Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
boxfm

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door boxfm »

wbravenboer schreef: 29 mar 2023 16:23 Zo, of die top 1500 effect heeft!
Een flinke boost in de luistercijfers inderdaad. Toch vraag ik mij eerlijk gezegd wel af hoe betrouwbaar de nieuwe luistercijfers nu echt zijn. De schommelingen zijn daarvoor naar mijn mening soms wel erg groot. +2,5% in 1 week door een 80's lijst? Nu is Nederland het land van de lijstjes, daarom zond Veronica er ook zo veel uit. Maar zulke grote schommelingen door een lijst zijn toch nooit eerder gezien (ook niet in online cijfers, die wel eerder al bekend waren. Bijv die van Nederland.FM)?

Een opvallende meting vind ik de meting van week 10. Daar heeft ClassicNL een stijging van +0,1% (van 0,8 naar 0,9%) en tegelijkertijd heeft NPO Klassiek een stijging van +0,08% (van 1,7 naar 2,5%). Waar komen ineens die extra klassieke luisteraars vandaan? Het is redelijk een niche, dus dit is wel opmerkelijk. Ineens zijn er 36% meer luisteraars voor de klassieke zenders.

En in week11 is er ineens die 1,5% marktaandeel voor Grand Prix Radio. Nu wordt dat onderzocht, maar ik heb het idee dat ze wel meer moeten onderzoeken.
Dalet123

Bericht door Dalet123 »

boxfm schreef: 29 mar 2023 19:06
wbravenboer schreef: 29 mar 2023 16:23 Zo, of die top 1500 effect heeft!
Een flinke boost in de luistercijfers inderdaad. Toch vraag ik mij eerlijk gezegd wel af hoe betrouwbaar de nieuwe luistercijfers nu echt zijn. De schommelingen zijn daarvoor naar mijn mening soms wel erg groot. +2,5% in 1 week door een 80's lijst? Nu is Nederland het land van de lijstjes, daarom zond Veronica er ook zo veel uit. Maar zulke grote schommelingen door een lijst zijn toch nooit eerder gezien (ook niet in online cijfers, die wel eerder al bekend waren. Bijv die van Nederland.FM)?

Een opvallende meting vind ik de meting van week 10. Daar heeft ClassicNL een stijging van +0,1% (van 0,8 naar 0,9%) en tegelijkertijd heeft NPO Klassiek een stijging van +0,08% (van 1,7 naar 2,5%). Waar komen ineens die extra klassieke luisteraars vandaan? Het is redelijk een niche, dus dit is wel opmerkelijk. Ineens zijn er 36% meer luisteraars voor de klassieke zenders.

En in week11 is er ineens die 1,5% marktaandeel voor Grand Prix Radio. Nu wordt dat onderzocht, maar ik heb het idee dat ze wel meer moeten onderzoeken.
Deze schommelingen waren er altijd al. Maar nu zijn ze inzichtelijk. Als je het gemiddelde van de maand erbij pakt ( zoals de vorige cijfers) is het vrijwel stabiel.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

boxfm schreef: 29 mar 2023 19:06 Maar zulke grote schommelingen door een lijst zijn toch nooit eerder gezien (ook niet in online cijfers, die wel eerder al bekend waren. Bijv die van Nederland.FM)?
Jawel. Top 2000.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Jobfr schreef: 29 mar 2023 16:25 Luistercijfers februari-maart 2022:
Radio 2: 12.3%
Q Music: 12.0%
Radio 10: 10.1%
Radio 1: 8.4%
Radio 538: 8.1%
Skyradio: 7.2%
Radio 5: 6.6%
Veronica: 3.7%
100%NL: 3.3%
3FM: 2.2%
Slam: 1.5%
Gemiddelde afgelopen 8 weken:
Radio 2: 14.6%
Radio 10: 11.8%
Q Music: 11.3%
Radio 1: 9.4%
Skyradio: 8.6%
538: 7.5%
Radio 5: 7.4%
Veronica: 4.2%
100%NL: 2.6%
SLAM: 1.6%
Nuttig overzicht ! Wel heel veel winnaars t.o.v. een jaar geleden. Dan moeten elders de grote verliezers zitten. (bv de regionale omroepen?)
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Noordzee schreef: 29 mar 2023 20:37
Jobfr schreef: 29 mar 2023 16:25 Luistercijfers februari-maart 2022:
Radio 2: 12.3%
Q Music: 12.0%
Radio 10: 10.1%
Radio 1: 8.4%
Radio 538: 8.1%
Skyradio: 7.2%
Radio 5: 6.6%
Veronica: 3.7%
100%NL: 3.3%
Slam: 1.5%
Gemiddelde afgelopen 8 weken:
Radio 2: 14.6%
Radio 10: 11.8%
Q Music: 11.3%
Radio 1: 9.4%
Skyradio: 8.6%
538: 7.5%
Radio 5: 7.4%
Veronica: 4.2%
100%NL: 2.6%
SLAM: 1.6%
Nuttig overzicht ! Wel heel veel winnaars t.o.v. een jaar geleden. Dan moeten elders de grote verliezers zitten. (bv de regionale omroepen?)
De oude meting werkte toch met een vier wekelijks gemiddelde? In de februari/maart meting van 2022 liep dit toch niet over de volledige maanden?
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

boxfm schreef: 29 mar 2023 19:06 Een flinke boost in de luistercijfers inderdaad. Toch vraag ik mij eerlijk gezegd wel af hoe betrouwbaar de nieuwe luistercijfers nu echt zijn. De schommelingen zijn daarvoor naar mijn mening soms wel erg groot.
Als ik naar mezelf reken, zijn de cijfers best betrouwbaar.
Meten is weten. En door die Top 1500 heb ik vaker op Radio 10 afgestemd en dat zal ik nu ook vaker gaan doen.
DeLuisteraar

Bericht door DeLuisteraar »

Nou 3FM is lekker opgeschoten zeg..
Heb hem zelf tegenwoordig ook niet meer langger dan 1 minuut aan in de auto meestal voordat ik dan maar eigen muziekbron opzet..
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Zoals verwacht, de effecten van week 1 van het basispakket van Veronica is goed te zien. 3FM weer dalend.

Afbeelding
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Ondanks dat ik zelf steeds minder naar 3FM luister had ik wel verwacht dat ze met de duidelijkere koers die er nu in de programmering is een stijgende lijn in zouden gaan, maar die stijging lijkt maar niet op gang te willen komen. Ook de (beperkte) aandacht voor de 3FM Awards lijken niet echt een deukje in een pak boter geslagen te hebben.

De cijfers van Veronica zijn wel interessant. Weer een stijging van 0,4% in marktaandeel t.o.v. vorige week met een hoger marktbereik (blijkbaar zijn er dus luisteraars die voor het Basispakket naar Veronica zijn geschakeld (van de 80s lijst op Radio 10 vorige week?)), maar ook 0,5% lager marktaandeel in week 10 en 11 toen ze weer een hoger marktbereik hadden
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Die cijfers van 3fm verbazen me niet. Weliswaar is er nu voor een duidelijke richting gekozen, tenminste wat programmering betreft, maar de luisteraars die je de laatste 7 jaar, in een snel veranderen de markt bent verloren win je niet meer zomaar terug die hebben allang wat anders gevonden. Dat de muziekmix nog altijd onduidelijk is (wie willen ze nu bereiken) en de grote publiekstrekker die mensen moet verleiden toch weer eens 3fm op te zetten ontbreekt, helpt ook niet. Het is niet voor niets dat ze dat maanden hebben geprobeerd.
Pot

Bericht door Pot »

De Nachtwacht schreef: 05 apr 2023 14:45 Die cijfers van 3fm verbazen me niet. Weliswaar is er nu voor een duidelijke richting gekozen, tenminste wat programmering betreft, maar de luisteraars die je de laatste 7 jaar, in een snel veranderen de markt bent verloren win je niet meer zomaar terug die hebben allang wat anders gevonden. Dat de muziekmix nog altijd onduidelijk is (wie willen ze nu bereiken) en de grote publiekstrekker die mensen moet verleiden toch weer eens 3fm op te zetten ontbreekt, helpt ook niet. Het is niet voor niets dat ze dat maanden hebben geprobeerd.
En het spijtige is nog wel dat de publiekstrekkers steeds minder snel de kant op zullen komen, als aan niks een verbetering te zien is. Qua luistercijfers nog geen sprankje hoop.
Kar

Bericht door Kar »

538 wordt ook een steeds lastiger verhaal, deze meting weer gedaald. Voor 538 geldt ook dat de nieuwe programmering geen verbetering laat zien.
Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen?
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Het bereik blijft wel behoorlijk constant van 538. Commercieel gezien doet de zender het niet slecht al daalt het overall cijfer. Net als bij Q en Sky wordt er korter geluisterd, maar door relatief veel mensen. Sky is in bereik de laatste week zelfs nummer 1!
Kritisch Avrolid
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

rutgrrr schreef: 05 apr 2023 16:55 Het bereik blijft wel behoorlijk constant van 538. Commercieel gezien doet de zender het niet slecht al daalt het overall cijfer. Net als bij Q en Sky wordt er korter geluisterd, maar door relatief veel mensen. Sky is in bereik de laatste week zelfs nummer 1!
Volgens mij heeft dat hoge bereik in de nieuwe meetmethode te maken met dat het alle vormen van radio opmeet. Als je in een wachtkamer een paar minuten moet wachten of door het tuincentrum loopt en Sky Radio of Q door de speakers klinkt wordt je ook tot dat bereik gerekend, ook al zou je die zenders nooit zelf opzetten
DJ_Nick

Bericht door DJ_Nick »

Volgens mij wordt het pas meegenomen nadat je die zender 5 minuten hoort zo ik het las in het artikel van Radiowereld vandaag:

'Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd.'
Plaats reactie