NPO Radio 2 Top2000 - editie 2022

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Re: NPO Radio 2 Top2000 - editie 2022

Bericht door Herman ven Schippers »

Gevoelsmatig had ik altijd het idee dat 'Black' van Pearl Jam over een tijdje de opvolger van Queen zou worden, gewoon qua tijdsgeest. Maar Fix You zou er maar eens zo mee vandoor kunnen gaan. Verder > lekker boeiend uiteindelijk, het gaat in zo'n lijst voor mij naar de weg náár die nummer 1.
castmember

Bericht door castmember »

Robin Visser schreef: 07 dec 2022 17:35Niet veel verschil ten opzichte van 2021
Ik denk dat dit gewoon een gegeven is bij de Top 2000, in de afgelopen jaren, de 24e editie van de lijst wordt opnieuw aangevoerd door Bohemian Rapsody, een nummer dat voor de 19e keer op nummer 1 staat. En ergens geld dit voor veel nummers in de top 10, vaak is het stuivertje wisselen en komt er soms een nummer boven drijven door een belangrijke gebeurtenis in november (zoals de moord op Peter R de Vries). Maar verder als je het hebt over de spannende stukken in de lijst dan is het normaal gesproken van 2000 tot 200 waar de dingen gebeuren, en onder de 200 zijn het de usual suspects en de klassiekers.

Ergens jammer, maar soms is het ook misschien wel fijn dat in een periode waarin in 3-4 jaar de wereld toch aanzienlijk is veranderd, dat de top 2000 gewoon hetzelfde is gebleven :)) SARCASME :)) *

* dit laatste is een persoonlijke mening
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Herman ven Schippers schreef: 08 dec 2022 10:06 Gevoelsmatig had ik altijd het idee dat 'Black' van Pearl Jam over een tijdje de opvolger van Queen zou worden, gewoon qua tijdsgeest. Maar Fix You zou er maar eens zo mee vandoor kunnen gaan. Verder > lekker boeiend uiteindelijk, het gaat in zo'n lijst voor mij naar de weg náár die nummer 1.
Precies, ik heb denk ik nog nooit de nummer 1 'live' gehoord op oudejaarsavond, ik ben altijd meer benieuwd naar welke platen sterk zijn gestegen/gedaald en welke artiesten in de lijst of juist eruit terecht zijn gekomen.

Overigens is het enige voorbeeld van een oudere plaat die zich op heeft weten te werken naar een blijvende plek in de Top 5 Piano Man van Billy Joel, die altijd al op 31 december gedraaid werd maar door de NS reclame opeens veel meer op mensen hun radar terechtkwam.
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Ze moeten stoppen met de manier van stemmen en iederen zelf een top 10 of top 15 in laten vullen. Ik ben er van overtuigd dat de lijst er dan veel anders uit zou zien. Ik snap wel dat dit veel te omslachtig is maar wel een stuk eerlijker.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Maar waarom zou de lijst moeten veranderen? Als dit toch de nummers zijn die onder een brede basis van de stemmers gewaardeerd worden, dan is dat toch prima? Een allertijden-lijst moet ook niet te veel veranderen, want dat betekent dat mensen maar wat doen. Ga je elk jaar vragen om de beste Nederlandse voetballers allertijden, dan eindigt Johan Cruijff ook elk jaar op de eerste plek.
Herman ven Schippers

Radiooidar schreef: 08 dec 2022 22:58 Maar waarom zou de lijst moeten veranderen? Als dit toch de nummers zijn die onder een brede basis van de stemmers gewaardeerd worden, dan is dat toch prima? Een allertijden-lijst moet ook niet te veel veranderen, want dat betekent dat mensen maar wat doen. Ga je elk jaar vragen om de beste Nederlandse voetballers allertijden, dan eindigt Johan Cruijff ook elk jaar op de eerste plek.
Ik snap dat ook nooit hoor. Hoezo moet je iets aanpassen? Omdat een gedeelte het niet eens is met de lijst? Er zal nooit een lijst komen waar iedereen het mee eens is. Gevoelsmatig nemen mensen dit lijstje veel te serieus. Wel vermakelijk hoor, ik kan wel genieten van mensen op social media die volledig uit hun plaat gaan omdat Queen weer op één staat. Als dat toch al iets is waar je je druk om maakt, wat een heerlijk leven moet je dan verder hebben.
StefanieBreukelen

Bericht door StefanieBreukelen »

Wat ik vooral vind wat veranderd moet worden is de leeftijd van een lied. Tijdens de eerste edities moest een lied minimaal 5 jaar oud zijn om in de lijst terecht te komen. Dat moet terug komen, want dan krijg je pas de échte Top lijst. Nu zie je vaak dat "waan-van-de-dag-stemmen" worden gegeven aan liedjes die over 3 jaar er toch weer uit zijn.
Voor de liefhebbers van Top lijsten (zoals mijzelf) heb ik een vrijblijvende tip.
http://www.datastats.nl
Een windows programma met allerlei statistieken van top lijsten.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

StefanieBreukelen schreef: 13 dec 2022 09:32 Wat ik vooral vind wat veranderd moet worden is de leeftijd van een lied. Tijdens de eerste edities moest een lied minimaal 5 jaar oud zijn om in de lijst terecht te komen. Dat moet terug komen, want dan krijg je pas de échte Top lijst. Nu zie je vaak dat "waan-van-de-dag-stemmen" worden gegeven aan liedjes die over 3 jaar er toch weer uit zijn.
Dit is niet juist. In 1999 stond bijv. The road ahead van City to city in de lijst (uit datzelfde jaar). Ook My Heart Will Go On van Celine Dion stond erin, destijds 1 jaar oud. De top 2000 heeft die voorwaarde van 5 jaar dus nooit gehandteerd, ook niet tijdens de eerste edities.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 13 dec 2022 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman ven Schippers

StefanieBreukelen schreef: 13 dec 2022 09:32 Wat ik vooral vind wat veranderd moet worden is de leeftijd van een lied. Tijdens de eerste edities moest een lied minimaal 5 jaar oud zijn om in de lijst terecht te komen. Dat moet terug komen, want dan krijg je pas de échte Top lijst. Nu zie je vaak dat "waan-van-de-dag-stemmen" worden gegeven aan liedjes die over 3 jaar er toch weer uit zijn.
Ik vind dit echt kul. Het hele profiel van de zender is in al die jaren toch ook aan verandering onderheven? Persoonlijk vind ik dat 'échte top lijst' zwaar overtrokken. Alles blijft afhankelijk van je eigen smaak.
StefanieBreukelen

Herman ven Schippers schreef: 13 dec 2022 09:48 Ik vind dit echt kul. Het hele profiel van de zender is in al die jaren toch ook aan verandering onderheven? Persoonlijk vind ik dat 'échte top lijst' zwaar overtrokken. Alles blijft afhankelijk van je eigen smaak.
Ja, je hebt gelijk wat betreft smaak. Er staan er ook zat in die ik niet mooi vind, maar als meerderheid erop stemt dan moet dat lied er gewoon in. Het gaat mij om de huidige Top 40 liedjes. Die zijn nu op dit moment populair, maar volgend jaar (of jaar erna) hoor je ze nergens meer. Die horen mijns inziens niet thuis is een "allertijden" lijst. Dat heeft verder niets met smaak te maken. Uitzonderingen zijn er overigens wel. Kijk maar naar Danny Vera. Ook niet zo mijn smaak, maar wel een uitzondering op wat ik bedoel.
Voor de liefhebbers van Top lijsten (zoals mijzelf) heb ik een vrijblijvende tip.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Daarvan komen er ook echt niet zoveel in hoor. Veel nieuwe nummers zie je jaren later nog steeds terug. Zo'n discutabele regel zou vooral betekend hebben dat Danny Vera (die mensen destijds op één wilden!) in 2020 niet in de lijst had gestaan.
StefanT

Bericht door StefanT »

In de eerste edities mochten er idd geen platen van het afgelopen jaar erin. Dat was echter niet 5 jaar maar 1 jaar dus. Alleen platen van minimaal 1 jaar oud kon je op stemmen
StefanieBreukelen

Radiooidar schreef: 13 dec 2022 10:00 Daarvan komen er ook echt niet zoveel in hoor. Veel nieuwe nummers zie je jaren later nog steeds terug. Zo'n discutabele regel zou vooral betekend hebben dat Danny Vera (die mensen destijds op één wilden!) in 2020 niet in de lijst had gestaan.
Ja dat is wel die uitzondering. Danny Vera had er toen idd gewoon in gemoeten. Laten we vooral concluderen dat helemaal perfect nooit zal lukken voor iedereen. :D
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

StefanT schreef: 13 dec 2022 10:04 In de eerste edities mochten er idd geen platen van het afgelopen jaar erin. Dat was echter niet 5 jaar maar 1 jaar dus. Alleen platen van minimaal 1 jaar oud kon je op stemmen
Dit jaar heb ik niet gestemd maar die regel geldt volgens mij nog steeds. Er komen wel liedjes in die nieuwer zijn dan een jaar maar die gaan dan via de vrije keuze, dacht ik.
StefanieBreukelen

Ja dat klopt wel, maar dat kan via die vrije keuze dus wel.
Plaats reactie