Luistercijfers november-december

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

petoi

Re: Luistercijfers november-december

Bericht door petoi »

Pot schreef: 24 jan 2023 13:20
Johanneke schreef: 24 jan 2023 12:46
StefanT schreef: 24 jan 2023 12:43 De meting van Serieus Request zit hier ook bij toch?
Ja dat zou je niet zeggen aan de cijfers, maar dat klopt.
En dat vond ik toch ook echt superleuk. Maar blijkbaar heeft het weinig gedaan.
Dat zeggen deze cijfers niet.

Het geeft weer hoe de hele periode (november en december) eruit ziet. Het zou best zo kunnen zijn dat 3FM in die week 3,5% gescoord heeft, maar die week erop 1,5% door de Top 2000. Als je de andere weken 'gewoon' 2,5% scoort, dan kom je op zo'n marktaandeel uit.

Radio 2 scoort normaal 12.5%. En in die ene week richting de 50%. Die overige 37,5% komt ergens anders vandaan. Dus van 3FM, Veronica, Qmusic etc.
Dat 3FM als amper verliest zegt eigenlijk wel dat SR een succes was. Alle zenders buiten "The Christmas Station", Top 2000 en Top 4000 verliezen.
De meesten verliezen toch 10%-20% van hun marktaandeel tov de vorige meting en juist de 3FM luisteraar lijkt mij wel vatbaar voor een uitstapje naar de Top 2000.

Overigens Top 2000 week zou als de andere weken 12,5 was dan 33% zijn.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

petoi schreef: 24 jan 2023 16:02 ....en juist de 3FM luisteraar lijkt mij wel vatbaar voor een uitstapje naar de Top 2000.
Het enige moment dat ik iets meekrijg van de radio-uitzendingen van de top 2000 is als ik op eerste kerstdag uit gewoonte naar NPO1 Extra schakel omdat de TV daar op vast geroest stond tijdens Serious Request. Dat duurt dan meestal niet langer dan 10 minuutjes :-)
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Hoe gaan ze de nieuwe luistercijfers straks vergelijken met de oude denken jullie? Ik begreep dat het nu zo was dat je moest invullen wat je luisterde in november en nog een keer in december. Dus dan zouden er ook losse cijfers bestaan voor alleen november en alleen december. Dus dan zou je de nieuwe weekcijfers moeten vergelijken met de maand waarin die valt een jaar geleden?
Pot

Bericht door Pot »

De luistercijfers gaan sowieso een gedoe worden. We kunnen ze niet goed vergelijken. Je moet namelijk met vee factoren rekening houden.

Sowieso wordt er op een andere manier gemeten. Dus als je vorig jaar in de oude meting 5% zou halen en nu (in 2023) 4%, dan zal de gedachte zijn: 'ze dalen met 1% marktaandeel', terwijl het niks zegt over of ze daadwerkelijk gedaald zijn. Misschien zijn ze op basis van de nieuwe meetmethode wel gestegen van 3% naar 4%.

Dan heb je ook het gedoe met de kleine subzenders nog. Dus straks gaat een 538 Nonstop bijvoorbeeld 0,2% marktaandeel halen. Nog verwarrender, want rekenen we die mee met 538 of zijn ze überhaupt niet zichtbaar?

En dan ook nog de naweeën van de Top 2000 erbij.

Eigenlijk is het pas echt interessant vanaf een aantal metingen om de cijfers te vergelijken op groei/krimp van een zender. De eerste meting is alleen interessant om te verschillen tussen de twee meetmethoden te zien (die ook nog eens een verkeerd beeld geven). Oftewel: een hoop gedoe.
Oren open!
jessica

Bericht door jessica »

Ik had het al eerder geschreven volgens mij gaan ze met voortschrijdend weekgemiddelde werken in de nieuwe meting.
Dit wil zeggen dat de eerste cijfers op 1 februari gaan over de 1e 28 dagen van het nieuwe jaar. De 4 weken worden bij elkaar opgeteld en dan gedeeld door 4 en dit weekcijfer wordt gepresenteerd op 1 februari.

Een week later op 8 februari worden dan de cijfers van week2 t/m5 opgeteld en door 4 gedeeld en gepresenteerd. Zo krijg je een redelijk stabiel beeld en niet iedere week hele hoge pieken en dalen.

Als een 70's of 80.s week 2x zo goed beluisterd wordt als normaal dan zul je in de cijfers een 25 procent stijging zien in vergelijking met 4 weken waar dit effect niet inzit. Actie weken zouden met dit systeem beter zichtbaar moeten worden in de luistercijfers. Best spannend allemaal.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

https://nationaalluisteronderzoek.nl/wp ... r-2022.pdf

Online luistercijfers December. Eerste keer dat deze er zijn (zijn in 2022 begonnen met meten namelijk). Duidelijk te zien dat Radio 2, Radio 10 en Skyradio stijgen. Wat mij opvalt is dat de andere zenders wel dalen maar niet zo erg als dat deze drie stijgen. Dat betekent dus dat er duidelijk meer luisteraars waren in december dan in november.

Blijven deze cijfers komend jaar gewoon doorgaan? Lijkt mij wel toch. Dit jaar kan je voor het eerst gaan vergelijken met jaar daarvoor.
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

Dat is toch niet heel raar? Ze hadden de Top 2000, Top 4000 en Sky Kerst. Dat is niet echt opvallend dat andere zenders daar onder lijden. Dat doen ze ieder jaar. December is de grootste radiomaand van het jaar.
WFNX

Bericht door WFNX »

jessica schreef: 25 jan 2023 20:16 Ik had het al eerder geschreven volgens mij gaan ze met voortschrijdend weekgemiddelde werken in de nieuwe meting.
Dit wil zeggen dat de eerste cijfers op 1 februari gaan over de 1e 28 dagen van het nieuwe jaar. De 4 weken worden bij elkaar opgeteld en dan gedeeld door 4 en dit weekcijfer wordt gepresenteerd op 1 februari.

Een week later op 8 februari worden dan de cijfers van week2 t/m5 opgeteld en door 4 gedeeld en gepresenteerd. Zo krijg je een redelijk stabiel beeld en niet iedere week hele hoge pieken en dalen.

Als een 70's of 80.s week 2x zo goed beluisterd wordt als normaal dan zul je in de cijfers een 25 procent stijging zien in vergelijking met 4 weken waar dit effect niet inzit. Actie weken zouden met dit systeem beter zichtbaar moeten worden in de luistercijfers. Best spannend allemaal.
Waar haal je dit van dat 4 wekelijkse rollende gemiddelde vandaan? Dat heb ik nog nergens gelezen, wel quotes van directeuren die nu aangeven per week te kunnen gaan sturen. Vind het ook wat maf als het zo zou zijn, want in de echte wereld gaat ook alles met pieken en dalen, tv wordt zelfs op de minuut gemeten, dus waarom dat voor radio verzacht moet worden begrijp ik niet helemaal.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Een rollend gemiddelde heeft een beter voorspellend vermogen dan de actuele cijfers.
Rock 'n roll is better than music!
WFNX

Bericht door WFNX »

Oortjes schreef: 26 jan 2023 20:49 Een rollend gemiddelde heeft een beter voorspellend vermogen dan de actuele cijfers.
Dit begrijp ik niet. Waarom geldt dat dan niet bij tv en mening andere uitingsvorm? Of geldt het daar ook, maar het wordt gewoon niet gebruikt. Ik zou het iig jammer vinden, weten we weer niet echt hoe er in een specifieke week geluisterd is (bijv bij lijstjes of andere bijzondere programmering).
Oortjes

Bericht door Oortjes »

WFNX schreef: 26 jan 2023 21:29
Oortjes schreef: 26 jan 2023 20:49 Een rollend gemiddelde heeft een beter voorspellend vermogen dan de actuele cijfers.
Dit begrijp ik niet. Waarom geldt dat dan niet bij tv en mening andere uitingsvorm? Of geldt het daar ook, maar het wordt gewoon niet gebruikt.
Bij radioreclame is het vooral interessant welk station de doelgroep het best gaat bereiken. Dan zijn voorspellende cijfers waardevol.

Bij televisie zappen mensen naar specifieke programma's en zegt een gemiddelde per station dus niet zoveel. Ik schat in dat er daarom voor televisie niet mee gewerkt wordt.
Rock 'n roll is better than music!
SB92

Bericht door SB92 »

3FM van alle NPO zenders dus de minste resultaten via online. Blijkt maar weer dat zij die FM-frequentie echt nodig hebben voor hun bereik.
Orange

Bericht door Orange »

Jobfr schreef: 26 jan 2023 13:55 https://nationaalluisteronderzoek.nl/wp ... r-2022.pdf

Online luistercijfers December. Eerste keer dat deze er zijn (zijn in 2022 begonnen met meten namelijk). Duidelijk te zien dat Radio 2, Radio 10 en Skyradio stijgen. Wat mij opvalt is dat de andere zenders wel dalen maar niet zo erg als dat deze drie stijgen. Dat betekent dus dat er duidelijk meer luisteraars waren in december dan in november.

Blijven deze cijfers komend jaar gewoon doorgaan? Lijkt mij wel toch. Dit jaar kan je voor het eerst gaan vergelijken met jaar daarvoor.
Dit onderzoek was er in 2021 ook. Hieronder een vergelijking met eerst het radiostation, dan het gemiddeld aantal streams voor 2022 en daarachter dat voor 2021. Tussen haakjes procentueel de stijging of daling in december 2022 t.o.v. december 2021.

1.(1) Radio 2: 46.047 | 41.383 (+11,3%)
2.(2) Radio 10: 24.457 | 24.189 (+1,1%)
3.(3) Skyradio: 20.537 | 20.812 (-1,3%)
4.(5) Qmusic: 17.744 | 18.132 (-2,1%)
5.(4) Radio 538: 14.847 | 19.359 (-23,3%)
6.(6) Radio 1: 13.430 | 10.408 (+29,0%)
7.(7) Radio 5: 8.627 | 7.227 (+19,4%)
8.(8) Radio Veronica: 4.248 | 3.884 (+9,4%)
9.(9) Skyradio Christmas: 4.042 | 4.201 (-1,1%)
10.(10) 100%NL: 3.623 | 3.629 (+0,2%)

Bron 2021: https://nationaalluisteronderzoek.nl/wp ... r-2021.pdf
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

SB92 schreef: 26 jan 2023 23:34 3FM van alle NPO zenders dus de minste resultaten via online. Blijkt maar weer dat zij die FM-frequentie echt nodig hebben voor hun bereik.
Dat lijkt me een beetje kortdoordebocht.
Die doelgroep luistert volgens mij juist online en niet FM.
De conclusie is eerder dat de zender gewoon haar doelgroep niet (meer) bereikt. Het probleem is niet de technische uitzendroute, maar de programmering.

Dit wordt m.i. bevestigd door de lage opbrengsten van Het Glazen Huis t.o.v. de Missie 538 actie in december.
SB92

Bericht door SB92 »

Satfreak13 schreef: 27 jan 2023 09:51
SB92 schreef: 26 jan 2023 23:34 3FM van alle NPO zenders dus de minste resultaten via online. Blijkt maar weer dat zij die FM-frequentie echt nodig hebben voor hun bereik.
Dat lijkt me een beetje kortdoordebocht.
Die doelgroep luistert volgens mij juist online en niet FM.
De conclusie is eerder dat de zender gewoon haar doelgroep niet (meer) bereikt. Het probleem is niet de technische uitzendroute, maar de programmering.

Dit wordt m.i. bevestigd door de lage resultaten van Het Glazen Huis t.o.v. Missie 538 acties in december.
Maar in de reguliere luistercijfers doen ze het beter dan in de internetcijfers. Vandaar mijn conclusie. Waarom is dat kort door de bocht?
Plaats reactie