Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Feivel

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Feivel »

De geruchten rondom Bauer staan nu ook op Nu.nl. Radiofreak bericht erover: https://www.radiofreak.nl/fm-veiling-du ... equenties/.

Ik denk dat het zeer goed nieuws zal zijn als Bauer voet aan de grond zet in Nederland. Bauer is een partij met ontzettend veel ervaring en een creatieve kijk op radio. Ik ken ze vooral van de Zweedse divisie, en daar gaat het erg goed. De zender Mix Megapol draait in Zweden als één van de bestlopende zenders. Al denk ik dat we hier in Nederland meer aan de UK-tak zullen moeten denken. Als Bauer inderdaad 2 frequenties krijgt, lijkt mij dat ze Kiss en Greatest Hits Radio naar Nederland brengen. Kiss zou concurrentie voor 538/SLAM kunnen zijn en Greatest Hits Radio concurrentie voor Radio 10 (en JOE, dat dan dus tóch geen frequentie krijgt). Het worden spannende tijden in Nederland.

Persoonlijk denk ik dat we KINK echt kunnen vergeten. De zakken van Bauer zullen vele, vele, vele malen dieper zijn dan die van KINK.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Feivel schreef: 05 jun 2023 13:15 De geruchten rondom Bauer staan nu ook op Nu.nl. Radiofreak bericht erover: https://www.radiofreak.nl/fm-veiling-du ... equenties/.

Ik denk dat het zeer goed nieuws zal zijn als Bauer voet aan de grond zet in Nederland. Bauer is een partij met ontzettend veel ervaring en een creatieve kijk op radio. Ik ken ze vooral van de Zweedse divisie, en daar gaat het erg goed. De zender Mix Megapol draait in Zweden als één van de bestlopende zenders. Al denk ik dat we hier in Nederland meer aan de UK-tak zullen moeten denken. Als Bauer inderdaad 2 frequenties krijgt, lijkt mij dat ze Kiss en Greatest Hits Radio naar Nederland brengen. Kiss zou concurrentie voor 538/SLAM kunnen zijn en Greatest Hits Radio concurrentie voor Radio 10 (en JOE, dat dan dus tóch geen frequentie krijgt). Het worden spannende tijden in Nederland.
Als Kiss op FM komt denk ik dat Mediahuis al haar pijlen zal richten op Veronica en 100%NL, als ze dat niet al deden. Er is maar een bepaald marktaandeel te verdelen onder de pure hitradiozenders en met zowel Kiss als SLAM denk ik dat deze twee al snel behoorlijk in elkaars vaarwater gaan zitten als alternatieven voor 538 of Q.
Feivel schreef: 05 jun 2023 13:15 Persoonlijk denk ik dat we KINK echt kunnen vergeten. De zakken van Bauer zullen vele, vele, vele malen dieper zijn dan die van KINK.
Dat MOJO niet eens meer genoemd wordt in dit artikel in de lijst met bedrijven die azen op een frequentie laat al blijken dat Radiofreak er ook niet echt geloof meer in heeft dat het zou kunnen. Misschien dat ze inderdaad het FM-pakket van Joe in de Randstad kunnen overnemen van DPG, maar ik weet niet hoeveel effect zo'n pakket zou hebben op het marktaandeel en advertentieinkomsten van KINK ten opzichte van de stijgende kosten (wordt er in de Randstad eigenlijk relatief meer via de FM geluisterd trouwens, waar het bereik een stuk beter is, of zijn het nog vooral luisteraars van buiten de Randstad die in de auto naar de FM luisteren?)
Laatst gewijzigd door NieuweGebruiker op 05 jun 2023 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Moet het allemaal nog maar zien en dat is geheel met de vorige FM verdeling in 2003 in het achterhoofd houdend, toen zouden er ook wel 'eventjes' allerlei buitenlandse partijen de radiomarkt hier over gaan nemen. NRJ uit Frankrijk en Virgin Radio uit de UK werden veel gedropt toen, niets bleek minder waar uiteindelijk.
Maar dat KINK AF is bij deze veiling, lijkt me bijna zo goed als een zekerheid te gaan worden. Zie het niet gebeuren of er moet nog een plottwist komen of iets.
jessica

Bericht door jessica »

De grote drie Talpa, Mediahuis en DPG dachten misschien makkelijk ieder 3 FM frequenties te krijgen en gelijk samen te verdelen.

Volgens mij kan je nu al wel zien dat dat niet gaat gebeuren. Er zullen klappen gaan vallen. Talpa en Mediahuis hebben het grootste risico FM frequenties te verliezen aan nieuwe toetreders tot de Nederlandse markt.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Zou wat zijn als Talpa b.v. maar 1 frequentie weet te bemachtigen.

Of Mediahuis enkel het Nederlandstalig pakket. Ik zie zo snel geen andere gegadigde voor dit pakket, gezien Talpa sowieso al niet mee kan doen
Orange

Bericht door Orange »

Feivel schreef: 05 jun 2023 13:15 De geruchten rondom Bauer staan nu ook op Nu.nl. Radiofreak bericht erover: https://www.radiofreak.nl/fm-veiling-du ... equenties/.

Persoonlijk denk ik dat we KINK echt kunnen vergeten. De zakken van Bauer zullen vele, vele, vele malen dieper zijn dan die van KINK.
Als Bauer frequenties krijgt, raken andere radiozenders hun frequentie kwijt. Als dat zenders zijn als Q, 538, Sky, Radio 10 en dergelijke, lijkt het mij waarschijnlijker dat Bauer die zenders overneemt dan dat ze een voor Nederland nietszeggende nieuwe zender in het leven roepen. Dan verandert er niets, behalve dat de winst richting het VK gaat.
NieuweGebruiker schreef: 05 jun 2023 13:22 Dat MOJO niet eens meer genoemd wordt in dit artikel in de lijst met bedrijven die azen op een frequentie laat al blijken dat Radiofreak er ook niet echt geloof meer in heeft dat het zou kunnen.
Hoezo MOJO? Dat bedrijf wordt door meer mensen gekoppeld aan Kink, maar MOJO zit toch niet achter KINK. Alleen een voormalig-eigenaar van MOJO is investeerder in KINK.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Orange schreef: 05 jun 2023 14:06

Als Bauer frequenties krijgt, raken andere radiozenders hun frequentie kwijt. Als dat zenders zijn als Q, 538, Sky, Radio 10 en dergelijke, lijkt het mij waarschijnlijker dat Bauer die zenders overneemt dan dat ze een voor Nederland nietszeggende nieuwe zender in het leven roepen. Dan verandert er niets, behalve dat de winst richting het VK gaat.
NieuweGebruiker schreef: 05 jun 2023 13:22 Dat MOJO niet eens meer genoemd wordt in dit artikel in de lijst met bedrijven die azen op een frequentie laat al blijken dat Radiofreak er ook niet echt geloof meer in heeft dat het zou kunnen.
Hoezo MOJO? Dat bedrijf wordt door meer mensen gekoppeld aan Kink, maar MOJO zit toch niet achter KINK. Alleen een voormalig-eigenaar van MOJO is investeerder in KINK.
Klopt, het meeste kapitaal komt van Leon Ramakers, maar er is wedegelijk een zeer grote synergie tussen MOJO en KINK op dit moment hoor. Vrijwel alternatieve concerten die door MOJO geboekt worden krijgen het stempel KINK Presents: en krijgen door middel van winacties veel aandacht op zender. Als KINK weet te groeien in bereik is dat gunstig voor de sales van MOJO
Orange

Bericht door Orange »

NieuweGebruiker schreef: 05 jun 2023 14:15 Vrijwel alternatieve concerten die door MOJO geboekt worden krijgen het stempel KINK Presents: en krijgen door middel van winacties veel aandacht op zender. Als KINK weet te groeien in bereik is dat gunstig voor de sales van MOJO
Dat heeft echter niets te maken met de frequentieveiling.
TKOExperience

Bericht door TKOExperience »

Is het voor Kink niet mogelijk om te bieden op het NL kavel?
Er zijn veel Nederlandse Indie/Rock bandjes en het start bedrag is 0 EUR

Volgens mij is er alleen als eis een percentage Nederlandse muziek en hoeft het niet Nederlandstalig te zijn.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

TKOExperience schreef: 05 jun 2023 15:35 Is het voor Kink niet mogelijk om te bieden op het NL kavel?
Er zijn veel Nederlandse Indie/Rock bandjes en het start bedrag is 0 EUR

Volgens mij is er alleen als eis een percentage Nederlandse muziek en hoeft het niet Nederlandstalig te zijn.
En maar 50% toch? Helemaal onrealistisch is het natuurlijk niet, als je bv ook Nederlandse festivalacts zou mee pakken.

Maar denk dat t niet gaat gebeuren. Zou wel een flinke stunt zijn, dat wel
petoi

Bericht door petoi »

Even net gekeken op relisten, 5 van de 30 nummers komen van NL bandjes.
Moeten er dan 15 worden dat is nog best een verschil, ik luister nu naar 3FM KX maar die halen dat ook niet.
Als je naar 50% gaat dan kom je wel uit bij amateurbandjes als je alternatief wil blijven. Of je gaat de 3FM kant op met meer pop en andere stijlen. Ga je die richting op dan ga je met 3FM de strijd aan voor 2% van de markt.
Terwijl je nu met beperkter bereik en weinig concurrentie 0,5% hebt, waar je ook nog uniek bent in NL radiowereld.
Denk dat je commericeel met de laatste formule veel meer kan.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Volgens het AD doet ook het Britse Global mee aan veiling en speculeert dat zakken van Talpa toch niet zo diep zijn
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vliegendereporter schreef: 05 jun 2023 18:43 Volgens het AD doet ook het Britse Global mee aan veiling en speculeert dat zakken van Talpa toch niet zo diep zijn
We gaan het meemaken. Voor iedere investeerder geldt dat het wel terugverdiend moet worden. Ik vind het wel leuk als er meerdere partijen bieden, dat geeft alleen maar meer kans op variatie.
Rock 'n roll is better than music!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Oortjes schreef: 05 jun 2023 19:40
Vliegendereporter schreef: 05 jun 2023 18:43 Volgens het AD doet ook het Britse Global mee aan veiling en speculeert dat zakken van Talpa toch niet zo diep zijn
We gaan het meemaken. Voor iedere investeerder geldt dat het wel terugverdiend moet worden. Ik vind het wel leuk als er meerdere partijen bieden, dat geeft alleen maar meer kans op variatie.
Ik denk eerder kans op minder variatie. Of in elk geval, even zoveel kans op minder variatie. Het kan bijv. straks dat er 3 classics zenders zijn die allen in min of meer dezelfde vijver vissen. Dus dat meer partijen die meedoen ook kans geeft op meer variatie vraag ik me af.
Plaats reactie