Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Oortjes »

Dalet123 schreef: 22 mar 2023 16:51 Maar dit gebeurde toch altijd al? Het is nu alleen te zien voor iedereen. Als je naar de gemiddelden van de maand/2 maanden kijkt is er niks veranderd in schommelingen met de vorige manier van meten
Exact dat. Over meerdere maanden middelt de onnauwkeurigheid uit, dan is deze er niet meer.
Rock 'n roll is better than music!
Jobfr

Bericht door Jobfr »

rutgrrr schreef: 22 mar 2023 17:32 538 is nog steeds nummer 4 in bereik. Daarin is de zender erg constant deze meting.
Dat vind ik ook het opvallende van de wekelijkse metingen. Bereik en marktaandeel zijn niet altijd meer met elkaar verbonden. Dat zie je deze week ook terug. 538 hoger bereik dan week daarvoor maar flink lager marktaandeel. Bij radio 10 helemaal duidelijk.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Hoe hoger het bereik hoe korter de luistertijd dus bij 538 luisteren ze echt korter en dat is voor een hitzender geen probleem met een kleine playlist. Voor Radio 2 is marktaandeel wel weer hoger maar ook daar is de luistertijd korter en dat verwacht je dan weer niet bij zo'n station die ook veel classics uitzenden en een hele andere doelgroep heeft.
Dalet123

Bericht door Dalet123 »

Jobfr schreef: 22 mar 2023 18:09
rutgrrr schreef: 22 mar 2023 17:32 538 is nog steeds nummer 4 in bereik. Daarin is de zender erg constant deze meting.
Dat vind ik ook het opvallende van de wekelijkse metingen. Bereik en marktaandeel zijn niet altijd meer met elkaar verbonden. Dat zie je deze week ook terug. 538 hoger bereik dan week daarvoor maar flink lager marktaandeel. Bij radio 10 helemaal duidelijk.
Dat komt omdat de luisteraars van 538 wel naar 538 hebben geluisterd, maar ook naar q-music. Ze hebben langer qmusic geluisterd.
jessica

Bericht door jessica »

Grote verschillen hoor van week naar week. Een procent er af of erbij is zo maar gedaan bij sommige zenders.
Grand Prix Radio heeft een even groot bereik in week 11 als Radio2 !!!

Ik vind dit toch moeilijk te geloven ook omdat je in Nederland tijdens Formule 1 niet meer naar de Grand Prix kan luisteren.
Dus hoe kan het dan zo hoog zijn?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 22 mar 2023 18:24 Ik vind dit toch moeilijk te geloven ook omdat je in Nederland tijdens Formule 1 niet meer naar de Grand Prix kan luisteren.
Dat kan wel.
jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef: 22 mar 2023 18:42
jessica schreef: 22 mar 2023 18:24 Ik vind dit toch moeilijk te geloven ook omdat je in Nederland tijdens Formule 1 niet meer naar de Grand Prix kan luisteren.
Dat kan wel.
Dat mag je mij uitleggen als je in Nederland alleen met een VPN kan luisteren. Of tellen de Belgische luisteraars ook mee?
WFNX

Bericht door WFNX »

Oortjes schreef: 22 mar 2023 16:49 Het lijkt dat een meting van slechts een week toch te onnauwkeurig is. De verschillen lijken mij te groot om waar te kunnen zijn.
Luister jij week na week precies naar dezelfde zenders met dezelfde tijdsduur? Zelfs los van lijstjes zal het toch behoorlijk wat kunnen schipperen, en dan samen met trekkers zoals lijstjes elders denk ik dat het heel goed te verklaren is. Je hoort altijd - radio is slow business - maar ik heb altijd al gedacht dat er aanzienlijke groepen zijn die heel goed snel kiezen wat ze willen (dat is dus niet het kantoor wat na 3 maanden zeuren de zender elders op zet, maar gewoon wat je zelf kiest in de auto, thuis of op je mobiel onderweg). En dat wordt nu meer zichtbaar. Bovendien: als je een hele week een zender intensief hebt geluisterd dan doe ik vaak daarna even iets anders, ook al gaat het van een lijstje naar reguliere programmering dan heb ik toch behoefte aan afwisseling en is mijn doorluistertijd korter. Als stations verstandig zijn leren ze hier bliksemsnel van en richten ze de strategie er op in.
Laatst gewijzigd door WFNX op 22 mar 2023 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
WFNX

Bericht door WFNX »

jessica schreef: 22 mar 2023 19:04
Dat kan wel.
Dat mag je mij uitleggen als je in Nederland alleen met een VPN kan luisteren. Of tellen de Belgische luisteraars ook mee?
Vergeet niet dat ze ook op DAB+ zitten en er de rest van de tijd ook 'autosport updates' etc. zijn. Maar inderdaad als het audiomatching qua signaal is dan zou die niet moeten matchen tijdens de wedstrijd want dan is het signaal tussen BE en NL verschillend...Als het enkel een watermerk in het geluid is en die is hetzelfde in de BE en NL versie dan krijg je dit dus ;).
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Vanjeafisharder schreef: 22 mar 2023 18:11 Hoe hoger het bereik hoe korter de luistertijd dus bij 538 luisteren ze echt korter en dat is voor een hitzender geen probleem met een kleine playlist. Voor Radio 2 is marktaandeel wel weer hoger maar ook daar is de luistertijd korter en dat verwacht je dan weer niet bij zo'n station die ook veel classics uitzenden en een hele andere doelgroep heeft.
Precies. Adverteerders zullen nog steeds de impact van campagnes op 538 merken, alleen is die impact anders dan voor zenders met wellicht hoger marktaandeel maar kleiner bereik. Bij 538 kan je vooral terecht om in korte tijd bij meer mensen je boodschap kwijt te kunnen.

Het is uiteraard niet te meten hoe aandachtig er geluisterd wordt in de kortere luistertijd op 538 maar lagere cijfers betekenen wellicht niet altijd minder inkomsten als commercials goed opgepikt worden in die tijd. Ik neem aan dat als er een duidelijke Call To Action is in de commercials op 538 (ga naar een website oid) te meten is hoeveel resultaat dit oplevert.
Kritisch Avrolid
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

jessica schreef: 22 mar 2023 18:24 Grote verschillen hoor van week naar week. Een procent er af of erbij is zo maar gedaan bij sommige zenders.
Grand Prix Radio heeft een even groot bereik in week 11 als Radio2 !!!

Ik vind dit toch moeilijk te geloven ook omdat je in Nederland tijdens Formule 1 niet meer naar de Grand Prix kan luisteren.
Dit kan direct samenhangen met het nieuws dat de zender de rechten voor de F1 kwijtraakt > Nieuwsgierige mensen gaan eens luisteren.
Kritisch Avrolid
Daan!

Bericht door Daan! »

Moet wel met VPN.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dat kan wel.
Dat kan via de app van Grand Prix Radio.
jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef: 22 mar 2023 22:11
Dat kan wel.
Dat kan via de app van Grand Prix Radio.
Mij lukte het niet zonder VPN en met de app. Op de app zit toch ook een locatieblokker.
petoi

Bericht door petoi »

Gaat niet om VPN of locatieblokker maar om of iemand die in het aan het onderzoek meedoet het herkeningsignaal op zijn telefoon krijgt, als het Belgische GP Radio dat signaal uitzend dan zal de app dat je herkennen als luisteraard van GP radio.

Of dat signaal aan een Belgische zender mag toegevoegd worden is een andere vraag.
Plaats reactie