Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 02 dec 2022 18:47
progmog schreef: 02 dec 2022 16:16 Het AD heeft een uitgebreid artikel over de Nieuwe veiling van FM-frequenties: ‘Radio Veronica wordt het kind van de rekening’. Daarin wordt ingegaan over het nut van FM, over het succes van Radio 5 zonder FM, welke partijen belangstelling hebben in een FM kavel en welke zender van talpa het zou moeten opgeven.
Lijkt me een interessant artikel. Maar daarvoor moet je abonnee zijn. Jammer kan het niet lezen.
Nee hoor. Je hoeft geen abonnee te zijn. Je moet enkel een account hebben.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Janno

Bericht door Janno »

jessica schreef: 02 dec 2022 18:47
progmog schreef: 02 dec 2022 16:16 Het AD heeft een uitgebreid artikel over de Nieuwe veiling van FM-frequenties: ‘Radio Veronica wordt het kind van de rekening’. Daarin wordt ingegaan over het nut van FM, over het succes van Radio 5 zonder FM, welke partijen belangstelling hebben in een FM kavel en welke zender van talpa het zou moeten opgeven.
Lijkt me een interessant artikel. Maar daarvoor moet je abonnee zijn. Jammer kan het niet lezen.
Alsjeblieft :wink:

'Radio Veronica wordt het kind van de rekening'
Nieuwe veiling van frequenties komt eraan
Mediabedrijf Talpa moet volgend jaar vanwege nieuwe regels kiezen tussen zijn vier 'radiokinderen' Radio 10, Sky Radio, 538 en Veronica. Welke van de vier gaat van de FM af?
ALEXANDER VAN EENENNAAM
Mark Reijntjens
MARK REIJNTJENS
Alexander van Eenennaam Dennis Jansen
Hoe zit het ook alweer?
In 2003 zijn voor het laatst de zo gewilde FM-frequenties voor commerciële radiozenders geveild. Er zijn negen 'plaatsen', waarvan Talpa er nu vier bezet, met Sky, 538, Veronica en Radio 10. De alternatieve zender Kink - niet op de FM trouwens - dwong dit jaar via de rechter af dat de overheid de FM-frequenties opnieuw gaat veilen. Dat gebeurt komend voorjaar en gaat de overheid honderden miljoenen opleveren. De rechten op de frequenties, waarvan de duurste in de eerste biedronde per stuk op 15 miljoen euro per jaar worden gewaardeerd, gelden voor een termijn van twaalf jaar.

Nieuw is dat voor bijna alle negen FM-plekken de beperkingen wegvallen. Alleen voor nieuws - nu de plek van BNR Nieuwsradio - en Nederlandse muziek - nu 100%NL - gelden straks nog bepalingen. De andere plekken zijn vrij in te vullen: zenders mogen zelf bepalen wat ze uitzenden. Wel heeft het ministerie van Economische Zaken bepaald dat één bedrijf maximaal drie frequenties mag bezitten. Die nieuwe bepaling zit Talpa in de weg; dat bedrijf heeft er nu nog vier.
Welke zender van Talpa gaat volgend jaar dan sneuvelen op de FM?
,,Radio Veronica ligt voor de hand'', stelt Evert Bronkhorst van mediabureau Abovo Media, dat onder meer reclamezendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Radio 10 doet het hartstikke goed. Radio 538 is het vlaggenschip, dat ze nooit gaan skippen. En Sky Radio zit structureel in de top vijf en kost amper wat, want er is alleen muziek en er hoeven geen dj's te worden betaald. Deze zender levert dus juist veel geld op. Het ligt voor de hand dat Veronica het kind van de rekening zal zijn. Het is een kleinere zender, met de minste luisteraars en een hoog kostenplaatje."

Erik de Zwart, dj en voormalig programmadirecteur van Radio Veronica, is het met Bronkhorst eens. ,,Het is gewoon een economisch verhaal: welke zender is het minst rendabel? Dan kom je bij Veronica uit.''

Dat is veel te kort door de bocht, stelt Jan-Willem Brüggenwirth, van 2004 tot 2014 directeur van 538. ,,Veronica is meer dan alleen een radiozender. Er zijn meerdere spin-offs van, er is een tv-zender, Veronica is een platform waarmee je mensen bereikt. Dat bereik lees je niet alleen af aan de luistercijfers. Met Veronica is een merk opgebouwd.''

Een station verkopen is ook een optie voor Talpa. ,,Als ze Veronica te koop zetten, krijgt dat wel een nieuwe eigenaar'', verwacht Arjan Snijders, programmamaker, dj, podcastmaker en drijvende kracht achter de RadioRing en de Marconi Awards. ,,Veronica is voor radiomakers een te leuk merk om te laten afsterven. Bovendien is het maar de vraag of Veronica weghalen in financieel opzicht de beste zet is. Wie weet draait 538 wel veel minder omzet.''
Waarom is FM nog belangrijk, we luisteren toch allemaal digitaal?
,,Voor 60 procent van de luisteraars geldt dat nog niet'', weet radiomaker Snijders. ,,Dit zal vast de laatste keer worden dat de FM-frequenties worden geveild. Omdat FM nu nog steeds belangrijk is, zal iedereen zijn best doen om er nog één keer bij te zitten.'' DAB+ wordt over een aantal jaar de nieuwe standaard. Dat is een digitale vorm van FM, waarbij veel meer ruimte is voor zenders. Al jaren wordt gewerkt aan de verspreiding van speciale DAB+-ontvangers, maar het vergt meer tijd dan gedacht om iedereen naar digitaal te krijgen. Alleen al in auto's is dat een praktisch probleem.

,,Zolang we in de auto nog naar de FM luisteren, zal deze situatie wel voortduren'', verwacht Jan Westerhof, voormalig radiodirecteur van de NPO. De publieke radiozenders zijn vrijgesteld van de FM-veiling, al zijn zij niet allemaal te vinden op de FM-band. ,,NPO Radio 5 is een goed voorbeeld van een zender die niet op de FM zit, maar het desondanks goed doet'', zegt Westerhof. ,,Ik weet niet of het nou echt zo'n groot probleem is als je als zender even niet op de FM zit. Radio 5 heeft goede dj's en een goede programmering. Dat laat zien dat het ook alleen online prima kan.''

Dat succes van Radio 5 levert volgens radiodocent Sieb Kroeske een goede les: richt je op een doelgroep. ,,Dan zijn er echt mogelijkheden. Een doelgroep die nog steeds weinig aan bod komt, is die van de 50-plussers. Die hebben de meeste centjes. Daar is Radio 5 goed op ingesprongen. Wat mij betreft, is allang bewezen dat FM niet meer zaligmakend is; alleen zal het nog jaren duren voordat er iets verandert.''

Toevoeging:

Uitspraak in hoger beroep kan nog voor uitstel zorgen
College van Beroep
De veiling van de FM-frequenties moet komend voorjaar plaatsvinden, maar kan nog gedwarsboomd worden door een uitspraak die het College van Beroep voor het bedrijfsleven op 13 december gaat doen. Dat is een uitspraak in hoger beroep.

Het was aanvankelijk de bedoeling dat de commerciële FM-frequenties voor 1 september 2022 opnieuw geveild zouden worden. De minister van Economische Zaken besloot de rechten op de FM-frequenties te verlengen en pas op een later moment te veilen. Radiozender Kink was het daarmee niet eens, spande een rechtszaak aan en kreeg gelijk. Talpa Network, RadioCorp (eigenaar van Slam! en 100%NL) en BNR (Nieuwsradio) gingen daartegen echter in hoger beroep en horen op 13 december of de veiling komend voorjaar doorgaat.

Erik de Zwart noemt het 'waardeloos' dat de overheid nog altijd een stevige vinger in de pap heeft bij de commerciële radio. ,,Het is alsof de minister vaststelt dat jullie krant morgen geen rode kleur meer mag gebruiken in het papier. Ze bemoeien zich in Den Haag met de inhoud van een commercieel product. Dat blijf ik gek vinden", aldus De Zwart, die begin volgende maand op Radio 5 terugkeert als dj.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Toevallig ging het vandaag op Radio Veronica ook even over dit onderwerp. Waar ik wel enigsinds naar benieuwd ben, mede ingegeven door dit artikel, is hoe groot de kans is dat Stenders met aanvulling van investeerders zelf een bod uitbrengt op Veronica en een FM-frequentie. Zijn ambitie om dat te doen heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

zend-amateur schreef: 02 dec 2022 18:32 Zal Avro/Tros met hun sterren.nl via een appart bvtje azen gaan op de hollandsstalige kavel?
Ook dat mag niet.
progmog

Bericht door progmog »

Nog een stukje tekst uit het artikel:

Welke zenders liggen op de loer?
Degene die vooraan wil staan bij de veiling van komend voorjaar is Kink. Die zender voor alternatieve muziek begon immers de succesvolle rechtszaak om de veiling af te dwingen. ,,Alleen heeft Kink de pech dat het alleen nog aanspraak kan maken op een duur kavel’’, zegt Snijders. ,,Kink had aanspraak kunnen maken op de frequentie van Veronica, dat vooral oldies mag uitzenden, of Slam!, dat muziek van buiten de hitparade uitzendt. Die kavels kostten veel minder, maar omdat de beperkingen eraf gaan, betaal je nu ook de volle prijs. De vraag is of Kink de concurrentie met grote buitenlandse concerns aankan.’’

Los van Kink is de verwachting dat ook DPG Media (Qmusic) zijn radiopakket wil uitbreiden. ,,Ik denk dat dat gaat voor een tweede frequentie, voor zender Joe’’, zegt Evert Bronkhorst van mediabureau Abovo Media. ,,En Mediahuis heeft nu Sublime FM, maar dat hangt er een beetje bij. Ik kan me voorstellen dat ook dat er een tweede frequentie bij willen hebben. En dan heb je nog buitenlandse partijen, die misschien wel een grote zak geld meebrengen.’’ De mediabedrijven zelf laten zich niet uit over hun strategie, om de concurrentie niet in de kaarten te laten kijken.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DavyGer schreef: 02 dec 2022 20:40 Toevallig ging het vandaag op Radio Veronica ook even over dit onderwerp. Waar ik wel enigsinds naar benieuwd ben, mede ingegeven door dit artikel, is hoe groot de kans is dat Stenders met aanvulling van investeerders zelf een bod uitbrengt op Veronica en een FM-frequentie. Zijn ambitie om dat te doen heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven.
Wat bedoel je met “bod uitbrengt op Veronica”?
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Grote kans dat kink weer naar de rechter gaat om er voor de zorgen dat clausules op meerdere kavels blijven
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vliegendereporter schreef: 02 dec 2022 21:40 Grote kans dat kink weer naar de rechter gaat om er voor de zorgen dat clausules op meerdere kavels blijven
Waarom geef je dat een grote kans? Op welke grond zou Kink dit kunnen eisen?

Zo een rechtszaak lijkt mij een kansloos enkeltje proceskosten betalen, maar ik hoor graag andere argumenten?
Rock 'n roll is better than music!
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Oortjes schreef: 02 dec 2022 21:47
Vliegendereporter schreef: 02 dec 2022 21:40 Grote kans dat kink weer naar de rechter gaat om er voor de zorgen dat clausules op meerdere kavels blijven
Waarom geef je dat een grote kans? Op welke grond zou Kink dit kunnen eisen?

Zo een rechtszaak lijkt mij een kansloos enkeltje proceskosten betalen, maar ik hoor graag andere argumenten?
Yep maar ze hadden laatst ook een kansloze zaak tegen Radiocorp aangespannen over verbondenheid met Talpa dus ik zie nergens meer van op
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Phoenix schreef: 02 dec 2022 21:19
DavyGer schreef: 02 dec 2022 20:40 Toevallig ging het vandaag op Radio Veronica ook even over dit onderwerp. Waar ik wel enigsinds naar benieuwd ben, mede ingegeven door dit artikel, is hoe groot de kans is dat Stenders met aanvulling van investeerders zelf een bod uitbrengt op Veronica en een FM-frequentie. Zijn ambitie om dat te doen heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven.
In het artikel wordt gesteld dat Talpa waarschijnlijk het merk Veronica gaat verkopen. Gezien het merk nog wel enige waarde heeft. Daar kan Stenders zelf ook een bod op uitbrengen natuurlijk.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vliegendereporter schreef: 02 dec 2022 21:56 Yep maar ze hadden laatst ook een kansloze zaak tegen Radiocorp aangespannen over verbondenheid met Talpa dus ik zie nergens meer van op
Verbondenheid tussen Radiocorp en Talpa is wel een grond voor een rechtszaak. Welke grond zie je voor clausulering van FM kavels?
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DavyGer schreef: 02 dec 2022 22:10
Phoenix schreef: 02 dec 2022 21:19
In het artikel wordt gesteld dat Talpa waarschijnlijk het merk Veronica gaat verkopen. Gezien het merk nog wel enige waarde heeft. Daar kan Stenders zelf ook een bod op uitbrengen natuurlijk.
Onmogelijk. Talpa bezit het merk Veronica niet. Dit is in handen van de Vereniging Veronica. Talpa heeft het recht om het merk te gebruiken doordat het een licentie op het merk heeft. Zowel voor tv als radio. Ik heb me ook al eerder afgevraagd wat er gebeurd als Talpa de FM frequentie verliest. Wordt daarmee ook automatisch de licentiedeal beëindigd, zodat de Vereniging het merk aan een andere radiopartij kan overdragen?
Disclaimer:
jessica

Bericht door jessica »

Ik weet niet of FM een voorwaarde is voor het gebruik van het merkrecht Veronica voor de Radio. Dab+ en internet zouden ook genoeg kunnen zijn. Ik denk dat Veronica kan overleven zonder FM. Zeg dat ze nu 3 a 3,5% hebben en zonder FM 2% marktaandeel dan zijn ze volgens mij nog steeds levensvatbaar en een voorloper op DAB+ waar alle zenders uiteindelijk naar toe moeten.

Studio's kunnen gedeeld worden. Personeel kan gedeeltelijk gedeeld worden met andere zenders van Talpa. Als je het goed inricht kan het. Misschien wel met minder mensen dan nu bij Veronica. Maar er gaat na de veiling toch wel een grote verschuiving van mensen komen.
density1

Bericht door density1 »

Ik zeg het nog maar een keer; ik moet het allemaal nog maar zien of die veiling er door gaat komen. Als er een dikke rode streep door gaat op 13 december gaat er helemaal niets niet gebeuren en dronk iedereen een glas en blijft alles zoals het was...Ik denk dat beter is om verder te speculeren na 13 december. Nog even geduld.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 03 dec 2022 00:10 Ik weet niet of FM een voorwaarde is voor het gebruik van het merkrecht Veronica voor de Radio. Dab+ en internet zouden ook genoeg kunnen zijn. Ik denk dat Veronica kan overleven zonder FM. Zeg dat ze nu 3 a 3,5% hebben en zonder FM 2% marktaandeel dan zijn ze volgens mij nog steeds levensvatbaar en een voorloper op DAB+ waar alle zenders uiteindelijk naar toe moeten.

Studio's kunnen gedeeld worden. Personeel kan gedeeltelijk gedeeld worden met andere zenders van Talpa. Als je het goed inricht kan het. Misschien wel met minder mensen dan nu bij Veronica. Maar er gaat na de veiling toch wel een grote verschuiving van mensen komen.
De DAB+ zenders zijn gekoppeld aan de FM zenders en raakt Veronica dan ook kwijt.
Disclaimer:
Plaats reactie