Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
marce1

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door marce1 »

EtherScout schreef: 30 nov 2022 09:12 Wat ik mij afvraag: mag RadioNL als onderdeel van een regionaal radiobedrijf ook aan die landelijke veiling meedoen, of is 100%NL de enige serieuze kanshebber voor dat kavel met die NL-clausule?
Er is vast wel een bedrijfsconstructie te vinden waarbij het wel kan, maar ik weet niet of RadioNL wel een landelijk kavel wil hebben. Adverteerders kunnen nu juist per regio hun reclames laten uitzenden. Dat is niet meer mogelijk bij een landelijk kavel.

Sowieso denk ik dat er wel meerdere kandidaten zijn voor het kavel. Het minimum aan Nederlandstalige muziek is 30%. Daar valt redelijk makkelijk aan te voldoen. Ik denk bijvoorbeeld aan Qmusic Het Foute Uur. Zelfs Sky Radio zou (in januari tot en met oktober) wel eens die 30% kunnen halen. Natuurlijk kunnen ook nieuwkomers mee kunnen doen. (Vibe Radio?)
jessica

Bericht door jessica »

Je richt een bedrijf op. Zoekt geldschieters en je gaat bieden op de NL frequenties. Vervolgens noem je je Radiostation NL-Radio ipv Radio NL en je hebt gewoon een landelijke frequentie als je wint. Volgens mij was er ook nog Holland FM zouden ook mee kunnen doen aan de veiling. Misschien nog andere geïnteresseerden. Dus dat de frequentie weer naar 100%NL gaat is allerminst zeker.
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

Even een hersenspinsel. Eén dezer dagen zou bekend worden of de fusie tussen RTL en Talpa doorgang zal vinden: https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... nden-duren. In dit artikel van begin oktober wordt namelijk gesteld dat het nieuws over de overname geen twee maanden meer zou gaan duren, maar deze termijn is intussen bijna voorbij. Is het mogelijk dat er in dat geval tussen beide partijen afspraken worden gemaakt over het verdelen van de radiostations vóór de fusie, zodat er na de fusie alsnog een cluster met vier FM-kavels bemachtigd is door de tandem RTL-Talpa, of mogen er geen onderlinge biedafspraken worden opgezet? En zou dat wel mogen, is het dan te weigeren op grond van de fusie die dan nog niet is afgerond?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Of gewoon een zender met heel veel nederlandstalige rap en r&b muziek. Daar komt tegenwoordig heel veel van uit.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

progmog schreef: 30 nov 2022 09:50 En wat ik mij afvraag: wie zouden belangstelling kunnen hebben voor het nieuws kavel? BNR natuurlijk zou je zeggen, maar volgens mij kwam ter sprake dat BNR de lineaire radiozender wilde afstoten door volledig digitaal verder te gaan. maar misschien zijn er andere partijen die hierin zijn geïnteresseerd?
Dpg heeft naast QMusic ook NU.NL. Doe zouden dus ook eventueel iets met nieuwsradio kunnen gaan doen..
Orange

Bericht door Orange »

EtherScout schreef: 30 nov 2022 09:12 Wat ik mij afvraag: mag RadioNL als onderdeel van een regionaal radiobedrijf ook aan die landelijke veiling meedoen, of is 100%NL de enige serieuze kanshebber voor dat kavel met die NL-clausule?
Dat hangt helemaal van de kavel-/veilingvoorwaarden af. Die moeten nog bekend worden.
RadioSjoerd schreef: 30 nov 2022 11:16 Even een hersenspinsel. Eén dezer dagen zou bekend worden of de fusie tussen RTL en Talpa doorgang zal vinden: https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... nden-duren. In dit artikel van begin oktober wordt namelijk gesteld dat het nieuws over de overname geen twee maanden meer zou gaan duren, maar deze termijn is intussen bijna voorbij. Is het mogelijk dat er in dat geval tussen beide partijen afspraken worden gemaakt over het verdelen van de radiostations vóór de fusie, zodat er na de fusie alsnog een cluster met vier FM-kavels bemachtigd is door de tandem RTL-Talpa, of mogen er geen onderlinge biedafspraken worden opgezet? En zou dat wel mogen, is het dan te weigeren op grond van de fusie die dan nog niet is afgerond?
Die truc kan niet. Ze kunnen wel los van elkaar kavels winnen en dat mogen er dan ook opgeteld meer dan 3 zijn, maar zodra het 1 bedrijf wordt, blijft de voorwaarde van maximaal 3 gelden. Dus stel dat ze er samen vijf binnenhalen, moeten ze er na fusie dus twee afstoten.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Pascal. K schreef: 30 nov 2022 11:24
progmog schreef: 30 nov 2022 09:50 En wat ik mij afvraag: wie zouden belangstelling kunnen hebben voor het nieuws kavel? BNR natuurlijk zou je zeggen, maar volgens mij kwam ter sprake dat BNR de lineaire radiozender wilde afstoten door volledig digitaal verder te gaan. maar misschien zijn er andere partijen die hierin zijn geïnteresseerd?
Dpg heeft naast QMusic ook NU.NL. Doe zouden dus ook eventueel iets met nieuwsradio kunnen gaan doen..
En NRC wilde met de aankoop van Sublime toetreden tot de radiomarkt (ook voor advertentieinkomste) en heeft inmiddels ook een groot netwerk aan nieuwspodcasts, dus ik zie vanuit die kant ook nog wel een bod aankomen als de prijs niet te hoog wordt opgedreven
lion

Bericht door lion »

marce1 schreef: 30 nov 2022 10:23
Er is vast wel een bedrijfsconstructie te vinden waarbij het wel kan, maar ik weet niet of RadioNL wel een landelijk kavel wil hebben. Adverteerders kunnen nu juist per regio hun reclames laten uitzenden. Dat is niet meer mogelijk bij een landelijk kavel.

Sowieso denk ik dat er wel meerdere kandidaten zijn voor het kavel. Het minimum aan Nederlandstalige muziek is 30%. Daar valt redelijk makkelijk aan te voldoen. Ik denk bijvoorbeeld aan Qmusic Het Foute Uur. Zelfs Sky Radio zou (in januari tot en met oktober) wel eens die 30% kunnen halen. Natuurlijk kunnen ook nieuwkomers mee kunnen doen. (Vibe Radio?)
RadioNL heeft toendertijd met de oprichting juist voor die regionale reclame edities opzet gekozen om het een haalbaar radiostation te laten zijn.
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

Orange schreef: 30 nov 2022 13:13 Die truc kan niet. Ze kunnen wel los van elkaar kavels winnen en dat mogen er dan ook opgeteld meer dan 3 zijn, maar zodra het 1 bedrijf wordt, blijft de voorwaarde van maximaal 3 gelden. Dus stel dat ze er samen vijf binnenhalen, moeten ze er na fusie dus twee afstoten.
Ah, duidelijk. Dank voor de toelichting!
Feivel

Bericht door Feivel »

Ane Sybesma schreef: 30 nov 2022 11:16 Of gewoon een zender met heel veel nederlandstalige rap en r&b muziek. Daar komt tegenwoordig heel veel van uit.
We hebben al een kanaal met Dutch Urban: VIBE Radio. Niet te verwarren met VIB Radio. En we hebben GLXY, maar dat loopt (online) voor geen meter. De doelgroep voor Nederlandstalige rap en r&b is heel jong en gebruikt Spotify.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Feivel schreef: 01 dec 2022 09:33
Ane Sybesma schreef: 30 nov 2022 11:16 Of gewoon een zender met heel veel nederlandstalige rap en r&b muziek. Daar komt tegenwoordig heel veel van uit.
We hebben al een kanaal met Dutch Urban: VIBE Radio. Niet te verwarren met VIB Radio. En we hebben GLXY, maar dat loopt (online) voor geen meter. De doelgroep voor Nederlandstalige rap en r&b is heel jong en gebruikt Spotify.
Misschien is het kavel niet zo duur en is er iemand die er wel wat in ziet. Het is in elk geval mogelijk want ook Nederlandstalig. Kun je weer iets dichter op de Top 40 zitten met je muziek.
progmog

Bericht door progmog »

Het AD heeft een uitgebreid artikel over de Nieuwe veiling van FM-frequenties: ‘Radio Veronica wordt het kind van de rekening’. Daarin wordt ingegaan over het nut van FM, over het succes van Radio 5 zonder FM, welke partijen belangstelling hebben in een FM kavel en welke zender van talpa het zou moeten opgeven.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Zal Avro/Tros met hun sterren.nl via een appart bvtje azen gaan op de hollandsstalige kavel?
Pot

Bericht door Pot »

zend-amateur schreef: 02 dec 2022 18:32 Zal Avro/Tros met hun sterren.nl via een appart bvtje azen gaan op de hollandsstalige kavel?
Nee de AVROTROS valt onder de NPO en is dus een publieke omroep. Zij mogen niet meedoen. Ook niet met een 'apart bv'tje'.
Oren open!
jessica

Bericht door jessica »

progmog schreef: 02 dec 2022 16:16 Het AD heeft een uitgebreid artikel over de Nieuwe veiling van FM-frequenties: ‘Radio Veronica wordt het kind van de rekening’. Daarin wordt ingegaan over het nut van FM, over het succes van Radio 5 zonder FM, welke partijen belangstelling hebben in een FM kavel en welke zender van talpa het zou moeten opgeven.
Lijkt me een interessant artikel. Maar daarvoor moet je abonnee zijn. Jammer kan het niet lezen.
Plaats reactie