Luistercijfers week 5
Moderator: admin6
Re: Luistercijfers week 5
Ik ben het eens met je stelling qua doelgroep, maar je kan dan vraagtekens plaatsen bij de uitslag van de meting 3200 panelleden bij het nlo. Ik heb vernomen dat de meting niet plaatsvindt bij het dragen van airpods e.d. Volgens mij is dat ook de jonge doelgroep? Ook hoor ik veel over ios problemen icm de luistercijfer app? En over apple Carplay nog maar niet te spreken... Is hier bij jullie wat over bekend? Dat zou wel een verklaring zijn voor het benadelen van de jonge doelgroep?retep schreef: ↑08 feb 2023 17:52538 heeft een vrij jonge doelgroep doet het dus beter in de alleen internet cijfers, slam heeft een nog jongere doelgroep en je niet daar dat het verschil daar nog groter is, radio 5 heeft een oudere doelgroep en je ziet daar dat ze het juist beter doen in de algemene cijfers.SunLover schreef: ↑08 feb 2023 16:51 Hoe verklaren jullie de grote cijfer verschillen tussen bv: https://www.internetluisteronderzoek.nl ... php?env=fm en https://nationaalluisteronderzoek.nl/up ... ge-content
![]()
dit lijkt me een logische verklaring voor de verschillen.
https://www.radiofreak.nl/luistertijd-f ... e-kan-dat/
Radio GaGa
Klopt misschien kan iemand zo'n site maken. Dan zijn de verschuivingen per week minder. Snap niet dat ze voor deze rapportage methode hebben gekozen. Zo is er iedere week wel een uitzondering. DJ ziek, actie week, vakantie. Geen echt goed verloop zichtbaar.
Voor mij kunnen de cijfers niet gedetailleerd genoeg zijn. Effecten van themaweken worden zo inzichtelijk. Liefst zie ik ook de effecten van vervangingen en programma items.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Ik denk dat Jessica bedoelt dat het fijn is dat naast deze cijfers er ook een trend gemaakt kan worden. Het schommelt nu zo heen en weer, dat een gemiddelde over een langere periode lastig te trekken is.
Oren open!
De cijfers zijn er dus een gemiddelde kan gemaakt worden. Wat is daar lastig aan?Pot schreef: ↑09 feb 2023 07:49Ik denk dat Jessica bedoelt dat het fijn is dat naast deze cijfers er ook een trend gemaakt kan worden. Het schommelt nu zo heen en weer, dat een gemiddelde over een langere periode lastig te trekken is.
Disclaimer:
Disclaimer:
Ik ben van mening dat de nieuwe meetmethode incompleet is! Iets wat grote (financiele) gevolgen zal veroorzaken bij elke zender.
Is er inzage van een meetrapport? De jonge doelgroep word op dit moment minimaal gemeten door gebruik ios en airpods! Is er inzage qua verhouding IOS vs android? Het is duidelijk dat zenders met een programmering oudere doelgroep goed scoren met gebruik nieuwe meetmethode...
Hoe verklaren we ze zenders uitslagen onderling bij meting door NLO & Internetluisteronderzoek.nl ? Zie bv vandaag: https://www.internetluisteronderzoek.nl ... php?env=fm
Mijn conclusie:
- nieuwe meetmethode is een prima ontwikkeling, maar zorg eerst dat al je meet input juist verloopt en geef openheid over meet verhoudingen IOS/Android/Desktop/Ether/DAB/Agenda enz.
Dit zal een hoop zenders en medewerkers zenders veel, heel veel ellende kunnen besparen!
Radio Ga Ga
Is er inzage van een meetrapport? De jonge doelgroep word op dit moment minimaal gemeten door gebruik ios en airpods! Is er inzage qua verhouding IOS vs android? Het is duidelijk dat zenders met een programmering oudere doelgroep goed scoren met gebruik nieuwe meetmethode...
Hoe verklaren we ze zenders uitslagen onderling bij meting door NLO & Internetluisteronderzoek.nl ? Zie bv vandaag: https://www.internetluisteronderzoek.nl ... php?env=fm
Mijn conclusie:
- nieuwe meetmethode is een prima ontwikkeling, maar zorg eerst dat al je meet input juist verloopt en geef openheid over meet verhoudingen IOS/Android/Desktop/Ether/DAB/Agenda enz.
Dit zal een hoop zenders en medewerkers zenders veel, heel veel ellende kunnen besparen!
Radio Ga Ga
Radio GaGa
Ik zal mijn statement van vorige week nogmaals herhalen:
Op basis van deze cijfers kan je niet zomaar een maand gemiddelde maken.
Een zeer vereenvoudigt rekenvoorbeeld:
We hebben 2 weken en dus 2 metingen.
Het marktaandeel voor station X is voor week 1 = 10%
Het marktaandeel voor station X is voor week 2 = 25%
Volgens de methode die jullie willen hanteren zeggen jullie (10+25)/2 = 35/2 = 17,5%
Maar die percentages zijn al gemiddelden.
Want stel die percentage zijn zo op gebouwd:
In week 1 luistert er 1 persoon naar station X en 9 personen naar andere stations. (1/10 = 10%)
In week 2 luisteren er 5 personen naar station X en 15 naar andere stations. (5/20 = 25%)
Zou je dat combineren krijg je (5+1)/(10+20) = 6/30 = 20%
Dit is een vrij extreem voorbeeld waarbij de totale populatie opeens verdubbeld maar er zijn genoeg gelegenheden (themaweken/dagen) waarbij zenders luisteraars trekken niet normaal niet luisteren, of juist vast luisteraars niet luisteren (vakantie, zomer).
Nu bij gebrek aan de achterliggende getallen kan je uiteraard zelf een trend gaan maken die de realiteit benaderd maar dan zou ik het doen op basis van iemand anders zei over een lijn grafiek met een trendlijn op basis van de laatste 5+ weken.
Op basis van deze cijfers kan je niet zomaar een maand gemiddelde maken.
Een zeer vereenvoudigt rekenvoorbeeld:
We hebben 2 weken en dus 2 metingen.
Het marktaandeel voor station X is voor week 1 = 10%
Het marktaandeel voor station X is voor week 2 = 25%
Volgens de methode die jullie willen hanteren zeggen jullie (10+25)/2 = 35/2 = 17,5%
Maar die percentages zijn al gemiddelden.
Want stel die percentage zijn zo op gebouwd:
In week 1 luistert er 1 persoon naar station X en 9 personen naar andere stations. (1/10 = 10%)
In week 2 luisteren er 5 personen naar station X en 15 naar andere stations. (5/20 = 25%)
Zou je dat combineren krijg je (5+1)/(10+20) = 6/30 = 20%
Dit is een vrij extreem voorbeeld waarbij de totale populatie opeens verdubbeld maar er zijn genoeg gelegenheden (themaweken/dagen) waarbij zenders luisteraars trekken niet normaal niet luisteren, of juist vast luisteraars niet luisteren (vakantie, zomer).
Nu bij gebrek aan de achterliggende getallen kan je uiteraard zelf een trend gaan maken die de realiteit benaderd maar dan zou ik het doen op basis van iemand anders zei over een lijn grafiek met een trendlijn op basis van de laatste 5+ weken.
Volgens mij heeft niemand dit gezegd de relatieve cijfers te gebruiken. De absolute aantallen worden ook gepubliceerd.
Disclaimer:
Disclaimer:
Beste Petoi,
Dank voor je uitleg, maar ook na jou voorbeeld calculatie zijn de verschillen nog zo extreem groot bij de zender score onderling vergeleken met andere meet methodes. Hoe verklaar je dat? Zijn alle realtime meet methodes niet relevant? Zijn die allemaal niet correct weergegeven? Dat is steeds mijn kernvraag. Bekijk de top 20 lijst van zenders een bij de verschillende meet instituten...
Dank voor je uitleg, maar ook na jou voorbeeld calculatie zijn de verschillen nog zo extreem groot bij de zender score onderling vergeleken met andere meet methodes. Hoe verklaar je dat? Zijn alle realtime meet methodes niet relevant? Zijn die allemaal niet correct weergegeven? Dat is steeds mijn kernvraag. Bekijk de top 20 lijst van zenders een bij de verschillende meet instituten...
Radio GaGa
Dit bedoel ik inderdaad precies. Ik ben daarnaast zeker voorstander van zo gedetailleerd meten. Maar ik hou van voortschrijdende gemiddelden om zo de trend eruit te kunnen halen. Dit is zeer interessant om zo een lijn te kunnen ontdekken.Pot schreef: ↑09 feb 2023 07:49Ik denk dat Jessica bedoelt dat het fijn is dat naast deze cijfers er ook een trend gemaakt kan worden. Het schommelt nu zo heen en weer, dat een gemiddelde over een langere periode lastig te trekken is.
Maar goed misschien moet je hiervoor een aantal jaren statistiek hebben gedaan. Weekcijfers zijn leuk. Maar wat zegt het mij dat je in week 1 - 10,0 scoort in week 2 - 11,0 en in week 3 - 9,0? Ga je dan omhoog of omlaag. Voortschrijdende gemiddelden geven dit beeld wel.
Voor mij is het niet of / of, maar en / en. Dus zowel weekcijfers als voortschrijdende gemiddelden over meerdere weken.
Het eerder gegeven rekenvoorbeeld van @petoi over optellen van gemiddelden klopt trouwens. Dit is niet volledig zuiver om dit als 1 + 1 = 2 te doen.
-
Over die earpods. Hoe kan dat nou? Want die gebruik je enkel en alleen als je een app of website open hebt en dat meten ze wel? Het device is niet van belang of zie ik nu iets over het hoofd? Dat telt dan als een digitale stream.
Een luisteronderzoek deelnemer van het NLO met airpods in zal op dat moment van radio luisteren, niet meegenomen worden in de calculatie. Dat is op dit moment nog onmogelijk.
Radio GaGa
Het apparaat luistert naar de omgeving volgens mij. Met earpods in, hoort dat apparaat dus niet waar je naar luistert.
-