Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Durashift

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Durashift »

^^ Rob van Someren was vanmiddag sikkeneurig over dit nieuws. Is van mening dat de 'overheid' niet betrouwbaar is door de frequentie op drie stuks te maximeren. In zijn wereld is het dus eigenlijk: eens gegeven, blijft gegeven.
Omdat Radio 10 er als laatste bijgekomen is (binnen Talpa) zullen zij er als eerste weer uitgaan, zei Rob met 'n kwinkslag.

Het is ook wel echt in hun zijn/hun eigens straatje lullen hoor, vind ik.
Ja, afspraken vanuit de overheid kunnen veranderen. Niet altijd ten goede, mensen genoeg die daar (helaas) slechte ervaringen mee hebben.

Aanstaande FM veiling is gewoon een nieuwe ronde met nieuwe criteria, niks meer of minder.
jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef: 28 nov 2022 21:05 Het zou zomaar kunnen zijn dat DPG naast Joe, Willy hier in Nederland gaat introduceren, het KINK van Vlaanderen zeg maar. Dan heb je dus het nakijken als KINK zijnde kun je wel zeggen.
Willy vind ik best een leuk station. Luister ik eigenlijk liever naar dan Kink. Kinkclassics vind ik dan weer een betere mix dan het hoofdkanaal.
Maar als een grote speler als DPG gaat meebieden is Kink misschien al kansloos. Want er komen nu 7 ongeclausuleerde kavels. De overige 2 zijn nieuws en NL talig.

Gaat dus moeilijk worden voor Sublime, Veronica en Slam! Hun kavels gaan sowieso duurder worden.
Bovendien weet Talpa al dat het maar 3 stations mag houden op FM als ze 3 frequenties in de wacht slepen. Dat moet ik ook nog maar zien gebeuren.

Maar ik zie Veronica op DAB+ en internet ook wel overleven. Misschien juist beter voor Veronica. Hoeven ze ook niet in een strak keurslijf. Kunnen ze blijven doen wat ze nu doen. Denk alleen dat er dan nog wel wat bezuinigd zal moet en worden dan.

Maar goed de tombola van wisselende DJ's zal sowieso wel in werking gaan als de frequenties opnieuw verdeeld zijn.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Durashift schreef: 29 nov 2022 00:38 ^^ Rob van Someren was vanmiddag sikkeneurig over dit nieuws. Is van mening dat de 'overheid' niet betrouwbaar is door de frequentie op drie stuks te maximeren. In zijn wereld is het dus eigenlijk: eens gegeven, blijft gegeven.
Omdat Radio 10 er als laatste bijgekomen is (binnen Talpa) zullen zij er als eerste weer uitgaan, zei Rob met 'n kwinkslag.

Ja, afspraken vanuit de overheid kunnen veranderen. Niet altijd ten goede, mensen genoeg die daar (helaas) slechte ervaringen mee hebben.

Aanstaande FM veiling is gewoon een nieuwe ronde met nieuwe criteria, niks meer of minder.
Och dat hele Talpa, is altijd gepikeerd als er iets gebeurd binnen hun bedrijf. Promotietombola draait overuren als er iets te promoten valt bij ze. Maar ik heb ze totaal niet gehoord over het top 2000 café bijvoorbeeld alleen over Ekdom en een dom verhaal dat geen enkele dj meer schuift… iedereen schuift! Het is toch veel beter dat er Max maar 3 kavels mag hebben. Ik zie kink niet terug keren daar zijn de marges te weinig voor en hoe ze het nu doen is toch prima?
petoi

Bericht door petoi »

Jullie gaan er wel heel erg vanuit dat er veel vragende partijen zullen zijn. Ik acht de kans op een kapitaalkrachtig bedrijf dat niet in NL actief zeer klein. De radiomarkt lijkt me niet waar je zo in stapt en dan winst kan behalen dan moet je toch echt wel een goed marktaandeel hebben en dan doe je dan zonder DAB en ervaring als bedrijf. De enige optie voor dat soort bedrijven is dan de 4de van Talpa opkopen maar John is zakenman genoeg om dat station te verkopen zonder dat hij de potentiële winsten verrekend in de koopprijs.

Op basis van de bekende spelers is dit hoe ik de kapitaalkracht van de partijen inschat:
Talpa (3)
DPG (1)
RadioCorp (2) *
KINK (1)
BNR (1) *
Sublime (1)

"Nieuwe" partijen
Andere partij die 4de Talpa zender overneemt
DPG met 2de zender

*1 beschermt kavel

------------------------------------------------------

Sublime is eerste afvaller en KINK dan de tweede maar als RadioCorp voor het NL kavel concurrentie krijgt dan ook SLAM kind van de rekening worden voor KINK. ik vind dat laatste best moeilijk in te schatten.
progmog

Bericht door progmog »

Het voorstel van regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023 is hier te raadplegen.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Deradiokenner schreef: 29 nov 2022 08:48
Durashift schreef: 29 nov 2022 00:38 ^^ Rob van Someren was vanmiddag sikkeneurig over dit nieuws. Is van mening dat de 'overheid' niet betrouwbaar is door de frequentie op drie stuks te maximeren. In zijn wereld is het dus eigenlijk: eens gegeven, blijft gegeven.

Och dat hele Talpa, is altijd gepikeerd als er iets gebeurd binnen hun bedrijf. Promotietombola draait overuren als er iets te promoten valt bij ze. Maar ik heb ze totaal niet gehoord over het top 2000 café bijvoorbeeld alleen over Ekdom en een dom verhaal dat geen enkele dj meer schuift… iedereen schuift! Het is toch veel beter dat er Max maar 3 kavels mag hebben. Ik zie kink niet terug keren daar zijn de marges te weinig voor en hoe ze het nu doen is toch prima?
Hier kan ik echt geen tauw aan vastknopen.
Orange

Bericht door Orange »

StefanT schreef: 28 nov 2022 18:35 Het lijkt me dat Talpa Veronica zal wegdoen. Vraag me af of iemand dat merk wil hebben, het is niet meer dan een naam en een logo, en als iemand dat wil kopen zal dat bedrijf zelf moeten gaan meebieden op een FM Frequentie.
Of je handhaaft Veronica op DAB en online in combinatie met bezuinigingen.
StefanT

Bericht door StefanT »

Orange schreef: 29 nov 2022 10:05
[/quote]

Is Veronica daarvoor niet te duur, om t alleen op DAB+ te houden? Het zal nog lager worden dan nu dan qua luistercijfers denk ik
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

Rob van Someren is ook een beetje het contact met de werkelijkheid kwijt he? Dat je je luisteraars lastig gaat vallen dat je als bedrijf mogelijk een van de vier (!!!) frequenties kwijt gaat raken. Denkt hij echt dat (vooral de Somertijd) luisteraars dat iets boeit? Het is onverdedigbaar dat je als bedrijf zegt dat dit een gezonde situatie is laat staan als DJ.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Orange schreef: 29 nov 2022 10:05
StefanT schreef: 28 nov 2022 18:35 Het lijkt me dat Talpa Veronica zal wegdoen. Vraag me af of iemand dat merk wil hebben, het is niet meer dan een naam en een logo, en als iemand dat wil kopen zal dat bedrijf zelf moeten gaan meebieden op een FM Frequentie.
Het valt me op dat Veronica hierop voor lijkt te sorteren, als je ziet hoe actief ze bezig zijn met het weggeven van DAB+-radio's (althans in de Bonanza). Doen andere Talpa-zenders dit ook?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
waterveenmos

density1 schreef: 28 nov 2022 21:05 Het zou zomaar kunnen zijn dat DPG naast Joe, Willy hier in Nederland gaat introduceren, het KINK van Vlaanderen zeg maar. Dan heb je dus het nakijken als KINK zijnde kun je wel zeggen.
Dan zullen ze denk ik wel een andere naam daarvoor moeten gebruiken, aangezien Willy in NL verwijst naar een website voor seksartikelen, en de verwijzing naar Willy Willy (de gitarist van The Scabs) hier ook weinig mensen wat zal zeggen. Maar hoe kansrijk zal een DPG zoiets financiëel achten, en zeker t.o.v. het neerzetten van JOE? Zeker aangezien JOE in Vlaanderen door DPG wél een FM-pakket is gegund, en Willy door hen op DAB+ is gezet? Ik verwacht niet dat ze de Nederlandse markt daar heel anders in zullen schatten.
jessica

Bericht door jessica »

Wat dacht je van andere kapitaalkrachtige bedrijven uit het buitenland die mee gaan bieden. Ik denk aan Virgin, Energy of een Amerikaanse investeerder. Het is sowieso nog niet gezegd dat alle partijen die nu een frequentie hebben dit zullen houden. Met pech kan Talpa alle 4 de frequenties verliezen. Dat zie ik niet snel gebeuren, maar 1 verliezen ze er sowieso en nog een ander zou niet vreemd zijn.

Maar goed als je verliest met bieden kan je later ook altijd nog een winnaar opkopen.
density1

Bericht door density1 »

waterveenmos schreef: 29 nov 2022 10:46
Dan zullen ze denk ik wel een andere naam daarvoor moeten gebruiken, aangezien Willy in NL verwijst naar een website voor seksartikelen, en de verwijzing naar Willy Willy (de gitarist van The Scabs) hier ook weinig mensen wat zal zeggen. Maar hoe kansrijk zal een DPG zoiets financiëel achten, en zeker t.o.v. het neerzetten van JOE? Zeker aangezien JOE in Vlaanderen door DPG wél een FM-pakket is gegund, en Willy door hen op DAB+ is gezet? Ik verwacht niet dat ze de Nederlandse markt daar heel anders in zullen schatten.
Het scenario zou ook nog kunnen zijn dat DPG KINK opkoopt en het onder dezelfde naam laat blijven uitzenden juist door die naam Willy die hier niets zegt. Denk voor KINK misschien beter en ik denk dat je dan financieel ook sterker staat.
waterveenmos

density1 schreef: 29 nov 2022 10:56
waterveenmos schreef: 29 nov 2022 10:46 Dan zullen ze denk ik wel een andere naam daarvoor moeten gebruiken, aangezien Willy in NL verwijst naar een website voor seksartikelen, en de verwijzing naar Willy Willy (de gitarist van The Scabs) hier ook weinig mensen wat zal zeggen. Maar hoe kansrijk zal een DPG zoiets financiëel achten, en zeker t.o.v. het neerzetten van JOE? Zeker aangezien JOE in Vlaanderen door DPG wél een FM-pakket is gegund, en Willy door hen op DAB+ is gezet? Ik verwacht niet dat ze de Nederlandse markt daar heel anders in zullen schatten.
Het scenario zou ook nog kunnen zijn dat DPG KINK opkoopt en het onder dezelfde naam laat blijven uitzenden juist door die naam Willy die hier niets zegt. Denk voor KINK misschien beter en ik denk dat je dan financieel ook sterker staat.
We zullen het zien. We weten natuurlijk niet hoe diep de zakken van Ramakers zijn, en hoeveel hij bereid is om te investeren, evt met extra steun van MOJO.
big T

Bericht door big T »

Wel vreemd eigenlijk dat de overheid overal de markt zijn gang laat gaan, en niet op radio vlak.
Ik zou ook zeggen, laat het geld regeren en het radiolandschap inrichten zoals het geld het graag wil.
Geen flauwekul regels en controlerende overheids organisaties in het leven roepen, die met te weinig personeel moet controleren of alles wel goed gaat.
En in de praktijk niets kunnen of beperkende wetgeving. Welke vervolgens bij de rechter uitgekristalliseerd moeten worden wat de politiek had moeten doen.
Nee leve de vrijheid en verkoop de kavels voor zoveel mogelijk geld, wat ten goede komt aan de overheid.
Laat kavel contracten zo een jaar of 15 bestaan, en verkoop ze dan weer!
Plaats reactie