Het klopt dat je dat Kink niet kan verwijten. Ik snap heel goed dat ze dit succesvol hebben afgedwongen via de rechter. Het is eerder een reactie op mensen die stonden te juichen bij het besluit dat er een veiling komt. Het is helemaal niet gezegd dat we daar als luisteraars beter van worden.
Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic
Moderator: admin6
Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic
Misschien dat Kink wel met een buitenslandse partij in zee gaat, maar dan is de investering erg hoog voor een niche zender. Als je naar de huidige luistercijfers kijkt vraag ik mij af of met een FM zender het station winstgevend te krijgen is. De manier waarop Kink zich heeft gedragen niet alleen door de veiling af te dwingen. maar ook door Veronica een boete aan te naaien vanwege spreektijd overtreding is echt niet collegiaal
Als jij en een collega opgaan voor promotie of een bonus en de collega breekt de regels om te winnen, blijf jij dan op je handen zitten omdat je collegiaal te zijn of stap je naar de manager met bewijs dat je collega de regels brak?Kar schreef: ↑07 jun 2023 13:20 Misschien dat Kink wel met een buitenslandse partij in zee gaat, maar dan is de investering erg hoog voor een niche zender. Als je naar de huidige luistercijfers kijkt vraag ik mij af of met een FM zender het station winstgevend te krijgen is. De manier waarop Kink zich heeft gedragen niet alleen door de veiling af te dwingen. maar ook door Veronica een boete aan te naaien vanwege spreektijd overtreding is echt niet collegiaal
Je kan het niet doen maar die collega gaat niet stoppen met de regels breken zolang hij er niet voor gestraft wordt.
Je kan ook zeggen door de regels te breken liep Veronica iedereen te naaien.
Dat Veronica in beperkte mate niet aan de kavelvoorwaarden voldeed, is echt niet ten nadele van Kink geweest en ook nauwelijks van andere zenders. Dat ze de veiling juridisch hebben afgedwongen, is volledig te begrijpen. Veronica pakken op de regeltjes is aan de flauwe kant en ook niet nodig als je weet dat er een veiling aan komt. Dat vind ik wel oncollegiaal.petoi schreef: ↑07 jun 2023 13:31Als jij en een collega opgaan voor promotie of een bonus en de collega breekt de regels om te winnen, blijf jij dan op je handen zitten omdat je collegiaal te zijn of stap je naar de manager met bewijs dat je collega de regels brak?Kar schreef: ↑07 jun 2023 13:20 Misschien dat Kink wel met een buitenslandse partij in zee gaat, maar dan is de investering erg hoog voor een niche zender. Als je naar de huidige luistercijfers kijkt vraag ik mij af of met een FM zender het station winstgevend te krijgen is. De manier waarop Kink zich heeft gedragen niet alleen door de veiling af te dwingen. maar ook door Veronica een boete aan te naaien vanwege spreektijd overtreding is echt niet collegiaal
Je kan het niet doen maar die collega gaat niet stoppen met de regels breken zolang hij er niet voor gestraft wordt.
Je kan ook zeggen door de regels te breken liep Veronica iedereen te naaien.
Even een opmerking nu wordt de FM frequenties wel duur verkocht, voor 12 jaar ofzo maar als je nu zo nodig DAB+ wel door de mensen zijn strot duwen. Maar gewoon geen veilig maar de boel laten afsluit. Ben je meteen klaar DAB+ groeit meteen als een malle 
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
-
Beetje vreemde, stemming makende bewering. Is ons dan ooit "FM" ook "door de strot geduwd"? Diezelfde FM waar nu zo om gevochten wordt?
Je hoeft geen DAB+ te luisteren, hoor! Maar ik ben er wel blij mee, gezien de zenderkeuzes. En ik vermoed dat veel andere, minder kapitaalkrachtige zenders ook blij zijn met die optie (Arrow Classic Rock, Sublime, Classic FM, NPO Radio 5, etc.)
Ik vind alleen wel dat dubbele dekking op termijn moet stoppen en de vermogens/dekking van DAB+ omhoog moet, zodat ontvangst binnen ook geen probleem meer is. In feite zouden FM en DAB+ dan naast elkaar kunnen blijven bestaan om een maximaal aantal verschillende zenders te kunnen bieden.
FM in de lucht houden is niet gratis... En alles wat FM met stevig bereik heeft zit ook op DAB. Als iedere radio DAB kan (wat natuurlijk nooit gaat gebeuren en ook nu worden nog radio's met FM maar zonder DAB verkocht) dan heeft FM alleen nog zin voor heel lokale zenders.
Ik ben wel benieuwd naar de businesscase pro/contra FM. Mijn inschatting: hoe groter het publiek is dat je wilt aanspreken, hoe meer doorsnee je muziek moet zijn dus veel concurrentie, en dan kan je het niet hebben dat je bijvoorbeeld in de auto niet (makkelijk) te ontvangen bent voor veel mensen. Maar als je een trouwe aanhang hebt die als ze uit die auto stappen wel op je afstemmen via een DAB-radio of via het internet, dan is FM overslaan een mooie kostenbesparing.
Ik ben wel benieuwd naar de businesscase pro/contra FM. Mijn inschatting: hoe groter het publiek is dat je wilt aanspreken, hoe meer doorsnee je muziek moet zijn dus veel concurrentie, en dan kan je het niet hebben dat je bijvoorbeeld in de auto niet (makkelijk) te ontvangen bent voor veel mensen. Maar als je een trouwe aanhang hebt die als ze uit die auto stappen wel op je afstemmen via een DAB-radio of via het internet, dan is FM overslaan een mooie kostenbesparing.
-
Precies dit. Er is met DAB+ nu een systeem voor radio in de ether, dat ruimte genoeg biedt voor radiostations. Ook ruimte genoeg kwa dekking: in tegenstelling tot FM, kan en mag je bij DAB+ binnen het dekkingsgebied onbeperkt steunzenders bijplaatsen. FM uitschakelen zorgt ervoor, dat al het geld dat daarin gestopt wordt, in het versterken van de DAB+netten gestoken kan worden. Als de dekking goed is, dan is DAB+ een prima systeem voor gratis te ontvangen radio via de ether.
- Ane Sybesma
Ik zou FM en DAB compleet los van elkaar trekken. Hooguit de landelijke PO verplicht op beide. Wat de commerciëlen doen moeten hun weten. Alleen FM of alleen DAB of beide wat mij betreft.
Voor de regionale PO zou ik ook landelijk op DAB zetten en niet die kleine stukjes zoals nu, dan heb je meer aan FM.
Voor de regionale PO zou ik ook landelijk op DAB zetten en niet die kleine stukjes zoals nu, dan heb je meer aan FM.
Hm, ik zou "simulcast" op DAB wel een voorwaarde maken voor een FM-frequentie, je wilt niet de situatie hebben dat een DAB-radio je niet alle zenders geeft die op de FM beschikbaar zijn.
Ik begreep dat er destijds een vereiste was om een tweede extra kanaal uit te zenden op DAB. Dat vind ik wel onzinnig. Er is veel ruimte op DAB, maar niet oneindig dus verspil het niet onnodig.
Voor regionaal is de huidige situatie met een mux per 1 a 2 provincies wel goed. Diezelfde mux kan je dan wat verderop in het land weer inzetten voor lokaal. Er zijn nu 6 frequenties in gebruik voor regionaal. Dat zou terug kunnen naar 1 kan je net uit met 13 regionale publieke zenders, maar dan verliezen wel tientallen commerciële regionale zenders hun plek, dus die zullen zich op lokaal storten en lokaal is juist de zwakke plek van DAB.
Ik begreep dat er destijds een vereiste was om een tweede extra kanaal uit te zenden op DAB. Dat vind ik wel onzinnig. Er is veel ruimte op DAB, maar niet oneindig dus verspil het niet onnodig.
Voor regionaal is de huidige situatie met een mux per 1 a 2 provincies wel goed. Diezelfde mux kan je dan wat verderop in het land weer inzetten voor lokaal. Er zijn nu 6 frequenties in gebruik voor regionaal. Dat zou terug kunnen naar 1 kan je net uit met 13 regionale publieke zenders, maar dan verliezen wel tientallen commerciële regionale zenders hun plek, dus die zullen zich op lokaal storten en lokaal is juist de zwakke plek van DAB.
Exact dat. Door een situatie te creëren waarbij alles op DAB zit, kunnen andere distributiekanalen op termijn uit.
Rock 'n roll is better than music!
- Ane Sybesma
Dan zou ik nu alleen Omroep NH en Flevoland normaal kunnen beluisteren terwijl op FM Fryslan, Oost, Gelderland en Utrecht het ook prima doen. Als luisteraar van diverse regionalen vond de situatie met 6B veel beter op DAB. Nu ga ik noodgedwongen terug naar FM. Terwijl ik op TV alle regionalen van Nederland kan bekijken.iljitsch schreef: ↑14 jun 2023 18:36 .....
Maar ik heb nu wel heel veel B zenders op DAB hoera!
-
Zo zeg, even lekker alle domrechtse clichés in één reactie stoppen is aardig geslaagd hoorzend-amateur schreef: ↑06 jun 2023 18:50Die wrijven zich in de handen en lachen enorm, ze hebben de MOL en co bij de strot, en ik denk dat ze het daar om te doen is op de een of andere mannier, het zijn niet voor niets links draaiende wollen sokken anti alles demonstranten!Vanjeafisharder schreef: ↑06 jun 2023 14:47 Je hoort ze ook helemaal niet, maar misschien is dat in deze fase van de veilingsperiode ook niet meer gewenst.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
-
Het zijn dan ook geen collega’s maar concurrenten.Kar schreef: ↑07 jun 2023 13:20 Misschien dat Kink wel met een buitenslandse partij in zee gaat, maar dan is de investering erg hoog voor een niche zender. Als je naar de huidige luistercijfers kijkt vraag ik mij af of met een FM zender het station winstgevend te krijgen is. De manier waarop Kink zich heeft gedragen niet alleen door de veiling af te dwingen. maar ook door Veronica een boete aan te naaien vanwege spreektijd overtreding is echt niet collegiaal
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Wat een armoede van Jurre Bosman. 3FM slaat geen deuk in een pakje boter en nu is zijn hoop gevestigd op de FM-veiling. Wat een bullshit.
https://www.radiofreak.nl/npo-radiobaas ... -voor-3fm/
https://www.radiofreak.nl/npo-radiobaas ... -voor-3fm/