Ongewenst gedrag

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Ongewenst gedrag

Bericht door Oortjes »

radio-liefhebber schreef: 26 nov 2022 16:06 https://www.radiofreak.nl/meldingen-ove ... nd-gedrag/

wat is er aan de hand???
Na de gebeurtenissen bij The Voice en de rel rondom De wereld draait door, lijkt ook bij NPO Radio ongewenst gedrag veelvuldig voor te komen. Wat is er aan de hand?

Mij lijkt dat overal waar stress en spanning de overhand krijgen, ongewenst gedrag een risico is. Dit moet voorkomen worden door goede (bege)leiding en direct afgekapt worden als het toch voorkomt. Hoe is dit georganiseerd binnen de NPO?
Rock 'n roll is better than music!
big T

Re: Ongewenst gedrag

Bericht door big T »

Heel simpel, respect voor elkaar en een werk omgeving waarin de individu er toe doet.
En je moet echt af van constructies waarbij het inkomen afhankelijk is van de relatie met de opdrachtgever.
Al die ZZP ers die er rond lopen, en de volgende dag niet meer.
Maar laten we beginnen bij het begin, de hele constructie van de NPO zoals die nu is, dat deugt niet.
Een zender coördinator die het voor het zeggen heeft.
De omroepen zijn tot productie instellingen gemaakt en dat allemaal omdat de politiek dit voorgeschreven heeft.
Kijkcijfers moesten omhoog, radio en TV werden verdeelt in netten waar kleur van de omroep niet meer voorkomt.
Als je mensen machtig laat worden en maakt, komt er geheid gedonder van.
En dat zie je nu dan ook.
marcelb

Bericht door marcelb »

@big T, jouw analyse komt overeen net die van Fransisco van Jole die afgelopen woensdag op radio 1 ook uiteenzette dat de bezuinigingen van het eerste kabinet Rutte ertoe heeft geleid dat de nadruk teveel op kijk- en luistercijfers kwam te liggen. Dit heeft indirect tot gevolg gehad dat redacteuren en presentatoren alles uit de kast haalden (moesten halen) om betere resultaten te halen. Met de bekende uitwassen als gevolg.
big T

Bericht door big T »

:D Owh dat wist ik niet dat ze dezelfde mening hebben, als ik.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Maar zal het ook komen door al dat woke en me too gebeuren??
DE mensen van tegenwoordig hebben geen ruggegraat meer, ze zijn geworden tot vreselijke softie's.
Dat komt door regeringsbeleid, de zieligheids industrie loopt over.
Ze moeten maar weer eens de militaire dienst in ere herstellen, daar werdt tenminste een beetje psychische weerbaarheid getraind en veel meer...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

zend-amateur schreef: 26 nov 2022 19:22 Maar zal het ook komen door al dat woke en me too gebeuren??
DE mensen van tegenwoordig hebben geen ruggegraat meer, ze zijn geworden tot vreselijke softie's.
Ze moeten maar weer eens de militaire dienst in ere herstellen, daar werdt tenminste een beetje psychische weerbaarheid getraind en veel meer...
En vrouwen weer achter het fornuis.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 26 nov 2022 19:31
zend-amateur schreef: 26 nov 2022 19:22 Maar zal het ook komen door al dat woke en me too gebeuren??
:)) :))

Nu heb ik in militaire dienst gezeten, maar of mijn psychische weerbaarheid daar nou beter van werd :???:

Even serieus, dat is de boel omdraaien. Ik ben bepaald niet woke en vind metoo vaak veel te eenzijdig, maar ongewenst gedrag kan je niet afdoen met een gebrek aan psychische weerbaarheid van degene die het ongewenst gedrag ontmoet.

De redenering van bigT marcelb snijdt wellicht wel hout. Doordat cijfers heilig zijn en idealisme zo ongeveer per wet verboden is, kan een cultuur ontstaan waarbij management alleen nog maar oog heeft voor cijfers. Dan gaat het goed mis.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 20:16
Phoenix schreef: 26 nov 2022 19:31
:)) :))

Nu heb ik in militaire dienst gezeten, maar of mijn psychische weerbaarheid daar nou beter van werd :???:

Even serieus, dat is de boel omdraaien. Ik ben bepaald niet woke en vind metoo vaak veel te eenzijdig, maar ongewenst gedrag kan je niet afdoen met een gebrek aan psychische weerbaarheid van degene die het ongewenst gedrag ontmoet.

De redenering van bigT marcelb snijdt wellicht wel hout. Doordat cijfers heilig zijn en idealisme zo ongeveer per wet verboden is, kan een cultuur ontstaan waarbij management alleen nog maar oog heeft voor cijfers. Dan gaat het goed mis.
Kan natuurlijk ook, maar ik denk meer een combinatie van beide.
Janno

Bericht door Janno »

Ik heb een leven lang gewerkt in een sector waar ‘niet lullen maar poetsen’ zo ongeveer is uitgevonden en de werknemers allesbehalve doetjes zijn, maar ik heb toch ook werknemers genoeg meegemaakt die het bullebakgedrag van de baas maar voor lief namen omdat ze hun baan niet wilden kwijtraken. Hypotheek, kinderen, de angst dat ze als ‘moeilijk’ werden gezien en dus ergens anders in de sector ook niet meer aan de bak zouden komen. Het zou me niet verbazen als zoiets ook bij de omroep aan de orde is. Het is te makkelijk om alles af te doen als overgevoeligheid van mensen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 26 nov 2022 22:04 het bullebakgedrag van de baas......... Het is te makkelijk om alles af te doen als overgevoeligheid van mensen.
Eens met je laatste zin. Het is ook niet zo dat het altijd de baas is. Zowel bij The Voice als bij DWDD was dit niet het geval.

Mijn ervaring is ook dat medewerkers onderling er een behoorlijk potje van kunnen maken als de druk toeneemt. Het zijn vaak niet de echte leidinggevenden, maar de regisseur tegen de technicus, de administrateur tegen de bediende, de hoofdrolspeler tegen de kleedster, etc. etc. Dan moet er iemand zijn die de agressor aanspreekt.
wire

Bericht door wire »

Of een DJ die voor de camera een producer op de mond zoent. Van de week nog gezien op 3FM. Is dat ook grensoverschrijdend gedrag?
Feivel

Bericht door Feivel »

Dat is niet alleen zo bij de NPO. Achter de schermen bij de commerciëlen kunnen ze er ook wat van. Het kleineren begint al bij de sollicitatie. Als je meteen wordt uitgescholden en gekleineerd omdat de eindredactrice van dienst een hekel heeft aan mensen die anders dan haar zijn, hoef ik niet meer te weten wat voor cultuur daar voor de rest heerst. Ik heb de desbetreffende zender daar op aangesproken en alles werd ontkend. Zo gaat dat. Handje boven het hoofd, want knaken boven principes en respect.

De mediawereld in Nederland is een giftige slangenkuil. Jezelf opbranden ten faveure van egotrippers. Collega’s die elkaar verraden, in plaats van helpen. Schijnheilig gedoe, om gedaan te krijgen wat je wilt.. Je moet het maar leuk vinden.

Radiomaken is geweldig. Maar niet op professioneel niveau in Nederland, is mijn ervaring.
Janno

Bericht door Janno »

wire schreef: 27 nov 2022 02:00 Of een DJ die voor de camera een producer op de mond zoent. Van de week nog gezien op 3FM. Is dat ook grensoverschrijdend gedrag?
Als het met wederzijdse instemming is niet. Tenzij kijkers erdoor geshockeerd zijn. Je zou een klacht kunnen indienen :wink:
Peach 94.9

Bericht door Peach 94.9 »

Een paar Radio 2 diskjockeys mogen zich zorgen maken over hun gedrag uit het verleden en heden.
big T

Bericht door big T »

Ik lees net een groot stuk in de NRC, dezelfde reden als wat ik aanhaalde werden ook genoemd als oorzaak.
Afhankelijkheid van mensen en niet optreden als er signalen komen van een verpeste werksfeer en zo in een afglijdende schaal terecht komen.
Plaats reactie