Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door jessica »

Orange schreef: 08 dec 2022 21:23
banne schreef: 08 dec 2022 21:10 Wat let John de Mol om een nieuwe Veronica radio dochter BV op te zetten en daar de aandelen van Veronica in te droppen? Hartstikke leuk dat de politiek bedenkt dat er max 3 kavels per rechtspersoon mogen zijn, daar bedenkt men echt wel een oplossing voor. Die (typisch politieke) oplossing is er voor de bühne en om van het gezeik van Kink af te zijn. Dat vervolgens de zakken van John wat dieper zijn dan die van Michiel Veenstra en kornuiten zal ook niet geheel tot de verbeelding spreken
Dat is zo eenvoudig nog niet, want de afgelopen 19 jaar kon dat ook niet met eerst de restrictie van maximaal twee kavels en later vier. Er wordt namelijk gekeken of BV's e.d. gelieerd zijn aan elkaar. Wie is er bijvoorbeeld eigenaar/aandeelhouder van die nieuwe BV voor Veronica? Als John de Mol die opricht, is hij dus de eigenaar. Net als dat hij eigenaar is van Talpa. En dan moet het dus opgeteld worden.

Als jouw gesuggereerde constructie kan, dan was die de afgelopen jaren echt al wel toegepast.
Volgens mij mag dit wel. Maar mag je dan geen meerderheidsbelang in de BV hebben en ook geen meerderheidsbelang bij stemmingen.

Maar John de Mol kan natuurlijk een paar vrienden geld lenen. Zij richten de BV op en gaan meedoen met de biedingen. Hebben ze de FM frequentie dan kan Talpa nog steeds de reclame voor Veronica blijven verkopen en zo geld verdienen. Gebeurt nu ook voor 100%NL en Slam. Talpa verkoopt voor hem de reclame. Het is wel omslachtig. En John de Mol heeft technisch gezien dan geen zeggenschap meer over Veronica en zijn geld dat hij er in heeft gestoken.

Ik denk eerder dat er wordt afgewacht wie de veilingen gaat winnen. Als het een organisatie is die nog geen radio maakt en waar alles nog moet worden opgetuigd kan het voor beide partijen gunstig zijn om Veronica te kopen / verkopen. Ook dan kan part of the deal zijn dat Talpa de reclame mag blijven verkopen. Er zijn dus vele mogelijkheden. Ook na de veiling.

Je kan zelfs een partij die de veiling heeft gewonnen opkopen. Dit mag Talpa dan niet doen als ze al 3 frequenties hebben, maar een andere partij met minder frequenties. Q music bijvoorbeeld als ze maar een frequentie hebben mag dat wel.
Orange

Bericht door Orange »

jessica schreef: 09 dec 2022 07:13 Volgens mij mag dit wel. Maar mag je dan geen meerderheidsbelang in de BV hebben en ook geen meerderheidsbelang bij stemmingen.

Maar John de Mol kan natuurlijk een paar vrienden geld lenen. Zij richten de BV op en gaan meedoen met de biedingen. Hebben ze de FM frequentie dan kan Talpa nog steeds de reclame voor Veronica blijven verkopen en zo geld verdienen. Gebeurt nu ook voor 100%NL en Slam. Talpa verkoopt voor hem de reclame. Het is wel omslachtig. En John de Mol heeft technisch gezien dan geen zeggenschap meer over Veronica en zijn geld dat hij er in heeft gestoken.
In hoeverre het mag, weet ik niet. Het klinkt allemaal erg omslachtig en is denk ik weinig interessant, omdat het in de afgelopen 19 jaar niet is toegepast. Ook niet toen John de Mol maximaal 2 kavels mocht hebben en De Mol er wel meerdere had. Toen is er niet voor niets verkocht.
density1

Bericht door density1 »

Van uitstel komt...afstel. Wat is de reden?
jessica

Bericht door jessica »

:lol: Jeetje nog een week extra in onzekerheid hier.
Orange

Bericht door Orange »

density1 schreef: 09 dec 2022 10:59 Van uitstel komt...afstel. Wat is de reden?
Dat gebeurt heel vaak bij juridische procedures. Er is waarschijnlijk niet een bijzondere reden voor.
density1

Bericht door density1 »

Apart
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

density1 schreef: 09 dec 2022 12:45Apart
Nee hoor. Het heeft vaak een praktische reden. Waarschijnlijk is er een rechter ziek, zoiets.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Orange schreef: 09 dec 2022 09:20 In hoeverre het mag, weet ik niet. Het klinkt allemaal erg omslachtig en is denk ik weinig interessant, omdat het in de afgelopen 19 jaar niet is toegepast.
Iets soortgelijks is wel gebeurd.

Tot 2016 mocht een zendergroep over maximaal 2 FM kavels beschikken. Talpa had tot die tijd 2 FM kavels (voor Radio 538 en Slam) waardoor ze in 2013 niet mee konden bieden op het leegstaande kavel A07. RadioCorp heeft toen de bieding gewonnen en Radio 10 overgenomen van Talpa. In ruil daarvoor kreeg Talpa een minderheidsbelang in RadioCorp.
Orange schreef: 09 dec 2022 09:20 Ook niet toen John de Mol maximaal 2 kavels mocht hebben en De Mol er wel meerdere had. Toen is er niet voor niets verkocht.
Wanneer heeft John/Talpa meer dan 2 FM kavels gehad toen 2 het maximum was?
Orange

Bericht door Orange »

tspronsen schreef: 10 dec 2022 10:20
Orange schreef: 09 dec 2022 09:20 Ook niet toen John de Mol maximaal 2 kavels mocht hebben en De Mol er wel meerdere had. Toen is er niet voor niets verkocht.
Niet, want het mocht niet.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Orange schreef: 10 dec 2022 11:34
Dan snap ik niet wat je bedoelde met:
Orange

Bericht door Orange »

tspronsen schreef: 10 dec 2022 12:41
Orange schreef: 10 dec 2022 11:34
Dan snap ik niet wat je bedoelde met:
Toen heeft hij bijvoorbeeld NoordzeeFM verkocht om 538 te kunnen kopen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 29 nov 2022 01:08 Maar ik zie Veronica op DAB+ en internet ook wel overleven. Misschien juist beter voor Veronica. Hoeven ze ook niet in een strak keurslijf. Kunnen ze blijven doen wat ze nu doen. Denk alleen dat er dan nog wel wat bezuinigd zal moet en worden dan.
”Op DAB+ verdienen we nu nog geen stuiver, het kost meer dan het oplevert.” ~ Paul Römer

En ook met zo’n uitspraak acht ik de kans uitgesloten dat Veronica continueert als DAB+ zender.

DAB+ is (nog) niet rendabel.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Phoenix schreef: 10 dec 2022 19:18
jessica schreef: 29 nov 2022 01:08 Maar ik zie Veronica op DAB+ en internet ook wel overleven. Misschien juist beter voor Veronica. Hoeven ze ook niet in een strak keurslijf. Kunnen ze blijven doen wat ze nu doen. Denk alleen dat er dan nog wel wat bezuinigd zal moet en worden dan.
”Op DAB+ verdienen we nu nog geen stuiver, het kost meer dan het oplevert.” ~ Paul Römer

En ook met zo’n uitspraak acht ik de kans uitgesloten dat Veronica continueert als DAB+ zender.

DAB+ is (nog) niet rendabel.
Talpa laat Stenders met Vintage Veronica wel stapsgewijs een zender op DAB+ vullen met gepresenteerde programma's voor een kleine doelgroep. Mocht Veronica kind van de rekening worden, maar Stenders wel een programma krijgen op Radio 10 (wat ik momenteel niet snel zie gebeuren, maar wie weet hoeveel De Mol bereid is om Stenders niet kwijt te raken aan de publieke omroep), dan zou een (uitgeklede versie van) Veronica op DAB+ wel kunnen blijven onder Talpa, al ben ik benieuwd hoeveel van de huidige dj's bereid zou zijn om dan voor een (nog) lager salaris programma's te blijven maken.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 10 dec 2022 19:18 ”Op DAB+ verdienen we nu nog geen stuiver, het kost meer dan het oplevert.” ~ Paul Römer
Ik las het ook. Wat een ontzettend zuur interview, met onterechte sneer naar Kink. Wel interessant om te lezen dat hij veel verwacht van nieuwe manier van meten van luistercijfers, maar verder gun je zo een man geen enkele frequentie. Kink des te meer :smile:

Verder vraag ik met bij zo een uitspraak over DAB+ af in hoeverre dat representatief is voor andere bedrijven.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie