Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Janno

Re: Ik luister steeds minder (landelijke) radio. En jullie?

Bericht door Janno »

Ik luister nog steeds vrij veel landelijke radio, maar anders dan voorheen. Ik was altijd nogal trouw aan een bepaalde zender. In mijn prille jeugd was dat de zeezender Veronica. Toen die uit de lucht ging moest ik me behelpen met radio Mi Amigo, wat geen onverdeeld genoegen was. Daarna kwam ik bij Hilversum 3 terecht en die zender ben ik jarenlang trouw gebleven in al zijn verschijningsvormen. In 1987 veranderde ik van werkomgeving en daar waren lokale zenders de norm, niet mijn fijnste radioluisterende periode. Gelukkig kwam Cable One, maar helaas verdween die ook weer snel. 538 werd in de jaren 90 de favoriete zender (op het werk) tot het moment dat ik radio 2, waar ik thuis al vaak naar luisterde, er doordrukte. Die zender ben ik trouw gebleven tot vorig jaar (alleen ‘s ochtends nog 538 voor Evers staat op tot hij stopte). Toen Stenders Veronica ging managen ben ik overgestapt, mede omdat ik het Suzan en Freek-gehalte van radio 2 niet meer trok.

Nu ben ik op een punt dat ik veel meer overschakel en verdeel ik de dag in periodes. ‘s Ochtends gaat hij vaak op radio 5 omdat ik na al die jaren een beetje moe ben geworden van al die drukke dj’s met zichzelf overschreeuwende sidekicks. Rond 9 uur gaat hij over naar radio 1 voor de nodige informatie en rond het middaguur naar Veronica, waar hij de rest van de dag meestal op blijft staan. Tussendoor tijdens sport of klussen gaat vaak Spotify aan of een internetzender zoals Arrow Bluesbox, Kx classics of Vintage Veronica. In het weekend staat meestal Veronica aan en fungeert dan meer als achtergrond tijdens de weekendbezigheden, wat door de prima muziekmix (mijn mening) geen straf is. De dj’s vind ik niet allemaal even geweldig, maar de muziek maakt veel goed.

Wat betreft de dj’s merk ik bij mezelf dat er inderdaad steeds minder zijn waar ik echt een bepaald gevoel bij heb, noem het een klik, waardoor ik er telkens naar wil luisteren. Zelf vind ik het prettig als een dj weet wat hij of zij draait, maar als het alleen Wikipedia-feitjes zijn knap ik er weer op af. Maar louter muziekkennis maakt geen goede dj. Er moet iets positiefs van afstralen, zonder door te slaan naar hysterie. Verder pleit ik voor minder sidekicks, wat nu de norm lijkt te zijn. Meestal betekent het alleen meer spreektijd en schijtlolligheid, wat het naar mijn smaak minder beluisterbaar maakt.
Trevor

Bericht door Trevor »

Herkenbaar. Misschien niet minder, maar wel anders. Het zal de leeftijd zijn :-), maar zenders met veel moderne(re) muziek trek ik niet en ik vind eigenlijk alleen een handvol dj's interessant (zal ook wel de leeftijd zijn dat ik erg focus op de 'oude' garde (v Inkel, RvV, Stenders, v Someren) en de groep goede office hours dj's van daarna (een Kicken bijv.). Commerciële zenders vind ik naar luisteren i.v.m. de vele reclameblokken. Thuis staat altijd radio 5 aan. Heerlijke muziekmix vinden we, Hans Schiffers is zo'n oude held en Henkjan en Manuela op de avond zijn een feestje. Daniel Dekker in zekere mate Bert K ook maken prima beluisterbare programma's, die ik echter niet mis als we er niet zijn zeg maar. Radio 2 alleen maar Van Inkel, maar dat is eerder andersom: ik luister Van Inkel ongeacht station of tijd. RvV in de nacht luister ik nooit terug; ik wou dat hij een drivetime- of breakfastslot kreeg, want ook zo'n radioheld (Toppop Discovery!). Voorts in de auto in Duitsland vanwege de muziekmix NDR1 of WDR4 (saaie presentaties echter) en gerichte programma's op BBC radio 2: Pick of the pops (Paul Gambacini), Sounds of the Sixties/Golden hour door grootheid Tony Blackburn, Sunday Lovesongs & Serious Jockin' door Steve Wright (ook zo'n held van m'n tienertijd), Sounds of the eighties met Gary Davies. Doorgaans in replay allemaal. Bij afwezigheid van Schiffers in de Arbeidsvitamines wordt het Ken Bruce op BBC radio 2. Tot slot heel gericht radio 1 (live of later in de podcast) Kee & Van Jole/Week van Kee, Haagse Lobby (soms). Podcast 'Betrouwbare Bronnen' sla ik nooit over. Specifiek luisteren we ook op NDR Kultur naar Musica/ Glocken und Chor op zaterdagavond en Kantate op zondagochtend vroeg. Tussendoor overigens werk ik me door m'n rijen en rijen cd's door.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik luister nog steeds veel radio, vooral tijdens het werk. Voornamelijk 3FM afgewisseld met 538. In de auto luister ik veel Radio 1 of BNR maar ook regelmatig een playlist op Spotify. Een regionale, lokale of piratenzender pak ik ook nog wel eens mee. Waar ik nooit naar luister van de grote zenders: Radio 2,4, 5, Veronica, Q en Sky. Radio 10 alleen op vrijdag voor Somertijd.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Ik luister heel veel radio, maar slechts weinig varianten die via de ether (fm danwel dab) te ontvangen zijn. Radio 1 wel vaak, maar verder? Laten we zeggen dat mijn radioluistergedrag meteen mijn gebruikersnaam verklaart.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik luister eigenlijk alleen buitenlandse radio. De Nederlandse radio is slaapverwekkend. Hooguit dat ik een keertje Radio 10 op zet, met name Edwin Ouwehand. Vind dat hij een fijne stem heeft. Maar voor de rest, meh!
jessica

Bericht door jessica »

Feivel schreef: 24 mei 2022 19:01 Ik luister eigenlijk alleen buitenlandse radio. De Nederlandse radio is slaapverwekkend. Hooguit dat ik een keertje Radio 10 op zet, met name Edwin Ouwehand. Vind dat hij een fijne stem heeft. Maar voor de rest, meh!
Welke buitenlandse radio luister je?
rvbracht

Bericht door rvbracht »

ik word simpel van al die reclame. Zet nu liever Radio 10 80s, Veronica Vintage op. Geen reclame, geen gelul, en geen reclame.
WFNX

Bericht door WFNX »

Ik merk ook dat het luistergedrag bij mij wat verandert, namelijk meer themastations in plaats van de hoofdzenders. Dat komt omdat ik soms door werk even niet afgeleid wil worden en zenders als 538 Classics, Decibel Greatest Hits, maar ook K-rock en Kink Classics zijn echt hele fijne aanvullingen. Muziekaal gezien is het aanbod zeker verbreed. Helaas valt 538 classics wat tegen ten opzichte van 538 rewind, maar al helemaal wat je ervan mag verwachten (waar is de 538 geschiedenis, oude jingles, items? Ook lijkt de playlist niet gemaakt door iemand die in de periode 90s-00s zelf veel naar 538 luisterde) enfin.

Qua grote zenders luister ik graag naar Jan Willem Staat op, Bart en Ruud. Maar niet elke dag. Probeer het nodige van Kink (Tim) mee te pakken, in het weekend soms Radio 10 (hoewel het niveau gezapig erg aangetikt wordt) en verder luister ik regelmatig naar Q-music, dat station loopt vooralsnog als een trein. Maar het moet me wel van het hart dat heel veel radio dodelijk saai is geworden, dat veel DJ's niet heel veel lijken te doen of te kunnen. Zo ben ik volledig afgehaakt bij Veronica wat meer omgetoverd is tot een hobby station met ditto presentatoren. Op de baas na en held Ruyer is het na 16 uur wel erg matig, om nog maar niet over het weekend te beginnen.

Het mag allemaal wel weer wat spannender, laten we hopen dat 538 de verander modus aanzet. Tot mijn grote verrassing en blijdschap draaien ze een uur 90s nu. Volhouden en verbreden, volgens mij moet 538 een 90s, 00s en hits van nu zender worden. Alleen hits werkt niet, en vergeet niet dat 538 alleen (en ik spreek vanaf '97 dat ik luisterde) tussen 97 en 00 echt dichter tegen hitradio aanschuurde. Met de komst van Evers en Van Inkel werd dat meer losgelaten en werd er veel breder gedraaid. Ik las laatst een interview met een quote dat de luisteraars met 538 mee zijn gegroeid, het kan niet verder van de waarheid zijn. Als je in de 90s en 00s naar 538 luisterde hoor je daar echt praktisch niets meer van terug behalve sinds kort het 90s uur en Lindo Duval. Dus verbreden en spannendere radio maken. Ivo en Barend lozen (die stemmen klinken echt veel te licht en zijn het verkeerde hyper, plus ook weinig boeiend, Coen en Sander eruit en gaan bouwen.

Maar goed ik dwaal af. Leuk om meer keuze te hebben op de radio, jammer dat er relatief weinig zero's zijn. En nog altijd worden veel knallers uit de 90s overgeslagen. Laten we verder toch hopen dat de nieuwe lichting DJs in het algemeen ietsje spannender is. En oh ja, voordat ik het vergeet ik mis de oude Ekdom. Vast leuk voor het publiek wat hij nu doet, maar hij kan zo ontzettend veel beter. Hopelijk haalt zijn volgende stek meer uit zijn enorme creativiteit, ik mis dat nog altijd. Je hoort het eigenlijk alleen nog tijdens zijn wekelijkse funky music show.
density1

Bericht door density1 »

Eigenlijk alleen maar internet radio, ook de mainstream radio waaronder Veronica o.a. maar geen dagen lang meer, het is echt pop-in en out dus veel gezap. Verder Vintage Veronica is nu even 'hot' natuurlijk en luister ik dat veel dus hopelijk gaan ze dit verder uitbouwen want nonstop is toch ook een beetje saai aan het worden, maar het is wel goede nonstop en dat is ook wat waard. Verder veel buitenlandse zenders waaronder het Franse FIP, beetje Caroline af en toe.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Veronica vind ik qua etherzenders nog relatief goed te doen, sinds Stenders er zit.

Dat veel dj's niet gelikt klinken zal me worst wezen. Dat doen ze op veel internetzenders die op staan ook niet, en regelmatig nog wat minder dan op Veronica. Zinnige teksten en liefde voor muziek compenseren veel.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Feivel schreef: 24 mei 2022 19:01 Ik luister eigenlijk alleen buitenlandse radio. De Nederlandse radio is slaapverwekkend. Hooguit dat ik een keertje Radio 10 op zet, met name Edwin Ouwehand. Vind dat hij een fijne stem heeft. Maar voor de rest, meh!
Oprechte vraag (geen kritiek), maar waarom ben je lid van een Nederlands radioforum als je de Nederlandse radio niet (meer) beluistert? Dan heb je toch niks om over te discussiëren of iets van te vinden?

Ik luister wel wat minder radio dan pak em beet 10 jaar geleden, maar dat komt vooral doordat ik minder in de auto zit. Wel merk ik dat ook in de auto nog wel eens over ga op een podcast. Vooral in de daluren.

Wat ik luister is eigenlijk vrijwel alles, er gaat niks boven zappen over de FM. Ik sla eigenlijk niks over (behalve Radio 4..), maar ik blijf het vaakst hangen op Qmusic en Radio 2. Radio 1 en BNR staan ook geregeld langer op.

Ook merk ik dat ik op dagen dat ik afgezonderd werk vaker dan vroeger kies voor een non-stop zender. Vaak wel eentje van 'de grote jongens'. Maar het kan ook Decibel zijn of iets anders regionaals.

Lokaal luister ik als ik in de stemming ben en dan vooral als ik op plekken rij waar ik niet vaak kom, beetje 'checken' wat er overal te krijgen is op dat gebied.

Ik kan mij wel vinden in de eerdere opmerkingen dat er minder jocks of shows zijn waar ik hem bewust voor aanzet. Vroeger had ik dat wel met bijvoorbeeld Jensen, Ruud, Mark in the Dark, Ekstra Weekend en Timur in de weekenden op 3FM. Wel schakel ik nog bewust naar Bart Arens als ik tussen 9-12 wat luister en op vrijdagmiddag naar BNR voor The Friday Move met Wilfred.
Frutsel35

Bericht door Frutsel35 »

Ik luister nog wel veel radio. In de ochtend en middag in de auto. Vooral Veronica en Radio 2. Qua stream Vintage Veronica.

Ochtend: Jan Willem Start Op & NH Radio
Office: Dennis Ruyer (beste jock van Veronica)
Vroege middag: Bonanza
Late middag: Ruud de Wild
Af en toe Giel in de avond, maar meestal Netflix, Prime of HBO MAX :)

Verder in het weekend Bas van Teijlingen op zondagavond op Veronica. Vind ik er met kop en schouders bovenuit steken.
En daarna meteen door naar Van Inkels Choice. Dat de afgelopen weken met Giel echt fenomenaal was.

538 luister ik nooit meer, die zijn mij echt kwijtgeraakt. Q vind ik doodsaai. Radio 10 ook te voorspelbaar...
Af en toe zap ik langs NPO Radio 5, maar daar trek ik alleen Daniel Dekker.
3FM vind ik alleen Mark en Ramon leuk. Alleen muzikaal teveel donker en negatief.
jessica

Bericht door jessica »

ViaWifi schreef: 24 mei 2022 21:42 Veronica vind ik qua etherzenders nog relatief goed te doen, sinds Stenders er zit.

Dat veel dj's niet gelikt klinken zal me worst wezen. Dat doen ze op veel internetzenders die op staan ook niet, en regelmatig nog wat minder dan op Veronica. Zinnige teksten en liefde voor muziek compenseren veel.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik zou zeggen accepteer dat er een groep is die van dit soort radio houdt zoals nu op Veronica. Er zijn nog zat andere zenders en die zenders doen het ook nog slechter.
petoi

Bericht door petoi »

Ik vraag me af in hoeverre dit komt door de NL-radio of doordat wij als mensen veranderen?

Ik denk dat er de afgelopen 30 jaar alles wel voorbij is gekomen en je nu online op maat gemaakte radio kan horen uit Albanie bij wijze van spreke.
Wat ik bedoel te zeggen is dat in het verleden er veel prut was en dan valt het goede veel meer op en dat is bijgebleven.

Daarnaast veranderd je smaak en tijdsbesteding, geduld etc. ik zie hier veel "On Demand" als alternatief voorbij komen en dat had je in het verleden ook niet dan moest je wachten tot het weer woensdagochtend was zodat je de EO weer kon horen op Radio 3 ;) dan leef je er ook veel meer naar toe.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

petoi schreef: 24 mei 2022 22:50 Ik vraag me af in hoeverre dit komt door de NL-radio of doordat wij als mensen veranderen?

Ik denk dat er de afgelopen 30 jaar alles wel voorbij is gekomen en je nu online op maat gemaakte radio kan horen uit Albanie bij wijze van spreke.
Wat ik bedoel te zeggen is dat in het verleden er veel prut was en dan valt het goede veel meer op en dat is bijgebleven.

Daarnaast veranderd je smaak en tijdsbesteding, geduld etc. ik zie hier veel "On Demand" als alternatief voorbij komen en dat had je in het verleden ook niet dan moest je wachten tot het weer woensdagochtend was zodat je de EO weer kon horen op Radio 3 ;) dan leef je er ook veel meer naar toe.
Praise in the morning inderdaad.
Plaats reactie