NPO: huidig omroepbestel 'niet beheersbaar'

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

NPO: huidig omroepbestel 'niet beheersbaar'

Bericht door Oortjes »

NPO: huidig omroepbestel 'niet beheersbaar', kabinet wil andere criteria https://nos.nl/l/2435413

Wat vinden wij?

Ik heb het hier al eerder gepost, maar ik ben voor een radicale hervorming waarbij de kern van bet unieke Nederlandse bestel overeind blijft, maar de versnippering met rare compromissen en concurrentievervalsing verdwijnt.

Het volgende:
1. Eén landelijke publieke omroep (NOS) met één radio- en één televisiezender voor nieuws, actualiteiten, achtergronden, sport en opinie. Radiozender te ontvangen op FM, DAB+ en internet, reclamevrij.
2. Landelijke ledenomroepen met minimaal 100.000 leden en aantoonbaar toegevoegde waarde t.o.v. bestaande omroepen. Fusie-omroepen ontvlechten.
3. Eén landelijke televisiezender met cultuur, programma's op inschrijving van ledenomroepen, zendtijdverdeling naar rato van ledenaantallen.
4. Iedere landelijke ledenomroep een eigen radiozender op DAB+, met uniek aanbod voor de doelgroep.
5. Iedere regio een eigen regionale zender op FM en DAB+ met radio en televisie (zoals nu).
6. Alle overige ruimte in de ether ongeclausuleerd in regionale kavels veilen aan commerciële partijen, met per commerciële partij maximaal drie zenders in dezelfde regio. Landelijke zenders kunnen meerdere regionale kavels verwerven.
Rock 'n roll is better than music!
Henkjan2016

Re: NPO: huidig omroepbestel 'niet beheersbaar'

Bericht door Henkjan2016 »

Ik zeg : Doen.
marcelb

Bericht door marcelb »

Prima idee, Oortjes! Alleen vind ik dat de plaats van de omroepen (verenigingen) buiten alle door de overheid bepaalde kaders zou moeten zijn.

Deze erfenis van de verzuiling moet nu eindelijk losgekoppeld worden van de NPO, waar de
overheid verantwoordelijk voor is.

Dus waar jij punt 3 nog toedeelt aan de ledenomroepen, vind ik dat dat een taak is van de NPO. De ledenomroepen kunnen hun publiek dan bereiken via DAB+ en andere digitale kanalen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

marcelb schreef: 07 jul 2022 07:55 Dus waar jij punt 3 nog toedeelt aan de ledenomroepen, vind ik dat dat een taak is van de NPO. De ledenomroepen kunnen hun publiek dan bereiken via DAB+ en andere digitale kanalen.
Dat gaat over televisie. Ik kan me voorstellen dat ledenomroepen daarvoor naar internet gaan, eens. Het zou wel een hele grote overgang zijn voor de traditionele omroepen.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie