Roel_ schreef: ↑19 sep 2023 10:36
Ja, mee eens. Een systeem dat gebaeerd is op ledenaantallen, terwijl de meeste kijkers helemaal geen lid meer zijn van een omroep, dat is niet meer van deze tijd. Misschien moet er een soort verkiezing komen voor omroepen, net zoals bij waterschappen.
Dat laatste is wel eens vaker geopperd, maar ik vrees dat we de extreme versnippering en polarisatie van ons parlement en samenleving daarmee alleen maar gaan institutionaliseren en versterken.
We hebben juist rust en verbinding nodig in ons onstuimige land. Precies het tegenovergestelde van wat ON aan het doen is.
Het hijgerige op onze npo zenders mag wel wat minder (zoals in Op1).
Dat zie ik bij buitenlandse publieke zenders veel minder. Mogelijk heeft dat toch te maken met dat idiote, achterhaalde, 100-jaar oude zuiltjessysteem dat geforceerd overeind wordt gehouden.
Ieder zuil wil zijn zegje doen, zowel op de radio als de tv, waardoor politieke zaken tot in den treure blijven terugkomen op de npo. Daarmee krijgen ze bijna -wellicht onbedoeld maar wel dientengevolge- dimensies van hersenspoelingen.
Dat creëert wellicht extra onrust. Daarom moet het zuiltjessysteem wat mij betreft weg.
In bv Vlaanderen straalt de VRT veel meer rust uit. Zonder daarmee de journalistieke taken te kort te doen.