Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door jessica »

Klopt ik heb wel eens gehoord dat ongeveer 1% van de radiomarkt een waarde heeft van 2 miljoen euro.
Kan net iets meer of minder zijn afhankelijk welke doelgroep je target.
Dat zou dan de max reclame omzet van Kink per jaar kunnen zijn. Daar moet je dan alles voor doen kosten frequentie, personeel, techniek, promotie.
Het is geen vetpot. Misschien dat er nog iets binnenkomt door sponsors en barteracties. Maar je mag al blij zijn als je daar het station draaiende van kan houden.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ingebruik schreef: 22 apr 2023 12:52
GerjanCluistra schreef: 22 apr 2023 12:37 Wel even in perspectief plaatsen dan. De verschillende radiostations zijn vrij open over hun prijzen voor de commercials, dus daar kan je een relatief eenvoudige rekensom op loslaten.
Dat kan dus niet :smile: met alleen die commercialprijzen weet je niks.

Hoeveel seconden zijn er uiteindelijk verkocht, tegen welk bedrag, zijn er meer inkomsten, wat heeft men gebarterd, wat hebben de samenwerkingen (in of extern) gedaan, etc. etc.

Het antwoord op de vraag of iets een hoog of laag percentage van het totaal is en of dat dan haalbaar is, is op basis van alleen de kale commercialprijzen niet te geven.
GerjanCluistra schreef: 22 apr 2023 12:37 De omzet van een Radio 10, Radio 538 of Q-music is al gauw 150 tot 200 miljoen euro per jaar. Over 12 jaar is dan ruim boven 1,5 miljard euro. Dat forse prijskaartje is ongeveer 3% van de omzet over diezelfde periode. Het gepiep over de kosten neem ik dan ook niet helemaal serieus want, dat blijft ook op ongeveer 3% steken. Maar dan hebben we het over Radio 10, Radio 538 en Q-music.

KINK plaats ik voor het gemak ergens in het rijtje 100%NL/SLAM!/Sublime want, ik verwacht dat KINK een beetje vergelijkbare luistercijfers zal gaan halen. Met diezelfde rekensom kom ik uit op een omzet van ong. 60 miljoen (100%NL) en 35 miljoen euro (Sublime). Dat maakt dat het überhaupt mogen zenden al gauw richting de 10% van de jaaromzet loopt. Als daar nog die veilingkosten bij komen, dan zit je mijns inziens toch al gauw op 20% van onzet.

Klinkt mij toch in de oren als dat het mogelijk moet zijn.
Omdat je de boel direct uit het perspectief trekt zet ik het er weer even in. Niet voor niets hield ik enorme marges aan, precies om de reden die jij benoemt.

Uiteindelijk is het vrij simpel, ik redeneer ook maar vanuit de genoemde kosten. Als die kloppen, dan moet het met de omzet die de radiostations zelf kunnen en mogen genereren middels commercials, met de huidige regelgeving, gewoon mogelijk zijn.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

WFNX schreef: 22 apr 2023 17:37
GerjanCluistra schreef: 22 apr 2023 12:37
WFNX schreef: 18 apr 2023 21:27 12 jaar exploitatie kosten FM is al rond de 60 miljoen (4 a 5 miljoen per jaar heb ik me laten vertellen) dat is nog zonder de kosten voor de frequentie zelf en personeel + techniek. Dus echt een fors prijskaartje. Ik verwacht niet snel dat met deze veiling dit tot bedragen leidt die Kink zich kan veroorloven om terug te verdienen tijdens de exploitatie ervan. Maar we gaan het zien!
Wel even in perspectief plaatsen dan. De verschillende radiostations zijn vrij open over hun prijzen voor de commercials, dus daar kan je een relatief eenvoudige rekensom op loslaten.

De omzet van een Radio 10, Radio 538 of Q-music is al gauw 150 tot 200 miljoen euro per jaar. Over 12 jaar is dan ruim boven 1,5 miljard euro. Dat forse prijskaartje is ongeveer 3% van de omzet over diezelfde periode. Het gepiep over de kosten neem ik dan ook niet helemaal serieus want, dat blijft ook op ongeveer 3% steken. Maar dan hebben we het over Radio 10, Radio 538 en Q-music.

KINK plaats ik voor het gemak ergens in het rijtje 100%NL/SLAM!/Sublime want, ik verwacht dat KINK een beetje vergelijkbare luistercijfers zal gaan halen. Met diezelfde rekensom kom ik uit op een omzet van ong. 60 miljoen (100%NL) en 35 miljoen euro (Sublime). Dat maakt dat het überhaupt mogen zenden al gauw richting de 10% van de jaaromzet loopt. Als daar nog die veilingkosten bij komen, dan zit je mijns inziens toch al gauw op 20% van onzet.

Klinkt mij toch in de oren als dat het mogelijk moet zijn.
Publiceert het RAB niet dat de hele reclamemarkt voor radio per jaar rond de 225 miljoen is? Dus deze getallen en rekensom kunnen niet kloppen.

Eerder schreef iemand dat het eerder 2,5 miljoen per jaar voor het in de lucht houden van de FM frequenties is, dat is nog altijd 30 miljoen over 12 jaar. En dan heb je nog geen techniek, DJs etc.

Hoe dan ook, veel geld.
Ben het met je eens dat het om veel geld gaat maar, je moet het ook afzetten tegen de inkomsten. Jij noemt nu alweer een ander bedrag met betrekking tot de kosten maar, uiteindelijk maakt dat geen verschil. Er moeten fors meer inkomsten tegenover de kosten staan.

De rekensom is een eenvoudige optelsom van feiten. Kosten per seconde commercial * aantal seconden dat een radiostation commercials mag uitzenden. Daar komen die bedragen op uit. Of ze realistisch zijn is een tweede maar, de berekening klopt wel.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

@GerjanCluistra je weet niet waar je het over hebt. De totale bestedingen aan radioreclame in 2022 waren 225,8 miljoen euro. ALLE zenders. En online radio.

https://www.adformatie.nl/media/recordo ... -euro-2022
Kritisch Avrolid
jessica

Bericht door jessica »

rutgrrr schreef: 23 apr 2023 19:23 @GerjanCluistra je weet niet waar je het over hebt. De totale bestedingen aan radioreclame in 2022 waren 225,8 miljoen euro. ALLE zenders. En online radio.

https://www.adformatie.nl/media/recordo ... -euro-2022
Dus is er grofweg op jaarbasis per procent marktaandeel iets meer dan 2 miljoen euro te verdelen. Dan kun je een globaal rekensommetje snel maken.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Klopt @jessica. Maar de rekensom van @GerjanCluistra gaat uit van magisch denken.
Kritisch Avrolid
dab radio

Bericht door dab radio »

https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... l%2B%20app. Luister cijfers NPO Radio 2 waren gekoppeld aan de TV
dab radio

Bericht door dab radio »

Boven genoemde verkeerd geplaatst. Excuses.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Edit: Reactie ook op verkeerde topic geplaatst
banne

Bericht door banne »

https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... et-omlaag/

Ik gok dat Kink hierachter zit. Met name omdat dit zo’n ongekend domme rechtszaak is. Wat voor nut heeft het verlagen van de startbiedingen? Elk weldenkend mens snapt toch dat het effect nul is?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

banne schreef: 26 mei 2023 01:00 https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... et-omlaag/

Ik gok dat Kink hierachter zit. Met name omdat dit zo’n ongekend domme rechtszaak is. Wat voor nut heeft het verlagen van de startbiedingen? Elk weldenkend mens snapt toch dat het effect nul is?
Ik denk niet dat Kink het is, omdag deze partij bekend staat om succesvolle rechtszaken.

Het nu is mee kunnen bieden met een lager startbedrag. De markt is zo klein dat er één gegadigde voor bepaalde kavels kan zijn. Dan heeft die het voor een lagere prijs. Zo ongekend dom is de vraag dus niet.
Rock 'n roll is better than music!
petoi

Bericht door petoi »

Er staat dat meerdere partijen er zo over denken dus mogelijk vinden ze dus echt dat die kavels geen x mln waard zijn.
Nu zeg ik mogelijk want dit kan een onderhandelingstactiek zijn waarbij Talpa de rechtzaak aanspant en Mediahuis denkt dat Talpa geen 16mln gaat bieden voor het Sky kavel (voorbeeld) en zo Mediahuis verleid tot een lager bod zodat ze zelf meer kans hebben.
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

Talpa verliest ze alle 4
progmog

Bericht door progmog »

Het is Talpa dat de rechtszaak om de startprijzen van de aankomende radioveiling verloor

Edit:
De uitspraak staat hier.
Daaruit is te lezen dat ook derde-partijen zich hadden aangesloten. Het gaat dan om QMusic, Kink en Mediahuis. (bron)
thisisradioman

Bericht door thisisradioman »

Robin Visser schreef: 26 mei 2023 14:12 Talpa verliest ze alle 4
Dat zal niet gebeuren want Talpa heeft 3 FM zenders. Veronica is in april van dit jaar over gegaan naar Mediahuis. Daar is overigens zowel hier als op andere media veel aandacht aan gegeven dus kan ik je opmerking ook niet zo goed plaatsen. Talpa heeft nu nog de zenders Radio 538, Radio 10 en Sky Radio.

Wel apart vind ik dat de publieke radiozenders vrijgesteld zijn van bieding. Voor NPO radio 1, 4 en 5 kan ik met daar iets bij voorstellen. Maar NPO radio 2 en 3 zijn niet anders dan de commerciële omroepen en vervullen geen aanvullende rol anders dan die de commerciëlen ook vervullen. Persoonlijk vind ik dat een vorm van concurrentie vervalsing. Maar goed het is zoals het is.
Plaats reactie