Phoenix schreef: 17 jul 2024 20:39
Met een commercieel format op een publiek FM kavel een miljoenen publiek bereiken is niet alleen geldverspilling maar ook nog oneerlijke concurrentie voor echte commerciële zenders.
Even goed lezen!
Ik stel voor dat de PO die netten gewoon van de hand doet. Twee FM netten plus de regionalen volstaan.
Er moet sowieso bezuinigd worden. Dat is het afstoten van genoemde 2 FM netten m.i. nog het minst schadelijke voor de publieke taken.
Radio 5 zit ook alleen op dab+.
Kwestie van gewenning en het gaat sowieso in de toekomst gebeuren.
Denk niet dat er nog veel FM luisteraars zijn van 3FM en NPO KlASSIEK.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 17 jul 2024 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Phoenix schreef: 17 jul 2024 20:39
Met een commercieel format op een publiek FM kavel een miljoenen publiek bereiken is niet alleen geldverspilling maar ook nog oneerlijke concurrentie voor echte commerciële zenders.
Even goed lezen!
Ik stel voor dat de PO die netten gewoon van de hand doet. Twee FM netten plus de regionalen volstaan.
Er moet sowieso bezuinigd worden. Dat is het afstoten van genoemde 2 FM netten m.i. nog het minst schadelijke voor de publieke taken.
Radio 5 zit ook alleen op dab+.
Kwestie van gewenning en het gaat sowieso in de toekomst gebeuren.
Denk niet dat er nog veel FM luisteraars zijn van 3FM en NPO KlASSIEK.
Erg veel gebaseerd op aannames. De NPO moet bezuinigen, maar wat/hoe is onbekend. Je mag je best afvragen of de distributiewijze de manier van bezuinigingen is. En hoe kom je er bij dat er niet veel luisteraars van 3FM op FM zitten? Volgens mij is 3FM juist erg afhankelijk van de FM. Zie o.a. de cijfers van het ILO waar 3FM laag staat en het onderzoek van Adformatie over afhankelijkheid van FM (https://www.adformatie.nl/media/het-bel ... adiozender).
En op basis van wat verdient Radio 2 wel een plekje (naast Radio 1 en ORN). Radio 2 is in veel regio's een wat hippere versie van ORN.
Pot schreef: 17 jul 2024 22:45
Erg veel gebaseerd op aannames. De NPO moet bezuinigen, maar wat/hoe is onbekend.
En op basis van wat verdient Radio 2 wel een plekje (naast Radio 1 en ORN). Radio 2 is in veel regio's een wat hippere versie van ORN.
Je blijkt toch niet goed te lezen.
Ik heb het over mijn suggestie i.v.m. met de aangekondigde op te leggen bezuinigingen.
Mijn suggestie baseer ik op de luistercijfers. En ik onderbouw met argumenten.
En verder zegt het Hoofdlijnenakkoord:
"De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) moet vanaf 2026 structureel 100 miljoen euro inleveren. De partijen willen dat de NPO inzet op digitalisering en het bereiken van een jonger publiek."
Zodoende kom ik terecht op afstoting van die twee onder-beluisterde -analoge- FM-netten!
Deradiokenner schreef: 17 jul 2024 20:09
Volgens mij heb ik een interview gezien wat dit toch echt niet gaat gebeuren. Je kan dit dus wel roepen, maar het gaat niet gebeuren. En dan de bezuinigingen op de NPO ik moet het nog maar zien. En wat is dan een bezuiniging om 3FM te vervangen voor radio 5?
Helemaal niks.
Alleen Radio 1 en de regionalen op FM is wat mij betreft ook voldoende. Bezuinigen moet je niet doen door kwaliteit weg te schaven, maar door toekomstgerichte keuzes te maken. Dan is het opgeven van binnenkort achterhaalde distributie een prima bezuiniging.
Voor Radio 1 en de regionalen zou ik nog even wachten ivm het belang van overal en altijd te ontvangen nieuwsvoorziening. Dat vraagt om zo breed mogelijke distributie, dus DAB, FM, internet.
Pot schreef: 17 jul 2024 22:45
Erg veel gebaseerd op aannames. De NPO moet bezuinigen, maar wat/hoe is onbekend.
Je blijkt toch niet goed te lezen.
Ik heb het over mijn suggestie i.v.m. met de aangekondigde op te leggen bezuinigingen.
Mijn suggestie baseer ik op de luistercijfers. En ik onderbouw met argumenten.
Correctie je baseert je suggestie op marktaandeel. Maar ze kijken bij de Publieke Omroep naar bereik. 3FM bereikt per week ongeveer 1 mln luisteraars. Hiervan zijn er redelijk veel jong. Wat belangrijk is voor de NPO
Radio5 heeft per week ongeveer 400.000 luisteraars die wel een stuk langer luisteren en voornamelijk oud zijn. Hier wil de publieke omroep geen FM zender voor inzetten. Het is een keus en die is te verdedigen. 3FM heeft 2,5 keer zoveel luisteraars als Radio5 ze luisteren alleen een stuk korter.
jessica schreef: 18 jul 2024 00:58
Correctie je baseert je suggestie op marktaandeel. Maar ze kijken bij de Publieke Omroep naar bereik. 3FM bereikt per week ongeveer 1 mln luisteraars.
Ook correctie.
Hoeveel (van dat op zich al kleine marktaandeel) daarvan luisteren (nog) naar FM?
Thuis ook FM?
Jongeren en FM? En verder de hele dag online?
En in een auto met DAB+ ontvangst? (Ik luister in de auto alleen al via DAB+ vanwege het veel grotere zenderaanbod.) FM?
Ik geloof er niks van.
FM radio's worden nog amper ver/gekocht.
Correctie je baseert je suggestie op marktaandeel. Maar ze kijken bij de Publieke Omroep naar bereik. 3FM bereikt per week ongeveer 1 mln luisteraars.
Ook correctie.
Hoeveel (van dat op zich al kleine marktaandeel) daarvan luisteren (nog) naar FM?
Thuis ook FM?
En in een auto met DAB+ ontvangst? (Ik luister in de auto alleen al via DAB+ vanwege het veel grotere zenderaanbod.) FM?
Ik geloof er niks van.
Verder vergeten we een best wel belangrijk ding: jongvolwassenen hebben vaak oudere auto's waarin ze rijden, waarbij de FM de enige mogelijkheid is. Sinds enkele jaren is het pas verplicht voor fabrikanten om DAB+ aan te bieden. Op termijn zal de NPO er wel eens over na moeten gaan denken, maar op dit moment is de FM-beluistering gemiddeld nog 35%. Dat zal voor 3FM wellicht nog hoger zijn. Als je dan 500.000 luisteraars kwijtraakt, dan zal dat ontzettend pijn doen.
Voor de komende jaren geloof ik ook niet dat 5FM een optie is. Dat is ook maar een korte termijnoplossing.
Het aantal FM luisteraars alleen maar hard achteruit gaan en de waarde voor FM zal ook steeds minder worden. De mogelijkheden zoals DAB en meer 5G zal alleen maar stijgen. Het is ook een oude generatie dat weet hoe en ook gebruik maakt van de FM. In de auto is er geen verschil meer te ontdekken tussen FM en DAB (autoradio's scannen, tonen de lijst van zenders en schakelen eventueel zonder tussenkomst van gebruiker tussen FM en DAB).
Met DAB en aderen mogelijkheden maakt dit de discussie over FM alleen maar minder relevant en wordt het veld weer eerlijker.
Ane Sybesma schreef: 18 jul 2024 09:31
Waarom? Is het een taak van de publieke omroep om te concurreren met de commerciële zenders?
Dat doet NPO Radio 2 niet!
De taak en invulling van deze zender -met veel actuele nieuws items- is wezenlijk anders dan die van een commerciële zender. Het publiek dus ook.
Mede daarom luisteren er zoveel naar deze zender (Hetgeen op zich al een reden is om het te behouden.).
Ook correctie.
Thuis ook FM?
Ik geloof er niks van.
Verder vergeten we een best wel belangrijk ding: jongvolwassenen hebben vaak oudere auto's waarin ze rijden, waarbij de FM de enige mogelijkheid is. Sinds enkele jaren is het pas verplicht voor fabrikanten om DAB+ aan te bieden. Op termijn zal de NPO er wel eens over na moeten gaan denken, maar op dit moment is de FM-beluistering gemiddeld nog 35%. Dat zal voor 3FM wellicht nog hoger zijn. Als je dan 500.000 luisteraars kwijtraakt, dan zal dat ontzettend pijn doen.
Voor de komende jaren geloof ik ook niet dat 5FM een optie is. Dat is ook maar een korte termijnoplossing.
Dit zijn inderdaad de correcte cijfers. Dank. Nog altijd een verschil van 800.000 om 1,2 mln luisteraars. Waarbij 3FM de jongere luisteraar heeft die de NPO graag wil bereiken. Dat van die oude auto's en FM klopt.
Verder is het een risico. Ruim 800.000 luisteraars luisteren naar Radio5 zonder FM. Alleen op Dab+ en online dus.
Haal je de zender weg bij 3FM dan verliest 3FM een kleine half miljoen luisteraars. Die moet je er nog maar bij zien te krijgen op Radio5.
Is dus ook een risico om FM zenders te switchen. Dus dit gaan ze niet doen.
Ook correctie.
Thuis ook FM?
Ik geloof er niks van.
Dit zijn inderdaad de correcte cijfers. Dank. Nog altijd een verschil van 800.000 om 1,2 mln luisteraars. Waarbij 3FM de jongere luisteraar heeft die de NPO graag wil bereiken. Dat van die oude auto's en FM klopt.
Verder is het een risico. Ruim 800.000 luisteraars luisteren naar Radio5 zonder FM. Alleen op Dab+ en online dus.
Haal je de zender weg bij 3FM dan verliest 3FM een kleine half miljoen luisteraars. Die moet je er nog maar bij zien te krijgen op Radio5.
Is dus ook een risico om FM zenders te switchen. Dus dit gaan ze niet doen.
En daar komt ook bij dat Radio 5 een prima bereik heeft. Via FM wordt - vermoed ik - relatief korter geluisterd (denk aan woon-werkverkeer). Dat kan zorgen voor een lagere gemiddelde luistertijd. Daarom sluit ik niet uit dat Radio 5 in marktaandelen opeens een top 3-zender kan gaan worden.