Goed idee. Coen met Sander herenigen. Dennis Ruyer weer op 9-12 zetten. Frank Dane de lunch laten doen. Martijn Muijs en Marisa de avonduren. Lindo Duvall naar het weekend. Hoogie, Frankie, Doreleijers, Vera, Tineke en Derksen verplaatsen naar een DAB+ hobbykanaal van Stenders. En de samenvoeging van 538 en Veronica is een feit :-)Oortjes schreef: ↑24 mar 2023 17:44Ik denk dat jij nog beter dan ik weet dat een merk alleen sterk is als het gebruikt wordt voor datgene waar het voor staat. 538=hits.
Een of andere volwassenen popzender beginnen met de naam 538, gaat niemand snappen. Doe dat dan onder de naam Veronica en houd 538 erbuiten. Veronica staat inmiddels toch voor alles en niets, zolang het maar radio is.
Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Schuiven met dj's is heel wat anders dan radiostations samenvoegen. Classic FM werd toch ook geen pop-/rockzender toen Bart van Leeuwen daar ging presenteren?Phoenix schreef: ↑24 mar 2023 18:36 Goed idee. Coen met Sander herenigen. Dennis Ruyer weer op 9-12 zetten. Frank Dane de lunch laten doen. Martijn Muijs en Marisa de avonduren. Lindo Duvall naar het weekend. Hoogie, Frankie, Doreleijers, Vera, Tineke en Derksen verplaatsen naar een DAB+ hobbykanaal van Stenders. En de samenvoeging van 538 en Veronica is een feit :-)
Rock 'n roll is better than music!
Klopt.
Disclaimer:
Disclaimer:
Pfff… dan krijg je gewoon 538 onder de naam Veronica. Houd dan maar gewoon de naam 538 aan en laat Veronica, zoals Jessica opperde, maar een lekker eigenzinnig station worden op DAB+ . Iedereen blij :-)Phoenix schreef: ↑24 mar 2023 18:36Goed idee. Coen met Sander herenigen. Dennis Ruyer weer op 9-12 zetten. Frank Dane de lunch laten doen. Martijn Muijs en Marisa de avonduren. Lindo Duvall naar het weekend. Hoogie, Frankie, Doreleijers, Vera, Tineke en Derksen verplaatsen naar een DAB+ hobbykanaal van Stenders. En de samenvoeging van 538 en Veronica is een feit :-)Oortjes schreef: ↑24 mar 2023 17:44Ik denk dat jij nog beter dan ik weet dat een merk alleen sterk is als het gebruikt wordt voor datgene waar het voor staat. 538=hits.
Een of andere volwassenen popzender beginnen met de naam 538, gaat niemand snappen. Doe dat dan onder de naam Veronica en houd 538 erbuiten. Veronica staat inmiddels toch voor alles en niets, zolang het maar radio is.
-
Topic wordt nu wel erg Veronicaans terwijl daar een ander topic over is. Maar eens, laat Veronica maar lekker rebels zijn op DAB+/internet en rebelser dan het nu mag zijn op FM vanwege de kavelvoorwaarden o.a. En ga money maken op FM met de andere zenders. Denk win-win voor alle partijen van Talpa en voor Stenders die goed gedijd met en bij radiostations in de luwte omdat hij daar lekker de anarchist kan uithangen met zijn vriendjes.
Om hier even verder over de luistercijfers te hebben. Ik begrijp dat ding uit die metingen van Grand Prix Radio nog steeds niet. Zoveel luisteraar (bereik) en ook een hoog marktaandeel voor zo'n kleine zenders. Misschien dat komende weken duidelijkheid gaan geven.
Deze week geen grand prix. Die week daarna wel. Maar dan is het de grand prix van Australie heel vroeg in de morgen. Verwacht ik toch minder luisteraars. We zullen het zien hoe dit verder gaat. Ook met die kwestie Belgisch of Nederlands signaal en wordt het allebei als hetzelfde geteld?
Deze week geen grand prix. Die week daarna wel. Maar dan is het de grand prix van Australie heel vroeg in de morgen. Verwacht ik toch minder luisteraars. We zullen het zien hoe dit verder gaat. Ook met die kwestie Belgisch of Nederlands signaal en wordt het allebei als hetzelfde geteld?
Er luisteren gewoon 3 miljoen mensen op een zondagmiddag naar GP. Misschien nog wat op zaterdag, maar daar blijft het bij.jessica schreef: ↑24 mar 2023 23:21 Om hier even verder over de luistercijfers te hebben. Ik begrijp dat ding uit die metingen van Grand Prix Radio nog steeds niet. Zoveel luisteraar (bereik) en ook een hoog marktaandeel voor zo'n kleine zenders. Misschien dat komende weken duidelijkheid gaan geven.
Ik vind het wel een opvallend hoog aantal. Dat de Viaplay-commentatoren niet bij iedereen bevielen wil ik wel geloven, maar 3 miljoen mensen die speciaal de site of app openen, lijkt me toch wel erg veel. Zeker vergeleken met de kijkcijfers van de Formule 1 in de Ziggo Sport-tijd.
-
Ik start de stream weleens meerdere keren op om de uitzending gelijk te leggen aan het beeld. Ik neem aan dat men dat meetelt. Maar daarnaast is het natuurlijk kolder dat een belgisch station meetelt in de Nederlandse cijfers. Rechtentechnisch voor de uitzending van F1 mag dat uberhauot al helemaal niet.Pot schreef: ↑25 mar 2023 00:20Er luisteren gewoon 3 miljoen mensen op een zondagmiddag naar GP. Misschien nog wat op zaterdag, maar daar blijft het bij.jessica schreef: ↑24 mar 2023 23:21 Om hier even verder over de luistercijfers te hebben. Ik begrijp dat ding uit die metingen van Grand Prix Radio nog steeds niet. Zoveel luisteraar (bereik) en ook een hoog marktaandeel voor zo'n kleine zenders. Misschien dat komende weken duidelijkheid gaan geven.
Ik vind het wel een opvallend hoog aantal. Dat de Viaplay-commentatoren niet bij iedereen bevielen wil ik wel geloven, maar 3 miljoen mensen die speciaal de site of app openen, lijkt me toch wel erg veel. Zeker vergeleken met de kijkcijfers van de Formule 1 in de Ziggo Sport-tijd.
Ik vertrouw de luistercijferinformatieverzamelingstechniek niet, maar dat was al bekend,
Het betreffen hierbij al inmiddels al 2 issues.
Meerdere keren starten van streams zou niet in de bereikcijfers moeten meetellen. Dit was altijd pas als je minimaal 5 minuten naar een signaal luisterde. Anders tel je niet mee in het bereik.
Uiteraard tel je wel mee bij streamstarts maar dat wordt in de luistercijfers niet gecommuniceerd.
Dus de mensen die hierin zitten moeten als het goed is allemaal minimaal 5 min van de uitzending geluisterd hebben.
Uiteraard tel je wel mee bij streamstarts maar dat wordt in de luistercijfers niet gecommuniceerd.
Dus de mensen die hierin zitten moeten als het goed is allemaal minimaal 5 min van de uitzending geluisterd hebben.
-
Die 5 minuten haal je (ik) meestal wel.jessica schreef: ↑25 mar 2023 13:16 Meerdere keren starten van streams zou niet in de bereikcijfers moeten meetellen. Dit was altijd pas als je minimaal 5 minuten naar een signaal luisterde. Anders tel je niet mee in het bereik.
En toen ging het toch weer over luistercijfers van verschillende stations, dus ik pak de discussie hier weer op.Dalet123 schreef: ↑26 mar 2023 11:26Ja, wat je zegt zit natuurlijk vol met onderbuik gevoel en niet met feiten. Hoeveel van de 3,5 miljoen luisteraars van q-music zijn jongeren dan 50? Ik denk heel wat. Dus dat radio 50+ is, is maar een beetje eigen aanname.Frutsel35 schreef: ↑26 mar 2023 10:56Gut, wat een rigoureuze plannen allemaal. Vergeet niet dat de DJ's ook 'iets' met de muziek, het format en het station moeten hebben. Dat kun je qua ervaring, stijl en leeftijd toch niet zo allemaal bij elkaar gooien? Ik denk dat 538 niet meer zo snel te 'redden' is. Die hitradio taak is overgenomen door Q ondertussen. Radio is iets voor mensen zoals ik (50+) in mijn beleving. Jongeren hebben al hun apps zoals tiktok en youtube voor muziek. Bij de wat ouderen zit er nog een nostalgisch randje aan radio. Daarbij heeft de gemiddelde 50+ er ook wat te besteden. Dus vanuit deze gedachten is radio zoals Veronica, Radio 2 en Radio 5 prima geschikt.
De commerciele doelgroep is nog steeds 20-49. Dus dat 50+’ers wat te besteden hebben zal best waar zijn, maar zijn heel moeilijk van hun merken loyaliteit af te halen. En dus minder interessant.
Tot slot hebben q-music en 538 al jaren een prima bestaansrecht naast elkaar. Dus waarom is 538 “verloren”?
Dalet heeft volgens mij heel erg gelijk dat een merk duidelijk moet zijn. Hiermee gaan schuiven is dodelijk, laat Radio 538 dus vooral een hitstation zijn. Dat het met overgang van de ruggengraat genaamd Top 40 naar Q en een solo niet ijzersterke dj van datzelfde Q in de ochtend momenteel geen hoge ogen gooit, snap ik. Versterk dat dan, lijkt mij. Voor de, nog steeds bestaande, jongere doelgroep is het dan een prima alternatief voor Q Music.
De commercieel meest interessante doelgroep is jonge gezinnen. Die geven het meeste uit en zijn nog beïnvloedbaar. Dat wil niet zeggen dat er geen geld te verdienen valt in andere doelgroepen. Ik denk dat het allemaal wat minder zwart wit is dan hier vaak gesteld wordt.
Radio Veronica is zo een zwabbermerk geworden. Dat moet Rob Stenders ook gedacht hebben en zowaar doet hij het nieteens zo slecht met zijn zwabberprogrammering. Zo zie je maar dat de wetten van radio soms ondoorgrondelijk zijn.
Zelf vind ik Vintage Veronica overigens een ijzersterk merk. Dat kan uitgroeien tot een forse concurrent van Radio 5.
Ouderen kunnen meer geld uitgeven dan jonge gezinnen. Ouderen hebben een hoger salaris dan jongeren.Oortjes schreef: ↑26 mar 2023 12:50 Dalet heeft volgens mij heel erg gelijk dat een merk duidelijk moet zijn. Hiermee gaan schuiven is dodelijk, laat Radio 538 dus vooral een hitstation zijn. Dat het met overgang van de ruggengraat genaamd Top 40 naar Q en een solo niet ijzersterke dj van datzelfde Q in de ochtend momenteel geen hoge ogen gooit, snap ik. Versterk dat dan, lijkt mij. Voor de, nog steeds bestaande, jongere doelgroep is het dan een prima alternatief voor Q Music.
De commercieel meest interessante doelgroep is jonge gezinnen. Die geven het meeste uit en zijn nog beïnvloedbaar. Dat wil niet zeggen dat er geen geld te verdienen valt in andere doelgroepen. Ik denk dat het allemaal wat minder zwart wit is dan hier vaak gesteld wordt.
Wat betreft het profiel van 538. Mijn initiële aanzet in deze discussie was de vraag hoe Talpa de derde zender gaat profileren als het drie FM frequenties behoudt. Dat is mijn inziens het moment om drie resterende FM zenders te herprofileren om zo’n groot mogelijk stuk uit de taart te behouden/verkrijgen.
Aan Radio 10 en Sky zou ik weinig veranderen. Mogelijk eindelijk eens een gepresenteerd ochtendprogramma voor Sky om daarmee aandeel van Qmusic af te snoepen.
538 zit in een vrije val. Als Veronica wegvalt van FM is dat het moment om te vragen of je met 538 blijft richten op 20-34 of de doelgroep toch breder trekt naar 20-49. Ik zou kiezen voor het laatste.
Vraag 10 mensen op straat naar het merk “Vintage Veronica” en 11 van hen zullen het niet kennen. Vintage Veronica is nu vooral een non-stop muziekzender met hobby-DJ’s op vrijdagmiddag en -avond. Dat wij het hier kennen maakt het niet een ijzersterk merk.Oortjes schreef: ↑26 mar 2023 12:50 Radio Veronica is zo een zwabbermerk geworden. Dat moet Rob Stenders ook gedacht hebben en zowaar doet hij het nieteens zo slecht met zijn zwabberprogrammering. Zo zie je maar dat de wetten van radio soms ondoorgrondelijk zijn.
Zelf vind ik Vintage Veronica overigens een ijzersterk merk. Dat kan uitgroeien tot een forse concurrent van Radio 5.
Veronica heeft geen millimeter gewonnen onder leiding van Stenders. Stenders heeft de programmering volledig gevuld met eigen vrienden en de gemiddelde leeftijd van de luisteraar is fors ouder geworden. Het lijkt mij onvoldoende om te kunnen overleven na de aanstaande FM verdeling.
Disclaimer:
Disclaimer:
Waar maak je uit op dat 538 zich nu richt op
20-34?
20-34?
Excuus. Het moet 18-39 zijn, maar die werd voorheen niet als aparte groep gerapporteerd volgens mij. Vandaar dat ik 20-34 dacht. De kerndoelgroep is dus iets breder.
Radio 538 richt zich op de doelgroep mannen en vrouwen in de leeftijd 20-49 jaar. De kerndoelgroep daarbinnen is 18-39 jaar.
Disclaimer:
Disclaimer:
Zoiets ja. Toch scoort het voor een DAB zender in korte tijd niet slecht.