Marco vs. Goldband

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Johanneke

Marco vs. Goldband

Bericht door Johanneke »

Heb even getwijfeld om hier een nieuw topic over aan te maken maar ik ben toch wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Een artiest als Marco Borsato is een jaar geleden gecanceld en geboycot vanwege vermeende beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag. Iedereen sprak er schande van. Alleen Ruud de Wild heb ik meerdere malen horen zeggen dat er niks bewezen was.

Maar een paar dagen geleden ging er een filmpje van Goldband rond waarin de zanger op het podium cocaïne gebruikt. Bewijs overduidelijk en gewoon strafbaar volgens mij. Maar nu hoor je niemand! Nou ja, behalve Domien Verschuuren die normaal voorop staat om de moraalridder uit te hangen maar nu ineens zich afvraagt waarom iedereen zich hier druk om zou maken. Maar de hits van Goldband hoor ik nog steeds de hele dag op de radio. Alleen de Telegraaf heeft er morgen een kritisch artikel over maar zouden die mannen niet gewoon een tijdje geen podium moeten krijgen? Ook de Popprijs die ze kregen, dat was natuurlijk al eerder besloten maar ik vond het toch bijzonder. Ik weet het ook niet, maar ergens heb ik toch het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten. Hoe denken jullie hierover?
Oortjes

Re: Marco vs. Goldband

Bericht door Oortjes »

Druggebruik is maatschappelijk geaccepteerd, grensoverschrijdend gedrag niet. Die acceptatie wordt nog minder als het sexueel grensoverschrijdend gedrag is.

De juridische realiteit is nou eenmaal een andere dan de maatschappelijke.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Johanneke schreef: 23 jan 2023 21:54 Heb even getwijfeld om hier een nieuw topic over aan te maken maar ik ben toch wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Een artiest als Marco Borsato is een jaar geleden gecanceld en geboycot vanwege vermeende beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag. Iedereen sprak er schande van. Alleen Ruud de Wild heb ik meerdere malen horen zeggen dat er niks bewezen was.

Maar een paar dagen geleden ging er een filmpje van Goldband rond waarin de zanger op het podium cocaïne gebruikt. Bewijs overduidelijk en gewoon strafbaar volgens mij. Maar nu hoor je niemand! Nou ja, behalve Domien Verschuuren die normaal voorop staat om de moraalridder uit te hangen maar nu ineens zich afvraagt waarom iedereen zich hier druk om zou maken. Maar de hits van Goldband hoor ik nog steeds de hele dag op de radio. Alleen de Telegraaf heeft er morgen een kritisch artikel over maar zouden die mannen niet gewoon een tijdje geen podium moeten krijgen? Ook de Popprijs die ze kregen, dat was natuurlijk al eerder besloten maar ik vond het toch bijzonder. Ik weet het ook niet, maar ergens heb ik toch het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten. Hoe denken jullie hierover?
Marco Borsato is erg 90's en begin 00's. Een uitgerangeerde artiest waarmee het sinds pakweg 2005 langzaamaan bergafwaarts ging en die sinds pakweg 2010 alleen nog maar op het succes van andere artiesten kon meeliften. Daarmee stond niets in de weg om de man te cancelen.

Goldband is retepopulair op dit moment. Commercieel gezien alle reden om hen te blijven draaien, zo simpel is het.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 23 jan 2023 21:59 Druggebruik is maatschappelijk geaccepteerd, grensoverschrijdend gedrag niet. Die acceptatie wordt nog minder als het sexueel grensoverschrijdend gedrag is.

De juridische realiteit is nou eenmaal een andere dan de maatschappelijke.
Dat zal per landsdeel verschillen. In mijn omgeving wordt cocaïne snuiven als grensoverschrijdender gedrag gezien als een man die zich verlekkert op een paar volwassen jonge vrouwen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Min of meer gelijktijdig vind er een discussie plaats over of trakteren van taart op het werk nog wel moet kunnen en een rechtszaak waarin iemand wordt verboden om het woord “gecremeerde kroket” te gebruiken. Maar openlijk gebruik van cocaïne is maatschappelijk geaccepteerd !? Als dat waar is dan zijn we collectief knettergek geworden.

We leven intussen in een narcostaat waarin bijvoorbeeld hele jongere kinderen door de drugsmaffia worden geronseld. Onder die omstandigheden mag het (openlijk) gebruik van cocaïne nooit geaccepteerd worden. Vooraan staan als Peter R. de Vries wordt geliquideerd, maar ondertussen wel de neus volstoppen. Had ik al gezegd dat we collectief knettergek zijn geworden?
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Janno

Bericht door Janno »

Ik weet niet of ik het nou dapper of een beetje dom vind van Domien dat hij het, min of meer, verdedigt. Over het algemeen worden mensen die bepaald gedrag bagatelliseren er regelmatig van beschuldigd zich aan hetzelfde gedrag schuldig te maken wat ze bagatelliseren. Zonder dat daarvan sprake hoeft te zijn natuurlijk.

Zelf vind ik dat de acceptatie van drugsgebruik dermate uit de hand is gelopen dat het op zijn minst zorgelijk is. Wat iedereen in zijn neus of waar dan ook stopt is privé, maar ik denk dat we het nooit normaal moeten gaan vinden. Al is het alleen maar om de enorme impact van de criminaliteit op de maatschappij. Kinderen die met snel geld worden verleid het criminele pad op te gaan, “vergismoorden”, enorme hoeveelheden zwart geld en mensen die door hun verslaving ten onder gaan. Ik heb een neefje dat verslaafd is aan die kutzooi. Weet je hoe erg het is om een in wezen aardige jongen zichzelf naar de donder te zien helpen.

Dus ja: die lulhannes van Goldband verdient het om in elk geval het gesprek van de dag te zijn om te leren dat dit niet als normaal gedrag gezien dient te worden.
big T

Bericht door big T »

De groep komt uit Den Haag en daar zijn ze wel vaker de verbinding met de gewone samenleving kwijt.
Dit is natuurlijk totaal fout, niet een klein beetje fout maar echt totaal fout.
En wie dit goed vind maakt zich ook schuldig aan de coke maffia!
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Er wordt al jaren heel veel drugs gebruikt door artiesten. Vanaf de jaren 60 is dit ongeveer de realiteit. Als de muziek maar goed is.

Verder heb ik niets met dat cancelen van tegenwoordig.
Janno

Bericht door Janno »

Cancelen is wat anders dan iedereen zijn goddelijke gang laten gaan en de andere kant op te kijken. Van mij hoeven we niet terug naar de bekrompen jaren 50, maar openbaar drugsgebruik maatschappelijk normaal gaan vinden is het andere uiterste. De redenen heb ik hierboven al beschreven.
big T

Bericht door big T »

Ook al gebruiken ze dit al van de jaren 60, het is niet goed te praten.
Drugs is echt totaal fout.
Orange

Bericht door Orange »

Wat mij betreft zijn jouw uitgangspunten van jouw veronderstelling toch net wat anders.

Een lijn coke snuiven, mag idd niet, maar is wat mij betreft toch echt van een hele andere orde dan waar Borsato van wordt beschuldigd. Borsato niet meer draaien, is dus echt wel gebaseerd op een andere afweging dan Goldband niet meer draaien. E

Daarnaast klopt jouw veronderstelling niet dat er geen ophef is over de actie van Goldband. Dat is totaal niet waar. Ik heb dat filmpje al zo vaak gezien om er vervolgens een afkeurend gesprek bij te horen. De media heeft er veel negatieve aandacht voor. Dat is dus echt niet anders dan met Borsato.

Het grote punt met Borsato is dat het zo vreselijk lang duurt voordat de beschuldigingen van Borsato worden behandeld. Dat duurt veel te lang, waardoor in de situatie dat hij onschuldig is, de gevolgen voor hem veel te groot zijn. Dat is wel een probleem bij beschuldigingen richting BN-ers. Dat los je niet zomaar op, want het is erg complex om dit soort aantijgingen te onderzoeken.
big T

Bericht door big T »

Als we een filmpje hadden gezien van het vergrijp van waar Marco van wordt beschuldigt, dan was het ook duidelijk en was iedereen er ook over gevallen.
Nu snuift een zanger iets op, en je ziet de overtreding.
Das het verschil denk ik.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

De vraag is misschien, was het wel cocaïne of was het " part of the act " ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

Hij had al toegegeven dat het dom was om het zo in het openbaar te snuiven.
Bartes

Bericht door Bartes »

Het vergelijken van deze twee totaal onvergelijkbare situaties levert niets op. Het zijn andere vergrijpen, van andere aard, door andere mensen in een andere situatie. Het enig nuttige dat nu gedaan kan worden is onszelf de vraag stellen of we zelf nog naar de muziek van Goldband zouden luisteren. Als het antwoord "ja" is, zie ik geen reden dat zenders de muziek zouden boycotten. Maar ik moet zeggen dat ik de juiste persoon niet ben om hierop antwoord te geven, want ik heb hun muziek nooit vrijwillig geluisterd.
Plaats reactie