Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

big T

Re: Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Bericht door big T »

Nee en nog eens nee, als ik zie hoeveel muziek ik in de jaren 70 opnam van de top 40.
5 nummers die ik leuk vond?
En als ik de bagger nu weer tegen kom, de top 40 uit die jaren dan hé, dan is dat nog steeds zo.
Ik vermoed dat mijn smaak niet zo zeer veranderd is maar dat het aanbod steeds lager is geworden.
Steeds meer van het zelfde, muziek welke niet verrast, en daarbij een soundprocessing welke geijkt is op het elimineren van alle dynamiek.
Daarom was ik al vroeg bij de TV uitgekomen, live concerten en zo als nu bij Arte.
Ik kwam ZZ Top tegen bij Rockpalast, ergens in de jaren 70 op de Duitse TV.
Kom bij mijn lokale platen zaak en die moest het album bestellen uit de USA.
Niemand had er nog van gehoord, en zeker in Nederland niet, H 3 zeker niet :smile:
Radio en zo muziek leren kennen, en dat allemaal gebracht door de huidige TV in stereo en zonder de hinderlijke soundprocessing geluid van alles vlak.
Tijden veranderen, luisteren ook.
En met beeld, is het vaak veel leuker om te luisteren.
Laatst gewijzigd door big T op 24 mei 2022 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

petoi schreef: 24 mei 2022 22:50 Ik vraag me af in hoeverre dit komt door de NL-radio of doordat wij als mensen veranderen?

Ik denk dat er de afgelopen 30 jaar alles wel voorbij is gekomen en je nu online op maat gemaakte radio kan horen uit Albanie bij wijze van spreke.
Wat ik bedoel te zeggen is dat in het verleden er veel prut was en dan valt het goede veel meer op en dat is bijgebleven.

Daarnaast veranderd je smaak en tijdsbesteding, geduld etc. ik zie hier veel "On Demand" als alternatief voorbij komen en dat had je in het verleden ook niet dan moest je wachten tot het weer woensdagochtend was zodat je de EO weer kon horen op Radio 3 ;) dan leef je er ook veel meer naar toe.
Of beiden.

Mainstream radio had 30 jaar geleden veel meer diepgang en was een stuk creatiever, maar tegelijkertijd is mijn behoefte aan die dingen ook behoorlijk toegenomen.

Ik zoek nu naar die internetzenders die me, in een modern jasje, zo ongeveer kunnen bieden wat de Vara en Vpro me 30 jaar geleden hadden kunnen bieden (als ik er destijds meer voor open had gestaan, maar in de vroege 90's waren vooral het toenmalige Veronica en die Magic Friends heilig).

Enige kanttekening is dat ik de dj's vaak maar half (of zelfs helemaal niet) versta, want de zenders die opstaan komen maar voor een klein deel uit Nederland. :roll:
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Sinds september 2021 staat hier overdag tijdens het werk de radio continu op Radio Caroline. Echt een heerlijke zender. alleen maar goede muziek en geen geschreeuw tussendoor.
genesisfm

Bericht door genesisfm »

Ik (als bijna 50 jarige) ben nooit geen fan van praatradio geweest (jaren 80 vond ik het nog wel leuk).
Op het moment luister ik het meest SLAM! en daarnaast naar radio 10 en soms Q-Music.
Voor mij is vooral de muziek de doorslaggevende factor of ik naar een zender luister.
Zo vind ik het foute uur van Q-Music erg leuk (weinig gelul en leuke muziek).
En bij SLAM! vind ik house in de pauze leuk.
Radio 10 is voor mij wat meer nostalgie wat ik leuk vind om soms naar terug te luisteren.
Verder mis ik Radio 8FM die had ook wel eens leuke thema's met muziek (bijvoorbeeld de jaren 90).

Ik heb het ooit (een jaar of 15 geleden?) wel eens meer geuit hier ergens op het forum dat er uiteindelijk een einde gaat komen aan de traditionele radio omdat het aanbod steeds groter wordt (en dus meer gefragmenteerd).
Nu heb je zoveel mogelijkheden om (op een makkelijker manier) naar muziek te luisteren dat het punt is gekomen dat je niet meer zo afhankelijk bent van de traditionele radio, daarnaast is het z'n eenheidsworst op de FM geworden dat mensen het langzaam moe beginnen te worden en dus de muziek liever afstemt op de stemming welke ze dan hebben.
Het radio virus opgelopen in 1987 sindsdien ongeneeslijk verklaard.
Jester

Bericht door Jester »

Hoe minder gepraat hoe beter voor mij. Van de landelijke radio bevalt Radio 5 me het beste, en dan met name de Arbeidsvitaminen met Hans Schiffers. Daarnaast luister ik veel DAB+ (in de auto) en internetradio. De laatste tijd is dat vooral Vintage Veronica, maar dat kan ook de Top 4000 zender van Radio 10 zijn, of LX Classics. In ieder geval een zender met de nadruk op muziek uit de jaren '60, '70 en '80.
marcelb

Bericht door marcelb »

Allereerst complimenten voor degene die dit topic is gestart. Ik denk dat op dit forum meer tijd zou moeten worden besteed aan dit soort vragen. Want volgens mij bevindt het fenomeen radio zich in een enorm veranderende wereld zoals veel andere delen van ons dagelijks leven. Winkelen, bijvoorbeeld, doe je niet meer bij de bakker om de hoek en zelfs supermarkten hebben niet meer hun monopoliepositie, met alle thuisbezorgdiensten van deze tijd. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Radio was in mijn jeugd (ben nu 56) de belangrijkste manier om (nieuwe) muziek te luisteren en ook voor nieuws nam de radio, naast kranten en tv, een heel belangrijke plaats in.

Als je nu kijkt naar het totaal aantal luisteraars, dan zie je over de hele linie een afname en vooral onder de jeugd. Ik geef les aan pubers tussen de 12 en 17 jaar en het gros luistertecht geen 3fm of een van de andere jongerenzenders.

De (nationale) radio heeft zich naar mijn mening te weinig aangepast aan die veranderende luistergewoontes. Sterker nog: de muziek/hitradio is behoorlijk eenvormig geworden. Bepaalde radiowetten zijn heilig verklaard: nieuws MOET op het hele uur, de programma’s MOETEN door minimaal 2 mensen worden gepresenteerd, van de dj’s wordt een bepaald overenthousiasme verwacht en ga zo maar verder. Om nog maar te zwijgen over items die jaar in jaar uit op hetzelfde tijdstip langskomen. Dat alles om onderling wat procenten af te snoepen.

Deze ontwikkelingen hebben er bij mij voor gezorgd dat ik de laatste jaren steeds minder landelijke muziekradio luister. Als voorbeeld: vanmorgen 7 minuten Van Inkel op radio 2 geluisterd, even gezappt en toch weer bij Spotify aangeland. Het maniertje van Van Inkel staat me niet meer aan en dan ga je toch verder zoeken.

Voor nieuwsradio geldt dit in mindere mate. De laatste 10 jaar ben ik steeds meer Radio 1 gaan luisteren.

Disclaimer: de verandering in mijn persoonlijke luistergedrag kan natuurlijk ook gewoon samenhangen met mijn leeftijd.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

marcelb schreef: 04 jun 2022 08:41 Allereerst complimenten voor degene die dit topic is gestart. Ik denk dat op dit forum meer tijd zou moeten worden besteed aan dit soort vragen. Want volgens mij bevindt het fenomeen radio zich in een enorm veranderende wereld zoals veel andere delen van ons dagelijks leven. Winkelen, bijvoorbeeld, doe je niet meer bij de bakker om de hoek en zelfs supermarkten hebben niet meer hun monopoliepositie, met alle thuisbezorgdiensten van deze tijd. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Radio was in mijn jeugd (ben nu 56) de belangrijkste manier om (nieuwe) muziek te luisteren en ook voor nieuws nam de radio, naast kranten en tv, een heel belangrijke plaats in.

Als je nu kijkt naar het totaal aantal luisteraars, dan zie je over de hele linie een afname en vooral onder de jeugd. Ik geef les aan pubers tussen de 12 en 17 jaar en het gros luistertecht geen 3fm of een van de andere jongerenzenders.

De (nationale) radio heeft zich naar mijn mening te weinig aangepast aan die veranderende luistergewoontes. Sterker nog: de muziek/hitradio is behoorlijk eenvormig geworden. Bepaalde radiowetten zijn heilig verklaard: nieuws MOET op het hele uur, de programma’s MOETEN door minimaal 2 mensen worden gepresenteerd, van de dj’s wordt een bepaald overenthousiasme verwacht en ga zo maar verder. Om nog maar te zwijgen over items die jaar in jaar uit op hetzelfde tijdstip langskomen. Dat alles om onderling wat procenten af te snoepen.

Deze ontwikkelingen hebben er bij mij voor gezorgd dat ik de laatste jaren steeds minder landelijke muziekradio luister. Als voorbeeld: vanmorgen 7 minuten Van Inkel op radio 2 geluisterd, even gezappt en toch weer bij Spotify aangeland. Het maniertje van Van Inkel staat me niet meer aan en dan ga je toch verder zoeken.

Voor nieuwsradio geldt dit in mindere mate. De laatste 10 jaar ben ik steeds meer Radio 1 gaan luisteren.

Disclaimer: de verandering in mijn persoonlijke luistergedrag kan natuurlijk ook gewoon samenhangen met mijn leeftijd.
Mooi betoog. De Nederlandse radio is tegenwoordig inderdaad behoorlijk doorgeslagen in het horizontaal programmeren. Dat een ochtendshow iedere dag op het kwartier met hetzelfde onderdeel begint vind ik dan nog wel een begrijpelijke keuze, het creeërt bij luisteraars een soort routine aan het begin van hun dag, maar waarom music-driven of avondshows hun items zo nodig iedere dag op hetzelfde tijdstip moeten uitzenden is mij een raadsel. Als er om kwart voor 11 een vast item is, dan zouden de meeste luisteraars dat item toch ook kunnen horen als die een keer om half 10 is? Of 10 over 11? Of verwachten ze dat luisteraars op hun werk van zender gaan wisselen om nog snel dat item van 3 minuten te beluisteren? Al deze vaste draaiboeken maken de shows veel minder verrassend om naar te luisteren en laten de zenders nog meer op een eenheidsworst lijken dan ze in werkelijkheid (misschien al) zijn.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

marcelb schreef: 04 jun 2022 08:41 Disclaimer: de verandering in mijn persoonlijke luistergedrag kan natuurlijk ook gewoon samenhangen met mijn leeftijd.
Verstandige disclaimer :???:

Dat de wereld verandert en dat ook leidt tot diverser aanbod en gebruik van media, ben ik eens. Er zijn mwer alternatieven, dus radio levert marktaandeel in. Ik denk dat er markt blijft voor radio, maar deze is zeker anders dan in de vorige eeuw.

Dat wil niet zeggen dat de "wetten" van de radio niet meer van toepassing zijn. Wat niwt verandert is, is dat mensen gehecht zijn aan een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Het nieuws mag wel verassen, maar nieuws op het hele uur blijft echt verstandig. Dat geldt eigenlijk voir het hele horizontale programneren, dat blijft verstandig om te doen.

Vergelijk het met horeca. Je wil verrast worden door smaakvolle soep vooraf, een heerlijk hoofdgerecht en een lekkere ijscoupe na. Een restaurant met soep als toet, gaat geen gasten vinden. Zo is radio ook. Je wil een bepaalde voorspelbaarheid, maar daarbinnen verrast worden.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie