Oortjes schreef: ↑01 apr 2023 17:13
Hoewel ik zelf zo snel geen voorbeeld weet van een winnaar van een veiling die opgekocht is, klopt dit verhaal van je. Het betekent echter niet dat BNR te koop komt als het kavel behouden wordt.
Oortjes schreef: ↑01 apr 2023 17:13
Hoewel ik zelf zo snel geen voorbeeld weet van een winnaar van een veiling die opgekocht is, klopt dit verhaal van je. Het betekent echter niet dat BNR te koop komt als het kavel behouden wordt.
En ook niet als het kavel niet behouden blijft
Dit klopt een andere partij kan de veiling van het nieuwskavel wel winnen en dan is BNR het sowieso kwijt.
Wellicht dat die partij dan wel direct openstaat voor de verkoop van de frequenties. Dat mag gewoon.
tja maar dat zou wel gek zijn, je bied meer dan BNR, wint de frequenties en vervolgens ga je die weer aan BNR verkopen ?
lijkt me raar, want BNR vond het te veel, als je ze vervolgens verkoopt aan BNR, kan dat alleen maar berekenen dat die nieuwe partij er aan verliest of dat BNR meer betaald als dat ze tijdens de veiling wilde, beide lijkt me vreemd
Ingebruik schreef: ↑01 apr 2023 17:47
Eens, terechte aanvulling. Een verkoop lijkt me wel waarschijnlijker als het kavel verloren raakt, maar het hoeft zeker niet. Er zijn tegenwoordig voldoende andere distributemogelijkheden om ook zonder FM relevant te blijven.
jessica schreef: ↑01 apr 2023 18:13
Dit klopt een andere partij kan de veiling van het nieuwskavel wel winnen en dan is BNR het sowieso kwijt.
Wellicht dat die partij dan wel direct openstaat voor de verkoop van de frequenties. Dat mag gewoon.
Er mag heel veel. Waarschijnlijk is al een stuk minder. Hoe zou dit een goed scenario voor zelfs maar één van de betrokken partijen kunnen zijn?
Ingebruik schreef: ↑01 apr 2023 17:47
Eens, terechte aanvulling. Een verkoop lijkt me wel waarschijnlijker als het kavel verloren raakt, maar het hoeft zeker niet. Er zijn tegenwoordig voldoende andere distributemogelijkheden om ook zonder FM relevant te blijven.
jessica schreef: ↑01 apr 2023 18:13
Er mag heel veel. Waarschijnlijk is al een stuk minder. Hoe zou dit een goed scenario voor zelfs maar één van de betrokken partijen kunnen zijn?
Ik denk dat de doelgroep van BNR grotendeels in relatief nieuwe auto's rijd en daarmee prima via DAB te bereiken is. Thuis en op het werk luisteren ze vaak online. BNR zou misschien prima voort kunnen bestaan op alleen DAB op het moment dat ze hun kavel kwijtraken.
jessica schreef: ↑01 apr 2023 16:53
Voor de frequentie van BNR komen echt wel een aantal geïnteresseerden mede omdat dit een geclausuleerd kavel blijft en dus relatief goedkoper.
Daarom kan een externe partij dit ook makkelijker overkopen als de andere partij geinteresseerd is om te verkopen.
De prijzen zullen niet zo hoog worden als op de ongeclausuleerde kavels.
Het is al eerder gebeurt hoor dat een winnaar van de veiling gewoon is opgekocht.
Het kavel is inderdaad relatief goedkoper, maar een nieuwszender exploiteren niet. Daar heb je niet zomaar interesse in.
Phoenix schreef: ↑30 mar 2023 18:47
NPO Radio 5 is een publieke zender zonder commerciële belangen en zonder winstoogmerk. Dat is een wezenlijk verschil met Veronica en daardoor niet te vergelijken. Een succesvolle publieke zender maakt nog geen succesvolle commerciële zender.
Je praat een beetje langs mij heen.
Baseer je op de luistercijfers.
Veronica is gewoon zeer levensvatbaar.
retep schreef: ↑01 apr 2023 18:24
tja maar dat zou wel gek zijn, je bied meer dan BNR, wint de frequenties en vervolgens ga je die weer aan BNR verkopen ?
lijkt me raar, want BNR vond het te veel, als je ze vervolgens verkoopt aan BNR, kan dat alleen maar berekenen dat die nieuwe partij er aan verliest of dat BNR meer betaald als dat ze tijdens de veiling wilde, beide lijkt me vreemd
Ik bedoelde natuurlijk ook niet het terugverkopen aan BNR, maar aan een nieuwe partij.
BNR vist achter het net met de bieding. Een andere partij wint de frequenties. Maar is meer geinteresseerd in op korte termijn winst maken en verkoopt de frequenties direct door (met winst) aan bijvoorbeeld DVP. Zou kan je ook meerdere zenders verkrijgen. Kost alleen wat meer tijd om het terug te verdienen.
Nu Mediahuis de stations van RadioCorp en Veronica over gaat nemen, lijkt het er niet op alsof er veel gaat veranderen in de Nederlandse ether. Mediahuis zal één zender moeten offeren en dat zal dan wel Sublime worden. Misschien dat die dan wel weer verkocht wordt.
Ik verwacht althans niet dat je drie radiozenders koopt om er vervolgens eentje te slachtofferen.
Of mag je wel drie ongeclausuleerde zenders hebben én een geclausuleerd pakket?
Mediahuis vergroot zijn potentiële bereik fors, en voor de 3 opgekochte stations is opeens een realistische overlevingskans ontstaan (uiteraard geen zekerheidje, maar toch strategisch wel goed gespeeld denk ik).
Nu zie ik het er nog wel van komen dat DPG Sublime koopt om met Joe niet buiten de boot te vallen.
De Nachtwacht schreef: ↑03 apr 2023 14:24
Mediahuis vergroot zijn potentiële bereik fors, en voor de 3 opgekochte stations is opeens een realistische overlevingskans ontstaan (uiteraard geen zekerheidje, maar toch strategisch wel goed gespeeld denk ik).
Nu zie ik het er nog wel van komen dat DPG Sublime koopt om met Joe niet buiten de boot te vallen.
Lekker de ene Belgische magnaat tegen de andere Belgische magnaat dus. Binnenkort is de halve markt hier in handen van Belgen.
Nou ja, die Belgen hebben altijd wel wat gehad met de Nederlandse radiomarkt. Er werd altijd met veel bewondering gesproken met veel lofuitingen dus proberen ze het zelf in Nederland nu. We gaan het mee maken.
Dus we hebben nu
Talpa: 538, 10 & Sky.
Mediahuis: 100% NL, Slam, Veronica, (Sublime & Nostalgie)
DPG: Q (& Joe)
FD Mediagroep: BNR
Mojo: Kink
Dus als DPG echt een frequentie voor Joe wil hebben en Kink geen excessieve steun van Mojo/Live Nation krijgt, is het wel duidelijk wie er een FM frequentie krijgen. Is de enige vraag nog welke stations mediahuis gaat neerzetten. Voor de hand liggen de 3 net aangekochte stations maar ik zie nog ruimte dat ze Slam via DAB+/online doen ten gunste van Nostalgie dan. 100% NL heeft zijn eigen kavel en Veronica koop je niet weg als je er een DAB+ only zender van wil maken.
De Nachtwacht schreef: ↑03 apr 2023 14:24
Zeer realistisch, maar ze kunnen er ook op speculeren dat Sublime toch wel verwordt tot een DAB+ themazender. Hebben ze ook een plekje voor Joe.
Dan is de uitkomst dat de plek van Sublime wordt ingenomen door Joe, waar ik persoonlijk eerder dacht dat het plekje van Veronica ingenomen zou worden door Joe. Hoe dan ook, het aanbod wordt nog platter. Op DAB is er iets meer, maar de vraag is hoelang Kink bijvoorbeeld nog blijft bestaan zonder FM-frequentie.
Tegelijkertijd vraag ik me ook wel af welke toekomst er in SLAM!FM zit. Ze hebben een hele vaste en trouwe groep luisteraars, maar het grote publiek komt er niet op af. Moet je daar dan nog een (voor het eerst) dure etherfrequentie in investeren?
Strategisch gezien kan ik me voorstellen dat Mediahuis in Nederland Talpa direct wil beconcurreren, immers dat is de grootste partij in mediabestedingen in Nederland. Het bedrijf zal zijn belgische merken hier willen uitrollen, zoals DPG dat doet met Q en Joe.
Ik verwacht dat Veronica omgedoopt wordt in Nostalgie en helemaal oldies wordt. Verder kan het zomaar zijn dat het merk NRJ in Nederland opduikt...