Radioreclame van de Rijksoverheid... "Gratis" of niet?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
banne

Radioreclame van de Rijksoverheid... "Gratis" of niet?

Bericht door banne »

Weet iemand hier of de overheid eigenlijk moet betalen aan de diverse radiozenders voor de (ex Postbus 51) Rijksoverheids informatiereclames? Of is dat iets wat in de kavelvoorwaarden verwerkt zit met zoveel minuten per jaar dat ze zendtijd beschikbaar moeten stellen aan diezelfde overheid?

Ik heb het in het verleden zelfs op Fresh FM enzo gehoord, waarbij ik me toen al afvroeg waarom je dat zou uitzenden op een zender met een relatief klein bereik. Of is dat een kwestie van "gunnen" van reclame inkomsten aan ook de kleine radiozenders?
Oortjes

Re: Radioreclame van de Rijksoverheid... "Gratis" of niet?

Bericht door Oortjes »

Zonder het exact te weten, kan ik mij niet voorstellen dat dit in kavelvoorwaarden zit. Hier zal de overheid gewoon voor betalen.
Rock 'n roll is better than music!
Feivel

Bericht door Feivel »

De overheid is een van de grootste afnemers van zendtijd voor radioreclame in Nederland, dus daar wordt gewoon voor betaald. Sommige lokale zenders en internetstations draaien de spotjes van de overheid om het reclameblok een beetje mee op te vullen. Je hoort ze op veel landelijke/regionale zenders omdat er wordt ingekocht bij verkoopnetwerken, die complete pakketten met zenders aanbieden.

In sommige andere landen is het inderdaad nog wel verplicht om overheidsboodschappen uit te zenden. Denk aan landen op de Balkan, bijvoorbeeld. Ik ken landen waar dat een erfenis uit het communisme is. Dat lijkt me ook meteen de reden waarom de overheid gewoon betaalt: het opdringen van die spotjes zou betekenen dat de overheid zich te veel gaat bemoeien met de inhoud van de zenders. Zou heel slecht zijn voor de democratie en de persvrijheid.
radiofreak90

Bericht door radiofreak90 »

Dit zijn gewoon betaalde reclames, dit wordt ingekocht vanuit DPC (Dienst Publiek en Communicatie). https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... mmunicatie

Wat hierboven @Feivel al aangeeft, de overheid is 1 van de grootste afnemers van zendtijd in Nederland. Hiervoor krijgen ze bepaalde voorkeursposities in de reclameblokken (veelal helemaal aan begin van het blok).
density1

Bericht door density1 »

Wat overigens niet slim is want dan blijft zo'n spot het minst hangen.
Layka

Bericht door Layka »

Sterker nog: de spotjes van de Rijksoverheid zitten altijd buiten het reclameblok. Wat zou hier de reden voor zijn?
Hevoolst

Bericht door Hevoolst »

Layka schreef: 05 dec 2022 19:16 Sterker nog: de spotjes van de Rijksoverheid zitten altijd buiten het reclameblok. Wat zou hier de reden voor zijn?
Ik denk om te benadrukken dat het geen reclameboodschap, maar een mededeling van algemeen belang, die iedere luisteraar zou moeten weten.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

density1 schreef: 05 dec 2022 15:11 Wat overigens niet slim is want dan blijft zo'n spot het minst hangen.
Mensen zappen vaker weg tijdens het reclameblok. De eerste wordt dan nog wel meegepakt.
Plaats reactie