Een flinke boost in de luistercijfers inderdaad. Toch vraag ik mij eerlijk gezegd wel af hoe betrouwbaar de nieuwe luistercijfers nu echt zijn. De schommelingen zijn daarvoor naar mijn mening soms wel erg groot. +2,5% in 1 week door een 80's lijst? Nu is Nederland het land van de lijstjes, daarom zond Veronica er ook zo veel uit. Maar zulke grote schommelingen door een lijst zijn toch nooit eerder gezien (ook niet in online cijfers, die wel eerder al bekend waren. Bijv die van Nederland.FM)?
Een opvallende meting vind ik de meting van week 10. Daar heeft ClassicNL een stijging van +0,1% (van 0,8 naar 0,9%) en tegelijkertijd heeft NPO Klassiek een stijging van +0,08% (van 1,7 naar 2,5%). Waar komen ineens die extra klassieke luisteraars vandaan? Het is redelijk een niche, dus dit is wel opmerkelijk. Ineens zijn er 36% meer luisteraars voor de klassieke zenders.
En in week11 is er ineens die 1,5% marktaandeel voor Grand Prix Radio. Nu wordt dat onderzocht, maar ik heb het idee dat ze wel meer moeten onderzoeken.