Luistercijfers Maart-April 2022

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Luistercijfers Maart-April 2022

Bericht door density1 »

Dat het in een jaar tijd toch gestegen is en dat het stabiel blijft is ook positief te noemen, maar blijkbaar zie jij dat niet als positief. Dat kan.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

Q-Music: De timing van Marieke’s afwezigheid kan ze misschien wel de nummer 1 positie kosten. Nu 538 een nieuwe ochtend heeft, had Q door kunnen pakken met Mattie en Marieke. Zeker nu Dave Minnebo daar weg is en ze dus een sterke leider missen, kunnen ze niet zonder Marieke. Mijn verwachting is dat Q de mooie jaren voorlopig achter ze heeft liggen.

Veronica: voor veel geld Stenders gehaald, een stuk of 10 nieuwe dj’s binnengehaald, muziek overhoop gegooid en het resultaat: In elke meting minder luisteraars. Maar de Veronica-fans blijven het maar positief uitleggen. Dat is pas bijna knap te noemen.
☝️Bovenstaande tekst betreft mijn persoonlijke mening.
density1

Bericht door density1 »

Geen 'taart' misschien maar een muffin wellicht.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef: 24 mei 2022 20:47 Dat het in een jaar tijd toch gestegen is en dat het stabiel blijft is ook positief te noemen, maar blijkbaar zie jij dat niet als positief. Dat kan.
De cijfers van 20-49 niet zaligmakend noemen, want Veronica richt zich op een oudere doelgroep, maar stabiele cijfers in de 10+ groep dan weer wel positief noemen. Nee, dat vind ik niet logisch.
Overigens verliest Veronica al tijden luisteraars in de 10+ groep. Maar jouw reactie zal wel zijn dat de 10+ groep niet relevant is. Het is pas relevant als er een positief punt aan te halen is blijkbaar.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
density1

Bericht door density1 »

Ja, jij kunt alles wel in het negatieve trekken, maar ik haal er toch echt positieve punten uit. Maar goed, daar gaan we niet uit komen.
WFNX

Bericht door WFNX »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 20:49 Q-Music: De timing van Marieke’s afwezigheid kan ze misschien wel de nummer 1 positie kosten. Nu 538 een nieuwe ochtend heeft, had Q door kunnen pakken met Mattie en Marieke. Zeker nu Dave Minnebo daar weg is en ze dus een sterke leider missen, kunnen ze niet zonder Marieke. Mijn verwachting is dat Q de mooie jaren voorlopig achter ze heeft liggen.

Veronica: voor veel geld Stenders gehaald, een stuk of 10 nieuwe dj’s binnengehaald, muziek overhoop gegooid en het resultaat: In elke meting minder luisteraars. Maar de Veronica-fans blijven het maar positief uitleggen. Dat is pas bijna knap te noemen.
Viel me op dat de Qmensen op twitter de luistercijfers vandaag ook niet echt vierden, terwijl ze dat eerder eigenlijk altijd wel doen. Overigens denk ik dat het nog even duurt voordat er enig verval bij Q intreedt. Het staat vooralsnog als een huis. Het grote probleem is wel dat je visie nodig hebt om aan de top te blijven, dat is echt reuze ingewikkeld en het gebrek eraan laat zich praktisch altijd gelden. Dat Dave het schip opeens verlaten heeft blijft toch een zeer merkwaardige zaak. Dat DPG dat heeft laten gebeuren vind ik echt verbazingwekkend. Ook de totale non-uitbouw van hun zenders op DAB+ kwam als een verrassing. Ik had een gepresenteerd station verwacht voor de iets oudere doelgroep dan Q. Een wat vlottere Joe of Q-classics of iets dergelijks en verdere uitbouw om de radio-activiteiten uit te bouwen en ook meer ruimte in de markt in te nemen, maar dat is niet gebeurd. Dat geeft te denken voor de investeringsbereidheid. Het is te hopen voor Q dat Marieke terugkomt en dat Iwan niet opnieuw een Mattie & Wietze achtige crisis laat ontstaan.

Overigens eens met je Veronica analyse. Luisteraars in 20-49 nemen fors af, pas na een aanzienlijke daling bij het totale aantal luisteraars lijkt hier nu iets van omgebogen, maar de groei lijkt vooral aan de 50+ kant. Dat kan, maar het is ook niet de groei geweest die was gehoopt, sterker nog, er is heel weinig groei, men is vooral bezig met het herstellen van de schade na de initiële start van Stenders. Overigens: met dat weekend en die avondprogrammering (Jordi is echt hemeltergend slecht, sorry dat ik het zeg) maak je het jezelf wel heel erg moeilijk. Ben echt benieuwd of dit Veronica nou het Veronica is waar Stenders toen hij jong was van droomde.
density1

Bericht door density1 »

Veronica zit aan die irritante kavelvoorwaarden vast, ik denk dat als je daar vanaf bent Stenders wat meer vrijheden heeft waardoor het nog beter zou kunnen klinken allemaal. Meer nieuwe muziek in een wat hogere rotatie dan nu etc, geen spraakclausules meer etc.
DJ_Nick

Bericht door DJ_Nick »

Ook wel opvallend, Het Avondcircus scoort bij Slam 6,1% in 20-49 deze meting. Dit was vorig jaar nog 3,1% en vorige meting 4,6%. Dat programma gaat dus erg goed bij Slam, want sinds 2011, toen Daniel & Ivo er nog zaten, is zo'n hoog aandeel namelijk niet meer voorgekomen.

Bron: Instagram van Daniel en Erik Jan
Lotte van der Neven

density1 schreef: 24 mei 2022 20:58 Ja, jij kunt alles wel in het negatieve trekken, maar ik haal er toch echt positieve punten uit. Maar goed, daar gaan we niet uit komen.
En 113.000 luisteraars verliezen in een jaar, hoe maak je dat positief?
Gepe

Bericht door Gepe »

Ondanks de vele negatieve reacties hier heeft NPO Radio 2 er dus goed aan gedaan om de Koninklijke 500 uit zenden. Volgend jaar weer!
Voer eendjes,geen oorlog.....
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 24 mei 2022 20:55
density1 schreef: 24 mei 2022 20:47 Dat het in een jaar tijd toch gestegen is en dat het stabiel blijft is ook positief te noemen, maar blijkbaar zie jij dat niet als positief. Dat kan.
De cijfers van 20-49 niet zaligmakend noemen, want Veronica richt zich op een oudere doelgroep, maar stabiele cijfers in de 10+ groep dan weer wel positief noemen. Nee, dat vind ik niet logisch.
Overigens verliest Veronica al tijden luisteraars in de 10+ groep. Maar jouw reactie zal wel zijn dat de 10+ groep niet relevant is. Het is pas relevant als er een positief punt aan te halen is blijkbaar.
Je zal toch ergens moeten stijgen in de cijfers als je op jaarbasis er 0,2% op vooruit gaat. Maar blijkbaar zit die stijging net in de doelgroepen die jij niet belangrijk vind. Maar misschien vinden ze die doelgroepen bij Veronica wel belangrijk.

Ze hebben namelijk al 3 andere stations die in dezelfde doelgroep vissen als Q-music. Die 3 zenders verliezen ook nog allemaal. Hoe slecht moet het daar wel niet gaan als het bij Veronica volgens jou al zo slecht gaat.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Lotte van der Neven schreef: 24 mei 2022 21:23
density1 schreef: 24 mei 2022 20:58 Ja, jij kunt alles wel in het negatieve trekken, maar ik haal er toch echt positieve punten uit. Maar goed, daar gaan we niet uit komen.
En 113.000 luisteraars verliezen in een jaar, hoe maak je dat positief?
[Edit Admin5: Antwoord normaal en on-topic of antwoord niks.]
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 24 mei 2022 21:35
Phoenix schreef: 24 mei 2022 20:55
Je zal toch ergens moeten stijgen in de cijfers als je op jaarbasis er 0,2% op vooruit gaat. Maar blijkbaar zit die stijging net in de doelgroepen die jij niet belangrijk vind. Maar misschien vinden ze die doelgroepen bij Veronica wel belangrijk.

Ze hebben namelijk al 3 andere stations die in dezelfde doelgroep vissen als Q-music. Die 3 zenders verliezen ook nog allemaal. Hoe slecht moet het daar wel niet gaan als het bij Veronica volgens jou al zo slecht gaat.
Kun je aangeven waar de doelgroep van Veronica gedefinieerd staat en wat de resultaten van deze groep zijn?
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Lotte van der Neven

jessica schreef: 24 mei 2022 21:35 Je zal toch ergens moeten stijgen in de cijfers als je op jaarbasis er 0,2% op vooruit gaat. Maar blijkbaar zit die stijging net in de doelgroepen die jij niet belangrijk vind. Maar misschien vinden ze die doelgroepen bij Veronica wel belangrijk.

Marktaandeel = hoe lang mensen luisteren en met hoeveel ze zijn. Als ze 0,2% stijgen in een jaar en het absolute aantal luisteraars is minder geworden, dan zijn de overgebleven luisteraars dus langer gaan luisteren. Zo simpel is het.
Pot

Bericht door Pot »

DJ_Nick schreef: 24 mei 2022 21:19 Ook wel opvallend, Het Avondcircus scoort bij Slam 6,1% in 20-49 deze meting. Dit was vorig jaar nog 3,1% en vorige meting 4,6%. Dat programma gaat dus erg goed bij Slam, want sinds 2011, toen Daniel & Ivo er nog zaten, is zo'n hoog aandeel namelijk niet meer voorgekomen.

Bron: Instagram van Daniel en Erik Jan
Dat vind ik hele knappe cijfers voor Slam!.
Ik moet ook zeggen dat ik onlangs ook erg positief verrast was door het programma. Dat doet echt niets onder voor de concurrentie. Ben benieuwd hoe het zou scoren als het naar de ochtend gaat. Zeker de eigen, soms tegenstrijdige mening van EJ kan zomaar eens aanslaan. Slam! komt als geheel in 20-49 dicht bij 3FM en zusterstation 100%NL te staan. Van de laatstgenoemde vallen de cijfers juist tegen de laatste twee jaar; zeker met de Nederlandse muziek die populairder en toegankelijker wordt.
Oren open!
Plaats reactie