Ongewenst gedrag

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Ingebruik

Re: Ongewenst gedrag

Bericht door Ingebruik »

Feivel schreef: 27 nov 2022 02:16 Dat is niet alleen zo bij de NPO. Achter de schermen bij de commerciëlen kunnen ze er ook wat van. Het kleineren begint al bij de sollicitatie. Als je meteen wordt uitgescholden en gekleineerd omdat de eindredactrice van dienst een hekel heeft aan mensen die anders dan haar zijn, hoef ik niet meer te weten wat voor cultuur daar voor de rest heerst. Ik heb de desbetreffende zender daar op aangesproken en alles werd ontkend. Zo gaat dat. Handje boven het hoofd, want knaken boven principes en respect.

De mediawereld in Nederland is een giftige slangenkuil. Jezelf opbranden ten faveure van egotrippers. Collega’s die elkaar verraden, in plaats van helpen. Schijnheilig gedoe, om gedaan te krijgen wat je wilt.. Je moet het maar leuk vinden.

Radiomaken is geweldig. Maar niet op professioneel niveau in Nederland, is mijn ervaring.
Mijn ervaring is dat het wel geweldig is, of in ieder geval kan zijn. Naar mijn idee ligt het er aan voor welke organisatie je werkt, wie je op dat moment naast of boven je hebt en hoe je er zelf in staat. Eigenlijk zoals in elke branche/bedrijf dus.

De mediawereld is een aparte wereld, zeker als je het vergelijkt met de ik noem wat, boekhouderswereld, maar dat heeft niet alleen maar negatieve kanten. Mijn ervaring door de jaren heen is dat de radiowereld ook een stuk gemoedelijker is dan de tv-wereld. Werkend voor de radio heb ik wel de leukste dingen uit mn carrière meegemaakt. Vrienden die ik heb uit de mediabranche, komen uit de radiowereld, etc.

Zonder te ontkennen wat jij hebt meegemaakt en wat andere overkomt, zie ik het zelf niet zo somber in als jij schetst. Er gebeuren zaken die niet ok zijn. Maar dat is helaas overal zo.

Overigens geef jij aan: 'werken ten faveure van egotrippers'. Werkt niet 90% van de werkende ten faveure van iemand anders met een groter ego/belang/etc.? De directeur, eigenaar, aandeelhouders, etc.
wire schreef: 27 nov 2022 02:00 Of een DJ die voor de camera een producer op de mond zoent. Van de week nog gezien op 3FM. Is dat ook grensoverschrijdend gedrag?
Dat kunnen alleen de betrokkenen beoordelen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

wire schreef: 27 nov 2022 02:00 Of een DJ die voor de camera een producer op de mond zoent. Van de week nog gezien op 3FM. Is dat ook grensoverschrijdend gedrag?
Dat heb ik ook weleens gedaan bij een collega. We zijn overigens al jarenlang gelukkig getrouwd -love
Rock 'n roll is better than music!
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

marcelb schreef: 26 nov 2022 17:36 @big T, jouw analyse komt overeen net die van Fransisco van Jole die afgelopen woensdag op radio 1 ook uiteenzette dat de bezuinigingen van het eerste kabinet Rutte ertoe heeft geleid dat de nadruk teveel op kijk- en luistercijfers kwam te liggen. Dit heeft indirect tot gevolg gehad dat redacteuren en presentatoren alles uit de kast haalden (moesten halen) om betere resultaten te halen. Met de bekende uitwassen als gevolg.
Dit vind ik een voor dit forum opvallende analyse. Dank hiervoor.

Het is niet de directe aanleiding voor het gedrag inderdaad. Het is ook GEEN EXCUUS. Dat is er niet. Maar politiek beleid zet de toon voor hoe de PO zich moet gedragen. Je creeert er een potentieel rucksichtlose (?) werksfeer mee, waarin mensen onderling moeten concurreren. De zaak wordt ook hierarchischer, en daarmee neemt de kans op machtsmisbruik en ongewenst gedrag ook toe. Dit noemen we een perverse prikkel.

Het verwijderen van de kijk- en luistercijfereisen en de gemengde financiering (geen/minder reclames) kan dit probleem niet direct oplossen, maar wellicht wel bijdragen aan het verminderen van deze perverse prikkel. Bezuinigingen en omvormingen zoals die bij de NPO zijn toegepast zijn korte-termijn oplossingen, die tijdelijk even wat geld lijken op te leveren. Uiteraard wordt er op langere termijn een andere prijs betaald, zoals altijd.

Verder is de NPO denk ik een stuk opener dan een prive-bedrijf als Talpa of RTL en is ligt de NPO ook meer onder een vergrootglas bij de commerciele media.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 27 nov 2022 11:42 Het is niet de directe aanleiding voor het gedrag inderdaad. Het is ook GEEN EXCUUS. Dat is er niet.
Eens. Uiteindelijk is de oorzaak vrijwel altijd een verkeerde omgang mwt spanning en stress, maar ook die hebben oorzaken. Dat kan wel zitten in de analyse die ik hier lees. Geen excuus, wel een richting om over na te denken. Preventie zal zich immers wel ergens op moeten richten en schandpalen zijn weinig preventief.
rutgrrr schreef: 27 nov 2022 11:42 Verder is de NPO denk ik een stuk opener dan een prive-bedrijf als Talpa of RTL en is ligt de NPO ook meer onder een vergrootglas bij de commerciele media.
Is dat zo? Talpa en RTL waren met The Voice eerder aan de beurt dan de NPO met DWDD.

Het verschil is natuurlijk wel dat bij The Voice seks een rol speelde. Dat is sappiger in de media en minder stress gerelateerd. Dat gaat veel meer om verkeerde machtsverhoudingen.
wire

Bericht door wire »

Ali B. 2 keer verkrachting 1 keer aanranding aangiftes. Is er al bekend wanneer die zaken worden behandeld? Die zaken vind toch wel erger wegens de leeftijd van de meisjes. De mensen die door Mathijs geestelijk zijn mishandeld wegens fouten maken kunnen wellicht wat geld vangen voor de geleden schade.
big T

Bericht door big T »

Het maar de vraag of Mathijs verantwoordelijk is.
De kans is even groot dat ook hij, slachtoffer is.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Oortjes schreef: 27 nov 2022 19:34
rutgrrr schreef: 27 nov 2022 11:42 Verder is de NPO denk ik een stuk opener dan een prive-bedrijf als Talpa of RTL en is ligt de NPO ook meer onder een vergrootglas bij de commerciele media.
Is dat zo? Talpa en RTL waren met The Voice eerder aan de beurt dan de NPO met DWDD.

Het verschil is natuurlijk wel dat bij The Voice seks een rol speelde. Dat is sappiger in de media en minder stress gerelateerd. Dat gaat veel meer om verkeerde machtsverhoudingen.
Nou ja, seksueel grensoverschrijdend gedrag draait denk ik ook om macht. Wat ik positief vindt aan hoe de NPO dit af lijkt te handelen is dat er vrij snel een PO-breed onderzoek is gestart. Ik ben benieuwd wat er uit komt en ik hoop dat de onafhankelijkheid gewaarborgd blijft.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
petoi

Bericht door petoi »

Je kan beter maar in 1x alle zooi uit de sloot halen anders blijft het terugkomen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 28 nov 2022 16:36 Nou ja, seksueel grensoverschrijdend gedrag draait denk ik ook om macht.
Ja, dat zei ik.
rutgrrr schreef: 28 nov 2022 16:36 Wat ik positief vindt aan hoe de NPO dit af lijkt te handelen is dat er vrij snel een PO-breed onderzoek is gestart. Ik ben benieuwd wat er uit komt en ik hoop dat de onafhankelijkheid gewaarborgd blijft.
Eens dat het positief is dat het als top van de ijsberg erkend wordt.
big T schreef: 28 nov 2022 08:18 Het maar de vraag of Mathijs verantwoordelijk is.
De kans is even groot dat ook hij, slachtoffer is.
Wat is een slachtoffer? Hij lijkt slecht met spanning om te kunnen gaan en niet gecorrigeerd te zijn. Dat laatste vind ik het meest ernstig. Het is te hopen dat het onderzoek daarop in gaat.
Janno

Bericht door Janno »

Een intelligent mens met enig empathisch vermogen, en daar reken ik van Nieuwkerk onder, voelt feilloos aan wanneer hij of zij over de schreef gaat. Hij is misschien slachtoffer van de kijkcijferdruk en ik snap best dat als de spanning oploopt je je jezelf kunt verliezen in controledrang en uit je slof schiet, maar hij heeft altijd een mogelijkheid gehad voor zelfreflectie achteraf. Dat hij daar kennelijk niets mee heeft gedaan valt hem aan te rekenen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 28 nov 2022 17:58 Een intelligent mens met enig empathisch vermogen, en daar reken ik van Nieuwkerk onder, voelt feilloos aan wanneer hij of zij over de schreef gaat.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Ik had vorige week nog een voorbeeld op het werk met een intelligente dame met meer dan enig empathisch vermogen, die absoluut niet begrepen had wat de impact van haar iets te luid uitgesproken woorden was. Ze keek me met hele grote ogen aan toen ik haar confronteerde. Een uur later kwam ze terug om te vertellen dat de stress haar te veel was geworden. Opgelost, klaar voor iedereen, maar onder druk was het feilloze aanvoelen even niet gelukt. Dat wordt bij herhaling alleen maar lastiger, verwacht ik.
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 28 nov 2022 18:25
Janno schreef: 28 nov 2022 17:58 Een intelligent mens met enig empathisch vermogen, en daar reken ik van Nieuwkerk onder, voelt feilloos aan wanneer hij of zij over de schreef gaat.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Ik had vorige week nog een voorbeeld op het werk met een intelligente dame met meer dan enig empathisch vermogen, die absoluut niet begrepen had wat de impact van haar iets te luid uitgesproken woorden was. Ze keek me met hele grote ogen aan toen ik haar confronteerde. Een uur later kwam ze terug om te vertellen dat de stress haar te veel was geworden. Opgelost, klaar voor iedereen, maar onder druk was het feilloze aanvoelen even niet gelukt. Dat wordt bij herhaling alleen maar lastiger, verwacht ik.
Ik ken zelf ook van dat soort mensen, maar ik schat van Nieuwkerk wat hoger in op dat gebied. Misschien onterecht, ik ken hem natuurlijk niet persoonlijk.

Maar als je tegen een medewerker zegt: Voor jou is het meneer van Nieuwkerk! Op je knieën! Kan het bijna niet anders dan dat je later denkt: ik ging te ver.
big T

Bericht door big T »

Nee als dit waar is, dan moet hij (Nieuwkerk) een beste schop onder de kont krijgen.
Wat denk hij wel niet wie hij is? God?
En hoe komt zoiets, dat moet toch beloond zijn geworden dit gedrag!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 28 nov 2022 21:42 Ik ken zelf ook van dat soort mensen, maar ik schat van Nieuwkerk wat hoger in op dat gebied. Misschien onterecht, ik ken hem natuurlijk niet persoonlijk.
Ik ken hem ook niet persoonlijk, maar ik ken wel uiterst vriendelijke en intelligente mensen die onder stress echt hele gekke dingen doen/zeggen.
Durashift

Bericht door Durashift »

Janno schreef: 28 nov 2022 17:58 Een intelligent mens met enig empathisch vermogen, en daar reken ik van Nieuwkerk onder, voelt feilloos aan wanneer hij of zij over de schreef gaat. (..)
Ik hoorde van 't weekend dat in dat VK artikel ook staat dat MvN zelf constateert dat er "gif in zijn hoofd is geslopen" na (weer) zo'n bullebak incident.

Voor mij blijft het de vraag in hoeverre opdrachtgever VARA(BNN) opdrachtnemer MvN daadwerkelijk kan aanspreken op het getoonde gedrag. Laat staan bijstaan met training/coaching. Dan verval je al snel in werkgever/werknemer structuur en dát was het niet.
Plaats reactie