Eigenlijk zou je moeten bekijken hoe het marktaandeel zich verhoudt tot de dekking.jessica schreef: ↑08 aug 2024 14:23 De radiomarkt is na de herverdeling van frequenties wel iets meer in balans gekomen.
Qmusic en Joe samen 12,6 + 7,1 en vooruit Q music extra zenders erbij +1,2 = 20,9 marktaandeel deze week voor DPG
538 en Radio10 en Sky 8,3 + 7,0 + 6,7 + extra zenders erbij 0,9 + 1,9 + 0,3 = 25,2 marktaandeel voor Talpa deze week.
Nog maar een verschil van ruim 4% voorsprong voor Talpa en dat met 1 FM zender meer en 2 extra zenders online/dab+ meer.
* Radio10 Brabant en Qmusic Limburg heb ik niet in deze cijfers meegenomen omdat ze officieel van een andere zendgemachtigde zijn.
Bovendien scoren ze allebei hetzelfde namelijk 0,6
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …
Nu komt een zinvolle reactie 👇
-
Helemaal mee eens, dank voor je bijdrage.Ingebruik schreef: ↑08 aug 2024 13:46 Het is eigenlijk vrij jammer dat wanneer een nieuwkomer of een station (of willekeurig bedrijf) dat niet in het straatje van mensen past een enorme prestatie neerzet, dit gelijk afgedaan wordt als iets dat vooral door externe factoren komt en niet door de eigen kracht van in dit geval JOE. Luisteraars denken naar Radio 10 te luisteren, de dekking is heel goed, Radio 10 doet iets verkeerds, het is zomer, die en die DJ's elders zijn er niet, de mensen zijn gek geworden, etc.
Wanneer Veronica stijgt komt het door Wouter en Frank en de verbeterde muziekmix, enzovoorts. Maar wanneer een zender stijgt die niet zo spannend is voor de liefhebbers, ligt het aan allerlei andere factoren.
Bijzondere manier van denken.
Ik krijg EA-flashbacks van dit soort reacties in 1 zin.Vanjeafisharder schreef: ↑08 aug 2024 15:00 Waarom lukt andere stations het dan niet, als het allemaal zo makkelijk is zou het bij andere stations toch ook moeten lukken.
Ik schrijf nergens dat het makkelijk is. Ik signaleer een aantal kenmerken van JOE en zie dat ze stijgen in de cijfers, dat is een feit.
Dat zijn natuurlijk lang niet alle kenmerken die JOE tot een succes maken, ik deed een greep uit de kenmerken die mij opvallen.
Vervolgens worden er allemaal redenen bijgehaald waarmee geïnsinueerd wordt dat de zender puur geluk heeft gehad ("ze hadden de wind in de zeilen"), dat het komt vanwege de FM-frequenties van 10 en andere kenmerken.
Alsof JOE dit niet zelf allemaal gedaan heeft, maar het allemaal maar geluk en toeval is. Dat is het dus niet, JOE en Qmusic zijn duidelijk de meest professionele zenders van Nederland.
En de reden waarom (bijvoorbeeld) Veronica niet lukt wat JOE wel lukt, is naar mijn mening simpel: de Stenders-club haalt hun neus op voor "platgedraaide hits", zijn vooral heel druk met zichzelf en praten over interne radiozaken of geven gortdroge Wikipedia-info.
Als JOE zich dan op de luisteraar richt in plaats van zichzelf en het voor die luisteraar zo leuk mogelijk wil maken, dan betaalt zich dat uit.
Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waarom een JOE nu al beter scoort dan een Veronica.
Deze week las ik dat Coen & Sander op huisdieren passen van luisteraars. Dat hele idee vind ik al zoveel origineler, spannender en sympathieker dan een Wikipedia-jock die mij denkt muzikaal op te moeten voeden of weer gefascineerd door zichzelf een saai verhaal afsteekt.
Is wat scherp geformuleerd, maar zo ervaar ik het.
En laten we de posters niet vergeten. Q-Music en Joe bewijzen dat Nederland volhangen met posters daadwerkelijk helpt.
Het zal niemand verbazen maar ik sluit me volledig aan bij Ingebruik en repelsteel.repelsteel schreef: ↑08 aug 2024 16:21Helemaal mee eens, dank voor je bijdrage.Ingebruik schreef: ↑08 aug 2024 13:46 Het is eigenlijk vrij jammer dat wanneer een nieuwkomer of een station (of willekeurig bedrijf) dat niet in het straatje van mensen past een enorme prestatie neerzet, dit gelijk afgedaan wordt als iets dat vooral door externe factoren komt en niet door de eigen kracht van in dit geval JOE. Luisteraars denken naar Radio 10 te luisteren, de dekking is heel goed, Radio 10 doet iets verkeerds, het is zomer, die en die DJ's elders zijn er niet, de mensen zijn gek geworden, etc.
Wanneer Veronica stijgt komt het door Wouter en Frank en de verbeterde muziekmix, enzovoorts. Maar wanneer een zender stijgt die niet zo spannend is voor de liefhebbers, ligt het aan allerlei andere factoren.
Bijzondere manier van denken.
Ik krijg EA-flashbacks van dit soort reacties in 1 zin.Vanjeafisharder schreef: ↑08 aug 2024 15:00 Waarom lukt andere stations het dan niet, als het allemaal zo makkelijk is zou het bij andere stations toch ook moeten lukken.
Ik schrijf nergens dat het makkelijk is. Ik signaleer een aantal kenmerken van JOE en zie dat ze stijgen in de cijfers, dat is een feit.
Dat zijn natuurlijk lang niet alle kenmerken die JOE tot een succes maken, ik deed een greep uit de kenmerken die mij opvallen.
Vervolgens worden er allemaal redenen bijgehaald waarmee geïnsinueerd wordt dat de zender puur geluk heeft gehad ("ze hadden de wind in de zeilen"), dat het komt vanwege de FM-frequenties van 10 en andere kenmerken.
Alsof JOE dit niet zelf allemaal gedaan heeft, maar het allemaal maar geluk en toeval is. Dat is het dus niet, JOE en Qmusic zijn duidelijk de meest professionele zenders van Nederland.
En de reden waarom (bijvoorbeeld) Veronica niet lukt wat JOE wel lukt, is naar mijn mening simpel: de Stenders-club haalt hun neus op voor "platgedraaide hits", zijn vooral heel druk met zichzelf en praten over interne radiozaken of geven gortdroge Wikipedia-info.
Als JOE zich dan op de luisteraar richt in plaats van zichzelf en het voor die luisteraar zo leuk mogelijk wil maken, dan betaalt zich dat uit.
Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waarom een JOE nu al beter scoort dan een Veronica.
Deze week las ik dat Coen & Sander op huisdieren passen van luisteraars. Dat hele idee vind ik al zoveel origineler, spannender en sympathieker dan een Wikipedia-jock die mij denkt muzikaal op te moeten voeden of weer gefascineerd door zichzelf een saai verhaal afsteekt.
Is wat scherp geformuleerd, maar zo ervaar ik het.
En laten we de posters niet vergeten. Q-Music en Joe bewijzen dat Nederland volhangen met posters daadwerkelijk helpt.
Die actie van Coen & Sander was me ook opgevallen. Dit is exact hoe er bij DPG radio wordt gemaakt. Dit soort acties deden Wietze en Mattie al. Volgens mij hebben zij ooit voor babysit gespeeld.
We moeten stoppen met denken dat luisteraars warm lopen voor een album 8-daagse.
-
Eens met bovenstaande. Er zullen heus wat radio's zijn blijven staan op de oude frequenties van 10, (toevallig weet ik er 1 te staan;)) en er zullen ook heus wat mensen meegekomen zijn via de randstad editie, maar dat zijn er bij lange na niet zoveel dat je er ruim 7% mee haalt natuurlijk. Het zal ze wellicht een (klein) opstapje hebben gegeven, maar meer niet. En zelfs dan nog, moet je product meteen heel goed zijn anders haken luisteraars alsnog af.
Ik had het niet verwacht in ieder geval. DPG heeft met q bewezen een zender enorm goed neer te kunnen zetten, dus had er wel vertrouwen in, maar dit marktaandeel had ik niet zien aankomen.
Idd leuke actie van Coen en Sander. Past prima in de lijn die DPG al jaren volgt bij Q.
Ik had het niet verwacht in ieder geval. DPG heeft met q bewezen een zender enorm goed neer te kunnen zetten, dus had er wel vertrouwen in, maar dit marktaandeel had ik niet zien aankomen.
Idd leuke actie van Coen en Sander. Past prima in de lijn die DPG al jaren volgt bij Q.
-
Oh ja, zo'n Album 8 Daagse. Ik snap dat er mensen zijn die dat leuk vinden overigens, maar ik vind het zelf altijd vrij droge radio. Dan krijg je al die namen weer en dat gaat de dj vertellen welke andere hits er ook op dat album staan. Is wat mij betreft inderdaad niet de leukste, spannendste of mooiste radio. Wel beter dan de zoveelste toplijst, die kan ik ook niet meer horen.Phoenix schreef: ↑08 aug 2024 16:36 Het zal niemand verbazen maar ik sluit me volledig aan bij Ingebruik en repelsteel.
Die actie van Coen & Sander was me ook opgevallen. Dit is exact hoe er bij DPG radio wordt gemaakt. Dit soort acties deden Wietze en Mattie al. Volgens mij hebben zij ooit voor babysit gespeeld.
We moeten stoppen met denken dat luisteraars warm lopen voor een album 8-daagse.
Dan liever nog zoiets als een album 8 daagse.
AMEN!Ingebruik schreef: ↑08 aug 2024 13:46Ruim 2 miljoen luisteraars die nog steeds denken naar Radio 10 te luisteren, echt?Vanjeafisharder schreef: ↑08 aug 2024 10:54 Ik weet niet of het zo werkt, ze hebben de wind in de zeilen gehad vanaf de start, goede FM dekking en meeliften met luisteraars die dachten nog Radio 10 aan te hebben. Het is dus allemaal wel relatief.
Het is eigenlijk vrij jammer dat wanneer een nieuwkomer of een station (of willekeurig bedrijf) dat niet in het straatje van mensen past een enorme prestatie neerzet, dit gelijk afgedaan wordt als iets dat vooral door externe factoren komt en niet door de eigen kracht van in dit geval JOE. Luisteraars denken naar Radio 10 te luisteren, de dekking is heel goed, Radio 10 doet iets verkeerds, het is zomer, die en die DJ's elders zijn er niet, de mensen zijn gek geworden, etc.
Neen: JOE zet gewoon een ijzersterk product neer, ze hebben heel goed aangevoeld waar nog ruimte is en bouwen dat zeer professioneel op. Op eigen kracht. Hulde voor iedereen bij DPG.
Is het niet zo dat luisteraars niet helemaal overstappen, maar gedeeltelijk. Dus dat grotendeels dezelfde luisteraars nu naar Radio10 en Joe luisteren. Daarom hebben ze nu allebei een bereik van 2mln luisteraars per week. Waarschijnlijk is radio10 achteruitgelopen in luistertijd. Joe kon alleen maar winnen want begon op 0Streampie schreef: ↑07 aug 2024 22:28Shit. Je hebt helemaal gelijk. Dat kan ik niet onderbouwen. Ze raken niet heel veel luisteraars kwijt, wel WAT, en marktaandeel natuurlijk.
De Joe luisteraars komen...overal vandaan? Overal een beetje? Ik weet het niet. Wat denk jij?
Ik zou weleens inzicht willen hebben in het aantal ‘actieve’ en ‘inactieve’ luisteraars per zender. Daarmee bedoel ik hoeveel luisteraars stemmen zelf af op een zender (= actief) en hoeveel luisteraars luisteren toevallig mee omdat de zender aanstaat op de werkplek of een andere openbare locatie (= inactief).jessica schreef: ↑08 aug 2024 22:55Is het niet zo dat luisteraars niet helemaal overstappen, maar gedeeltelijk. Dus dat grotendeels dezelfde luisteraars nu naar Radio10 en Joe luisteren. Daarom hebben ze nu allebei een bereik van 2mln luisteraars per week. Waarschijnlijk is radio10 achteruitgelopen in luistertijd. Joe kon alleen maar winnen want begon op 0
Zo zat ik gisteren met vier personen in een auto en had de bestuurder Qmusic aanstaan. Dus er was één actieve luisteraar en drie inactieve luisteraars. Ik ben benieuwd naar die verhoudingen per zender.
ps. Wellicht is het gebruik van de woorden actief en inactief niet de juiste, maar ik weet even geen betere bewoording.
Dat zou inderdaad heel interessant zijn om te weten, maar is zoiets meetbaar? Geen idee hoe dat gedaan zou moeten worden. Heeft iemand daar inzicht in?
-
Die cijfers zouden vooral een mooi inzicht geven voor bijvoorbeeld JOE. We spelen op werk wel eens een bingo qua artiesten omdat ze toch elke dag exact dezelfde mensen en elke week exact dezelfde nummers draaien. Maar ja, dat staat nu eenmaal op en onze oude radio ontvangt niet zoveel zenders helaas.
Dan kom je ook nog eens op de vraag wanneer is iemand actief en passief.
Ik ken genoeg mensen die ergens komen als "gast" (meerijden in de auto, zitten op een flexplek op kantoor, gasten met Kerst) die het wel zeggen als ze naar iets anders willen luisteren, maar als ik dat verzoek inwillig ben ik dan actief luisteraar of passief? En als die mensen ergens komen en ze willen zeggen niet dat ze ergens anders naar willen luisteren zijn ze dan actief of passief?
Dat zou je dan altijd moeten vragen zeer arbeidsintensief.
Ik ken genoeg mensen die ergens komen als "gast" (meerijden in de auto, zitten op een flexplek op kantoor, gasten met Kerst) die het wel zeggen als ze naar iets anders willen luisteren, maar als ik dat verzoek inwillig ben ik dan actief luisteraar of passief? En als die mensen ergens komen en ze willen zeggen niet dat ze ergens anders naar willen luisteren zijn ze dan actief of passief?
Dat zou je dan altijd moeten vragen zeer arbeidsintensief.
Joe laat gewoon zien dat mensen alleen maar hetzelfde willen horen, zoals Sky al decennia doet. Dodelijk saai voor mij maar ik ben dan ook geen gemiddelde luisteraar.
Dat kun je professioneel noemen.
Dat kun je professioneel noemen.
Helemaal eens. 2 uiterst professionele radiostations. Sky en Joe. Ieder liedje is tot achter de komma onderzocht of het geen irritatiefactor cq uitschakel moment in zich heeft. Wat je overhoudt is 2 succesvolle, maar dodelijk saaie stations. Gelukkig zijn niet alle stations zo.
Maar ja ik ben ook geen gemiddelde luisteraar.
-
Hoe dan ook, andere commerciële zenders hebben het nakijken en zouden maar wat graag zo “saai” zijn met deze cijfers.
-
De reclame-inkomsten zullen daarentegen zeker niet "saai" zijn bij deze zenders.repelsteel schreef: ↑10 aug 2024 07:38 Hoe dan ook, andere commerciële zenders hebben het nakijken en zouden maar wat graag zo “saai” zijn met deze cijfers.
En gezien de veilingkosten is daar niks tegen!