuis van Cultuur gaf - conform de EU Richtlijnen - toen onmiddellijk de ether vrij.
Daarvoor was Hedy d'Ancona van de PvdA Minister van Cultuur, en in die hoedanigheid heeft ze alles in het werk gesteld om commerciële radio buiten de Nederlandse deur te houden. Ze had zelf jarenlang bij de VARA gewerkt, dus haar verbondenheid met de zuiltjes was tomeloos.
Ze liet alleen Classic FM toe. En Radio 10 mocht op de AM (675 kHz). Om luistercijfers laag te houden.
Pas na een gerechtelijke uitspraak dat een best sterke PO FM frequentie (Flevoland) naar Radio 538 moest, volgden er meer op de FM. Ook Sky.
Dus: zelfstandige horizontale programmering op de regiozenders paste volgens haar niet in het zuiltjessysteem.
Bleef 1 uurtje regio over op FM zenders die verder de hele dag Hilversum 1 of 2 uitzonden. Pure verspilling en in feite censuur.
Onze huidige Nederlandse FM verschilt dag en nacht met de situatie voor 1989.
Als je nu kijkt naar die lange zenderlijst met luistercijfers, kun je je amper voorstellen dat voor 1989 er alleen 4 landelijke radiozenders waren plus gekunstelde regiozenders.
We hebben nu een luxe probleem!
In de jaren 80 hadden we grotendeels CDA/VVD regeringen. Ook toen was er geen commerciele radio in Nederland. Juist bij het aantreden van PvdA minister Hedy D'Ancona in 1989 ging de deur dus open.
Even een andere blik, wellicht ook eens interessant...
Even een andere blik, wellicht ook eens interessant...
Ik denk dat jullie insteek anders is dan de mijne.Ingebruik schreef: ↑11 aug 2024 21:39 Maar is iets neerzetten als: 'geluk, makkelijk, hoef je niet voor gestudeerd te hebben en zielloos', een (begin van een) discussie?
Er wordt hier erg vaak gekeken naar hoe men de zakelijke zijde behandeld van het radio gebeuren. Of te wel hoe kunnen we zo veel mogelijk centen binnen harken. Niets mis mee, het is commercieel, alleen veranderd alles dan heel langzaam in eenheidsworst en JOE vind ik echt eenheidsworst.
Dat JOE kon bieden vanwege het afdwingen van de veiling door Kink is inderdaad wat ik bedoel met geluk. Daardoor kregen ze een hele mooie frequentie.
-
Spelen op veilig is natuurlijk iets wat veel zenders doen, alles draait om inkomsten, de advertenties moeten wel binnenkomen. Ik vind het ook interessant hoe die tarieven worden bepaald. Door de komst van JOE is er veel aan het schuiven en de taart is nu meer stukjes geworden.
Een soort vergelijking is te maken met 'Deadpool', niemand dacht dat een R-rated film een succesverhaal zou worden, en dankzij een gepassioneerde acteur is ie er echt gekomen, met als gevolg allerlei imitaties. Radio moet soms ook 'durven', maar hoeveel risico wil je nemen?
En radio-luisteraars kopen uiteraard geen kaartjes, dus als er muziek is die ze niet bevalt, zappen ze weg. Al vind ik de luistercijfers vaak wel nogal abstract, het lijkt me toch wel een soort moment-opname steeds.
Een soort vergelijking is te maken met 'Deadpool', niemand dacht dat een R-rated film een succesverhaal zou worden, en dankzij een gepassioneerde acteur is ie er echt gekomen, met als gevolg allerlei imitaties. Radio moet soms ook 'durven', maar hoeveel risico wil je nemen?
En radio-luisteraars kopen uiteraard geen kaartjes, dus als er muziek is die ze niet bevalt, zappen ze weg. Al vind ik de luistercijfers vaak wel nogal abstract, het lijkt me toch wel een soort moment-opname steeds.
De deur ging allesbehalve open: Ook in 1989 was commerciële radio nog verboden in Nederland. Cable one en Sky Radio waren engelse zenders, en Radio 10 was italiaans. De overheid kreeg het voor elkaar om de kabeldoorgifte van Cable one te verbieden. Sky Radio en Radio 10 hadden hun U-bocht constructie juridisch goed voor elkaar en konden niet verboden worden op de kabel. Hetzelfde gold trouwens voor de TV: RTL Véronique was een luxemburgse zender.
Pinguin radio. Het beste alternatief
Voor de liefhebbers nog wat historie: https://www.radioheld.nl/ton-lathouwers ... n-fortuin/
Radio=10
Net als op vele dossiers, was de komst van de paarse regering de doorbraak naar normaal beleid. Eelco Brinkman en Hedy d'Ancona waren niet de ministers die vrije, commerciële radio een warm hart toedraagden.
De u-bochtconnstructies van o.a. Radio 10 en RTL maakten commerciële radio en televisie in Nederland wel mogelijk. Ook toen al was Europese regelgeving soms de redding voor Nederland.
Rock 'n roll is better than music!