Veranderingen Grand Prix Radio

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Henkjan2016

Re: Veranderingen Grand Prix Radio

Bericht door Henkjan2016 »

NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 17:26 Het zal Viaplay volledig gaan om het verkopen van zo veel mogelijk abonnementen, daarom zijn ze ten slotte naar Nederland gekomen en laten ze op de GP van Zandvoort na ook geen races live uitzenden bij de NOS of Ziggo Sport.
F1TV heeft het commentaar van Viaplay. Dat nastreven van die abonnementen maken ze daarmee volledig overbodig naar mijn mening.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 17:26 (Als aanvulling: Ik vind F1 ook een hele toffe sport om te volgen, ook al heb ik dit seizoen geen Viaplay abonnement, maar ik vind de ernst waarmee bijvoorbeeld een Jack Plooij over het kwijtraken van de rechten spreekt alsof het een schande terwijl hij ook jarenlang achter een betaalmuur heeft gewerkt altijd wat moeilijk om te verteren, en ik betwijfel of we hem ook hadden gehoord als Viaplay Plooij en Mol wel hadden overnomen van Ziggo.
Zeer terecht punt wat je hier maakt. Het halve land doet alsof de F1 bij Ziggo voor het hele land vrij beschikbaar was. Dat was het niet. Je moest klant zijn van Ziggo, wat gerelateerd is aan je woonplaats en als je dan klant kon en wilde zijn, zat je vervolgens wel bij de duurste kabelboer van Nederland. Kon je geen directe klant zijn bij Ziggo, dan kon je elders een pakketje Ziggo Sport afnemen voor ca 15 euro per maand. Een herkenbaar bedrag..

Ook in de tijd van Ziggo zat F1 gewoon achter een betaalmuur. Het viel alleen minder op.
Henkjan2016 schreef: 19 mar 2023 17:35F1TV heeft het commentaar van Viaplay. Dat nastreven van die abonnementen maken ze daarmee volledig overbodig naar mijn mening.
Viaplay verkoopt natuurlijk meer dan alleen commentaar bij de races. Ook voor en nabeschouwing en andere content. Dat kan een meerwaarde zijn boven F1TV. Overigens meen ik dat het een onderdeel van een deal met FOM is, dat je commentaar ter beschikking stelt.
Henkjan2016

Rob van Someren is zich er helemaal in aan het vastbijten. Naar eigen zeggen, hij heeft de rechten van 1997-2000 gehad, is het alleen doorpluggen van het commentaar niet voldoende en moet er contractueel een radioshow aanwezig zijn bij het aanbieden van het geluid. Viaplay moet dus volgens Rob van Someren meer doen met de rechten dan enkel het in het bezit hebben daarvan.

Hij is het aan het onderzoeken. Wordt vervolgd.

Bron: Radiouitzending Somertijd

PS: Jack Plooij was ook in deze uitzending en heeft geen enkele mening gegeven over de rechten van Viaplay en heeft na meerdere keren aandringen aangegeven geen mening te zullen geven.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Henkjan2016 schreef: 19 mar 2023 20:58 Rob van Someren is zich er helemaal in aan het vastbijten. Naar eigen zeggen, hij heeft de rechten van 1997-2000 gehad, is het alleen doorpluggen van het commentaar niet voldoende en moet er contractueel een radioshow aanwezig zijn bij het aanbieden van het geluid. Viaplay moet dus volgens Rob van Someren meer doen met de rechten dan enkel het in het bezit hebben daarvan.

Dacht ergens gehoord te hebben (volgens mij in Dit Was De Radio?) dat het geluid van Viaplay nu te horen zou zijn via de platformen van DPG, maar dat kan ik mis hebben. Ik heb eigenlijk ook geen idee of er bij radiouitzendrechten wetgeving is die je verplicht om een (aparte) audio-only feed te hebben met aparte presentatie, of dat het enkel beschikbaar stellen van de uitzending zonder beeld inderdaad contractueel niet mag.
Henkjan2016

NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 21:07
Henkjan2016 schreef: 19 mar 2023 20:58 Rob van Someren is zich er helemaal in aan het vastbijten. Naar eigen zeggen, hij heeft de rechten van 1997-2000 gehad, is het alleen doorpluggen van het commentaar niet voldoende en moet er contractueel een radioshow aanwezig zijn bij het aanbieden van het geluid. Viaplay moet dus volgens Rob van Someren meer doen met de rechten dan enkel het in het bezit hebben daarvan.

Dacht ergens gehoord te hebben (volgens mij in Dit Was De Radio?) dat het geluid van Viaplay nu te horen zou zijn via de platformen van DPG, maar dat kan ik mis hebben. Ik heb eigenlijk ook geen idee of er bij radiouitzendrechten wetgeving is die je verplicht om een (aparte) audio-only feed te hebben met aparte presentatie, of dat het enkel beschikbaar stellen van de uitzending zonder beeld inderdaad contractueel niet mag.
Dat schijnt volgens Rob destijds in de contracten te hebben gestaan. Dat is hij dus aan het checken/onderzoeken ;-)
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 21:07

Dat het geluid van viaplay nu te horen is via de platformen van DPG dat klopt. Heb het vanavond gechekt.

Wel benieuwd naar het onderzoek van van Someren. Wat ze nu doen vind ik in elk geval geen recht doen aan het begrip radio. Zonder beelden is het niet te volgen. Ik weet niet hoe Olav Mol dit deed, dus dat vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Maar ik zou me er iets bij kunnen voorstellen wanneer die rechten hier niet voor bedoelt blijken te zijn.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Op https://www.streamwijzer.nl/grand-prix-radio-luisteren/ staat dat i.v.m. Europese wetgeving je toch in Nederland via de app van Grand Prix radio naar het commentaar tijdens de Grand Prix zou kunnen luisteren. Is bekend of dat inderdaad zo is, en je dus niet langer een VPN hoeft te gebruiken ?
Henkjan2016

glokhoff schreef: 20 apr 2023 19:49 Op https://www.streamwijzer.nl/grand-prix-radio-luisteren/ staat dat i.v.m. Europese wetgeving je toch in Nederland via de app van Grand Prix radio naar het commentaar tijdens de Grand Prix zou kunnen luisteren. Is bekend of dat inderdaad zo is, en je dus niet langer een VPN hoeft te gebruiken ?
Naar mijn idee staat er dat op de (uitzendrechten)-app uit welk land dan ook je geen geografische beperking hoeft in te stellen. Maar of dat geldt voor enkel de app an sich of de stream dat haal ik er niet uit.

Kan zijn dat de app internationaal mag zijn, maar dat de stream dat niet mag zijn en daarom de stream op vpn zit.
Laatst gewijzigd door Henkjan2016 op 20 apr 2023 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Nou, tijdens de laatste grand prix was het niet mogelijk om zonder VPN het commentaar via de app te beluisteren... vandaar dat ik het vraag. Want wat is dan nog de logica van radiorechten per land in europa te verkopen ?
Henkjan2016

glokhoff schreef: 20 apr 2023 20:14 Nou, tijdens de laatste grand prix was het niet mogelijk om zonder VPN het commentaar via de app te beluisteren... vandaar dat ik het vraag. Want wat is dan nog de logica van radiorechten per land in europa te verkopen ?
Ik vermoed ook dat de stream niet mag worden verspreid in heel europa. Hoewel het lijkt dat GPRadio enkel in NL wordt geblokt. Je kunt ook via Duitsland de stream ontvangen. Bijzonder verhaal.
Plaats reactie