Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Echtwel »

Radio Veronica is de zender best kan overleven op DAB+ en dus kan worden "opgegeven". En de FM band verlaten.
Veronica was de pionier in de 60s op AM als zeezender en in de 90s was Veronica alles 1e landelijke omroep actief op internet dankzij Adam Curry.

Talpa moet dan wel slim zijn en Veronica als DAB+ radio ruimbaan geven. Zodat Veronica ook kan komen met diverse format's en/of DAB+ kanalen (dus Soul, 60&70, 80, Rock ect) kan gaan uitzenden op DAB+ en alle andere station in de Talpa "stal" moeten zich dan alleen bezig houden met 1 hun hoofdkanaal (Format) op FM dus. Alleen dan kan Veronica door als DAB+ en de grootse worden. En is er verder niks aan de hand. :)) -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

Deze Veronica heeft niets met de zeezender Veronica van doen, behalve dat de naam gekocht is.
De sfeer en zweem naar vroeger is een reclame ding, niet gestoeld op werkelijkheid.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik vind dat hier nogal makkelijk gedacht wordt dat Veronica als DAB+ zender zomaar kan "overleven".

Feiten:
  • Veronica is van alle FM-zenders het meest afhankelijk van FM. Op dit moment bereikt Veronica haar luisteraars met name via FM
  • Ook Kink is als DAB+ zender nog niet rendabel
Dan gaat met de nieuwe verdeling de concurrentie alleen maar toe nemen. Van vier ongeclausuleerde zenders gaan we naar zeven ongeclausuleerde zenders. Waar Sublime en Slam nu geen bedreiging zijn voor Veronica gaan op deze kavels mogelijk straks directe concurrenten komen voor Veronica. Ook kan een uitstroom aan jocks verwacht worden bij Veronica (en Talpa). Tim Klijn naar Joe? Sander, Sander en Frank naar Willy of Kink? Het kan zomaar.

Een sterk uitgekleed Veronica zie ik nog wel verder gaan via internet en DAB+. Maar een Veronica onder leiding van Stenders zonder FM frequentie geef ik weinig overlevingskans.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
jessica

Bericht door jessica »

Radio10 heeft ook een tijd geen FM frequentie gehad en alleen op AM en internet. Internet was toen nog veel minder dan nu en DAB+ was ook nog niet zo ingeburgerd als nu. Radio10 heeft het gered.

Dus Veronica zou het ook zeker moeten kunnen redden op DAB+ en internet. AM werd destijds alleen maar minder. Internet en DAB+ groeien nog steeds door. Ik zeg niet dat het makkelijk wordt. Maar het zou moeten kunnen.

Waarschijnlijk zijn ze nu al bezig met een vlucht naar voren door zoveel DAB+ radio's uit te delen. Mensen die naar Veronica luisteren horen dan toch iedere dag over DAB+. Radio5 heeft hetzelfde gedaan een aantal jaren geleden. Heel veel luisteraars die graag naar Radio5 luisterden hebben hiervoor speciaal een DAB+ radio gekocht. Veronica zou hetzelfde pad kunnen volgen. Ze hebben nog een jaar de tijd om zoveel mogelijk luisteraars rijp te maken van internet en DAB+
density1

Bericht door density1 »

Misschien dat ze Vintage Veronica omturnen naar main zender. Denk dat je met het huidige format van Veronica het op DAB en internet niet gaat redden daar is het dan weer eenvoudig weg te mainstream voor. Met Vintage Veronica richt je echt op een doelgroep die het Radio 5 wat ook op DAB zit moeilijk kan maken.
Janno

Bericht door Janno »

Echtwel schreef: 29 nov 2022 11:32 Radio Veronica is de zender best kan overleven op DAB+ en dus kan worden "opgegeven". En de FM band verlaten.
Veronica was de pionier in de 60s op AM als zeezender en in de 90s was Veronica alles 1e landelijke omroep actief op internet dankzij Adam Curry.

Talpa moet dan wel slim zijn en Veronica als DAB+ radio ruimbaan geven. Zodat Veronica ook kan komen met diverse format's en/of DAB+ kanalen (dus Soul, 60&70, 80, Rock ect) kan gaan uitzenden op DAB+ en alle andere station in de Talpa "stal" moeten zich dan alleen bezig houden met 1 hun hoofdkanaal (Format) op FM dus. Alleen dan kan Veronica door als DAB+ en de grootse worden. En is er verder niks aan de hand. :)) -bier
Je optimisme is mooi om te lezen, maar meer gestoeld op wishful thinking dan op realiteitszin, vrees ik. Veronica in de 60s was de enige in zijn soort in Nederland. Op DAB+ zijn nu al veel zenders te horen met ongeveer dezelfde muziek en hetzelfde format. De markt is behoorlijk vol, zo niet verzadigd. Het wordt lastig om daar de grootste te worden. Zenders als Q-Music, radio 2 en niet te vergeten radio 5 zitten daar ook.
big T schreef:Deze Veronica heeft niets met de zeezender Veronica van doen, behalve dat de naam gekocht is.
De sfeer en zweem naar vroeger is een reclame ding, niet gestoeld op werkelijkheid.
Dat klopt wel, maar de huidige manager Stenders is zelf groot fan van de zeezendertijd van Veronica en veel luisteraars, zoals ikzelf, voelen toch een bepaald sentiment bij de naam, muziekmix en sfeer van het huidige station zodat de link met het verleden er weliswaar zakelijk gezien niet meer is, maar emotioneel wel. Dat het een opgeroepen emotie is doet er dan niet toe. Het oude Veronica met Rob Out was ook goed in het bespelen van emoties. Dus nog een link met vroegâh :wink:
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Dootr de voorwaarden los te laten zullen de prijzen stijgen. Zie daar maar als nieuwkomer binnen 12jaar een rendabel station te vormen.
Veel succes.
Ik denk eerder dat ze bestaande stations overnemen waarbij Veronica de meeste kans van slagen lijkt te hebben.

En inderdaad wat Phoenix zegt, alleen dab voor veronica is niet voldoende. Ze zijn het meest afhankelijk.
jessica

Bericht door jessica »

tophitsradio schreef: 29 nov 2022 13:36 En inderdaad wat Phoenix zegt, alleen dab voor veronica is niet voldoende. Ze zijn het meest afhankelijk.
Voor dit laatste hebben ze nog een jaar om aan te werken dat ze niet zo afhankelijk meer zijn. Volgens mij zijn ze daar nu al druk mee bezig en dit hele jaar kunnen ze hun FM frequenties daar nog voor gebruiken om mensen over te laten gaan naar DAB+.

Radio5 heeft hetzelfde trucje uitgehaald en zij hadden geen eens FM, maar AM. Daar is het ook gelukt luisteraars over te laten stappen naar DAB+
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

jessica schreef: 29 nov 2022 13:43
tophitsradio schreef: 29 nov 2022 13:36 En inderdaad wat Phoenix zegt, alleen dab voor veronica is niet voldoende. Ze zijn het meest afhankelijk.
Voor dit laatste hebben ze nog een jaar om aan te werken dat ze niet zo afhankelijk meer zijn. Volgens mij zijn ze daar nu al druk mee bezig en dit hele jaar kunnen ze hun FM frequenties daar nog voor gebruiken om mensen over te laten gaan naar DAB+.

Radio5 heeft hetzelfde trucje uitgehaald en zij hadden geen eens FM, maar AM. Daar is het ook gelukt luisteraars over te laten stappen naar DAB+
Dat wist ik niet. Dan zullen ze het breder moeten aanpakken dan alleen DAB radios weg te geven tijdens de bonanza. Tshirts met dab verwijzing, dab radios weggeven in ieder programma, billboards, TV reclame enz
jessica

Bericht door jessica »

tophitsradio schreef: 29 nov 2022 14:00
jessica schreef: 29 nov 2022 13:43

Dat wist ik niet. Dan zullen ze het breder moeten aanpakken dan alleen DAB radios weg te geven tijdens de bonanza. Tshirts met dab verwijzing, dab radios weggeven in ieder programma, billboards, TV reclame enz
Ik denk dat ze dat allemaal nog wel gaan doen. Want nu Talpa sowieso 1 kavel verliest kun je wel voorspellen dat dit Veronica gaat zijn. Dus 1 jaar om je hier op voor te bereiden. Je kan nog veel bereiken in 1 jaar tijd.

Met de nieuwe luistercijfer meetmethode kun je volgens mij precies volgen waar je luisteraars vandaan komen. FM, Dab+, internet of nog anders. Dus komende jaar kunnen ze precies bijhouden of hun DAB+ en internet aandeel stijgt t.o.v. FM.
Laatst gewijzigd door jessica op 29 nov 2022 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik weet niet hoeveel vaste fans Veronica heeft, maar als Veronica niet overleeft zonder FM, dan is er kennelijk te weinig (gerichte) interesse in dit station. Als ik Talpa was, dan had ik Veronica en Radio 10 al lang samen laten gaan. Wellicht gebeurt dit als het maximum van drie FM-kavels onherroepelijk is.

Het idee om de clausules 'Nieuws' en 'Nederlandstalig' te handhaven, vind ik in principe prima, al blijf ik mij afvragen of het kavel 'Nederlandstalig' dit keer wel op gaat leveren wat men daarvan verwacht. Clausuleren op muziekgenre blijft een lastig en (deels) subjectief verhaal. Het verschil tussen spraak en muziek is makkelijk automatisch door een computer te controleren, maar het verschil tussen muziekgenres niet. Ik zie veel mazen in die wet.

Verder verwacht ik dat digitale radio (DAB+ en internet) blijft toenemen, zeker als de A-kavels op FM straks zeven keer eenheidsworst gaan brengen, plus 100%NL en BNR. FM uitschakelen in 2027 lijkt mij nog steeds waarschijnlijk. Verhoudingsgewijs wordt FM zo namelijk een steeds zwaardere kostenpost, waar de stations op een gegeven moment wel vanaf zullen willen.
jessica

Bericht door jessica »

De kavels worden voor 12 jaar geveild. Dus voor 2035 worden de FM frequenties niet uitgeschakeld.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

jessica schreef: 29 nov 2022 14:19 De kavels worden voor 12 jaar geveild. Dus voor 2035 worden de FM frequenties niet uitgeschakeld.
Dat zegt niets. Het zijn DAB+ en FM-kavels. Als men besluit om FM in 2027 uit te zetten, dan gebeurt dit gewoon en gaat men op DAB+ verder. Tegen die tijd zijn een groot aantal extra digitale radio's in gebruik genomen. Als het aantal analoge luisteraars te klein wordt voor de hoge kosten van FM, dan houdt het toch echt op.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Zoals ik reeds heb gezegd dan moeten de andere zender van de Talpa stal dus niet te veel op DAB radio meer doen dan alleen hun FM hoofd kanaal doorsturen en Veronica dan wel de Sub kanalen er bij doen zoals 80s rock ect Daarnaast denk ik dat veel van jullie onderschatten de veerkracht van Veronica en dat bedoelde ik met zeezendertijd en veerkracht
Tenzij Talpa Veronica gewoon afstoot en dat een 3e partij deze overneemt. Maar denkt dat Ome John dat speeltje( Radio Veronica) niet uit handen geeft....
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

EtherScout schreef: 29 nov 2022 14:16 Het idee om de clausules 'Nieuws' en 'Nederlandstalig' te handhaven, vind ik in principe prima, al blijf ik mij afvragen of het kavel 'Nederlandstalig' dit keer wel op gaat leveren wat men daarvan verwacht. Clausuleren op muziekgenre blijft een lastig en (deels) subjectief verhaal. Het verschil tussen spraak en muziek is makkelijk automatisch door een computer te controleren, maar het verschil tussen muziekgenres niet. Ik zie veel mazen in die wet.
Bij "Klassiek/Jazz", of "Alternatief" kun je inderdaad de grenzen van die "genres" behoorlijk oprekken, en dat hebben de huidge kavelhouders zeker gedaan (Sublime heeft in principe een duidelijk soul/jazz profiel maar echte klassieke muziek jazzprogramma's draaien ze niet meer, en Slam draait meer muziek uit de Top 40 dan alle niet-hitstations bij elkaar), maar "Nederlandstalig/Nederlands product" is een van de weinige genres die je wel goed kan afbakenen (Nederlandstalige tekst/uitvoerende artiest).

Nu deze clausule wel blijft bestaan hoop in ieder geval dat het percentage Nederlands product hoger wordt dan 70%, of het nou een station met Nederpop of Levensliedprofiel wordt. Adele en Ed Sheeran op 100%NL hebben mij altijd gestoord, dus als je als overheid echt het belang van Nederlands product wilt aankaarten kun je door een hoger percentage het station te forceren om breder te gaan draaien (Spinvis, Eefje de Visser, Froukje, maar ook meer opkomend talent die door probeert te breken met Nederlandstalige muziek)
Plaats reactie