Luistercijfers Maart-April 2022

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Luistercijfers Maart-April 2022

Bericht door jessica »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 21:45
jessica schreef: 24 mei 2022 21:35 Je zal toch ergens moeten stijgen in de cijfers als je op jaarbasis er 0,2% op vooruit gaat. Maar blijkbaar zit die stijging net in de doelgroepen die jij niet belangrijk vind. Maar misschien vinden ze die doelgroepen bij Veronica wel belangrijk.

Ze hebben namelijk al 3 andere stations die in dezelfde doelgroep vissen als Q-music. Die 3 zenders verliezen ook nog allemaal. Hoe slecht moet het daar wel niet gaan als het bij Veronica volgens jou al zo slecht gaat.
Marktaandeel = hoe lang mensen luisteren en met hoeveel ze zijn. Als ze 0,2% stijgen in een jaar en het absolute aantal luisteraars is minder geworden, dan zijn de overgebleven luisteraars dus langer gaan luisteren. Zo simpel is het.
Het is maar net wat een adverteerder belangrijker vind. Meer mensen die luisteren, maar korter of iets minder mensen en langer luisteren en meer kans dat ze ook de commercial horen. Iedereen kan lang kletsen hier als de cijfers omhoog gaan gaan ze omhoog. Van diverse zenders gaan de cijfers omlaag. Daar hoor je niemand over.

Ik heb al vaker gezegd Veronica ligt hier onder een vergrootglas omdat ze het anders tegen de normale regels in doen. Daar kunnen mensen niet tegen en helemaal niet als het dan ook nog goed gaat. Alles moet hetzelfde als bij alle andere stations.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

Het gaat feitelijk niet goed, ze verliezen luisteraars.
En wat doen ze precies tegen de regels in?
☝️Bovenstaande tekst betreft mijn persoonlijke mening.
jessica

Bericht door jessica »

Het gaat feitelijk goed, ze winnen marktaandeel.
Ze zetten volgens kenners hobby dj's in met verstand van muziek. Ze draaien een brede mix aan muziek.

Moet allemaal strakker geformatteerd en ook liefst Dj's op de automatische piloot die iedere drie platen roepen hoe laat het is en naar welk station je luistert en welke 3 platen er aankomen.
Lotte van der Neven

jessica schreef: 24 mei 2022 22:43 Het gaat feitelijk goed, ze winnen marktaandeel.
113.000 luisteraars weg is nooit goed, hoe je het ook draait.
jessica schreef: 24 mei 2022 22:43 Ze zetten volgens kenners hobby dj's in met verstand van muziek. Ze draaien een brede mix aan muziek.
Welke regels zijn dat en waar staan die?
jessica schreef: 24 mei 2022 22:43 Moet allemaal strakker geformatteerd en ook liefst Dj's op de automatische piloot die iedere drie platen roepen hoe laat het is en naar welk station je luistert en welke 3 platen er aankomen.
Waar staat dat?
jessica

Bericht door jessica »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 22:51
jessica schreef: 24 mei 2022 22:43 Het gaat feitelijk goed, ze winnen marktaandeel.
0,2% marktaandeel erbij is altijd goed. Hoe je het ook wendt of keert.

Iedereen blij hier :D
StefanT

Bericht door StefanT »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 20:49 Q-Music: De timing van Marieke’s afwezigheid kan ze misschien wel de nummer 1 positie kosten.
Maakt 1 Dj verschil? Dat mensen Matty gedogen vanwege Marieke?
Lotte van der Neven

jessica schreef: 24 mei 2022 23:00
Oké… dan hoop ik voor ze dat ze nog veel luisteraars gaan verliezen, want dan gaat het dus goed met ze.
En de antwoorden op de andere vragen?
Lotte van der Neven

StefanT schreef: 24 mei 2022 23:03
Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 20:49 Q-Music: De timing van Marieke’s afwezigheid kan ze misschien wel de nummer 1 positie kosten.
Maakt 1 Dj verschil? Dat mensen Matty gedogen vanwege Marieke?
Ja, wat ik begrepen heb is dat vooral de komst van Marieke het programma goed deed en dat toen de cijfers flink gestegen zijn. Maar kan ook samenkomst zijn van het stoppen van Evers en de komst van Marieke natuurlijk.
jessica

Bericht door jessica »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 23:09
jessica schreef: 24 mei 2022 23:00
Oké… dan hoop ik voor ze dat ze nog veel luisteraars gaan verliezen, want dan gaat het dus goed met ze.
En de antwoorden op de andere vragen?
Ik wilde alleen aangeven dat het tot op zekere hoogte communicerende vaten zijn.
Je moet niet de helft van je luisteraars verliezen, maar 100.000 luisteraars verliezen is dat erg als die luisteraars maar 7 minuten per dag luisterden?
Blijkbaar compenseren die overgebleven luisteraars die luistertijd van die 100.000 luisteraars dubbel en dwars want anders kan het marktaandeel niet stijgen. Dus de adverteerder hoeft hier niet van weg te lopen. Je mag een andere mening hebben, maar cijfertechnisch is dit waarschijnlijk de realiteit. Er zijn geen luisteraars weggelopen die de hele dag luisterden want anders was het marktaandeel ingestort. Dat is niet gebeurt.

Ik heb niet op alle gestelde vragen een antwoord. Maar dit is wat ik ventileer uit verschillende meningen op dit forum.
StefanT

Bericht door StefanT »

Wanneer komt t nieuwe luistermeetsysteem?

Dit is gebaseerd op een steekproef toch?
repelsteel

Bericht door repelsteel »

jessica schreef: 24 mei 2022 22:43
Moet allemaal strakker geformatteerd en ook liefst Dj's op de automatische piloot die iedere drie platen roepen hoe laat het is en naar welk station je luistert en welke 3 platen er aankomen.
Een strakke jock die écht wat kan brengt zoveel meer dan wat jij omschrijft. Neem bijv. een Labrand op 538. Daar hoor je de voorbereiding en de creativiteit.
Laatst gewijzigd door admin5 op 25 mei 2022 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht (toon of voice) deels aangepast en deels verwijderd. Sla volgende keer even een normale toon aan tegen je mede forum leden.
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Mijn analyse:
-Luisteraars (ca 100k) waren al weg voordat Stenders de leiding kreeg vanag 26 juni 2021
-Bijna alle stations verliezen luisteraars tov een jaar geleden, alleen Q en radio 5 winnen fors en significant
-Er is een dalende trend van aantal luisteraars waarneembaar over de som van alle stations
-Veronica is over de laatste 6 metingen in marktaandeel gegroeid tov dezelfde periode vorige jaar.

Mijn mening:
-Veronica is veel breder gaan draaien wat het voor mij veel beter en langer beluisterbaar maakt
-Ik ben ook van mening dat de nieuwkomers niet het gewenste niveau halen van de DJ's die er eerst zaten. Ik vind dat minder erg maar een kenner zal zich hier aan irriteren. Ik waardeer wel dat er nu meer talent op de randen van de programmering neergezet worden maar voor mij hebben die geen meerwaarde (Bas van teijlingen en Marissa vind ik wel aardig klinken overigens)
-Een evt komst van C&S zou misschien goed zijn voor de cijfers maar ik vind ze persoonlijk daar minder goed passen in het huidige profiel maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

repelsteel schreef: 25 mei 2022 08:14
jessica schreef: 24 mei 2022 22:43
...
Er is al eens eerder voorgesteld een eigen topic te starten voor dit onderwerp. Wellicht wordt het er eens tijd voor? We zitten nu voor de zoveelste keer in deze wekelijkse discussie, dat het inmiddels een eigen topic waard is. Titel: Wat maakt een landelijke dj interessant?
Lotte van der Neven

jessica schreef: 24 mei 2022 23:19 Ik wilde alleen aangeven dat het tot op zekere hoogte communicerende vaten zijn.
Je moet niet de helft van je luisteraars verliezen, maar 100.000 luisteraars verliezen is dat erg als die luisteraars maar 7 minuten per dag luisterden?
Blijkbaar compenseren die overgebleven luisteraars die luistertijd van die 100.000 luisteraars dubbel en dwars want anders kan het marktaandeel niet stijgen. Dus de adverteerder hoeft hier niet van weg te lopen. Je mag een andere mening hebben, maar cijfertechnisch is dit waarschijnlijk de realiteit. Er zijn geen luisteraars weggelopen die de hele dag luisterden want anders was het marktaandeel ingestort. Dat is niet gebeurt.

Ik heb niet op alle gestelde vragen een antwoord. Maar dit is wat ik ventileer uit verschillende meningen op dit forum.
Wat ik ventileer uit verschillende meningen op het forum:
- Als een zender als 3FM in een jaar tijd 0,2% groeit is dat "waardeloos, opheffen die toko, dieptepunt, komt nooit meer goed, zet Radio 5 op die FM-frequenties".
- Als Radio Veronica in een jaar tijd 0,2% groeit is dat "netjes, goed, knap".
En dat omdat de "dj's zich niet houden aan de regels" en "het anders doen dan anderen". Maar altijd als je doorvraagt wat ze anders doen dan anderen, ontbreekt elke onderbouwing. Radio Veronica doet niets dat "niet volgens de regeltjes" is, want die "regeltjes" zijn er niet. Net zo min als "presentatierobots", dat zijn verzinsels.

Mijn analyse: Als je Rob Stenders voor veel geld binnenhaalt, de hele tent verbouwt en het resultaat is 0,2% hoger marktaandeel, dan is dat erg zonde van je investering in Rob Stenders. Het is voor Talpa te hopen dat er een stijging van betekenis komt, anders is de Stenders-periode over 2 jaar weer voorbij.

En als je 0,2% stijgt, maar je verliest luisteraars dan is dat niet "goed" of "netjes", dan heb je het probleem verplaatst van te korte luistertijd naar minder luisteraars. Je adverteerder wil zoveel mogelijk mensen die je spot meerdere keren horen, dus die wil meer luisteraars die langer luisteren.
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Lotte van der Neven schreef: 25 mei 2022 09:55
jessica schreef: 24 mei 2022 23:19 Ik wilde alleen aangeven dat het tot op zekere hoogte communicerende vaten zijn.

Wat ik ventileer uit verschillende meningen op het forum:
- Als een zender als 3FM in een jaar tijd 0,2% groeit is dat "waardeloos, opheffen die toko, dieptepunt, komt nooit meer goed, zet Radio 5 op die FM-frequenties".
- Als Radio Veronica in een jaar tijd 0,2% groeit is dat "netjes, goed, knap".
En dat omdat de "dj's zich niet houden aan de regels" en "het anders doen dan anderen". Maar altijd als je doorvraagt wat ze anders doen dan anderen, ontbreekt elke onderbouwing. Radio Veronica doet niets dat "niet volgens de regeltjes" is, want die "regeltjes" zijn er niet. Net zo min als "presentatierobots", dat zijn verzinsels.

Mijn analyse: Als je Rob Stenders voor veel geld binnenhaalt, de hele tent verbouwt en het resultaat is 0,2% hoger marktaandeel, dan is dat erg zonde van je investering in Rob Stenders. Het is voor Talpa te hopen dat er een stijging van betekenis komt, anders is de Stenders-periode over 2 jaar weer voorbij.

En als je 0,2% stijgt, maar je verliest luisteraars dan is dat niet "goed" of "netjes", dan heb je het probleem verplaatst van te korte luistertijd naar minder luisteraars. Je adverteerder wil zoveel mogelijk mensen die je spot meerdere keren horen, dus die wil meer luisteraars die langer luisteren.
Volledig eens. Allemaal gerommel in de marge, geen significante verschillen. Je kunt hooguit concluderen dat de daling gestopt is.
Plaats reactie