Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door jessica »

Wel opvallend dat Sky zo zakt. Als er op andere zenders iets leuks te doen is lopen de luisteraars bij Sky als eerste weg lijkt het wel.
Of is Sky te vroeg met de kerstmuziek begonnen.

In Engeland zijn ze vanaf oktober al in de kerststemming in Nederland gaat het over het algemeen pas echt leven na sinterklaas.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Vanaf komende week vanuit de nieuwe studio van Veronica, dus hopelijk komen de acties dan ook weer wat regelmatiger. Het helpt dat is duidelijk, maar je moet het dan vaker doen zodat je niet weer zo ver weg zakt.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Pot schreef: 29 nov 2023 14:52 Wat een mega verschuivingen. Radio 2 gewoon in een kleine maand van plek 1 naar plek 3. Radio 5 eventjes de gedeelde nummer 2.
Als Radio 5 gedeeld tweede staat, dan staat Radio 2 natuurlijk geen derde, maar ook gedeeld tweede.
Kar

Bericht door Kar »

Het Marktaandeel zegt niet zoveel, als je met een bereik van 1,7 miljoen luisteraars de nummer 2 van Nederland bent, kunnen we beter uitgaan van weekbereik.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Kar schreef: 29 nov 2023 20:08 Het Marktaandeel zegt niet zoveel, als je met een bereik van 1,7 miljoen luisteraars de nummer 2 van Nederland bent, kunnen we beter uitgaan van weekbereik.
Inderdaad, op deze wijze blijven wij iedere week de weekcijfers anders interpreteren --> als het marktaandeel niet weergeeft wat wij graag zien, dan zijn het de luisteraars waar wij naar moeten kijken en vise versa.

Ik stel voor om een keuze te maken in wat wij gaan volgen, want op deze wijze hebben wij elke week dezelfde reacties/discussies op posts.

Het lijkt mij een prima voorstel.

[Ik krijg overigens de indruk dat de radiowereld kijkt naar het marktaandeel]
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Iedereen mag lekker zelf weten hoe je de cijfers bekijkt. Wat mij betreft zijn beide belangrijk. Al vind ik dat bereik wat ondergewaardeerd wordt vaak. Want niemand zegt dat 538 het beter doet dan radio 2 terwijl 538 wel 400k meer bereik heeft. Dus marktaandeel wordt als belangrijker gezien. Beide cijfers vertellen niet het hele plaatje. Radio 5 is niet even groot geweest afgelopen week als radio 2 wat mij betreft.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Jobfr schreef: 29 nov 2023 21:03 Iedereen mag lekker zelf weten hoe je de cijfers bekijkt. Wat mij betreft zijn beide belangrijk. Al vind ik dat bereik wat ondergewaardeerd wordt vaak. Want niemand zegt dat 538 het beter doet dan radio 2 terwijl 538 wel 400k meer bereik heeft. Dus marktaandeel wordt als belangrijker gezien. Beide cijfers vertellen niet het hele plaatje. Radio 5 is niet even groot geweest afgelopen week als radio 2 wat mij betreft.
Ik merk het al, als we commentaar hebben op 538 of de cijfers nadelig uitleggen tegen 538 hebben we blijkbaar je weer op de kast gejaagd.
Pot

Bericht door Pot »

Deradiokenner schreef: 29 nov 2023 22:10
Jobfr schreef: 29 nov 2023 21:03 Iedereen mag lekker zelf weten hoe je de cijfers bekijkt. Wat mij betreft zijn beide belangrijk. Al vind ik dat bereik wat ondergewaardeerd wordt vaak. Want niemand zegt dat 538 het beter doet dan radio 2 terwijl 538 wel 400k meer bereik heeft. Dus marktaandeel wordt als belangrijker gezien. Beide cijfers vertellen niet het hele plaatje. Radio 5 is niet even groot geweest afgelopen week als radio 2 wat mij betreft.
Ik merk het al, als we commentaar hebben op 538 of de cijfers nadelig uitleggen tegen 538 hebben we blijkbaar je weer op de kast gejaagd.
Ik geef Jobfr wel gelijk vind ik. We weten niet eens hoe marktaandelen berekend worden. Het weekbereik en de luistertijd weten we alleen. Dan vind ik het logisch om naar het bereik te kijken, omdat die de daadwerkelijke interesse in zenders laat zien.
Robin1981

Bericht door Robin1981 »

Marktaandeel is bij mijn weten weekbereik x luistertijd van een station, dat deel je door het totale weekbereik x luistertijd.

En als ik die berekening maak zie je dat npo Radio 2 iets groter was dan npo Radio 5.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Deradiokenner schreef: 29 nov 2023 22:10
Nee hoor maar Radio 5 is afgelopen week echt niet groter geweest dan iedereen behalve Q Music. Zat op niveau 100%NL en JOE in bereik. Er wordt alleen heel lang geluisterd. 538 was een voorbeeld. Ik zeg niet dat 538 groter is dan radio 2. Het verschil is alleen kleiner dan marktaandeel laat zien. Niemand had het over 538 overigens dus ik kan niet op de kast zijn gejaagd :).
jessica

Bericht door jessica »

Vorige week was hier nog een hele voorbeeld berekening dat het marktaandeel toch anders tot stand komt. Er zitten nog een paar onbekende factoren in blijkbaar.
Pot

Bericht door Pot »

Robin1981 schreef: 29 nov 2023 22:39 Marktaandeel is bij mijn weten weekbereik x luistertijd van een station, dat deel je door het totale weekbereik x luistertijd.

En als ik die berekening maak zie je dat npo Radio 2 iets groter was dan npo Radio 5.
Dat heb ik eerder eens uitgerekend. Maar dat klopt dus niet. Hoe wel? Ik heb echt geen idee, maar mijn conclusie is wel dat luistertijd zwaarder meeweegt dan bereik.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Ik had dit even gemist, ik had natuurlijk wel verwacht dat de Evergreen Top 1000 een verbetering van het weekbereik en het marktaandeel zou laten zien, maar dit is denk ik buiten alle verwachting. Er lijkt ook weinig sprake te zijn van kannibalisatie met Radio 2, aangezien daar het weekbereik nauwelijks is gedaald. Ik denk ook dat de Radio 5 luisteraar minder geïnteresseerd is in Chumbawamba of vergelijkbaar materiaal. Dus ik ga er vanuit dat bij de NPO de champagnefles is open gegaan. Weer een signaal dat Radio 5, zonder veel kannibalisatie van de andere NPO zenders, met een FM frequentie buitengewoon kan gaan scoren.

Nu lekker verder luisteren naar het Bart van Leeuwen die in 1989 zit. Heerlijk. -+dance
I.LOVE.MUSIC
Pot

Bericht door Pot »

Roel_ schreef: 02 dec 2023 17:33 Weer een signaal dat Radio 5, zonder veel kannibalisatie van de andere NPO zenders, met een FM frequentie buitengewoon kan gaan scoren.
Zonder FM lijken ze het inderdaad prima te doen. Met een FM frequentie verwacht ik dat het weekbereik zal gaan stijgen, maar de luistertijd zal ongetwijfeld gaan dalen. Dus ik vraag me af of het netto ook op gaat leveren wat het nu doet. 9% is dan echt de max verwacht ik (m.u.v. Evergreen Week).
Roel_

Bericht door Roel_ »

Pot schreef: 02 dec 2023 23:01
Roel_ schreef: 02 dec 2023 17:33 Weer een signaal dat Radio 5, zonder veel kannibalisatie van de andere NPO zenders, met een FM frequentie buitengewoon kan gaan scoren.
Zonder FM lijken ze het inderdaad prima te doen. Met een FM frequentie verwacht ik dat het weekbereik zal gaan stijgen, maar de luistertijd zal ongetwijfeld gaan dalen. Dus ik vraag me af of het netto ook op gaat leveren wat het nu doet. 9% is dan echt de max verwacht ik (m.u.v. Evergreen Week).
Ik denk dat het in potentie de grootste zender van het land kan worden, qua weekbereik en luistertijd. Volgens CBS zijn er 7.329.000 mensen ouder dan 50 jaar in Nederland.
I.LOVE.MUSIC
Plaats reactie