Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Orange

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Orange »

Ane Sybesma schreef: 12 apr 2024 11:05
GerjanCluistra schreef: 12 apr 2024 10:07
Orange schreef: 11 apr 2024 23:43 Nee. Ze worden even goed beluisterd. En niet alleen via FM, maar ook via andere distributiekanalen.
Je kan wel een vergelijking maken hoe de verhouding is tussen dekking en luisteraars via FM. Maar dan moet je eerst weten hoeveel van die luisteraars luisteren via de FM. Die informatie is via het luisteronderzoek te verkrijgen. Vervolgens is het een kwestie van de dekking opzoeken en het door elkaar delen. Het luisteronderzoek doet dat niet.
Helder. Enig idee waarom die verhoudingen niet meegenomen worden in het luisteronderzoek? Dat lijkt mij nogal van wezenlijk belang.
De luistercijfers zijn er voor de adverteerders. Die willen graag weten hoeveel mensen ze bereiken en welke groepen. Dan boeit het niet of dat via FM/DAB of Internet gebeurt.
Precies dat. Het distributiekanaal is verder niet relevant.
Het is hooguit interessant voor radiostations om in te schatten hoe belangrijk de FM (nog) is en daarmee voor radiomensen wel een interessante analyse. Maar het gaat het om het aantal luisteraars.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Orange schreef: 11 apr 2024 23:43 Nee. Ze worden even goed beluisterd. En niet alleen via FM, maar ook via andere distributiekanalen.
Je kan wel een vergelijking maken hoe de verhouding is tussen dekking en luisteraars via FM. Maar dan moet je eerst weten hoeveel van die luisteraars luisteren via de FM. Die informatie is via het luisteronderzoek te verkrijgen. Vervolgens is het een kwestie van de dekking opzoeken en het door elkaar delen. Het luisteronderzoek doet dat niet.
Helder. Enig idee waarom die verhoudingen niet meegenomen worden in het luisteronderzoek? Dat lijkt mij nogal van wezenlijk belang.
De luistercijfers zijn er voor de adverteerders. Die willen graag weten hoeveel mensen ze bereiken en welke groepen. Dan boeit het niet of dat via FM/DAB of Internet gebeurt.
Klopt, maar die boeit het wel of je die luisteraars ook kunt bereiken toch?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

GerjanCluistra schreef: 12 apr 2024 12:30

Klopt, maar die boeit het wel of je die luisteraars ook kunt bereiken toch?
Ja, dat meten ze en dat is terug te vinden in de luistercijfers. Aan de hand van die cijfers adverteren adverteerders en na adverteren kunnen ze die cijfers gebruiken om te bekijken wie ze bereikt hebben. Als dat goede cijfers oplevert adverteren ze weer.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Vanjeafisharder schreef: 10 apr 2024 13:52 Kijk dat Radio 10 Extra zenders eens gaan dan,1,8% dankzij 60's en 70's hoogstwaarschijnlijk. Nadert Veronica gewoon.
Dat is ook gewoon een hele fijne zender. In de auto staat Radio 10 60 & 70 regelmatig op.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Week 15 2024:
Radio 2: 12.9%
Q Music: 12.6%
Radio 10: 9.4%
538: 9.4%
Skyradio: 8.4%
Radio 1: 7.7%
Radio 5: 7.4%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.8%
3FM: 2.0%
Veronica: 1.8%

Week 15 2023:
Radio 2: 14.2%
Q Music: 12.2%
Radio 10: 11.6%
Skyradio: 9.6%
Radio 1: 9.2%
Radio 5: 6.9%
538: 6.7%
Veronica: 4.0%
100%NL: 3.1%
3FM: 1.8%
JOE: 0.0%
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Afbeelding

Hoogste weekbereik van 538 sinds de nieuwe meting volgens mij met 3.7M.
Laatst gewijzigd door Jobfr op 17 apr 2024 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Veronica blijft rommelen in de marge, de ene week een minimale stijging na de komma om de week er na weer terug te vallen. 3FM idem. En dan te bedenken dat Radio 10 Extra zenders het overall beter doet met minder bereik.
V.w.b. Veronica denk ik dat de gevarieerde muziekmix die het ooit onder Stenders was nu ook gaat mee spelen. Ik merk toch dat ze de voorspelbare kant weer op gaan en dat je veel meer 90's en later hoort i.p.v. 70's en 80's. Ik hoor duidelijk een kanteling. Stenders is eigenlijk de enige die door de verzoekjes wel wat buiten de getreden paden wandelt maar dat is het dan wel. Benieuwd welke richting het op gaat als Ekdom en Wout en Frank er zijn.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Ik verwacht geen grote stijging bij Veronica als Wouter en Frank gaan komen. Wellicht 2% maar heel veel meer in de eerste weken verwacht ik niet. Ik ben wel benieuwd wat het doet als Ekdom komt. Maar dit zal nog wel even duren ben ik bang.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Deradiokenner schreef: 17 apr 2024 15:36 Ik verwacht geen grote stijging bij Veronica als Wouter en Frank gaan komen. Wellicht 2% maar heel veel meer in de eerste weken verwacht ik niet. Ik ben wel benieuwd wat het doet als Ekdom komt. Maar dit zal nog wel even duren ben ik bang.
Ik verwacht ook geen grote stijging van Wout en Frank, maar al helemaal niet van Ekdom. Toen hij vertrok bij Radio 2, gingen er ook geen luisteraars weg. En toen hij bij Radio 10 begon, was het marktaandeel net al gestegen. (op de office hours waren toen Jeroen en Edwin begonnen). Ik verwacht niet dat er nu wel veel mensen gaan overstappen voor de beste man.
Pot

Bericht door Pot »

Deradiokenner schreef: 17 apr 2024 15:36 Ik verwacht geen grote stijging bij Veronica als Wouter en Frank gaan komen. Wellicht 2% maar heel veel meer in de eerste weken verwacht ik niet. Ik ben wel benieuwd wat het doet als Ekdom komt. Maar dit zal nog wel even duren ben ik bang.
Om eerlijk te zijn verwacht ik wel dat er wat gaat gebeuren (in positieve zin).

Anderzijds: als het niet lukt, dan kan Veronica de deuren wel sluiten.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Als Gijs Staverman ook nog komt, en de programmering wordt
6-10 Gerard
10-13 Gijs
13-16 Stenders
16-19 Wout en Frank

Dan zou het wellicht een ander verhaal worden. Maar als ze met de office hours met de huidige invulling doorgaan, zal het volgens mij niks worden.
Ane Sybesma

Dus een soort Radio 2 met reclame om het half uur...
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Ane Sybesma schreef: 17 apr 2024 16:19 Dus een soort Radio 2 met reclame om het half uur...
Haha ja zoiets. En met betere jocks dan, eerlijk is eerlijk.
Ane Sybesma

Johanneke schreef: 17 apr 2024 16:41
Ane Sybesma schreef: 17 apr 2024 16:19 Dus een soort Radio 2 met reclame om het half uur...
Haha ja zoiets. En met betere jocks dan, eerlijk is eerlijk.
Dit groepje was een paar jaar geleden toch Radio 2? Dat bedoel ik in elk geval.. (en daar luisterde ik ook al niet naar -bier )
Ane Sybesma

De gemiddelde luistercijfers van 2024 tot nu toe.

Afbeelding
Plaats reactie