Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door density1 »

Leuk al die speculaties, over exact een week weten we het allemaal of het door gaat die veiling...
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

We weten helemaal niet of RadioCorp wel geld heeft voor een veiling of een overname. Men heeft eerder ook al veel geld geleend van Talpa.

RadioCorp was volgens haar eigen advocaat in 2020 bijna failliet en hoe levensvatbaar het bedrijf is is maar de vraag:
De advocaat wees het College erop dat de tekorten uit de coronacrisis niet zijn goedgemaakt voor de radiostations die gebruikmaken van geclausuleerde kavels en met name voor 100% NL, Slam! en BNR Nieuwsradio.
https://www.marketingreport.nl/BNR-Nieu ... jaar-2020/
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Orange

Bericht door Orange »

GerjanCluistra schreef: 06 dec 2022 20:48 Dat is een tweede. Neemt niet weg dat als ik de eigenaar van RadioCorp zou zijn ik zeker wel met Talpa in gesprek zou gaan voor een overname. Veronica is een mooi merk, iedereen kent het, er zijn al luisteraars. Daar kan je mooi op voortborduren, bovendien krijg je nog meer mogelijkheden er bij ook.
Ik vermoed dat niemand in gesprek gaat met wie dan ook totdat de kavels geveild zijn. Als er dan radiozenders geen FM-frequentie meer hebben, is het heel goed denkbaar dat partijen die wel nieuwe frequenties hebben, overwegen om een dergelijke zonder over te nemen. Dat kan sneller tot een radiostation met omzet leiden dan helemaal iets nieuws beginnen. Oftewel, het zal wel een stoelendans van radiozenders worden (en wellicht vervolgens ook van DJ's).
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

density1 schreef: 06 dec 2022 20:52 Leuk al die speculaties, over exact een week weten we het allemaal of het door gaat die veiling...
Dat heb je nu echt al heel vaak gezegd. Nee we weten niks. Maar het is een discussie topic en inderdaad we weten pas volgende week wat er gaat gebeuren. Dat hoef je niet iedere keer te herhalen.
density1

Bericht door density1 »

Dat doe ik wel want blijkbaar gaat een ieder er vanuit dat die veiling er echt gaat komen. Dat valt dus nog maar te bezien.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Orange schreef: 06 dec 2022 22:04 Ik vermoed dat niemand in gesprek gaat met wie dan ook totdat de kavels geveild zijn. Als er dan radiozenders geen FM-frequentie meer hebben, is het heel goed denkbaar dat partijen die wel nieuwe frequenties hebben, overwegen om een dergelijke zonder over te nemen. Dat kan sneller tot een radiostation met omzet leiden dan helemaal iets nieuws beginnen. Oftewel, het zal wel een stoelendans van radiozenders worden (en wellicht vervolgens ook van DJ's).
Mocht er een veiling komen dan lijkt mij dit ook de meest logische uitkomst.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Orange schreef: 06 dec 2022 22:04 Ik vermoed dat niemand in gesprek gaat met wie dan ook totdat de kavels geveild zijn. Als er dan radiozenders geen FM-frequentie meer hebben, is het heel goed denkbaar dat partijen die wel nieuwe frequenties hebben, overwegen om een dergelijke zonder over te nemen.
Ik begrijp je logica, maar voor Talpa staat nu al vast dat er geen vier FM pakketten beschikbaar zullen zijn. Er zal vooraf dus gekozen moeten worden welke zender van FM af gaat. Dan kan vervolgens de keuze gemaakt worden voor uitsluitend bereik op DAB+ voor betreffende zender, of er kan al een deal gesloten worden met een andere partij.
Rock 'n roll is better than music!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Oortjes schreef: 07 dec 2022 18:51
Orange schreef: 06 dec 2022 22:04 Ik vermoed dat niemand in gesprek gaat met wie dan ook totdat de kavels geveild zijn. Als er dan radiozenders geen FM-frequentie meer hebben, is het heel goed denkbaar dat partijen die wel nieuwe frequenties hebben, overwegen om een dergelijke zonder over te nemen.
Ik begrijp je logica, maar voor Talpa staat nu al vast dat er geen vier FM pakketten beschikbaar zullen zijn. Er zal vooraf dus gekozen moeten worden welke zender van FM af gaat. Dan kan vervolgens de keuze gemaakt worden voor uitsluitend bereik op DAB+ voor betreffende zender, of er kan al een deal gesloten worden met een andere partij.
Maar het lijkt mij dat dat niet mag tijdens of voorafgaand aan een gunningsprocedure.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

DavyGer schreef: 07 dec 2022 19:46 Maar het lijkt mij dat dat niet mag tijdens of voorafgaand aan een gunningsprocedure.
Dat is ingewikkeld ja. Vooraf verkopen, zal sowieso mogen. Dat lijkt me een te groot risico voor de kopende partij. Of er verkocht mag worden onder voorbehoud van gunning FM frequentie, zou ik niet weten.
Orange

Bericht door Orange »

Oortjes schreef: 07 dec 2022 18:51
Eens dat het slim is om daar alvast over na te denken. Sterker nog, als ik Talpa was, zou ik ook goed nadenken over wat te doen als ze maar 2 of 1 kavel binnenhalen. Dat geldt overigens niet alleen voor Talpa, maar voor alle radiozenders met FM-kavels. En zelfs voor zenders zonder FM-kavel maar wel met die ambitie. Want wat wordt de strategie van Kink als ze geen kavel binnenhalen?

Afspraken maken met een andere partij is erg lastig, want het is niet zeker dat een andere partij een kavel krijgt. Het kan zich hooguit beperken tot verkennende gesprekken.
Oortjes schreef: 07 dec 2022 21:30
DavyGer schreef: 07 dec 2022 19:46 Maar het lijkt mij dat dat niet mag tijdens of voorafgaand aan een gunningsprocedure.
Dat is ingewikkeld ja. Vooraf verkopen, zal sowieso mogen. Dat lijkt me een te groot risico voor de kopende partij. Of er verkocht mag worden onder voorbehoud van gunning FM frequentie, zou ik niet weten.
Waarom zou dat niet mogen? Je mag toch zelf weten onder welke condities je een zender verkoopt/koopt. Dat heeft niets met de veiling zelf te maken.
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

StefanT schreef: 28 nov 2022 18:35 Het lijkt me dat Talpa Veronica zal wegdoen. Vraag me af of iemand dat merk wil hebben, het is niet meer dan een naam en een logo, en als iemand dat wil kopen zal dat bedrijf zelf moeten gaan meebieden op een FM Frequentie.

Maar zoals iemand al zei, er is dus geen goedkoop kavel meer voor Kink, ze moeten de volle mep betalen en ze groeien op DAB+. Hoeveel gaat t met FM verschil maken, kun je je ook nog afvragen.
Straks doen ze niet mee en hebben ze wel Veronica met succes dwarsgezeten, maar ja, of je daar de oorlog mee wint.
Ik kan er naast zitten hoor maar was KINK niet ooit een afsplitsing of een onderdeel van Veronica?
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Zwarte IJsbeer schreef: 08 dec 2022 20:28 Ik kan er naast zitten hoor maar was KINK niet ooit een afsplitsing of een onderdeel van Veronica?
Kink FM was van de Vereniging Veronica.
Orange schreef: 08 dec 2022 11:35 Waarom zou dat niet mogen? Je mag toch zelf weten onder welke condities je een zender verkoopt/koopt. Dat heeft niets met de veiling zelf te maken.
Dat lijkt mij ook, maar ik ken de regelgeving omtrent veilingen niet goed genoeg om het zeker te weten. Privaatrechtelijk mag het gewoon ja.
banne

Bericht door banne »

Wat let John de Mol om een nieuwe Veronica radio dochter BV op te zetten en daar de aandelen van Veronica in te droppen? Hartstikke leuk dat de politiek bedenkt dat er max 3 kavels per rechtspersoon mogen zijn, daar bedenkt men echt wel een oplossing voor. Die (typisch politieke) oplossing is er voor de bühne en om van het gezeik van Kink af te zijn. Dat vervolgens de zakken van John wat dieper zijn dan die van Michiel Veenstra en kornuiten zal ook niet geheel tot de verbeelding spreken
Orange

Bericht door Orange »

banne schreef: 08 dec 2022 21:10 Wat let John de Mol om een nieuwe Veronica radio dochter BV op te zetten en daar de aandelen van Veronica in te droppen? Hartstikke leuk dat de politiek bedenkt dat er max 3 kavels per rechtspersoon mogen zijn, daar bedenkt men echt wel een oplossing voor. Die (typisch politieke) oplossing is er voor de bühne en om van het gezeik van Kink af te zijn. Dat vervolgens de zakken van John wat dieper zijn dan die van Michiel Veenstra en kornuiten zal ook niet geheel tot de verbeelding spreken
Dat is zo eenvoudig nog niet, want de afgelopen 19 jaar kon dat ook niet met eerst de restrictie van maximaal twee kavels en later vier. Er wordt namelijk gekeken of BV's e.d. gelieerd zijn aan elkaar. Wie is er bijvoorbeeld eigenaar/aandeelhouder van die nieuwe BV voor Veronica? Als John de Mol die opricht, is hij dus de eigenaar. Net als dat hij eigenaar is van Talpa. En dan moet het dus opgeteld worden.

Als jouw gesuggereerde constructie kan, dan was die de afgelopen jaren echt al wel toegepast.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

banne schreef: 08 dec 2022 21:10 Wat let John de Mol om een nieuwe Veronica radio dochter BV op te zetten en daar de aandelen van Veronica in te droppen?
Dat heeft geen zin. Het gaan niet alleen om rechtspersonen, maar ook om "families" van rechtspersonen. Dat is in het hele aanbestedingsrecht. Er mag geen verband zijn tussen verschillende inschrijvers.
Plaats reactie